Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
autor: Bronislav Kujál , publikováno 7.4.2006
Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

Čím více dnešní moderní multimediální PC vytlačují z domovů různé přehrávače, tím více se klade důraz na jejich podobný vzhled a tichý provoz. Pokud chcete nahradit zastaralé video či DVD přehrávač univerzálnějším počítačem, nemusíte přemýšlet kam umístit velkou bednu. Stačí pořídit skříň o rozměru hifi komponentu, umístit ji do stěny a většina nezasvěcených asi vůbec nepozná, že jde o počítač.


První zapnutí

Po zapnutí PC se rozsvítí modrá dioda a na VFD displeji naskočí uvítací text "Welcome to HTPC". O aktivitě pevného disku jste informováni nezvyklou zelenou diodou.

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

Ke skříni jako příslušenství je získáte dálkové ovládání. Díky citlivému IR senzoru, můžete ovládat PC snad z každého úhlu a do vzdálenosti 9 metrů.

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

Dálkové ovládání má podsvícené vrchní tlačítka, což usnadňuje orientaci mezi tlačítky v noci. Podsvícení se okamžitě aktivuje po zmáčknutí kteréhokoliv tlačítka.  

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

K tomu aby jste mohli ovládat PC pomocí tohoto ovladače je potřeba nainstalovat ovladače a prográmek IR Trans Client který je na přibaleném CD. Součástí tohoto programu je i ovladač pro VFD displej.

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

Proti TNN 300 na CD nenajdete žádný multimediální přehrávač. To je dáno hlavně tím, že dálkové ovládání je designováno hlavně pro operační systém Windows Media Center Edition, kde má plnou podporu a funguje bez nutnosti nějakého nastavování. Pro ty kdo raději preferují operační systém Windows XP, je tu program IR Trans Client umožňující několik nastavení. Mezi ně patří třeba možnost k tlačítkům přiřadit různé funkce.

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

Program navíc umožňuje nastavovat VFD displej podle vlastního vkusu. V nastavení lze ovšem měnit pouze formát data a času a intenzitu podsvícení. Existují i jiné programy umožňující zobrazovat na displeji aktuální systémové teploty a další různé informace či text. 

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

Při běžném provozu i po vypnutí PC, se na displeji zobrazuje aktuální datum a čas.

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

Během přehrávání hudby jste na displeji informováni o názvu skladby a její délce. Zobrazování je velmi podobné běžným přehrávačům.

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)

 

Hlučnost

Nemá příliš smysl popisovat hlučnost skříně během provozu PC s boxovaným chladičem a referenčním chladičem grafické karty. Všeobecně známý klasický hluk, který jistě poznala většina z nás. 

V návodě se dozvíte, že je nutné provozovat skříň zapojením všech větráčku na minimální otáčky. To docílíte pokud zapojíte veškeré větráčky ve skříni pomocí rozdvojky na 5V. Při minimálních otáčkách, je skříň opravdu velice tichá, veškerý hluk je utlumený vrstvou hliníku a se svou troškou do mlýna napomáhají i všudypřítomné silentbloky a pěnové obložení kontaktních ploch. Ještě větší bylo překvapení, neslyšet běžný dunivý rachot dvou Raptorů. Jejich projev byl velmi utlumený a s jistotou ho poznáte až z přímé blízkosti od skříně. Eliminovat hluk a přenos vibrací do skříně z pevných disků se velice povedlo. To platí i u jiných součástí, po uzavřený vrchního deklu se dokonce ztratí a ztlumí lehce hvízdající kuličkové ložisko chladiče CNPS 9500. Provoz a hlučnost skříně při snížených otáčkách větráčků je vynikající a zaslouží si pochvalu. Dojem z ticha vám akorát opět zkazí hučící DVD mechanika.

I když to Zalman nedoporučuje, je dobré vědět, že máte možnost zvýšit výrazně účinnost chlazení. To docílíte pokud zapojíte veškeré větráčky ve skříni pomocí rozdvojky na 12V.  Bohužel při maximálních otáčkách všech větráčků se skříň hodně rozhučí. Hlučnost je dokonce větší, než v prvním případě. Větráčky krmené 12V svou hlučností bez problémů trumfnou, boxovaný chladič včetně referenčního hučáku grafické karty. Lze s úspěchem  pochybovat že by se našel někdo, kdo by si ochotně vložil do stěny takto hlučnou skříň.

Chlazení

Účinnost chlazení byla testována  ve třech režimech měření. V prvním režimu byly naměřeny teploty ve skříni s boxovaným chladičem CPU. Smyslem tohoto měření bylo zjistit jak velké jsou rozdíly mezi doporučenou sestavou Zalmanu proti běžným chladičům z výroby. Tím je jasné, že zbývající měření proběhly se skříní osazenou doporučenými komponenty.

V druhém režimu byly větráčkům sníženy otáčky na minimum, čemuž i odpovídala velice nízká hlučnost popsaná o něco výše.

Jen pro zajímavost, byly v třetím režimu měření byly zvýšeny otáčky všech větráčků na maximum. Účelem bylo zjistit jak velkou rezervu skříň v účinnosti chlazení má. Hlučnost byla vyšší jak s běžnými chladiči v prvním režimu. Měření teplot probíhalo při běžné pokojové teplotě 23°C.

V těchto režimech byla měřena teplota procesoru (2200Mhz), pevného disku (HDD), čipsetu (SYS) , mosfetu MB (PWM), grafické karty a to za klidu a při zátěžových testech 3DMark05, CPU Burn a defragmentaci disku. Pro měření jsem použil programy ABIT uGuru (ABIT EQ) a SpeedFan. Dosažené teploty si můžete porovnat v tabulce a v grafem programu SpeedFan. Uvedené hodnoty jsou ve stupních Celsia.

Sestava Box a spol.

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
CPU Burn

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
3D Mark

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
Defragmentace

Dosažené teploty odpovídají výkonu běžných chladičů. Procesor dosáhl nejvyšší teploty 45°C. Přímo úměrně se zvyšující zátěží a teplotou procesoru stoupala teplota i u mosfetů. Výraznější nárůst teploty čipsetu byl pouze při 3D Marku. Teplota grafické karty chlazené referenčním chladičem během zátěže dosáhla maxima 69°C, což je normální hodnota. Problém byl ovšem u pevného disků, který se dost zahříval. Bez potřebné cirkulace vzduchu se teplota vyšplhala až na 47°C během defragmentace. Mřížka pod košem možná muže stačit pro jeden disk, ale bez aktivního chlazení, by se životnost disků v plně osazeném koši velice rychle snížila.

TeplotaBez zátěže3DMark05CPU BurnDefragmentace
HDD44454447
CPU27454431
Chipset33393435
Mosfety35424137
GPU48694949

Doporučená sestava Zalmanu - minimální otáčky všech větráčků

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
CPU Burn

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
3D Mark

 Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
Defragmentace

Posuzovat kvalitu chladičů z produkce Zalman je asi zbytečné. Přes snížené otáčky větráčků  chladičů na minimum a za minimální hlučnosti, byly naměřené teploty nižší než v prvním měření. Rozdíl u procesoru v zátěži byl zhruba o 3°C. Zajímavostí bylo mírné zvýšení teploty mosfetů, což mělo za následek požití jiného typu chladiče, který nefoukal vzduch přímo na jejich pasivy. Rozdíly nebyly nijak tragické. Doporučená sestava ovšem neměla žádný větší vliv na teplotu čipsetu. Hodně velký rozdíl byl zaznamenán u grafické karty, kde byla úspora až o 9°C během zátěže. Bohužel slibovaný průvan pomocí doporučené sestavy a s ním i lepší výsledky teplot pevných disků se nekonal. Teplota byla ze začátku o něco nižší, ale neustále stoupala a nakonec byl rozdíl proti první sestavě o pouhé 2°C. Po skončení defragmentace se teplota disku neustále držela na vyšších 45°C. Ostatní hodnoty byly bez problémů a při tak snížené hlučnosti lze provozovat PC pro všechny účely. Chlazení pomocí spodní mřížky je možná dostatečné pro jeden disk, ale pokud budete mít koš plný, je nutné pod něj umístit pomocný větráček. V opačném případě riskujete snížení životnosti disků. 

TeplotaBez zátěže3DMark05CPU BurnDefragmentace
HDD36413945
CPU27414130
Chipset30363134
Mosfety34424139
GPU42604444

Doporučená sestava Zalmanu - maximální otáčky všech větráčků

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
CPU Burn

Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
3D Mark

 Zalman HD160 pro HTPC (Home Theater PC)
Defragmentace

I když Zalman přímo doporučuje provozovat skříň HD 160 pouze při minimálních otáčkách větráčků, určitě většinu z vás bude zajímat, jak velkou rezervu přinese zvýšení otáček na maximum. 

Zvýšením otáček větráčků chladičů na maximum, sebou mimo velký hluk přineslo i výrazně lepší výkony. Rozdíly proti první sestavě se ještě výrazněji prohloubily a rozdíl byl zaznamenaný i proti nejnižším otáčkám v druhém režimu. Rozdíl u procesoru v zátěži byl zhruba o 6°C proti první sestavě a maximální otáčky snížily teplotu o 3°C proti druhé sestavě. Vlivem většího průvanu vzduchu z chladiče procesoru, byly hodně nízké teploty mosfetů. O dost si polepšily i teploty čipsetu. Obrovské snížení teploty bylo zaznamenáno u grafické karty, která dosáhla proti první sestavě super rozdílu 18°C a pěkných 9°C proti minimálním otáčkám větráčku. Pomalu o šok se ovšem postaral pevný disk, kde konečně zafungovala teorie účinné cirkulace vzduchu u doporučené sestavy. Teploty byly výrazně nižší a to dokonce o 9°C a odpovídaly svou hodnotou aktivnímu chlazení. Ze začátku se mi tomu moc nechtělo věřit a měření jsem několikrát opakoval. Až po přiložení ruky zespodu skříně k mřížce pod disky, bylo vše jasné. Nasávaní vzduchu bylo tak silné, že skříň v tomto režimu může konkurovat skvěle vysavači, ale tento příměr bohužel platí i pro hlučnost.

Nicméně je dobré vědět, že máte dostatek rezervy v účinnosti chlazení. V praxi je tedy možné navíc snížit dosažené teploty u minimálních otáček větráčků. A to mírným zvýšením otáček pomocí běžných potenciometrů, kdy si nastavíte větráčky na vámi snesitelnou míru hlučnosti.   

TeplotaBez zátěže3DMark05CPU BurnDefragmentace
HDD34343436
CPU27383830
Chipset29333030
Mosfety33363533
GPU38513838

Závěr

Hodnocení nové skříně HD 160 od Zalmanu není jednoduché. S touto novinkou se Zalman troufale vrhnul do zavedené konkurence výrobců těchto typů skříní. A dlužno dodat, že s úspěchem, kdy proti konkurenci nabízí opět něco málo originality navíc.

Bez problému mohu potvrdit funkčnost doporučené sestavy, která hlavně překvapila tichým provozem, což je u tohoto typu skříně zcela určitě ten nejdůležitější faktor. Chlazení s touto sestavou je dostatečné. Ovšem pokud máte více pevných disků, není chlazení ideální. To lze vyřešit dodatečným doplněním větráčku pod HDD koš. Navíc pokud máte zájem zkoušet co vše váš procesor vydrží a osadíte skříň doporučenou sestavou, tak stačí uvnitř skříně přepojit konektory na 12V a rázem máte přebytek chladícího výkonu pro vaše pokusy. Ale abych byl objektivní, tak zcela určitě vám podobnou službu provedou i jiné osvědčené chladiče.

Design skříně přesně odpovídá zažitým trendům hifi elektroniky a tak originalitu najdete hlavně v použitém extra silném hliníku a vylepšeních typu silentbloků pevných disků, zadních větráčků a pěnové izolaci rámu skříně. Snad jen díky tomu, že se jedná o novinku, lze prominout dva zmíněné prohřešky, které snad výrobce do budoucna napraví. Vše ostatní odpovídá pověstné kvalitě produktů této značky. Za tuto kvalitu u HD 160 musíte zaplatit částku okolo 9500,- s DPH (pouze skříň s příslušenstvím), což je o něco vyšší cena ve srovnání s podobně vybavenými výrobky konkurence.

Zalman HD160
výhodynevýhody
luxusní provedení vyšší cena
čtečka karethlučný chod větráčku při max. otáčkách
dálkové ovládání a VFD displejsložitější montáž - nedostatek prostoru
efektivnost chlazení doporučené sestavy chybějící protiprachové filtry
tichý chod větráčku při min. otáčkáchnedostatečné chlazení pevných disků
celohliníkové provedenítlačítko mechaniky na samolepce + chyba v návodu
nízká váha 
minimální přenos vibrací 

 

           Za zapůjčení skříně Zalman HD 160 děkujeme společnosti Badatek Praha



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
7.4.2006 11:22:31   84.42.205.xxx 3142
porad mi lepe vychazi Scaleo-E pro ucely HTPC nez tohle
7.4.2006 12:16:20   84.242.95.xxx 5136
Scaleo-E je hotové PC, kdežto HD 160 je pouze HTPC skříň, kam je možné namontovat vše podle vlastního vkusu. Srovnávat je není zrovna ideální.
7.4.2006 14:23:34   62.168.60.xxx 4339
No jo,jenze dat 10k pouze za skrin s LCD a DO mi prijde jako dost drahy spas
7.4.2006 14:31:34   84.42.205.xxx 4474
presne proto je scaleo mnohem lepsi, jelikoz podomacku zbastleny HTPC bude vzdycky horsi nez specialne upraveny hw urceny k tomuto ucelu. krom toho komponenty a tahle skrin vyjde mnohonasobne draz nez scaleo. bude hlucnejsi, vic topit... je to vykrik do prazdna, predevsim svou cenou
7.4.2006 15:32:33   213.199.128.xxx 3935
hh, ja bych rekl ze je to naopak Kdyz se nekdo vyzna, skoro vzdy si za mensi cenu udela lepsi sestavu (nekdy to zkratka taky neodladim). Ale souhlasim s tim, ze zrovna Scaleo E, ktere jsem mel moznost zkouset je povedene. Me osobne potesily ty scart vystupy co to ma vzadu.
7.4.2006 16:08:56   84.42.205.xxx 3943
"lepsi" pokud si nekdo neplete ucel HTPC s hernim systemem neexistuje defacto nic co muzes udelat lepsi nez scaleo ma, krom nejakeho storage toweru na filmy atp. jinak co se konstrukce, sladeni techniky, chlazeni a hlavne perifernich vystupu tyce, dovolim si rict ze nejsi doma schopny nic takoveho udelat v takove kvalite
7.4.2006 20:38:52   86.49.56.xxx 4438
Samozřejmě, že si můžeš postavit daleko lepší HTPC než-li je docela průměrný Scaleo. Navíc jeho cena je nepřiměřená výkonu, stejně jako cena tohoto Zalmana.
8.4.2006 09:57:49   84.42.205.xxx 4042
"lepsi" v cem? a v cem je scaleo prumer? 3ghz procesor / 1gb ram / integrovana grafika / tv karta a pomerne pro zacatek dostacujici disk a hlavne vsechny komponenty prizpusobene nizke hlucnosti spolu s neprebernym mnoztvim vystupu? ... ale jo urcite si dokazes postavit lepsi za min bude to mit jiste i lepsi design skrine, vic vystupu, scarty normalne v pc najdes atp. zejo? a pak to bude co? herni konzole? htpc ala scaleo je presne co htpc ma mit nevidim v tom zadnou velkou prumernost
9.4.2006 09:28:18   86.49.56.xxx 3534
Tak předně, pokud bych už chtěl použít P4 s kvalitní grafikou, tak bych si určitě nekupoval desku s i915G ale šel bych například do ATI Xpress 200 s HDTV. Pokud bych měl takovouto desku, pak by mě už nic nebránilo vykašlat se na tak průměrný procesor jako je 630, ale šel bych rovnou do dvoujádra 805, který je navíc mnohem levnější. Vše bych to nacpal do skříně třeba Thermaltake Bach, která stojí polovic, co zde recenzovaný Zalman. DVDRW bych dal LG s podporou DVD-RAM a hybridní TV kartu se zvukovku bych nechal na výběru každého jedince. Pokud bych byl gamesák, prdnu tam namísto interní grafárny třeba GF7600GS s pasivním chlazením.
9.4.2006 10:22:53   84.42.205.xxx 3734
jasne a pak by to s HTPC melo spolecne jen umisteni u televize... ;) ale proti gustu p.s: po designove strance jsou jak zalman tak thermaltake opravdu pozadu
9.4.2006 13:24:22   86.49.56.xxx 3433
Nejde přeci o to jak co vypadá, to je subjektivní, každý má vkus prostě jiný. Mě osobně se Scaleo prostě nelíbí a Zalman ano. Jde však o to, že za dvoutřetinovou cenu můžeš mít HTPC minimálně o 30% výkonnější s lepší funkčností.
7.4.2006 17:13:37   160.218.204.xxx 3839
mno, vlastne... asi mas pravdu je fakt, ze ja to porad vztahuju na herni sestavu, kde plati uplne jina pravidla. Kdyz jsem videl napr. sestavy od Networu, to bych vzivote dohromady nedal.
7.4.2006 20:09:50   62.141.24.xxx 4440
no nevim ale osobně bych si do obýváku pořídil raději nějaký maličký barebone.Kdy člověk za cenu okolo 8 tis. dostane skříň se zdrojem a se základovkou
8.4.2006 10:01:56   82.99.129.xxx 4235
mely pod ty disky dat jeste jeden vetracek @5V kdyz tam je jen jeden disk tak je to v poho ale pak tam zacne bejt tesno a teplo,ale utlumeny je to skvele


jo btw za 10k si to radsi zbastlim sam...
9.4.2006 09:02:32   213.168.180.xxx 5235
Pokud se podivam na http://www.logicky.cz/document.php?id=3361 kde je popis tohoto ZALMANA a srovnam si to treba s S-PRESSEM od ASUS http://www.logicky.cz/product.php?productcode=DBI5120&cat=124&id_ca talog=1& nebo MSIckovym MEGAnem http://www.logicky.cz/product.php?productcode=DBP3240&cat=124&id_ca talog=1& a nebo primo s PCckem s Media Center treba od LYNXe http://www.logicky.cz/product.php?productcode=LYM5067&cat=2459&id_ catalog=1& tak bych asi vzal rovnu ten cely PC, dobre vypada, je vybaveny a je k tomu i rovnou klavesnicka od Microsoftu,..
10.4.2006 21:25:58   213.195.219.xxx 4039
nedávno jsem si postavil HTPC, jen tak na zkoušku, z komponent co domov dal s tím, že pokud to bude vypadat dobře, tak to vyladím a hodím do nějaké takové hezké skříně. Teď už mám jasno v tom, že si ho nechám. Vyměňuji všechno hlučné za tišší, ale paradoxně váhám nad výměnou CPU (Sempron 2,5) a skříně (obyč. midi). Ten procák totiž na DVB-T s přehledem stačí (paralelní záznam + přehrávaní jede na půl plynu) a case je schovaná v rohu pokoje a vůbec k ní mepotřebuji chodit. Tak teď zvažuji variantu, že k recieveru vyvedu jen hezkou ext. DVD palírnu a čtečku karet.
Uvádím jen pro ilustraci, jak se může původní představa postupně vyvíjet :-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

99 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 47.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.