Mirror's Edge - NVIDIA PhysX konečně v praxi | Kapitola 4
Seznam kapitol
Hlavní příval nových počítačových her byl pochopitelně těsně před Vánocemi, kdy vycházely největší pecky. V té době měl vyjít i Mirror's Edge pro PC, který však musel být odložen z důvodu implantace PhysX do hry. Jak to celé dopadlo, jak funguje PhysX a jakou grafickou kartu si pro hru musíte pořídit se dozvíte v našem článku.
Jak již bylo řečeno, tak fyzika PhysX byla do hry dodána dodatečně. Je tak počítán například pohyb různých plachet nebo závěsů jako je ten na screenshotu. Pokud fyziku vypnete, závěsy zmizí. Jak hra vypadá po zapnutí akcelerace fyziky zjistíte z tohoto (GeForce 9800 GTX+, 35 MB, 1280 × 720 px) a tohoto (Radeon HD 4850, 27 MB, 1280 × 720 px) videa.
Pro majitele GeForce je aktivace fyziky snadnou záležitostí. Stačí stáhnout nejnovější PhysX ovladače (zde) a můžete začít hrát s plnou akcelerací fyziky. Cenou je snížení výkonu o cca třetinu, protože část shaderů se vyhradí pro počítání fyziky.
Majitelé ATI Radeonů mají situaci zdánlivě ještě jednodušší. Fyzika jim bude fungovat také, dokonce není ani potřeba nic instalovat, jenže ne hardwarově (akcelerací přes GPU), ale softwarově (akcelerací přes procesor). Procesor však není pro takovéto výpočty úplně vhodný a tak fps razantně letí dolů.
Nejprve se podívejme na průběh testu bez zapnuté fyziky. Karty ATI i NVIDIA mají velmi podobné průběhy a je vlastně jedno, jestli hra zrovna jede 80 nebo 88 fps.
Nyní identická scéna po zapnutí fyziky. Výkon GeForce šel o znatelný kus dolů, ale stále scénu počítá s velkou rezervou. Počítač s ATI Radeonem zvládá první scénu, kde žádná akcelerace fyziky potřeba není, ale hned v další scéně se začne střílet, tříští se sklo, plno počítaných částicových efektů, to vše je obrovský nápor na osazený Core 2 Quad na frekvenci téměř 3 GHz, který naprosto nestíhá, vytížení je okolo 95 %. V dalších scénách je kouř, pak látka.... téměř vždy se najde něco, kde je potřeba akcelerace fyziky.
Řešením je buď akceleraci fyziky vypnout anebo koupit Ageia PhysX kartu z bazaru, která scénu samozřejmě také spočítá.
Samotné grafy už jen de facto odráží vysvětlenou situaci. Na GeForce si díky nenáročnému Unreal Enginu 3 zahrajete bez problémů, se samotným Radeonem máte smůlu.
To platí i pro rozlišení 1680 × 1050 px, kde si s vyhlazováním hran, fyzikou a všemi detaily zahrajete až na pár momentů plynule i na GeForce 9600 GT.
Pro rozlišení 1920 × 1200 s vyhlazováním už levné GeForce nestačí, chce to alespoň GeForce 9800 GTX+.
Pro nejvyšší rozlišení je třeba některá GeForce GTX a to nejlépe modely GTX 280/285 či 295 (škálování SLI je však zatím dost špatné).