Risen 2: Dark Waters — vizuálně pěkné a pěkně náročné RPG | Kapitola 2
Seznam kapitol
Druhý díl Risenu byl jednou z nejočekávanějších her tohoto jara. Velké nadšení sice po vydání opadlo a hra sbírá hodnocení okolo 70 %, vyloženě špatná však také není. Povedené technické zpracování potěší majitele silnějších počítačů, ti s moderní grafikou si užijí pěkných scenérií. U slabších sestav ale bude nutné snížit detaily.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
— Procesor: Dual Core 2,1 GHz
— Operační paměť: 2 GB
— Grafická karta: nVidia GeForce 8800 GTX/ATI Radeon 3870
— OS: Windows XP
Doporučená sestava
— Procesor: Dual Core 3,0 GHz
— Operační paměť: 4 GB
— Grafická karta: nVidia GeForce GTX 260/ATI Radeon HD 4890
— OS: Windows XP/Vista/7
V poslední době jsme testovali především méně náročné hry, hardwarové nároky druhého Risenu se proto mohou jevit poměrně vysoké. Ve skutečnosti však Risen 2 nijak přehnané nároky nemá a hru si zahrají i majitelé slabších počítačů, byť řada z nich bude muset výrazně snižovat detaily. Úplným minimem je dle slov vývojářů počítač s dvoujádrovým procesorem, 2 GB paměti a grafickou kartou starou čtyři až pět let. Na takového sestavě by mělo být možné Risen 2 rozběhat, počítejte však s nejnižšími detaily a frameratem na hranici plynulosti. Ani na doporučené sestavě si Risen 2 neužijete na nejvyšší detaily, k tomu budete potřebovat grafickou kartu z posledních tří generací.
Testovací sestava
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i5-2500K, který jsem přetaktoval na 4,7 GHz. Počítač byl dále osazen dvojicí 4GB DDR3 pamětí Geil na frekvenci 1866 MHz, systémovým pevným diskem Samsung SpinPoint T a to vše v desce MSI Big Bang Marshal. Všechny komponenty jsem napájel 850W zdrojem Nexus.
K testovaní jsem použil sadu desíti grafických karet zahrnující modely od nVidia GeForce GT 440 až po AMD Radeon HD 7970. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 301.24, pro AMD Radeony pak Catalyst 12.4 WHQL.
Metodika testování
Risen 2 nemá vestavěný benchmark, testoval jsem proto vlastním hraním hry. K testování jsem zvolil jednu z prvních částí hry, kdy se hlavní hrdina vylodí na tropickém ostrově. Výkon jsem pomocí programu FRAPS měřil při cca minutovém průběhu po ostrově.
Nastavení hry
Nastavení detailů bylo během testování nastaveno na nejvyšší možné. Jako obvykle jsem testoval v rozlišeních 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px. Testoval jsem jak v režimech bez, tak se zapnutým vyhlazováním hran. Vestavěné vyhlazování hran však nefunguje dobře a vyhlazuje jen minimum hran, testoval jsem proto výkon se zapnutým post processing vyhlazováním vynuceným přes ovladače grafických karet (morfologický antialiasing pro karty AMD Radeon a FXAA pro nVidia GeForce).