Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — první díl
Vývoj technologií počítačových her — první díl
autor: Tomáš Šulc , publikováno 22.8.2011
Vývoj technologií počítačových her — první díl

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.


Pac-Man (1980)

Vývoj technologií počítačových her — první díl

Ačkoliv bylo v 80. letech možné dělat jednoduché trojrozměrné hry pomocí pseudo 3D technologie, drtivá většina vývojářů se stále zaměřovala na ploché arkádové hry. Pro ty už byla technologie natolik vyspělá, že tvůrci mohli vytvořit takřka cokoliv a her tohoto typu byla v první polovině 80. let většina.

Příkladem jedné z nejúspěšnějších her vůbec je Pac-Man, který spatřil světlo světa už v roce 1980. Coby velký herní automat jej vytvořili zaměstnanci japonské společnosti Namco a svou popularitou Pac-Man zaskočil snad úplně všechny. Grafika Pac-Mana inspirována pizzou bez jednoho dílku je velmi prostá, na druhou stranu ani takto jednoduchou grafiku nebylo možné až do příchodu 8bitových počítačů vyrobit. Mozkem konzole byl oblíbený 3MHz procesor Zilog Z80, monitor měl rozlišení 224 × 288 bodů a zobrazit uměl až 16 barev.

Úspěch Pac-Mana byl obrovský. Jestliže se legendárního Pongu prodalo necelých dvacet tisíc automatů, pak u Pac-Mana byly prodeje více jak desetinásobné, za sedm let výroby prodalo Namco 294 tisíc herních automatů s Pac-Manem. Vyzkoušet jej můžete mimochodem i dnes, na internetu je množství předělávek, které lze spustit přímo v internetovém prohlížeči.

Donkey Kong (1981)

Vývoj technologií počítačových her — první díl

S tím, jak se postupně zvyšoval výkon počítačového hardwaru, se zlepšovala i vizuální stránka her. Zatímco v sedmdesátých letech byla grafika prvních her opravdu strohá (viz třeba Pong nebo Night Driver), s pomocí prvních 8bitových počítačů už bylo možné modelovat i jiné než základní geometrické tvary, třeba postavy. Pixelů byl samozřejmě stále velký nedostatek a vše muselo být velmi jednoduché, i tak však vzniknul Donkey Kong a s ním Mario (tehdy ještě pojmenovaný Jumpman) zachraňující princeznu. Typický velký nos Maria přitom nebyl vymodelovaný náhodou. Tvůrci hry chtěli udělat hlavního hrdinu snadno zapamatovatelného, zároveň však neměly mnoho pixelů na vymodelování obličeje a tak jej celý zakryli velkým nosem.

Donkey Kong však poprvé neukázal jen Maria, vyspělý byl i jeho hardware. Jako procesor opět posloužil Zilog Z80 na frekvenci 3 MHz, monitor s rozlišením 224 × 256 px však měl uměl rovnou 256 barev.

Mario Bros. (1983)

Vývoj technologií počítačových her — první díl

Po Donkey Kongovi přišlo pokračování Donkey Kong Junior, ve kterém se Jumpman přejmenoval na Maria a po něm další pokračování Mario Bors. Ačkoliv hra běží na stejném hardwaru jako původní Donkey Kong, je v grafice hry patrné další zlepšení dané podstatně větším využitím celé škály 256 barev.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
250 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 121.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.