Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Léta sedmdesátá: nový pohled na užívání počítačů
Léta sedmdesátá: nový pohled na užívání počítačů
autor: Pavel Tronner , publikováno 30.1.2015
Léta sedmdesátá: nový pohled na užívání počítačů

Minule jsme si nastínili dobu šedesátých let jako přelom v historii počítačů. Byla to doba, kdy se výzkumníci pokusili realizovat zcela novátorské myšlenky, které tehdejším odborníkům připadaly jako z jiného světa. Předním hybatelem vývoje byl Douglas Engelbart pracující pod křídly ARPA a velké věci se děly i ve vývojovém centru Xeroxu.


IPTO

Jak už jsme se zmínili minule, Licklider byl počátkem šedesátých let najat ARPou, kde založil odbor informačních technologií (zkráceně zvaný IPTO) a nastínil priority budoucího výzkumu. Věřil, že nastala doba pro změnu počítačů a především způsobu jejich spolupráce s lidmi. Dá se říci, že podporu od něj získávaly především takové projekty, které slibovaly lepší komunikaci s počítači a jejich snadnější ovládání. Proto se také jedním z pozdějších plodů těchto velkolepých plánů stala první počítačová síť a grafické uživatelské prostředí.

Léta sedmdesátá: nový pohled na užívání počítačů

J. R. Licklider, zdroj: MIT Museum, credits Karen Tweedy-Holmes

Lickliderův program měl obrovské štěstí na tu správnou dobu. V šedesátých létech totiž vláda Spojených Států otevřela peněženku a pro vědecký vývoj znamenala tato doba přímo ráj. Peníze najednou nebyly problém. Wes Clark, jeden z počítačových pionýrů, později vzpomínal: „Čas od času mi z ARPY volali a ptali se, zda bych na svou práci nechtěl nějaký další čtvrtmilion dolarů.“ Jo jo, to se nám to vynalézá, když nám skvěle platí!

Licklider opustil ARPU po dvou létech a za nástupce navrhl Ivana Sutherlanda, který realizoval pokus o první vektorovou počítačovou grafiku jménem Sketchpad. Svěřil mu nejen vedení IPTO a patnáct milionů dolarů určených k utracení – pardon, k investování – ve výzkumných projektech, ale zároveň mu doporučil jako náměstka Boba Taylora.

Ivan Sutherland předvádí Skectchpad – grafický systém pro komunikaci mezi člověkem a počítačem (MIT Lincoln Labs, 1963)



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
96 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 44.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.