Mass Effect 3 — kontroverzní hra s nízkými nároky | Kapitola 2
Seznam kapitol
Mass Effect 3 patří mezi nejočekávanější hry roku. Po vydání jej jedni milují , druzí zatracují. V našem technickém rozboru necháme herní kvality stranou a zaměříme se na vizuální stránku a hardwarové nároky. Ty jsou velmi nízké a potěší majitelé starších strojů. Naopak vizuální stránka se od vydání „dvojky“ téměř nikam neposunula.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
— Procesor: Intel Core 2 Duo 1,8 GHz
— Operační paměť: 1 GB (XP) / 2 GB (Vista / 7)
— Grafická karta: nVidia GeForce 7900 / ATI Radeon X1800
— OS: Windows XP / Vista / 7
Doporučená sestava
— Procesor: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz
— Operační paměť: 2 GB (XP) / 4 GB (Vista / 7)
— Grafická karta: nVidia GeForce 9800 GT / ATI Radeon HD 4850
— OS: Windows XP / Vista / 7
O tom, že se technická stránka série Mass Effect za dva roky téměř nikam neposunula, svědčí také hardwarové nároky hry. Ty jsou u Mass Effect 3 oproti druhému dílu jen nepatrně vyšší a v dnešním měřítku de facto nulové. Abyste hru vůbec rozběhali, měli byste mít počítač s dvoujádrovým procesorem, 1 až 2 GB operační paměti a grafickou kartu starou pět let. Doporučená sestava pak nemusí být o mnoho výkonnější. I v tomto případě stačí dvoujádrový procesor téměř jakékoliv architektury (s vyšší frekvencí), 2 až 4 GB operační paměti a grafická karta stará tři generace. Co se týče operačního systému, poběží Mass Effect 3 i pod starým systémem Windows XP (hra běží v rozhraní DirectX 9.0c, vyšší vůbec není podporováno).
Testovací sestava
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i5-2500K, který jsem přetaktoval na 4,7 GHz. Počítač byl dále osazen dvojicí 4GB DDR3 pamětí Geil na frekvenci 1866 MHz, systémovým pevným diskem Samsung SpinPoint T a to vše v desce MSI Big Bang Marshal. Všechny komponenty jsem napájel 850W zdrojem Nexus.
K testovaní jsem použil sadu desíti grafických karet zahrnující modely od nVidia GeForce GT 440 až po AMD Radeon HD 7970. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 295.73, pro AMD Radeony pak Catalyst 12.1 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi.
Metodika testování
Mass Effect 3 nemá vestavěný benchmark, testovat jsem proto musel vlastním hraním hry. K měření jsem si vybral část první mise, kdy nejprve s hlavním hrdinou utíkáte po střechách a následně se dostanete ke zničeným ruinám. Framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.
Nastavení hry
Mass Effect 3 jsem testoval při maximálním nastavení detailů (nastavují se ve vlastní utilitě, po spuštění je možné měnit už jen dynamické stíny, vyhlazování hran a rozlišení). Testuji v rozlišeních 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px s vypnutým i zapnutým vyhlazováním hran (lze zapnout v konfigurační utilitě a funguje u karet AMD Radeon i nVidia GeForce). Pro účely testování jsem musel ještě vypnout omezovač frameratu. Ten lze vypnout editací souboru GamerSetting.ini uloženého v dokumentech pod cestou \BioWare\Mass Effect 3\BIOGame\Config\. Do sekce[systemsettings] následně přidejte řádky usevsync=false a SmoothFrameRate=false, soubor uložte a restartujte hru.