Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
autor: Tomáš Šulc , publikováno 2.9.2011
Vývoj technologií počítačových her — druhý díl

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až k nejnovějšímu Crysis.


Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
Amiga CD32 (zdroj: Wikipedia)

Na závěr druhé části seriálu se podívejme na situaci na trhu s herními konzolemi. Jak už bylo řečeno, osobní počítače svým výkonem i dostupnou cenou na přelomu 80. a 90. let válcovaly herní konzole. Jako první na to dokázal zareagovat Commodore, který v roce 1993 uvedl Amigu CD32. Konzole byla osazena procesorem Motorola 68ECD20 na frekvenci 14 MHz, měla 2 MB paměti a hry se distribuovaly na CD. První zástupce 5. generace konzolí však skončil mimo jiné i kvůli vysoké ceně 400 dolarů v propadlišti dějin, prodalo se ubohých sto tisíc kusů.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
Atari Jaguar (zdroj: Wikipedia)

Jen pár týdnů po Amize se na trhu objevují další dvě herní konzole: Atari Jaguar a 3DO Interactive Multiplayer. Ačkoliv Jaguar nabízí podstatně větší výkon než Amiga a cena je 250 dolarů, jsou prodeje i tady tragické a dosahují 250 tisíc kusů. V nabídce byl s procesorem „Jerry“ na frekvenci 26,59 MHz a grafickým čipem „Tom“ s frekvencí také 26,59 MHz.

Přece jen o něco lépe si vedla konzole 3DO (Panasonic, Sanyo, GoldStar). Ačkoliv byla s cenou 700 USD s přehledem nejdražší a hardware také nebyl nijak zázračný, díky originálnímu ovládání se jí prodalo dva miliony. Ani to ale není v porovnání s Playstationem moc.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
Sony PlayStation (zdroj: Wikipedia)

Další dvě konzole přišly do Evropy až v roce 1995. První byla od Segy a jmenovala se Saturn. Její výkon výkon nebyl špatný (dva procesory Hitachi taktované na 28,6 MHz), nedostatek kvalitních her a vyšší cena (400 USD) však zapříčinily, že se konzole prodalo jen necelých deset milionů.

Tak trochu omylem vyrobilo herní konzoli i Sony. Společnost původně pomáhala vyvíjet datový nosič pro Nintendo (CD). Protože se však společnosti neshody a Sony mělo po spolupráci s Nintendem s výrobou herní konzole alespoň základní zkušenosti, rozhodlo se vedení pokračovat ve výrobě herní konzole osamoceně. Vznikl tak PlayStation, s přehledem nejúspěšnější herní konzole této éry. Hardware sice nemohl konkurovat tehdejším počítačům (procesor MIPS R3051 tikal na necelých 34 MHz), cena 300 dolarů a vynikající hry však stačily k tomu, aby se konzole prodalo přes sto milionů kusů!

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
Nintendo 64 (zdroj: Wikipedia)

Až jako poslední přišlo se svou konzolí Nintendo. Nintendo 64 mělo ze všech konzolí spolehlivě nejvýkonnější hardware. Její procesor NEC VR4300 tikal na 94 MHz, grafický akcelerátor SGI RCP pak na 62,5 MHz, vzhledem k neshodám se Sony však jako datové úložiště musely posloužit staré cartridge. Nintendo konzoli nasadilo nízkou cenu 250 dolarů a z N64 se s prodeji přes 30 milionů kusů stala jediná vážnější konkurence PlayStationu.



Tagy: Vyvoj pocitacovych her  historie  technologie  pc  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
2.9.2011 06:36:34   78.45.117.xxx 52
"Čtyřiosmšestka" na 100Mhz (DX4) přišla výrazně později než jak může plynout z článku, stejně jako ještě později DX5 na 133 a snad i na 166Mhz...
2.9.2011 10:07:34   83.240.22.xxx 31
Diky moc za upozorneni, doplnil jsem a poupravil text ;)
2.9.2011 10:53:09   94.230.155.xxx 123
Taky be neškodilo dopsat, že 486 byla první CPU co měl L1 cache a také FPU jednotku, jeho herní výkopn oproti 386 byl x-násobný i na stejnym taktu. Rovněž by jste měli rozdělit Pentium a Pentium MMX, ony MMX instrukce totiž byly také poměrně klíčová věc, která posunula výkon v 3D nahoru. Bylo vynecháno Pentium PRO (aaagh ala první CPU co bylo plně optimlizováno pro běh výhradně pod 32-bit), a CPU ze kterého Intel vycházel až do dob Core2.

Také co se týče Unrealu 1, tak nevim jak samotnej Unreal, ale UT kterej má stejný nároky rozhodně na 16MB ram hrát nešel. Na 32MX to na nejmenší detaily neswapovalo, a CPU typu Pentium MMX 200mhz bylo tak minimum pro singleplayer i s voodoočkem. Co se týče nároků na grafiku, tak yb si člověk užil detail texturing, max detaily, atd, tak potřeboval alespoň voodoo2 či banshee. Rozhodně ne V1 nebo rush, ty to dávaly 512x384 medium nebo 640x480 low. A dále, Rush rozhoidně nebyla oblíbená karta. Měla mizerné 2D jádro a nebyla pně kompatibilní s Voodoo1 a jako snad jediná karta od 3DFX měla spoustu SW problémů. To byla snad nejméne oblíbená voodoo a vy jí vypíchnete jako tu nejoblíbenější.
2.9.2011 11:17:50   82.209.42.xxx 80
bacha, i 486 se dělila na 486SX (bez FPU) a 486DX s FPU. K 486SX se dal dokoupit mat. coprocesor i487
21.4.2016 13:05:13   91.118.92.xxx 11
Ja akurat teraz hram unreal (gold - teraz hram normalny unreal, potom si dam napali). Ako je to super aj dnes.
2.9.2011 10:45:00   195.47.85.xxx 51
jo jo 486 DX4/100 jsem dostal v roce 1995 k narozeninám jako výkřik techniky. Sice v tý době už existovalo Pentium, ale stálo ukrutnej ranec. To byly časy
2.9.2011 07:17:36   90.177.96.xxx 110
Jo panečku takovej F-19 Stealth Fighter to byla gameska :-)
2.9.2011 07:19:27   212.5.218.xxx 70
Udávaných 300MHz pre prvé Pentium ma dosť zarazilo keďže končilo na 233MHz (aj to v podstate jedenapoltá generácia Pentium MMX), krátky pohľad na Wiki odhalil že 300MHz síce existovali, ale iba špeciálne "embedded" riešenia pre notebooky, takže ja osobne by som radšej uvádzal pre bežných hráčov tej doby dostupný 233MHz MMX model.
2.9.2011 10:07:41   83.240.22.xxx 30
Diky moc za upozorneni, doplnil jsem a poupravil text ;)
2.9.2011 07:30:22   114.152.97.xxx 21
rodice mi nikdy nechteli koupit pocitac, ale kdyz prisel playstation tak jsem ho mel..to byla krasna leta ;p kazdopadne pro ty co rozumi anglicky najdete si na youtube serii *all your history are belong to us* o vyvoji pocitacovych her, je to paradne udelane, a od id software a dalsich se tam clovek dozvi spoustu detailnich informaci...jinak diky za clanek
2.9.2011 08:10:29   89.235.13.xxx 52
Me tam chybi warcraft, to byla pecka.
2.9.2011 08:21:08   213.81.156.xxx 112
mne tam chyba hlavne Age of empires, to som hral tri dni v kuse a bolo to nadherne, dalej starcraft..
ale tesi ma spomenutie transporta to su ake spomienky posledne som to hral ked som si prerabal byt v tom neporiadku na starom booku pred rokom
2.9.2011 10:21:03   83.240.22.xxx 120
Tato serie clanku neni az tak o nejvetsich hernich peckach vsech dob, ale o vyvoji technologii (zejmena grafiky) ve hrach. Skupiny obou her se casto prolinaji, ale ne vzdy. Treba Starcraft se stal multiplayerovou legendou, grafikou vsak byl prumerny uz v dobe vydani a v zadnem pripade nemel treba na SimCity 3000. Ale to ostatne predbiham, protoze o techto hrach bude az treti cast serialu ;)
2.9.2011 11:52:05   212.5.218.xxx 20
Som zvedavý či tam bude C&C alebo Warcraft 2 (horšia hra ako C&C ale na tú grafiku som čumel ako puk vtedy) a určite by ste tam mohli dať Settlers 2, na tú dobu úchvatná grafika, krásne detailné a všetko sa pritom hýbalo - budovy, stromy, zvieratá...
2.9.2011 11:46:43   78.102.36.xxx 30
K tomu dodám jen jedinou věc, která mluví sama za sebe:
http://www.openttd.org/
2.9.2011 08:56:57   89.190.90.xxx 50
„Po prvním rozšířeném 32bitovém procesoru 80386 vydává v roce 1889 novou generaci 80486.“ Co je na této větě špatně?:-)
2.9.2011 09:35:57   78.102.36.xxx 61
Devatenácté století? Že Vy tam ty překlepy v letopočtech děláte schválně, abychom se pobavili...
2.9.2011 09:45:28   78.102.36.xxx 111
Upozornil jsem na překlepy minule, upozorním i teď (je jich zhruba stejně)... Jsem vlastně takový neoficiální korektor pro tuhle sérii článků... Stejně jako minule smažte po opravení, opět monstrum přes půl stránky...

Druhým důvodem oprávněnému zápisu do herní historie je erotický podtext hry, ... (před "oprávněnému" chybí předložka "k");
... v roce 1988 však možnost interakce s ohněm, vodou tlakovými vlnami, výbuchy či funkčnost pouhé gravitace znamenaly opravdu hodně. (za "vodou" chybí čárka);
I po herní stránce šlo navíc o skvělý titul, který se stal legendou a mnoho herních magazínů jej v žebříčcích nejlepších her vůbec řadí na čelní pozice. (za "legendou" chybí čárka);
Rescue OF Fractalus! (1984) (má být "on" místo "of");
Falcon ve verzi pro Atari SZ (zdroj: YouTube, Antollor) (má být "ST" místo "SZ");
16bitová konzole procesorem Motorola 68000 7,67 MHz však přišla s velkým zpožděním (1989 USA a 1990 Evropa)... (před "procesorem" chybí předložka "s");
Přesto se však neprodává úplně špatně Nintendo si s počtem téměř 50 milionů konzolí drží přibližně poloviční podíl na trhu. (za "špatně" chybí čárka);
U obrázku TurboGrafx chybí popisek;
V roce 1991 zakládají programátoři John Carmack a John Romero, herní DESIGNÉM Tom Hall a umělec Adrian Carmack, slavné vývojářské studio id Software a pouštějí se do šílené jízdy, ... (překlep ve slově "designéR" a nadbytečná čárka před "slavné");
Při hledání námětu na novou hru se CARMAC s Romerem... (překlep v jménu - au, au... );
... (zobrazování hákového kříže, nacistické hymny a DALŠÍ symbolů třetí říše je zakázáno zákonem). ("dalšíCH");
Zatímco ve Wolfenstein 3D nemohly stropy a podlahy nést texturu, v Doomu už byl tento neduh odstraněn otexturovaná byla celá scéna. (za "odstraněn" chybí čárka);
Na POVEDENÉM technologii prvního Dooma id Tech engine 1 vyrábí id Software jednu akční pecku za druhou... (písmenko "m" navíc);
Doom II: Hell OF Earth (Ehm, to si snad ani nezaslouží odpověď... Vám se nějak plete "of" a "on", na druhou stranu můžeme být rádi, že nepíšete "off"... Ne, jen sranda... Samozřejmě má být "on".);
Zejména u druhého dílu vydaného v roce 1993 už byla grafika velmi slušná a dvourozměrná hra obsahovala takové detaily, jako křoví kymácející se větru... (před "větru" chybí předložka "ve");
I tak ale stojí tato budovatelská strategie CHRISA Sawyera za zmínku, ... ("ChrisE");
Ačkoliv už v byly v této době na cestě první plnohodnotné trojrozměrné hry a Duke Nukem 3D byl postaven „jen na pseudo 3D technologii“, ... (jedna předložka "v" navíc);
Premiéra nové hry se uskutečnila v roce 1996 a nejde o o nic menšího než slavný Quake. (před "nejde" jedna mezera navíc a před "nic" předložka "o");
Quake se stal hrou, která trojrozměrné hraní na PC proslavila a až po jeho uvedení se rychle začala šířit lavina trojrozměrných her. (za "proslavila" chybí čárka);
Rozhodně nelze říct, že by šlo o špatnou bez technologických novinek, ... (Špatnou co? Hru?)

Tak snad zase příště u dalšího dílu...
2.9.2011 10:14:58   83.240.22.xxx 74
Diky moc za velky vypis, vsechno jsem prosel a opravil. Jeste jednou diky
2.9.2011 09:04:37   213.151.208.xxx 141
Mne tam chyba hlavne Terminator: Future Shock od Bethesdy. Plnohodnotne 3D prostredie aj nepriatelia a vyslo to skor ako spominany Quake.
2.9.2011 09:56:46   78.102.36.xxx 71
Pokud se nemýlím, tak je to dokonce snad i první hra, která se ovládala na wsad+myš!
2.9.2011 10:32:58   83.240.22.xxx 12
Ovladat postavu klavesnici a mysi slo i driv, napriklad o Doomu (hrac mel na vyber, jestli bude ovladat ciste klavesnici nebo klavesnice + mys). Jen si teda nejsem na 100 % jisty, dza bylo mozne ovladani z sipek prenastavit na jina klavesy, napr. WSAD
2.9.2011 11:27:09   78.102.36.xxx 13
Ehm, podstatný rozdíl je v tom, že i kdybyste si to nakrásnu předělal, tak by to bylo naprosto zbytečné díky nemožnosti dívat se normálně nahoru a dolů ale jen do stran, věřte mi, zkoušel jsem to... Díky tomu jsem ale u těchto starších her objevil přímo GENIÁLNÍ věc, kdy se nevýhoda stala skvělou výhodou: Vzhledem k tomu, že se nedívate nahoru a dolů, můžete hru ovládat KOMPLETNĚ pouze myší (nahoru a dolů myší i chodíte!) a druhou rukou můžete dělat... ehm... cokoliv děláte druhou rukou u počítače, když zrovna nehrajete... třeba JÍST... Hrát pouze na myši je z dnešního pohledu arkáda na odreagování bez přílišného soustředění, bezvadné na oddych, ještě dnes si dost často takhle zahraji W3D (Steam+DOSbox4ever!) - hra je tak o DOST rychlejší a tím i dynamičtější (i ty největší místnosti plynule přejdete během pár sekund, pokud chcete) a z dnešního pohledu nemá díky lehčímu ovládání smysl hrát jinou obtížnost než tu nejtěžší... Asi jsem blázen, ale mně se to tak stále líbí...
2.9.2011 11:39:16   78.102.36.xxx 11
Abych to zkrátil, Vámi poukazované nastavení klávesnice nebo klávesnice+myš znamenalo v minulosti něco trošku jiného: Jestli chcete hrát primárně na myši plus pár kláves na klávesnici vzhledem k podpoře tehdejších maximálně 3tlačítkových myší, nebo jestli myš vůbec využívat nechcete, respektive se chcete pojistit, že náhodou neštrejchnete do myši v ten nejvíce nevhodný okamžik, např. při čtení ingame textů nebo v menu, které šly kupodivu dost často ovládat také myší byť bez kurzoru... A to jsem psal, že to zkrátím...
2.9.2011 11:40:05   78.102.36.xxx 10
Ale jo, je to nakonec o trochu kratší...
2.9.2011 10:36:21   83.240.22.xxx 30
Terminator: Future Shock je jiste technologicky zajimava hra a rozhodne diky za upozorneni na ni, nicmene uplne kompletne 3D neni (minimalne zbran hlavniho hrdiny a efekt explozi je dvourozmerny sprit, zatimco v Quaku jsou i tyto veci plne 3D).
2.9.2011 09:36:42   194.176.105.xxx 00
Uz se tesim asi se do toho pustim...skoda ze mam ted tak desne moc prace :[
2.9.2011 10:02:54   212.4.157.xxx 20
Přestože je DirectX používanější, troufám si tvrdit, že standardem je a vždycky bylo OpenGl. (Narážím na tvrzení v kapitole 9, odstavci nad kartou Virge)
2.9.2011 10:06:39   78.102.36.xxx 10
Peníze hýbou světem... Naštěstí někdy i v kladném slova smyslu...
2.9.2011 10:14:21   212.4.157.xxx 00
Bohužel/bohudík je to fakt. Stejně za chvilku příjdou na trh ti australští maníci s voxelama a všechny současné API se budou moct jít zahrabat
2.9.2011 10:03:13   78.102.36.xxx 41
Jedna z mála sérií schopná konkurovat Rybkovinám, rozhodně padesátník navrch...
2.9.2011 10:22:42   95.103.28.xxx 80
Výborný článok ktorý mi pripomenul moje detstvo. Osobne ešte stále vlastním ZX Spectrum a je funkčný. Na tu dobu nikdy nezabudnem a myslím si, že väčšina tých čo vyrástla na starých automatoch ktoré vozili kolotočári alebo na spomenutom Sinclairi mi dá za pravdu. V tedy neexistoval internet, bol komunizmus a dostať sa k nejakej hre pre počítač bola riadna fuška. Stará nostalgia ktorá mala niečo do seba. Človek si tak každú kúpenú hru alebo požičanú nesmierne vážil už len preto, že na tú dobu to bolo nezvyčajné, nové a krvopotne vybehané. Z môjho pohľadu výborný článok.
2.9.2011 11:29:14   188.75.128.xxx 10
Zase parádní článek. U prvního dílu mi ukápla slza nostalgie, ale u tohodle dílu jsem se přímo nostalgicky rozbrečel. Přesně tohle jsou hry, na kterých jsem vyrůstal.
2.9.2011 12:01:58   89.233.172.xxx 80
Mne tam rozhodne chyba DUNA ako zaciatok ery strategii.
2.9.2011 12:21:49   178.40.157.xxx 10
palec hore za tento článok! neviem ako sa stalo, že mi ušiel prvý diel, ale aspoň som teraz zbaštil hneď dva naraz a musím povedať že som si krásne zaspomínal.

na jednej strane krásne nostalgické návraty k veciam na ktoré som už takmer zabudol a na druhej strane mi to dáva neúprosne najavo, že som už starý chren.

nevadí, aj tak ďakujem za super článok. teším sa na ďalší, aj keď hlavne tento druhý zo série sa viaže k mojim úplne prvým herným začiatkom. ešte raz vďaka.
2.9.2011 13:26:18   93.153.6.xxx 21
Transport Tycoon
2.9.2011 13:59:41   188.112.64.xxx 40
Z technologickeho hladiska chybaju 3D hry, ktore vyuzivaju voxel rendering. Medzi najznamejsie z prvej polovice 90-tych rokov patria:
Wing Commander I a II
Comanche: Maximum Overkill
p.s.: Urcite by si to zasluzilo aspon jeden odstavcek v clanku...
2.9.2011 15:00:19   109.107.210.xxx 122
1. CHYBA (jako Brno): "„Třiosmšestka“ byla prvním 32bitovým procesorem s na svou dobu ohromujícím výkonem."

První 32-bit CPU byla samozřejmě Motorola 68000 z roku 1979 (i když měla jen 16-bitovou datovou a 24-bitovou adresní sběrnici, tak interně to byl plnohodnotný 32bitový CPU). Plně 32-bitová pak byla Motorola 68020 z roku 1984. Intel tedy v tomto ohledu přišel s křížkem po funuse a ani ten výkon nebyl nijak závratný. Ne nadarmo prakticky celá 80. léta válcovaly počítače a konzole s CPU na bázi MC680x0. Co bylo na i386 dobré, to byla cena (za celé PC). Podobně vybavená Amiga nebo Atari stálo minimálně o 30-40% více.

2. Jak už bylo vzpomenuto, v přehledu chybí mnoho (na svou dobu) převratných her z C64 a Amigy (typicky "polosimulátory" typu The Train (Escape to Normandy), popř. různé olympiády, pak celý žánr "rychlých hopsaček/stříleček" (např. Turrican I/II) a v neposlední řadě "scrollovací adventure hry" typu Paradroid nebo Shadow of the Beast II. Z PC her (což byla až do dob Dooma víceméně herní "druhá liga") pak jednoznačně chybí Commander Keen - asi nejlepší pokus dorovnat technologický náskok Amigy a Atari.

3. Z PC her pak NAPROSTO chybí skvělá (a plně) 3D akce Descent (1995), ze které se spoustě lidí dělalo blbě a najít exit bylo někdy v časovém limitu (a hlavou dolů) dost těžké.
3.9.2011 09:35:40   109.80.140.xxx 60
edemski3 napsal:
bacha, i 486 se dělila na 486SX (bez FPU) a 486DX s FPU. K 486SX se dal dokoupit mat. coprocesor i487


Jo... a nejvtipnější na tom bylo, že ten i487 (FPU) byl prostě celý 486DX, který vypl původní 486SX a fungoval celý sám Zkoušel jsem to. Počítač fungoval i když jsem ten 486SX vyndal.
3.9.2011 18:26:54   46.13.253.xxx 20
No musím si píchnout ale ten disk 10,2 GB pěkný ale o dost pozdějc!Tak možná v MB...ale jinak EDO RAM,to byly začátky Jinak k těm hrám z 90.let na osobních počítačích si nejlépe vedla AMIGA 500 od Comodore,nevím proč zde nebylo zmíněno a že těch her je viz. plošinovky s velice vysokým engine!
3.9.2011 18:29:53   46.13.253.xxx 10
Eště přidám hru:byla na 286-Star Wars!Nevím jestli už to bylo 3D nebo pseudo ale na tu dobu nářez



oldrick napsal:
No musím si píchnout ale ten disk 10,2 GB pěkný ale o dost pozdějc!Tak možná v MB...ale jinak EDO RAM,to byly začátky Jinak k těm hrám z 90.let na osobních počítačích si nejlépe vedla AMIGA 500 od Comodore,nevím proč zde nebylo zmíněno a že těch her je viz. plošinovky s velice vysokým engine!
4.9.2011 00:38:43   109.80.23.xxx 10
Tomáš Šulc napsal:
Tato serie clanku neni az tak o nejvetsich hernich peckach vsech dob, ale o vyvoji technologii (zejmena grafiky) ve hrach. Skupiny obou her se casto prolinaji, ale ne vzdy. Treba Starcraft se stal multiplayerovou legendou, grafikou vsak byl prumerny uz v dobe vydani a v zadnem pripade nemel treba na SimCity 3000. Ale to ostatne predbiham, protoze o techto hrach bude az treti cast serialu ;)

no pokud je to tak, tak kam se podel descent? bohuzel lehce nedocenena hra, ktera pouzivala full 3d v dobe /1994/, kdy o quakeovi nikdo neslysel. pro me predstavuje zacatek her s real 3d enginem prave descent. a mimochodem , kde je tomb raider /1996/ - take full 3d ?
4.9.2011 10:07:42   95.82.166.xxx 00
Dungeon master (a pozdeji jemu podobni, napr. serie Eye Of Beholder) neni 3D ale pseudo 3D - pohled hrace je predpocitan dopredu - proto jen 4 smery a pravouhle chodby, ktere se lisi jen texturami.

Quake byl technologicky revolucni v tom, ze narozdil od Doomu a Wolfensteinu pocital grafiku na FPU, ktere v te dobe zacinalo byt beznou soucasni procesoru (486DX, Pentia) a bylo dostatecne svizne, aby tyhle vypocty stihalo v realnem case - proto uz si autori mohli dovolit opravdove 3D. (Wolfenstein a Doom jsou ostatne technolgicky take pseudo 3D hry, ktere vyuzivaji ruznych figlu k vytvoreni dojmu 3D prostoru)
4.9.2011 16:18:04   82.99.135.xxx 14
Unreal na 16MB RAM ? na tom nejeli ani windows pomalu,na 64MB to bylo nepouzitelne,128 byl smrtelny zaklad...
pamatuju u kamosa sme to drtili na P200MMX,tusim 256MB RAM a 3DFX Voodoo2
Grafika luxusni jo to byli casy...
4.9.2011 16:22:20   78.102.36.xxx 20
Pokud myslíš XP, tak máš pravdu, ale to asi nemyslíš...
5.9.2011 07:37:12   85.70.225.xxx 20
že S3 Virge neobsahovala 3D akceleraci. Ještě ji mám v šuplíku. Byla to tehdy jedna z nejrychlejších 2D karet, ale 3D akcelerace - to skutečně ne.
5.9.2011 07:39:19   85.70.225.xxx 20
I když jak se tak dívám do popisu, tak tam to 3D uvedeno je. Nicméně v praxi to 3D výkon nemělo žádný, bez 3Dfx si člověk ani nevrznul.
5.9.2011 08:54:58   109.107.210.xxx 00
http://en.wikipedia.org/wiki/S3_ViRGE

3D to mělo, ale v okamžiku, kdy se to mělo reálně použít, tak to šlo výkonově do kopru...
5.9.2011 14:05:43   81.201.56.xxx 00
... Lépe na tom nebyl ani levný počítač ZX Spectrum od Sinclairu (procesor Zilog T80 s 3,5 MHz a 16-128 kB paměti) ...

Myslím, že tam má bejt Z80
6.9.2011 06:52:10   85.216.185.xxx 30
Kde je Sentinel ??

Ten podla mna na 8 bitoch ukazal zaujimavy pristup k 3D. (a na spectre pisal do borderu - to bol technologicky prelom )
8.9.2011 12:34:39   109.80.16.xxx 00
RanDoMize napsal:


Nevíte někdo, jestli se dá sehnat mapa Scotland z původního TT DeLuxe ?
ta byla nejlepší.>

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

154 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 73Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.