Batman: Arkham City — podívejte se na PhysX a DX11 v akci | Kapitola 14
Seznam kapitol
Fyzikální engine PhysX stále žije. Ačkoliv se poslední AAA hra podporující GPU verzi PhysX objevila už před víc jak rokem, nVidia o něm dává opět vědět. Vyšlo totiž pokračování Batmana s podtitulem Arkham City. PhysX navíc není jediným technologickým lákadlem hry postavené na starším Unreal enginu 3. Těšit se můžete i na efekty DirectX 11!
Batman: Arkham City se hrdě hlásí coby nástupce Batman: Arkham Asylum. Od něj si hra nebere jen herní mechanismy a vysokou kvalitu (aktuální průměr na serveru Metacritic činí velmi vysokých 91 bodů), ale také technologie. Stejně jako předchůdce je i Arkham City postaven na Unreal Enginu třetí generace a na vývoji hry opět spolupracovala společnost nVidia. Díky tomu je ve hře implementováno několik DirectX 11 efektů, především teselace, vylepšené stíny MVSS a rozšíření efektu Ambient Occlusion HBAO. Ačkoliv jsou všechny tyto efekty velmi náročné na výkon a framerate srazí i na třetinu, je praktický přínos pro vizuální stránku hry malý a majitelům slabších karet nedoporučuji DirectX 11 režim vůbec zapínat (viz srovnávací screeny v příslušné kapitole).
Dalším rozšířeným efektem je vylepšení fyzikálního enginu nVidia PhysX. Ten je implementován včetně GPU akcelerovaných efektů, čímž se z Batmana stala v zásadě jediná AAA hra tohoto typu minulého roku (v roce 2010 to byla Mafia 2, o rok předtím již zmiňovaný Batman: Arkham Asylum). Ačkoliv se PhysX ve své GPU verzi kvůli omezení jen na grafické karty nVidia GeForce pravděpodobně nikdy pořádně neprosadí a v Arkham City je implementován jen v podobě některých dodatečných efektů (interaktivní kouř, poletující papíry, rozšířené částicové efekty), působí vše jako celek opravdu dobře a majitelé grafických karet nVidia GeForce mohou mít (oprávněně) dobrý pocit, že si mohou zapnout „něco navíc“. Jak už však bylo řečeno, v posledních dvou letech byly takové hry v AAA segmentu vlastně jen dvě...
Co se týče hardwarových nároků, bylo již vše řečeno v příslušených kapitolách, na závěr proto jen krátké shrnutí. Pokud chcete Batman: Arkham City hrát na nejvyšší detaily bez akcelerované fyziky, jde sice o hru poměrně náročnou, s odpovídající sestavou si ji však bez problémů vychutnáte. Odpovídající sestavou myslím počítač s ideálně čtyřjádrovým procesorem a grafickou kartou na úrovni nVidia GeForce GTX 560/AMD Radeon HD 6870. Jestliže však chcete hrát i s akcelerovanými efekty PhysX, měli byste mít v počítači opravdu výkonnou grafickou kartu rodiny nVidia GeForce, rozumným minimem je GTX 570.
Poděkování
Děkujeme partnerům Asus, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.