Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 16.9.2011
Vývoj technologií počítačových her — díl IV.

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.


Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Athlon 64 3400+ (zdroj: Wikipedia)

Ještě než budeme ve výčtu her pokračovat, podívejme se v krátkosti na hardwarové novinky roku 2003. V oblasti procesorů nastala velká změna, z vedoucí pozice se totiž poprvé v historii dostal Intel a nastoupilo na ni AMD. Zatímco souboj procesorů Intel Pentium 4 a AMD Athlon XP byl víceméně vyrovnaný, byť mělo místy spíše navrch AMD, v září 2003 přichází společnost se svým 64bitovým procesorem Athlon 64. Ačkoliv nemá procesor tak vysoké frekvence jako Intel s architekturou Netburst, je procesor výkonnější, úspornější a celkově podstatně lepší. Uvedením prvních Athlonů 64 nastává pro AMD několikaletá doba největší slávy, kterou ukončily až první procesory Core 2 Duo.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
ATI Radeon 9800 XT — sen mnoha hráčů

Velké změny se odehrávají i na trhu s grafickými kartami. Zatímco v roce 2002 trh kontroluje nVidia se svými kartami GeForce 4, v roce následujícím se to mění. Už highendové Radeony 9700 PRO jsou skvělé karty, vzhledem k velmi vysoké ceně se jich však moc neprodává. To se mění s příchodem levnějších modelů Radeon 9500, které se rychle stávají prodejním hitem a mánie nekončí ani po ukončení jejich výroby a nástupu o něco slabší řady Radeon 9600. Naopak v highendu ATI přitápí pod kotlem a uvádí na trh výkonnější řadu Radeon 9800 s nejvýkonnějším modelem ATI Radeon 9800 XT.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
řada GeForce FX se nVidii slušně řečeno moc nepovedla...

Velký úspěch ATI byl kromě povedených produktů daný ještě jednou věcí: neschopností nVidie. Ta nedokázala včas uvést konkurenci na trh a když řada GeForce FX konečně přišla, rozhodně nebylo nad čím jásat. Highendové karty sice byly poměrně výkonné, chladiče však byly označovány za vysavače. O mnoho lepší to nebylo ani v nižším segmentu, kde třeba GeForce FX 5600 prohrávala ve výkonu a ve srovnání s Radeony měla v druhém dílu Deus Ex velké problémy. Nutno však dodat, že na to nVidia rychle zareagovala a povedenou novou generaci GeForce 6 uvedla následující rok jako první.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Western Digital Raptor 32 GB — první 10 000ot./min disk pro běžné uživatele (zdroj: thg.ru)

Pomalé pevné disky jsou brzdou počítačů téměř od nepaměti. Poslední dva až tři roky se tento problém snaží vyřešit SSD, v roce 2003 však bylo něco podobného nemyslitelné. V profesionálním segmentu už sice dlouho existovaly speciální rychlé disky, pro většinu běžných uživatelů však byly nedostupné už jen kvůli komunikačnímu rozhraní. Western Digital proto na trh uvedl první generaci svého Raptora, rychlého pevného disku se SATA rozhraním s plotnami točícími se rychlostí 10 000 ot./min namísto standardních 7200 ot./min. Kvůli vyšší ceně a nižší kapacitě (první model jen 32 GB) se z Raptorů sice nestal prodejní hit, špatně se však také neprodával a inovovaná verze je na trhu i dnes, kdy soupeří s výrazně rychlejšími flashovými disky.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
105 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.