Hlavní stránka Hardware Základní desky Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl
Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl
autor: Michal Šimonek , publikováno 28.5.2013
Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Micro ATX formát základních desek nezabírá příliš místa, je levnější a na Intelu nezaostává výbavou či potenciálem k taktování. Jak je to s AMD? Na něj výrobci a recenzenti tak trochu „kašlou“, produkty Intelu jsou prostě lukrativnější a prodávají se více. Pro všechny spořivé jsme otestovali čtyři levné AMD desky socketu AM3+.


Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Základní obrazovka v podání AMI BIOS na MSI desce. Je však v praxi trochu odlišné od Gigabyte.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Systémové informace, obsazenost SATA apod.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Většina uživatelských nastavení je v pokročilém nastavení (Advanced).

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Jednou z nich je CPU feature a tedy funkce procesoru.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

V nastavení čipsetu nalezneme i nastavení pro vlastní integrovanou grafiku.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Systém bootování.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Integrovaná zařízení čipsetu - USB, síť, zvukový čip a IO.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Úsporná nastavení a jejich řízení.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

HW Monitor podává i tady informaci o teplotách, napětích a otáčkách zapojených ventilátorů.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Možnost nastavení spínání fází.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Cell Menu je nastavení související čistě s overclockingem.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Zajímavé je Memory-Z a v detailnějším infu vidíme SPD použitých pamětí.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Časování pamětí je více než dostatečné.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Pokračování Cell Menu pro taktování, níže pložky pro nastavení napětí.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

I MSI umožňuje uložit nastavení do profilů, najdeme jich šest.

Velký test microATX desek pro procesory AMD – I. díl

Nakonec M-Flash pro nahrání a nebo uložení nového BIOSu.

V první části jsme si představili základní desky obecně. Nejdříve jsme probrali základní informace o čipsetu a deskách, jejich balení a přibližnou cenu. Alza pak reflektovala jejich běžnou cenu. Potom jsme se zaměřili na základní popis jednotlivých desek a rozložení i funkčnost slotů včetně několika zajímavých postřehů (SATA, eSATA a USB 3.0). V posledních kapitolách to byl stručný pohled do útrob ještě klasických BIOSů. V druhé části se podíváme na zoubek sofwaru, rozložení napájení na základních deskách a pochopitelně nebudou chybět výkonostní testy, přetaktování s BOXovaným chladičem, individuální postřehy a závěrečné vyhodnocení.



Tagy: ASRock 880GM-LE FX  Asus M5A78L-M USB3  Gigabyte 78LMT-S2P  MSI 760GM-E51 FX  základní deska  motherboard  srovnání  test  recenze  AM3+  AMD  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.5.2013 06:07:32   80.90.131.xxx 45
Zdravím, docela hezký článek.

Chci se zeptat na tu desku ASUS M5A78L M/USB3, jestli tahle deska mámod výrobce nejnovější BIOS. Chci si k této desce koupit AMD FX 4300 nebo FX 6300. Musel jsi flashovat BIOS, aby ti jel jeden z tichto procesoru? Díky
28.5.2013 07:47:50   188.175.63.xxx 10
Podle mě bys nemusel. Pokud už jdeš do AMD tak níž jak do 6300 bych nešel. 4xxx jsou nevýhodné v poměru cena výkon. Mám dojem že 6300 už vyjde na cca 2700 a jde i slušně potaktit a poladit. Za tu cenu je to dobrý procesor a když zvedneš takty (počítám že na 4,5ghz půjde) tak ho i doporučím. Jinak pokud chceš mít vyšší výkon v jedno vláknových operacích musíš jít do Intelu, ale I5 stojí od cca 4500-4700 výš.
28.5.2013 09:17:37   193.84.252.xxx 10
Hele lehce si připlať a jdi do FX-6350. Je to lehčí refresh + vyšší základní takty a vychází z Vishery. Navíc půjde krásně přetočit ;)
Jinak osobně bych šel do FX-8320, ty jdou přetočit na úroveň FX-8350 a většině lidem běhají na 4,4-4,6GHz na vzduchu. S lepším chlazením to dotáhnou i na 4,8GHz.
28.5.2013 09:33:08   188.175.63.xxx 20
podle mě je 6350 zbytečnost i tu 6300 přetočíš a za míň peněz. Teď jsem skládal PC kde jsem použil 8320 a desku 990XA-UD3. Bez zvyšování napětí beží na 4,5GHZ teploty v idle 27° a burn 56°. Ale zas je to vyšší cena cca o 1000,- oproti 6300... A když uvažoval i o 4xxx řadě tak mu asi půjde o cenu.
28.5.2013 10:18:57   193.84.252.xxx 20
Ano, ale 6350 půjde výše + je to ozáplatovaný Bulldozer, ten rozdíl je pak celkem i znát + to lepší přetaktování. I ta FX-6300 není špatná volba. Jedu jinak na 8350ce, na vzduchu přetočeno na 4530MHz bez zvýšení napětí, v idle mívám také 27°C a v burnu 52°C Deska je shodou okolností taky Gigabyte GA-XA990-UD3.
28.5.2013 13:04:16   188.175.63.xxx 10
myslím že to je asi jedna z neoptimálnějších desek. I když tedy ten UEFI bios mi vůbec nesedí... ale budu si muset asi zvyknout :-D

PS: už i ten 6300 je ozáplatovaný buldík :-)
28.5.2013 07:50:52   94.112.149.xxx 00
Herpes napsal:
Zdravím, docela hezký článek.

Chci se zeptat na tu desku ASUS M5A78L M/USB3, jestli tahle deska mámod výrobce nejnovější BIOS. Chci si k této desce koupit AMD FX 4300 nebo FX 6300. Musel jsi flashovat BIOS, aby ti jel jeden z tichto procesoru? Díky


Kupodivu nemusel, vlastně ani na jedné desce jsem předem nemusel a FX jelo...Pochopitelně jsem ale flashl BIOS následně kvůli posledním verzím.
28.5.2013 09:23:24   193.84.252.xxx 00
Jo u AMD mám zkušenosti, že povětšinou to funguje a BIOS vypíše Unknown Processor. Přinejhorším nenaskočí vůbec a tehdy je třeba sehnat něco staršího na flashnutí
28.5.2013 16:25:44   80.90.131.xxx 01
No tak dám na Vás. FX 4300 je na stejné revizi jako FX 6300, takže, by to mělo být oukej.

Ale přece jenom, nevíte, jaka verze byla u té ASUS M5A78L-M/USB3 předtím, než jste flash BIOS? Díky..
28.5.2013 17:16:28   94.112.149.xxx 20
byla tam myslím 1403, BIOS jsem ještě fotil před flashem BIOSu.
28.5.2013 16:33:52   80.90.131.xxx 20
KOCHREN napsal:
podle mě je 6350 zbytečnost i tu 6300 přetočíš a za míň peněz. Teď jsem skládal PC kde jsem použil 8320 a desku 990XA-UD3. Bez zvyšování napětí beží na 4,5GHZ teploty v idle 27° a burn 56°. Ale zas je to vyšší cena cca o 1000,- oproti 6300... A když uvažoval i o 4xxx řadě tak mu asi půjde o cenu.[/quote[quote=KOCHREN]podle mě je 6350 zbytečnost i tu 6300 přetočíš a za míň peněz. Teď jsem skládal PC kde jsem použil 8320 a desku 990XA-UD3. Bez zvyšování napětí beží na 4,5GHZ teploty v idle 27° a burn 56°. Ale zas je to vyšší cena cca o 1000,- oproti 6300... A když uvažoval i o 4xxx řadě tak mu asi půjde o cenu.


Ani tak o cenu nejde, vždyť mezi 4300 a 6300 je podle czc.cz rozdíl 97 korun. Pro mě by byl i skokový nárust výkonu kdybych si pořídil FX-4300, protože teď mám AMD Athlona II 64 7450 2,4 Ghz. Důvod proč si nekoupím 8xxx je, že chci CPU s max. 95W TDP.
A FX 6300 jde taktovat až někam kolem 4,6 Ghz. A když bude vodník a dobrá základovka, tak podle mě 5 Ghz není problém.
28.5.2013 21:25:52   80.47.78.xxx 10
ASUS M5A78L M/USB3 - rozbalil, nainstaloval FX8350 a jede to v pohode, zatim sem neflashnul bios.

Vlastnim uz nekolik mesicu.
28.5.2013 08:30:12   85.135.133.xxx 121
Ako Sorry, ale tie detaily dosiek boli fotené čím ??? Čínskym tabletom za 1000kč ??? "Foto" Nokie spavia 10x lepšie fotky. Za tot vážne palec dole
28.5.2013 08:37:44   195.168.209.xxx 10
V dile 2 byste mohli zaradit i Zotac. Jsem sice Intelak, ale desky od Zotac jsou velmi pekne.
28.5.2013 08:41:07   176.116.104.xxx 11
Skoda ze AsRock-y dali ste len tie najslabsie len..
28.5.2013 09:21:00   193.84.252.xxx 50
Pro pobavení mohli přidat něco s nForce chipsetem: ASRock N68C-GS FX - nForce 630a

28.5.2013 08:48:27   78.136.165.xxx 2358
Po tom failu v minulém srovnávacím testu Z77https://pctuning.tyden.cz/hardware/zakladni-desky/26349-velky-test-ctyr-microatx-desek-z77-druhy-dil jsem opravdu zvědav, kdo to odskáče teďka. Jestli zase MSI, nebo někdo jiný.
Nechápu jak může dělat člověk z asusu srovnávací testy v renomovaném magazínu.
28.5.2013 10:20:48   82.99.186.xxx 24
ale vysel potom prece opravny clanek, ve kterem bylo napsano ze deska od msi byla vadna. To se prece stava. Pan Simonek ma mozna o neco blize k asusu a taky ma radeji produkty AMD, ale jeho recenze jsou stale nestranne...
28.5.2013 15:05:05   78.136.153.xxx 1546
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.5.2013 15:12:48   89.24.10.xxx 1344
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.5.2013 22:34:50   37.188.231.xxx 35
Gratulace do Gigabytu, druhy ucet aktivovan
28.5.2013 22:32:20   37.188.231.xxx 520
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
29.5.2013 07:20:07   78.136.136.xxx 12
Přiznávám se bez mučení,
už nikdy více flankerova strašení,
nabuduce místo zlosti,
zkusím více kontruktivnosti.

Jsem odhalen, zhrzen, má čest byla pošpiněna, tak se loučím a končím.
28.5.2013 08:53:06   81.201.60.xxx 21
Dobrý den, snaha o dobrý článek, kterých se na českém internetu moc nevyskytuje.

Jen tam máte trochu bordel s čipsety u jednotlivých desek. Nikde jsem nenašel srovnávací tabulku NB/SB desek. Tu je např. u Asusu psáno jednou 780L, pak zase 780G, u Gigabyte zase 780. To si má člověk vybrat? Co je zač ten 780L? Umí aspoň akceleraci videa? To samé u jižních můstků, 700/710. Podporují všechny desky ACC pro odemykání starších Phenomů?

Také by bylo dobré zmínit, zda všechny desky umí pracovat v SATA AHCI režimu, pro SSD již snad nutnost. Obrázky z Biosů jsou sice pěkné, ale stačilo to sepsat pár větami.

Díky!
28.5.2013 09:20:11   193.84.252.xxx 10
AHCI umí snad cokoliv někdy od roku 2007 Bylo by docela hodně WTF, kdyby to některá z desek neuměla. Naopak jsem jednou narazil na desku, kde nešlo AHCI přepnout na Legcay IDE/ Compatible. Nicméně alebrž je možné, že některý sranda výrobce tam tuhle funkcionalitu nedal. Na Gigabyte deskách Vám může pomoci magická klávesová zkratka Ctrl+F1, která ukáže další volby normálně uzamčené.
28.5.2013 09:15:46   193.84.252.xxx 70
Osobně jsem celkem fanda Gigabyte, mám s nimi za ty roky nejlepší zkušenosti, nicméně musím uznat, že AsRock momentálně celkem jede.

Nedávno jsem stavěl menší levnou náhražku P4ky 2,4GHz s 512MB RAM a Radeonem 7500.

Jako desku jsem nakonec zvolil ASRock A75M-HVS - AMD A75. Ta výbava za ty prachy mě celkem odrovnala,podařilo se na to splašit ještě AMD A8-3850 a Diablo3 hezky fachá i na fullHD spolu s 2x4GB DDR3 1866MHz Na té desce se mi líbí nativně vyvedené USB3.0 i plný počet SATA3 portů. eSATA se dá vyvést kabelem zcela snadno
28.5.2013 09:37:43   94.112.149.xxx 01
Frantisek25 napsal:
Dobrý den, snaha o dobrý článek, kterých se na českém internetu moc nevyskytuje.

Jen tam máte trochu bordel s čipsety u jednotlivých desek. Nikde jsem nenašel srovnávací tabulku NB/SB desek. Tu je např. u Asusu psáno jednou 780L, pak zase 780G, u Gigabyte zase 780. To si má člověk vybrat? Co je zač ten 780L? Umí aspoň akceleraci videa? To samé u jižních můstků, 700/710. Podporují všechny desky ACC pro odemykání starších Phenomů?

Také by bylo dobré zmínit, zda všechny desky umí pracovat v SATA AHCI režimu, pro SSD již snad nutnost. Obrázky z Biosů jsou sice pěkné, ale stačilo to sepsat pár větami.

Díky!


SB700 a SB710 je podobný, oba umí AHCI, SB710 má ACC (advanced clock calibration pro CPU) pro OC.
28.5.2013 09:41:22   94.112.149.xxx 00
18TommyBoy napsal:
Skoda ze AsRock-y dali ste len tie najslabsie len..


ona bohužel je slabší ale zároveň dost naceněná :-(. Alespon dle typické ceny. Přesto to jsou stále všechno velmi levné desky skoro z úplného dna.
28.5.2013 09:44:01   81.201.60.xxx 00
Díky za odpověď, jen mi z článku není jasné, co která deska používá za chipset, jak SB, tak NB.
28.5.2013 09:47:10   81.201.60.xxx 00
Zaatharen napsal:
AHCI umí snad cokoliv někdy od roku 2007


No já si nejsem tak jist ;-) Není to věc jen chipsetu, ale i správné implementace v BIOSu, mnoho levných desek, co se prodávají (neříkám že na platformě AMD) skutečně AHCI nemají! Buď jen IDE a RAID, nebo ani ten ne. Určitě to ale u levných desek není pravidlem, i když bych to také očekával.
28.5.2013 10:45:14   94.112.149.xxx 10
Zaatharen napsal:
Ano, ale 6350 půjde výše + je to ozáplatovaný Bulldozer, ten rozdíl je pak celkem i znát + to lepší přetaktování. I ta FX-6300 není špatná volba. Jedu jinak na 8350ce, na vzduchu přetočeno na 4530MHz bez zvýšení napětí, v idle mívám také 27°C a v burnu 52°C Deska je shodou okolností taky Gigabyte GA-XA990-UD3.


6300 je fajn, taky jednu mám a celkem pekelný OC. Přes 4950 MHz stabilně, ale chce to už celkem chladit. Ale poměr cena a výkonu a OC možností u FX-6300 je snad bezkonkurenční.
28.5.2013 11:20:42   87.236.197.xxx 22
pomer cena/vykon zadna slava... co se usetri pri koupi, spolehlive prozere

mysleno vuci konkurenci(intelu)
28.5.2013 13:19:01   188.175.63.xxx 20
tu je myšleno že pro OC fandy je to super procák ;-) A propo zkoušeli jste ty procesory někdy v reálném životě a nebo jste jen nakrmeni různými recenzemi? Já to zkoušel obojí a popravdě jako běžný uživatel nějak nepoznáte rozdíl... Nemám teď na mysli spotřebu.

I když mě baví ty souboje kdy se kdysi říkalo za dob grafik GTX480 no a co že mají větší spotřebu ale mají větší výpočetní výkon a jsou lepší v Tessellation. Nyní se úplně stejně brání zastánci grafik AMD/ATI. Jako by to nebylo jedno :-) Důležité je že tu je konkurenční boj a ceny tak nejsou jak za starých časů i když je tu zas Nvidia zavádí viz titán... Ale tak budiž momentálně nemá konkurenci :-)
28.5.2013 12:33:13   195.49.188.xxx 61
Alebo jednu z troch dosiek od Gigabyte s chipsetom GeForce 7025 /
nForce 630a (GA-M68MT-S2, GA-M68MT-S2P, GA-M68MT-D3P)
28.5.2013 15:17:47   78.136.182.xxx 1241
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.5.2013 15:25:38   89.24.9.xxx 1040
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.5.2013 15:33:51   78.136.160.xxx 839
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.5.2013 17:48:09   80.90.131.xxx 11
Michal Šimonek napsal:
byla tam myslím 1403, BIOS jsem ještě fotil před flashem BIOSu.

Tak to je super. Myslel jsem si, že to už bude mít takový ten "grafický" BIOS, ale nevadí. Hlavně, ze bude podporovat FX-6300
28.5.2013 18:21:15   80.90.131.xxx 01
Michal Šimonek napsal:
byla tam myslím 1403, BIOS jsem ještě fotil před flashem BIOSu.
BIOS je konkretně 1401, ale taky píšu pořád 1403.
Chci se zeptat, když takhle testuješ mnoho základních desek, co Windows a řadiče? Protože většinou, když měníš h
MOBO, tak bys měl i Windows, ne? Nebo snad si měl na každou základovku separé sestavu?
28.5.2013 19:08:05   94.112.149.xxx 10
Herpes napsal:
Michal Šimonek napsal:
byla tam myslím 1403, BIOS jsem ještě fotil před flashem BIOSu.
BIOS je konkretně 1401, ale taky píšu pořád 1403.
Chci se zeptat, když takhle testuješ mnoho základních desek, co Windows a řadiče? Protože většinou, když měníš h
MOBO, tak bys měl i Windows, ne? Nebo snad si měl na každou základovku separé sestavu?


kdysi jsem to dělal pracně a pokaždé instaloval operák samostatně se vším všudy. Ale to byl ztracený půlden :-). Teď si tvořím zálohy na pevný disk a ty pak obnovuju+doinstaluju už pouze ovladače k deskám a software. Pochopitelně mám tedy Windows pro Z77, x79, AM3+, AM3, FM2 a nově pro Z78 :-)
29.5.2013 12:12:43   89.24.16.xxx 00
Nezkoušel jste prosím náhodou, jak vliv má nový BIOS na případný navíšení výkonu? To by mě celkem zajímalo.
28.5.2013 22:27:16   37.188.231.xxx 220
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

30 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 10.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.