Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
Seznam kapitol
Víte, jak vznikl Archimédův zákon? Syrakuský panovník Hieron II. pojal podezření, že zlatník pančoval zlato v královské koruně stříbrem či mědí. Archimedes měl přijít na to, jak zjistit, zda je opravdu zhotovená z ryzího zlata. U Apple Watch podezření z pančování zlata nemáme, Apple se svým kompozitem snižujícím objem zlata zcela otevřeně chlubí.
Historka o Archimédovi je dobře známá: Váha koruny sice seděla, neúspěšně ale přemýšlel, jak přesně změřit její objem. Při návštěvě lázní se ponořil pod hladinu, vytlačil vodu z vany, pak běhal nahý za povyku „Heuréka!“ po městě a způsobem vskutku hellénským tak tweetoval svůj objev. Pokud jde o zlatníka, dopadlo to s ním také dobře, za šizení zlata byl popraven.
"" by Unknown - Historia N° 767 - Novembre 2010 - page 38.
Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons.
Pokud jde o Apple, nepochybně to s nimi dopadne taky dobře a fronty na zlaté hodinky obsahující snížené množství zlata budou o to delší. Kdo ví, kdyby měl zlatník Hierona II. lepší smysl pro marketing a například tvrdil, že zlatoměděná slitina má lepší mechanické vlastnosti a svými oranžovějšímí tóny podtrhuje barvu zlata, možná by se dočkal i pochvaly. U luxusních výrobků totiž nejde o to, jaké doopravdy jsou a jaké mají skutečné vlastnosti. Jde o to, jak je zákazníkovi popíšete.
Luxusní zboží je hodně zvláštní věc. Pokud lidem vysvětlíte, že je něco luxusní a výjimečné, jsou schopni s neuvěřitelným zaujetím spořádat i neuvěřitelné nechutnosti, ať už jde o vydří čumáčky, mléko zmražené na -13 °K(*) fermentované (čili natrávené) houby anebo jídlo tak čerstvé, že se vám stále pokouší zdrhnout z talíře.