Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

31. 10. 2014 03:00 17

Seznam kapitol

1. Zaplať a bav se, jak dlouho chceš 2. Nová technologie chce nový přístup 3. Cheaty na prodej 4. Candy Crush Trága
5. Neférová hra 6. Váš osobní (ne)výherní automat 7. Chceš hrát bez stresu? Plať!

Obvykle se u podobných článků věnujeme spíše hardwaru a ignorujeme to, jaký má vliv na podobu aplikací a her. Občas zmíníme nějakou exotiku, jako jsou augmentované aplikace, ale většinou je vliv technologické změny tak pozvolný, že ho vůbec nevnímáme.

Reklama

Designy, které fungovaly před příchodem 3D technologií, byly v podstatě nepoužitelné a často je nebylo možné vůbec do 3D předělat.

Lemmings 3D
i Zdroj: PCTuning.cz
Lemmings 3D

Naopak ty hry, které před 3D nebyly nic moc (jako například závodní hry), se staly superhvězdami.

Shareware verze Dooma přinesla i masové rozšíření demoverzí, takže jste si mohli vyzkoušet nemalou část hry předtím, než jste ji zakoupili. To byla docela zásadní změna nejen v přístupu k placení, ale i k designu: Do „demo části“ bylo třeba nacpat to nejlepší a nejšťavnatější. Zatímco dříve byl standardní model, že hra směrem ke konci gradovala a byla lepší a lepší, po masovém rozšíření demoverzí se muselo to nejatraktivnější nacpat „dopředu“. Původně se předpokládalo, že když hra vygraduje do klimaxu na konci, budete mít větší tendenci koupit pokračování. Teď bylo důležité hráče přesvědčit ke koupi a to, co je na konci, až tak důležité nebylo.

Nedodělanost a nijakost konců her se ukázala naopak docela výhodná v případě, že jste prodávali datadisky a rozšiřující packy. Je to určitý paradox, ale když hra končí uspokojivě, je hráč méně motivován přikoupit si rozšíření. Pokud ale končí nečekaně, prostě „chcete dohrát ten skutečný konec“ a za rozšíření si (byť s reptáním) připlatíte. Dnes je celkem běžné, že se velká hra předporcuje a prodává se po kouskách. Model, kdy se úspěšná hra datadisky „nastavovala“, byl nahrazen svého druhu epizodickým hraním. (Zatímco skutečné epizodické hraní se nastavuje, dokud je o hru zájem, „svého druhu epizodická hra“ je pouze naporcovaným hotovým titulem.)

Příchod mobilního hraní a sociálních sítí s sebou přinesl další změny. Došlo k recyklaci starších konceptů a hledání nových cest k jejich proměně na peníze neboli monetizaci.

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz

Stačí se podívat, jakým způsobem se změnily klasické strategie: Z tahovek se změnily na realtimovky, pak na multiplayerové realtimovky a nakonec na sociální realtimovky. Placení je součástí strategie: Pokud platíte, rostete rychleji než vaši nepřátelé.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama