Hlavní stránka Multimédia Digitální TV Jak vyzrát na televizi: 50Hz, 100Hz, DVB-T, HDTV
Jak vyzrát na televizi: 50Hz, 100Hz, DVB-T, HDTV
autor: Kwolek Jirka , publikováno 2.4.2007
Jak vyzrát na televizi: 50Hz, 100Hz, DVB-T, HDTV

Dnes se podíváme na to, co nám (jako majitelům počítačů a budoucím nebo současným majitelům plochých televizorů s vysokým rozlišením HD ready a HDTV) přináší digitální zobrazení klasického analogového signálu, co nám přinese digitální televize DVB-T a DVB-S, a v poslední kapitole také co bude znamenat nástup televize HDTV.


Faktická poznámka k současnému vysílání DVB-T: Někteří se domnívají, že pozemní digitální televize (DVB-T) automaticky znamená vyšší kvalitu obrazu. Ve skutečnosti je tomu tak, že digitální signál np. v Multiplexu A se dosud "vyrábí" ze signálu analogového - nemůže být tedy kvalitnější (np. s vyšším rozlišením) než signál původní. Digitální signál samozřejmě není v průběhu přenosu postižený analogovým šumem (+) ale... jinými, tzv. digitálními artefakty (-).

Co přináší digitální vysílání

V této kapitole vynecháme popis a metody přenosu obrazových dat (pozemními vysílači, kabelem, satelitem) a zaměříme se na dosud probrané informace a na jejich vztah k digitálnímu podání pohybujícího se obrazu. Vězte tedy, že signál digitální televize může být svou povahou jak prokládaný, tak progresivní. Přenosu celých snímků (progresivního materiálu) jsme rádi (možné je jak p25 tak i p50), schopnost přenosu prokládaného signálu (i50) zůstala zachována.

Analog nebo digitál? Nejlépe obojí!

I když výhod digitálního televizního vysílání mohou dnes v České republice využívat milióny lidí (nejrozšířenější Multiplex A v současné době vysílá v Praze a okolí na 25. kanále, v Brně a okolí na 40. kanále a v Ostravě a okolí na 39. kanále a pokrývá zhruba třetinu české populace), dosud je stále většina území pokryta jen klasickým analogovým signálem. Bohužel, potrvá ještě několik let, než pozemní TV vysílání přehodí zcela výhybku na digitální přenos obrazu a zvuku. Než se tak stane, budou nejzajímavější volbou duální tunery, které dokáží přijímat oba druhy signálu.

DVB-T neznamená (automaticky) HDTV

Výrobci jsou natolik chytří, že v prodejnách s plochými televizory své modely napájí speciálně připraveným digitálním signálem s vysokým rozlišením (HDTV). Mnozí zákazníci se pak domnívají, že takovou kvalitu obrazu poskytuje automaticky každý digitální TV signál. Ve finále často až po instalaci v obývacím pokoji zjistí, že není všechno zlato, co se třpytí...

Co můžete na HDTV televizoru vidět

Jak vyzrát na televizi: 50Hz, 100Hz, DVB-T, HDTV
klikněte na obrázek pro zobrazení plného snímku s 576-ti řádky (576i)

Poznámka: oba obrazy jsou prokládané a úspěšně prošly deinterlacingem. U zpráv si všimněte tímto procesem postiženého (mírně rozostřeného) spodního skrolujícího textu.

Jak vyzrát na televizi: 50Hz, 100Hz, DVB-T, HDTV
klikněte na obrázek pro zobrazení skutečného snímku 1080i (Astra HD)

Kvalita obrazu = metoda komprese * datový tok

MPEG-2 vs MPEG-4

V současnosti se pro komprimovaní obrazových dat přenášených systémy digitální televize využívá nejčastěji formát MPEG-2, a jen výjimečně dokonalejší MPEG-4. MPEG-2 je dosud používán hlavně z následujících důvodů:

  • MPEG-2 se již léta používal na discích DVD-Video - tato technologie je dnes dokonale zvládnutá a je naprosto spolehlivá,
  • existuje obrovské množství čipů podporujících dekódování MPEG-2 na hardwarové úrovni,
  • dekomprese je u MPEG-2 výpočetně relativně nenáročná (ve srovnáním s MPEG-4),
  • existuje množství přístrojů, které MPEG-4 nepodporují, majitelé je zatím nehodlají měnit.

Komprese videa MPEG-4/AVC (Part 10; Advanced Video Coding, podle evropské nomenklatury ITU-T kodek H.624) byla navržená tak, aby při kvalitě obrazu srovnatelné s MPEG-2 byl požadovaný datový tok zhruba poloviční. Cíl se povedlo splnit díky neuvěřitelně rozsáhlé paletě použitých matematických metod a obrazových technologii. Jejich stručný popis zabere dokonce několik stran textu.

Poznámka: Kodekům a kompresi do formátu AVC /  H.264 se budeme věnovat příště.

Menší datový tok = vyšší stupeň komprese

U digitálního vysílání si může provozovatel vybrat, jaký stupeň komprese pro obraz a zvuk svého programu zvolí (ten závisí často pochopitelně na jeho finančních možnostech). Čím nižší míra komprese, tím lepší kvalita obrazu a zvuku, ale program si vyžádá při přenosu větší datový tok.

Digitální signál a "kostičkování"

Výjimkou, kdy po cestě dochází k degradování signálu, je tzv. kostičkování, kdy vlivem ztráty části dat dochází k rozpadu částí nebo celého obrazu do výrazných čtverečků. Pokud pomineme špatnou digitalizaci signálu na vstupu, je kostičkování způsobené poruchami a výpadky v přenosu dat (tedy zvýšenou chybovostí přijímaného signálu).

Jak vyzrát na televizi: 50Hz, 100Hz, DVB-T, HDTV

Častou faktickou příčinou "kostičkování" je nevhodný anténní systém (který pro příjem analogové televize mohl dostačovat) nebo rušení jiným uživatelem stejného kmitočtového spektra, např. analogový televizní program z jiného vysílače na stejném kanále.

Co si z této kapitoly musíte zapamatovat?

1. Digitální vysílání zaručuje především to, že všichni diváci na výstupu obdrží stejný (ať kvalitní nebo méně kvalitní) signál, jaký byl do vysílacího řetězce vložen provozovatelem na vstupu.

2. Digitální televize (DVB-T, DVB-S) sice znamená, že signál je přenášen v digitálním formátu - ale rozlišení může v tomto případě být celá řada: 576i, 576p, 720p nebo 1080i, přičemž pouze 720p a 1080i (a vyšší) splňují podmínku pro označení jako HDTV.

3. Většina materiálu klasického formátu je digitálně přenášená v podobě datového proudu MPEG-2, kterému "rozumí" všechny současné přijímače. Budoucím formátem televize s vysokým rozlišením je však MPEG-4.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
559 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 268.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.