Hlavní stránka Hardware Sítě a Internet Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč
Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč
autor: Petr Šaroun , publikováno 12.8.2019
Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč

Dnes si poskládáme menší server do PĚTI tisíc korun. Budeme se muset spokojit se dvěma procesory Intel Xeon a s pouhými 12 jádry resp. 24 HT, základních 72 GB RAM a 2× 128 GB SSD v RAID jako jeden rychlý 256 SSD, ovšem s 512 MB cache. Výkon bychom mohli snadno zvednout, ale limituje nás cena pět tisíc korun.


Kontrola rozpočtu

Veškeré komponenty byly a jsou použité, cena nového serverového hardware je několikanásobně vyšší než cena běžných komponent.

  • Server: 1200 Kč (včetně ceny benzínu do Prahy)
  • Další CPU: 300 Kč
  • Kovový chladič CPU: 320 Kč
  • 2× Ventilátor: 464 Kč
  • 512 MB disková cache: 130 Kč
  • 2× Disk Intel 128 GB: 330 Kč/kus
  • 10 Gb síťová karta: 500 Kč
  • 9× paměť 8 GB DDR3: 200 Kč/kus

Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč

2x CPU Xeon X5650 a 72 GB RAM

Bez paměti se dostanete někam pod tři tisíce, oříškem tak bude sehnat paměti za dobrou cenu. Draze nakupovat je snadné. Bez disků a 10Gbit síťové karty se s 64 GB RAM do pěti tisíc vejdete snadno.

Pokud bych si vystačil s jedním procesorem X5670, znamenalo by to úsporu za ventilátory, kovový chladič procesoru, vydělal peníze prodejem stávajícího procesoru a jen zaplatil o pár korun víc za X5670.

Pokud bychom chtěli na serveru i hrát hry, bylo by vhodné vyměnit základní zdroj 460 W za nějaký 700 W, to je dalších 500 Kč navíc. Ovšem tyto servery, kam lze zapojit procesor typu X56x0, se vyráběly i ve variantě Tower. Bývají o pár stovek dražší, ale tišší a navíc se nemusíte trápit s výrobou napájecího kabelu.

Mezi námi, tohle jsou hračky. Když si s tím budete hrát, naučíte se naprosté základy serverů, ale pořád jsou to hračky. Neutrácejte ;-) Nemá to smysl! Jak se to začne prodražovat, ztrácí to na zajímavosti.

Aktualizace serveru

Teď potřebujeme server aktualizovat a ostestovat. Vlastní firmware má fakticky všechno, od pevného disku, řadič disků, síťovou kartu, dokonce i ILO má vlastní firmware. To, co nás zajímá, je SPP (Service Pack for ProLiant). SPP vychází pravidelně, my potřebujeme takový, který bude podporovat i náš starší server.

Jedna z možností je zkontrolovat knihovnu, prohlédnout si jednotlivé SPP (Service Pack for ProLiant).

Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč

Seznam SPP (Service Pack for ProLiant)

Pokud v daném SPP je náš server uvedený a jsou tam pro něj aktualizace, můžeme zkoušet novější a novější.

Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč

Seznam SPP (Service Pack for ProLiant)

Nakonec se dopracujeme k nejnovějšímu SPP, možná aktuálnímu a zjistíme, že SPP je placená služba. Bez placení maintenance se k obsahu nedostanete.

Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč

Seznam SPP (Service Pack for ProLiant)

Jediné, co se nám povede zjistit, je název ISO souboru a jeho SHA-256 kontrolní součet pro ověření, že se jedná opravdu o originální disk. To potřebujeme pro případ, že bychom měli pochyby o tom, jestli pochází z důvěryhodného zdroje. Ověření proveďte VŽDY! V Total Commanderu je pro to volba a zabere to minutu.

Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč

Seznam SPP (Service Pack for ProLiant)

Já CD s aktualizací k serveru dostal, přesněji řečeno bylo uvnitř, proto používám verzi 2017.

Obraz DVD si buď vypálíte, nebo nahrajete na USB, třeba utilitou od HP (návod a stažení), přenesení ISO obrazu na USB disk trvá až dlouhé desítky minut. Následně můžeme z USB disku nastartovat.

Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč

Probíhající aktualizace

Aktualizací jsme ovšem teprve začali, teď je čas server otestovat. Při spuštění SPP se systém ptá, jestli se má vše provést automaticky nebo ručně. Právě v rámci druhé volby můžeme ručně pustit testy hardware.

Domácí síťování: Server 12 jader a 72 GB RAM do 5000 Kč

Probíhající testy

Než za server zaplatíte, rozhodně byste ho měli nechat projít testy. Případnou chybu pak můžete buď akceptovat nebo server odmítněte. Jedna verze testů hlásila poruchu teplotního čidla, které v dané konfiguraci vůbec nebylo a jiná zase shodila server, i takové věci se dějí.

Některé stroje této generace (G6) mají vadu, kdy například VMware občas padá, ale stačí upravit v BIOSu několik voleb napájení a vše je zase v pořádku. Starší server berte jako „poměrně lacinou“ hračku na prozkoumávání serverového světa. Nakonec zjistíte, že je to jen lepší PCčko.

Závěr

Snad se vám dnešní díl líbil. Pokud máte nějaký starší serverový hardware na pověnování, případně na prodej za drobný peníz, prosím, nabídněte ho v diskuzi. Případně uveďte odkaz na váš inzerát na bazoši/aukru.



Tagy: HP  Proliant  DL380  G6  server  rozšíření serveru  paměti  přidání CPU  aktualizace serveru  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
12.8.2019 12:00:59   194.228.220.xxx 933
Kdybych nosil klobouk, smeknu ho. Výborná práce.
12.8.2019 15:13:05   91.139.122.xxx 190
Dobrý den,

díky :-)

Pochvala vždy potěší.
12.8.2019 13:04:57   195.218.7.xxx 371
bude to zrat jak protrzeny. Proto jsem radsi o podobnym levnym nakupu prestal uvazovat a za podony penize koupil "bezny" PC + pouzity PCIe RAID radic (vcetne RAM cache a BBU).
Disky se nevypinaji - mam v podstate nonstop diskovou aktivitu, i kdyz nizkou - a pokud si PC jen tak tise bezi a nedela nic narocnyho, je idle odber kolem 50W (4 x 3.5HDD) se vsim vsudy - peak odber co jsem zaznamenal je asi 90W.
Ano, nemam 10Gbit (ale na nej nemam ani sit) a moje disky - byt jsou pomalejsi - 1Gbit dokazi saturovat.

Ta beruska v clanku bude mit idle odber tak 110-120W minimalne - peak nevim...odhaduju 200W minimum. Nezda se to moc na ty koniky pod kapotou, ale 50W vs 100W je ~1900CZK rocne na elektrice.
Takze na obcasny hrani je G6 apod. urcite bozi, ale nechat to doma bezet 24/7 bych asi nechtel.
Ale tesim se na dalsi clanky.
12.8.2019 14:11:21   62.245.97.xxx 1056
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.8.2019 15:42:37   91.139.122.xxx 230
Dobrý den,

osobně, pro provoz 24/7 bych to určitě nedoporučoval.

Já podobné mašiny využívám pro:
* testování, mám na tom VMware a zkouším různé věci

* když potřebuji pracovat s větší DB, protože pokud se celá DB vejde do paměti a vypnout se bezpečnostní funkce, jako zápis po každém inzertu, chová se to geniálně svižně (chce to vědět, co člověk dělá)

Za pár kaček zapnete chroustalku, uděláte potřebou práci a pak jí zase vypnete. Určitě to není něco, co by mělo jet celý den. V noci bývá server skutečně dost slyšet.

Plus...samozřejmě, ty finance jsou také důležité ;-)

Petr
12.8.2019 17:43:45   62.245.97.xxx 422
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.8.2019 12:17:21   195.218.7.xxx 50
Ja mam v rohu satny zamykatelny rack a satna ma svoje vlastni soupaci dvere.
A kdyz jsem tam mel predchozi hlucnejsi (=3 vetraky v casu) PC, tak to bylo v noci slyset. Jednoduse proto, ze nocni byt nedovoli hluk ktery by klidne prosel jinde.

A co se tyce penez. Radsi budu mit ty 4 koly mesicne, nez vyhazovat ty samy penize do kose na elektrice. Zvlast kdyz na ten 24/7 provoz mi ta uspornejsi varianta poslouzi stejne dobre a k tomu bude i tissi.
14.8.2019 17:07:11   62.245.97.xxx 010
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.8.2019 15:16:40   91.139.122.xxx 170
Dobrý den,

ohledně spotřeby, v idle mi to ukazuje 90W, pokud ho nechám dělat něco namáhavějšího, lehce to vyskočí na 150W a s CPU burn se dostanu na/nad 300W.
(Otázka je, jak moc přesně ten měřák z Lídlu měří.)

Pokud má někdo notebook s raněnou dvoujádrovou potvorou, může to pro něj být zajímavá a levná alternativa pro vývoj.

Pro provoz 24/7 jsou samozřejmě úplně jiné, mnohem lepší alternativy. Tento server je v noci slyšet i přes zavřené dveře.

A každopádně díky za přečtení :-)
12.8.2019 16:27:17   195.218.7.xxx 50
OK, to +- sedi, ja pocital s 4 HDD jako mam ja, ale vam tam bezi jen 2 SSD.
Nicmene load 150W je peknej. Skoro az podezrele peknej, vzdyt kazdej ten Xeon ma TDP 95W. To mi nejak nestymuje.
12.8.2019 16:50:26   91.139.122.xxx 120
Odhaduji, že to je velkým počtem jader. Zatížit všech dvanáct je kumšt. Podle mě ten druhý procesor spíš chrní a snaží se jen ten jeden.

Nejspíš to jde ruku v ruce s kombinací s nastaveným profilem napájení, mám to vedle sebe, tak to mám nastavené na "ticho", aby mě to náhodou nevcuclo
12.8.2019 17:03:20   91.139.122.xxx 80
Doplnění: Tím něčím namáhavějším jsem myslel spustit čtyři nebo pět virtuálů, každý se čtyřmi virtuálními CPU a 8 GB paměti a pak tam něco blbnu.

Na druhou stranu, reálně, naplno vždy pracuje nanejvýš jeden virtuál. Většina procesorů nejspíš chrápe. U DB je zase problém v tom, že sice potřebuji spoustu paměti, ale většina jobů jede (odhadem) jen na jednom vláknu.

Taky jsem to mohl nějak proměřit, ale tohle je hučící potvora. Podle mě jde o to, aby člověk rychle dokončil práci, takže o 100W více nebo méně, je v podstatě jedno.
13.8.2019 06:48:09   188.92.8.xxx 00
to je hodně dobrá spotřeba. Já mám server postavený na i3-4130T, P9D-C/4L
s C224 chipsetem, osazeno 16GB DDR3 ECC unbuffered, 1x SSD, 3x3,5" HDD/SW RAID5 a žere mi to v idle kolem 35W, v burnu kolem 90.
10Gbit síť tam nemám, prozatím stačil teaming na onboard síťovkách.
Jedu na tom nonstop.
12.8.2019 13:51:32   78.99.241.xxx 1121
ako zaujimavost, ok.. prakticke vyuzitie nula cela nula nula. Spotreba bude astronomicka, a je to pomalsie jak ryzen 3600. Plus sa to moze zajtra pokazit, takze vela snahy bez zaruky. A proliant domov? Naposledy ked som instaloval windows na 6000€ proliant, tak som skoro zinfarktoval, nechcelo poznat disky, az nakoniec z usb cdromky to slo, zo sata vstavanej nie.
12.8.2019 13:55:13   78.99.241.xxx 019
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.8.2019 15:22:35   91.139.122.xxx 120
Dobrý den,

v serveru JSOU NAPROSTO NORMÁLNÍ DISKY . Nic spešl od HP. Můžete používat jak SAS tak i SATA disky. Tyto řadiče provozuji roky a originální disky používám pouze do ÚPLNĚ NOVÝCH serverů, které jsou ještě pod maintenance.

Mimochodem, P400 resp. P410ka je báječný řadič i do stolního pecka. Nikdy jsem se s žádnou NEkompatibilitou nesetkal.

Rád bych uvedl na pravou míru celý problém s disky s HP.

Pokud do serveru HP, ale i DELL použijete disk, který nebyl výrobcem testován, nemáte zaručenou kompatibilitu. Tj. nikdo nezkoumal, jestli třeba v RAID5 se pole nedostane do stavu, do kterého by se určitě dostat nemělo.

Samozřejmě nedokážu vyloučit, že v nějaké zemi má HP licenční podmínky nastavené tak, že to nesmíte udělat.

Do serverů DELL jsem přidal desítky disků, které nebyly výrobcem schválené, ovšem tyto disky nebyly nikdy zapojené do RAID 5, buď se jednalo o samostatné disky pro zálohy, nebo šlo o disky do RAID 10. Nebyla na to ani jedna reklamace.

Každopádně díky za přečtení.

:-)
12.8.2019 15:42:51   78.99.241.xxx 111
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.8.2019 15:57:24   91.139.122.xxx 150
Já si ten krok od HP/DELL vykládám jinak.

Například Apple znepříjemňuje život těm, kteří si koupí neoriginální baterku.
(Těm se zobrazuje otravná hláška.)

Tady HP i Dell, v tomhle jsou stejní, vlastně říkají. Tady je disk, ve kterém je firmware, KTERÝ NAŠI TECHNICI DO ZBLBNUTÍ TESTOVALI A KTERÝ 100% FUNGUJE. Pokud použijete tento, neměli byste mít žádný problém. Navíc, jak budeme aktualizovat firmware řadiče, opět tyto disky znovu a znovu otestujeme, abychom vám náhodou nedodali firmware, aby vám spadlo pole.

...a dodávají: Pokud si tam dáte vlastní disk, no tak vám samozřejmě neručíme za nic no....

Zvýšená cena disku pokrývá náklady na testování všech firmwarů s tímto typem disku.

A proč jsou originální disky HP/DELL značené nálepkou HP/DELL?

No protože se sice jedná o hardware WD/Seagate/Hitachi, ale s firmwarem, který nezpůsobí žádný problém.

Tak to chápu já, tak to říkali na školení a nevidím v tom nic záporného. Naopak nás ujistili, že není problém použít v serveru jiný disk, ale že se máme vyhnout komplexním diskovým polím.

Skutečně, mně osobně to nepřijde tak hrozné, naopak se mi zdá, že se výrobce snaží dodávat dobré firmwary.

Ale váš názor respektuji. Mimo to, argumentujete věcně. ...a bohužel, ani jeden z nás s tím nic nenadělá no
12.8.2019 16:20:36   188.167.253.xxx 32
to by som bral, pokial by predavali zvlast aj ramik... nepredavaju. Takze prvy disk musi byt od nich, potom ked sa pokazi uz mozem kupit hociaky. A ano, narobime nekupime server hp/dell ;) V mojom pripade som chvilu zvazoval maly proliant gen10 s opteronom.. ale len chvilu, potom som kupil jazdenu i5ku, dosku, 16ramky, 1TB disk a bednu som zobral z vyradeneho PC a mam ubiquiti NVR na ubuntu a velka spokojnost. A este to bolo aj lacnejsie.
12.8.2019 16:35:18   91.139.122.xxx 31
Tak třeba HP mě naštvali, když přestali do těch jejich mikroserverů, konkrétně (HPE ProLiant MicroServer Gen10), dávat iLO tedy vzdálenou správu. Najednou to je jen předražený pecko s dvoujádrovým procesorem ....

Co to jako je, dvě jádra? Bez iLO?

Klidně by to mohl být čtyřjádrový procesor a dvě jádra vypínat, to se dá nastavit v power managementu.

Myslím, že jste udělal dobře, že jste si to poskládal.
12.8.2019 18:11:54   178.40.93.xxx 50
to roob:

Ano samostatne ramiky oficialne nekupis ale cez napr. eaby ich kupis bez problemov. Tak isto kupis aj redukciu na 2.5 SSD/HDD.
Kupoval som to tak do svojich serverov.

K clanku - osobne by som isiel do novsej verzie so Sandy/Ivy Bridge CPU. Menej zeru, su tichsie, vykon lepsi... Je to citelny skok.
13.8.2019 07:04:23   37.221.252.xxx 20
Blbost. Ty rámečky jsem normálně kupoval zvlášť. Podle mě jich na Ebay bude hafo...
13.8.2019 13:37:02   91.139.122.xxx 00
Dobrý den,

ano, rámečky se dají běžně sehnat.

Petr
13.8.2019 21:22:02   188.167.253.xxx 14
ty ako sukromnik si ich kup kde chces, my sme normalna pc predajna a kupujeme od nasich dodavatelov = eu velkoskladov.
13.8.2019 21:23:07   188.167.253.xxx 03
a oficialny distributor na Sk mi naozaj tie ramiky predat nechcel, takze si nechajte tie vase minusy.
14.8.2019 06:24:51   37.221.252.xxx 10
Já Vám žádný mínusy nedávám, nemůžete vědět všechno. Ale očividně je poptávka, tak nevidím důvod to neprodávat jen proto, že to Váš distributor čert ví proč neumí nikde sehnat (nebo nechce, nebo to má zakázané atd...).
Koupím z aliexpressu/ebay a zákazníkovi řeknu že to není originál ale replika. šmitec. Pokud originál stojí 2k+ a replika 200-300kč a zákazník jich do serveru potřebuje třeba 10ks, už si to hodně rozmyslí, obzvlášť, když na tom rámečku fakt nic není...
14.8.2019 15:22:55   78.99.241.xxx 10
zakaznik ktory da 6000€ na dvojprocesorovy server nebude setrit a hlavne cakat na ramceky z aliexpresu ale kupi si original, lebo ktomu ma kupeny aj nejaky NBD aleboco. V delli sa mu vys*ru reklamovat jeho disky z alzy. Ci?
15.8.2019 08:04:57   195.12.158.xxx 10
Ramceky nikto z velkych vyrobcov serverov samostatne nepredava. Preco, tak to je skoda rozpravat. Redukcie na 2.5 disky predavaju. Priamo od Dellu sme raz kupovali redukcie. Samozrjeme predrazene za kus plechu.
13.8.2019 06:32:07   85.207.214.xxx 10
Záleží, co máš za server, my jsme pro small business zákazníky bežně cpaly serverový intel S4510 místo 4x dražších originálních ssd. Jediný, co řve je management.
15.8.2019 00:34:58   178.22.116.xxx 00
Zdravím, s těmi disky to není tak docela pravda, doporučuji navštívit stránku http://dascomputerconsultants.com/HPCompaqServerDrives.htm, kde je tabulka kompatibilních a nekompatibilních disků. Ta nekompatibilita sice nespočívá v tom, že by server disk nerozeznal, normálně se detekuje a pracuje. Problém spočívá v tom, že server chybně detekuje teplotu disku ze SMART a zvýší rychlost ventilátorů na maximum, protože si myslí, že se přehřívají.

No a na shánění rámečků se mi líbí czechserver, ale když, tak bereme rámečky i s disky, cena bez disku 303,- s diskem 378,- není co řešit.
12.8.2019 14:00:09   78.99.241.xxx 70
a yo.. u nas na bazosi 8GB DDR3 ECC 89€ kus, to kto predava za 8€(200 korun)?
12.8.2019 14:37:18   37.188.246.xxx 37
Tvl takovou masinu na domaci zvejkani, to jako fakt :-D ? Na nejaky Nasko nebo maly server bohate staci ITX deska s J1900 nebo necim podobnym co ma kolem 10w a vykon pomerne slusny, fakt nedavam na co by nekdo doma potreboval 12core stroj..
12.8.2019 14:39:19   37.188.246.xxx 26
Taktez 10 Gbit doma moc nechapu, to ma tak 1 clovek z 1000 kdovi jestli a je dost diskutabilni jestli to ma proto ze to potrebuje a setri to cas pri praci.
12.8.2019 14:50:17   78.99.241.xxx 22
10Gbit vyuzijes ak strihas video.. viem si predstavit niekoho co napr. nahrava svadby, to moze byt jednotlivec a "kancelariu" ma doma. Tak si kupi riadne velky NAS a nemusi potom surove video kopirovat hore dole, ale edituje priamo cez LAN. Tak isto tento server na hry nevyuzijes, to je tuk tuk na celo... ak potrebujes virtualizovat par pocitacov, tak to moze byt to prave, ale zas su pomale tie xeony uz na dnes..
12.8.2019 15:21:36   37.188.246.xxx 55
jj je to stare pomale a zrave.. navic kdo potrebuje hodne dat nemusi to nutne honit pres lan na nasko ale neni problem mit 10tky TB v PC., pripadne jen zalohovat na nas kde uz delsi trvani zalohovani nevadi. Proste na doma je tohle uplnej nesmysl, tak mozna pro ajtaka kterej nema co delat po praci a chce si hrat.
12.8.2019 15:35:17   91.139.122.xxx 380
Dobrý den,

ano, je to hračka pro ajťáka.

Případně pro vývojáře, který má pracovní notebook a programuje. Ohromná paměť je pro práci s databází neocenitelná.

Ve chvíli, kdy se celá databáze vejde do paměti, je to úplně jiný zážitek.

Dále byste nevěřil, jak svižný je na tom třeba střih videa, jen se musí zapnout několik optimalizací Windows, aby se zvýšil poměr cache. Dvanáct jader a hromada paměti ... to v určitých případech natrhne prdel i Ryzen 1700X s 16 GB RAM (osobně vyzkoušeno).

Těch scénářů, kdy to dokáže odvést neuvěřitelnou práci, je samozřejmě mnohem víc. No a nikomu to nenutím. No a není lepší článek o serveru než sto dvacátý první článek o myši?

Každopádně díky za přečtení
13.8.2019 06:35:46   78.45.214.xxx 90
Klídek, naivka ještě v životě neviděl tripple nebo quad nebo six channel, dual socket a write-back RAID řadič se SAS HDD. Ten kdo to poznal to adekvátně označuje jako úplně jiný zážitek
14.8.2019 09:35:07   62.141.0.xxx 16
Mno nastesti jsem z "onainie" nad HW vyrostl... je to jen budouci kus elektrosrotu, jako zde popisovany server.

Stale mi doma strasi neco obdobneho, postavene na Supermicro desce tusim s Xeonem L5630, puvodne tam bylo nejaky X57xx, 48GB RAM, 4xLAN(+dedikovana pro management), onboard 2-kanal SAS radic (LSI-1068E), v Intel tower kejsu, Delta zdroj, nejake ty SAS disky...

No a je to dlouhodobe vyple, jelikoz jen aktivni IPMI (management) znamena odber cca 10W, v idle standardne prez 100W... po roce behu 24/7 prislo vyuctovani a server jsem bez milosti vypnul a nahradil podstatne uspornejsim zelezem na 24/7 beh.

Po procteni clanku jsem chvili koketoval s myslenkou dokoupit dvojnasobek ram a dve 6-jadrova CPU... ale nastesti me to uz zase preslo
14.8.2019 17:10:11   185.131.60.xxx 10
jj, přesně to je jeden z důvodů, proč se dnes konverguje do virtualizace a zároveň se upgraduje na poslední verze železa.

Když jsem naposledy upgradoval naši serverovnu, snížil jsem odběr jen serverů z 10kW (špičkově 15kW) na 5 (provozní špička je pak okolo 8-9kW). To se při těch cenách za elektřinu (včetně chlazení, na to je důležité nezapomínat, každá desetitisícovka BTU stojí firmy ročně docela hodně peněz) vyplatí upgrade i dřív, než za 5 let.
14.8.2019 19:38:30   78.45.214.xxx 14
Pokud je pro Vás problém 100 W v idle, zjevně nejste cílová skupina ...
12.8.2019 15:25:12   91.139.122.xxx 60
Dobrý den,

paměti 8 GB ECC kus na Aliexpressu za 15$, dokonce je v článku i odkaz (několik odkazů).

Jsou firmy, které to kupují z Číny a prodávají to tu na nehorázné ceny, pak je na vás, jestli to budete akceptovat.

Ad 10 Gb síť, když ukazuji jetý server, tak ho ukážu i s originální HP síťovou kartou, hlavně když stojí 500,- Kč.
12.8.2019 16:15:48   195.218.7.xxx 22
Tenhle server papa Registered, predpokladam ze za tech 89€ jsou unregistered.
14.8.2019 12:11:12   185.148.214.xxx 00
No nevím, na Proliantu je instalace windows i jiných OS díky intelligent provisioning práce pro opičku.
14.8.2019 15:27:42   78.99.241.xxx 01
vybalim windows server cd z krabice. Vlozm do cdromky v servri, nabootujem. Nieje disk (raid5 zo 4 diskov). Ok, stahujem ovladac, nacitam ovladac nieje disk. Ok, stahujem iny ovladac... nic nejde. Pre opicku.. V zufalstve urobim nelogicky krok, dam do USB externu cdromku, nabootujem, disk zrazu je, vsetko ok.
13.8.2019 08:46:26   212.96.178.xxx 20
Dobrý den,
děkuji za skvělý článek a skvělý nápad.
Taky děkuji za připomenutí a poukázání na to, že i pomalu dekádu staré "železo" dokáže za řádově menší peníze i dnes předvést velmi podobný výkon v mnoha činnostech, jako nejnovější stroje.

Měl bych dotaz. Předpokládám, že doma nemáte box na racky a v něm třeba dvacet takových mašin a tak by mě zajímalo, zda by byly reálné uprávy, aby se to dalo chladit něčím tišším, protože ty "originální" větráky, to je tedy hukot....
13.8.2019 09:31:03   78.45.214.xxx 00
Rozhodně nikoliv v původním chassis a úprava se nevyplatí. Servery prostě nejsou vhodné do pokojíčku.
13.8.2019 11:42:13   82.142.66.xxx 00
pokud bych přestavoval servery na tišší domácí provedení, tak zvolím asi vodníka na chlazení CPU + pomaloběžné ventilátory na ovívání VRM, ať se neupeče deska. Možná by bylo vhodné ovívat i karty, ty mohou také počítat s nějakým airflow. Největším problémem bych ale viděl nutnost udělat (koupit?) emulátory ventilátorů. Servery si tohle dost hlídají a pokud nejsou zapojené, nebo nedosáhnou požadovaných otáček, tak nenaběhnou.
13.8.2019 13:44:33   91.139.122.xxx 30
Dobrý den,

emulátor ventilátoru je skutečně nutné udělat a dělají se. Mimo to, vyndavat to z původní skříně není dobrý nápad i kvůli tomu, že server nemusí naběhnout kvůli chybějícímu přednímu panelu, což je opruz, ale je to tak.

Pro úpravu je lepší varianta Tower, řada serverů se ve variantě tower prodává, na úpravu jsou mnohem lepší.
V těch skříních bývá i dost místa, takže se tam vodní chlazení krásně vejde, plus jsou výrazně tišší by default.

Předělat server 2U na něco jiného bude dost výzva. Rozhodně by to stálo za zdokumentování a článek. Už jednou jsem se do toho pouštěl, no znova to dělat nebudu
13.8.2019 09:41:46   195.39.6.xxx 30
Zdravim,
mam tady nejake starsi servery na prodej presne na tyto ucely.
Kdyby byl zajem, poslete mi SZ na foru, domluvime se.
Jsem z Prahy.
z lepsich mam ted treba
HPE ProLiant DL120 Gen9

Intel Xeon E5-2603 v3 6C
8GB DDR4 RDIMM
4x 3.5" hot plug
2x GLAN
14.8.2019 05:32:20   89.177.86.xxx 00
Ahoj, mam dotaz. Lze vyuzit tento server k lepsimu online streamu ?
dekuji
14.8.2019 07:30:40   86.49.226.xxx 00
za tuhle cenu co ti dal Peta, urcite!

jen si staci poradne precist recenzi!
14.8.2019 06:39:49   86.49.226.xxx 02
to: kalibr Pane!
14.8.2019 10:09:38   86.49.226.xxx 02
Zase odpovi, sam sobe, nekde na cznews zaznelo, 'pravil predstavitel Japonska! Korejcum se nesmi clovek otacet zady, hned vam vrazi kudlu do zad!'

O ceskych panacku to plati to same!
14.8.2019 08:14:47   195.113.59.xxx 81
Moc díky za velmi zajímavý článek! Nejen tento, ale i vaše ostatní články jsou přesně to, co je hodno PC tuningu. Články jsou plné zkušeností, rad a hlavně osobního postoje. Velmi dobré, velmi pěkné. Těším se na vaše další články!
14.8.2019 17:00:16   185.131.60.xxx 00
K té BBU na řadiči: řadič bez BBU funguje defaultně ve writethrough režimu (tj. čtení se cachuje, zápis nikoli), pokud je BBU přítomna, mění se na writeback (tj. cachuje se i zápis). Dá se to vynutit v BIOSu řadiče, pokud má člověk koule, nebo nedůležitá data, nebo ultraspolehlivou UPSku a víru v spolehlivou redundanci PSU.
14.8.2019 17:30:51   91.139.122.xxx 01
Dobrý den,

to jsem si také myslel, zní to totiž logicky, ale ... poněkud se mi to nepotvrdilo. Resp. nedokážu jednoznačně říct, kdo z nás má pravdu. Možná máme pravdu oba a záleží na použitém systému Windows/Debian.

Petr
15.8.2019 07:58:03   109.107.210.xxx 10
No tak já to mám ověřeno se starou dobrou Netfinity7100, na které mi kdysi BBU klekla a ten impakt byl docela měřitelný. Vynucená změna na writeback v BIOSu řadiče (tehdy ještě Adaptec) znamenala návrat zpět.

Je ovšem možné, že dnešní iterace RAID řadičů pouštějí ke kontrole více operační systém a přiznávám, že mě nikdy nenapadlo s tím moc experimentovat, protože všechny řadiče mám s BBU (a navíc jich už moc není - jen pár vyšších PERCů, protože SAN a servery jsou běžně bez disků)
14.8.2019 17:08:59   62.245.97.xxx 11
vente si, ze cchcete rozjet nejakej projekt na internetu, aplikaci etc. konektivitu mate a potrebujete server co utahne aspon nejakej load v radu stovek/tisicu useru (nez to posunete na vysssi level)

takze db cela v pameti a k tomu 12/24 jader je dobrej start a za pakatel.
14.8.2019 17:37:42   91.139.122.xxx 10
Přesně tak, za ty prašule to není špatná hračka :-)

Není to špatné ani jako vývojový server pro samostatného programátora, kterého prudí, že musí běžet na omezeném virtuálu. Znám tak ochotné ajťáky, kterým když programátor řekne, že pro svůj virtuál potřebuje 50-60 GB RAM, začnou se chovat jako ňoumové. Čas programátora je drahý, jiného prostě nebaví čekat, až se někde něco uklohní na "ve firmě průměrném virtuálu s 4 GB ram a 3x CPU".
14.8.2019 18:49:17   62.245.97.xxx 10
tak to je, ja uz jsem si v praci pozadal o budget
14.8.2019 19:05:52   62.245.97.xxx 10
ja sejich jako ajtak zastanu, voni nejsou noumove, ale 50-60gb ram stoji tolik zee by sef nemel premie a misto stavby domaciho pivovaru, dovoleny pro zenu aby neprudila a par karatu pro milenku by musel koupit nejaky ram - coz ani nevi na co to je
14.8.2019 19:46:59   78.45.214.xxx 00
4x16 GB stojí 7500 Kč i s DPH, Váš šéf má nějaké malé prémie
14.8.2019 19:45:43   78.45.214.xxx 01
Vývojář má mít osobní pracovní stanici s i7 nebo i9 6 nebo 8 jader a 64 GB RAM. Náklady na ni jsou při dnešních platech vývojářů akceptovatelné a hlavně vyjde levněji než virtuál na serveru s Xeonem.
14.8.2019 20:30:55   91.139.122.xxx 01
Dobrý den,

teorie dobrá, ale znám překvapivě mnoho vývojářů, kteří mají/musí mít pracovní notebook. A například PHPkáři zdaleka nejsou tak placeni jako třeba profíci C#/Java. Pak tu jsou i další důvody, jako je třeba reinstalace lokální mašiny.

V bohaté Pražské firmě si řeknete o nový server za sto hadrů a služebáka k tomu, pokud to dobře podáte, dostanete k tomu ještě thajskou masáž plus dvacet litrů odměnu za dobrý nápad. Bohužel, ne všechny firmy jsou bohaté a ne všechny firmy v Praze.

Ovšem, souhlasím s vámi, že v ideálním světě by to tak mělo fungovat. Ale těch věcí, které by se v ideálním světě neměly...
15.8.2019 03:59:35   78.45.214.xxx 00
No a já znám spoustu vývojářů, co se pokorně vrátilo k desktopu, protože žádný notebook nemůže nabídnout srovnatelný komfort moci testovat si vše u sebe lokálně.

Avšak ani pro vývojáře s notebookem není třeba živit plnotučný server pro vývoj, na standardní mašině s opakuji i7/i9 a 64 GB RAM se nepochybně dají rozjet virtuály s 50 GB RAM a dá se to zaplatit bezproblémově.
14.8.2019 19:10:18   213.190.149.xxx 40
Clanek je skvely a to uz je co rict, kdyz uz jsem ho pochopil i ja, jen byl kratky. Nechystate se vydat nahodou nejakou knihu? Dobre se to cte a clovek se spoustu veci nauci. Dekuju.
14.8.2019 19:14:16   62.245.97.xxx 20
jsem pro knihu rozhodne
14.8.2019 21:08:19   91.139.122.xxx 51
Díky, knih jsem napsal celou řadu, ovšem ne o IT a vydat je taky nemůžu, Kulhánkovský styl by byl pro mnoho lidí dost těžko stravitelný.
16.8.2019 09:18:37   86.49.226.xxx 13
A muzes dat neco na odkaz: by to y P.S.(Díky, knih jsem napsal celou řadu, ovšem ne o IT a vydat je taky nemůžu, Kulhánkovský styl by byl pro mnoho lidí dost těžko stravitelný. )
16.8.2019 09:23:13   86.49.226.xxx 14
Jo, hm.. promin Peto jsem svine, nj. zivot nauci
16.8.2019 11:58:33   86.49.226.xxx 04
Psychopatie:

léčba:

muzikoterapie – léčba hudbou
arteterapie – léčba malováním
hipoterapie – jízdy na koni pro malé děti
canisterapie – hra se psy pro děti

v širším smyslu zastaralý termín pro dnešní pojemporucha osobnosti obecně, což kromě antisociální poruchy může zahrnovat i lehčí formy, jako například narcistickou, histriónskou, paranoidní, schizoidní, anankastickou, vyhýbavou, závislou nebo hraniční osobnost

prevzato z Wiki
20.8.2019 12:02:19   84.16.42.xxx 10
Ja myslím že práve Kulhánek a Kotleta sú snáď najlepšie predávaní cz sf autori, takže hardcore styl je in.
15.8.2019 13:19:26   173.38.220.xxx 00
zdravim, je moznost Vas nejako kontaktovat?
prave som dokoncil podobny kutilsky projekt, kde som si rozbehal na serveri z ebayu esxi s pfsense ako openvpn serverom a dalsimi VM pre pracu si spravu lokalnej siete.
ako zaujimavost, hlucne chladenie som vyriesil odstranenim povodnych vetrakov a nainstalovanim potrubneho ventilatoru (125mm) priamo do racku, ktoremu som utesnil jednotlive skary na skrynke, aby som dosiahol pracovny tlak, ktory dokaze vytiahnut teplo zo skrinky.

avsak zostava mi tam par veci (snmp monitoring, enviro, backupy VM) a podla vasich kvalitnych clankov, by som mal par otazok ku kutilskemu usmerneniu. ak by ste mali cas na kratky telefonat, hodte mi prosim Vas kontakt na ondrej.ac (at) gmail.com. vdaka.
16.8.2019 18:10:01   86.49.31.xxx 23
chystal jsem se poslat na pctuning podobný článek
osobně rok provozuji podobný server 24/7

1) elektřinu neřeším: kdo má na opici, má i na banány
2) používám platformu supermicro, nyní generace x9
3) server jsem komplet přehodil do "normálního" case
4) server není slyšet ani vidět
5) používám přímý přístup k HW ve virtuálech (VT-d)
6) provozuji tak Kodi, NAS, APčko,Firewall atd...
7) vypnul jsem tak hromadu RPi, routerů a elektroniky
7) výsledek je neskutečná lábauž a pohoda
22.8.2019 11:59:54   37.188.160.xxx 20
Ve vysledku az se ti s tim neco stane, umrti zdroje, HW tak ti nebude fungovat nic, tomu rikam vyhra :-D Proto je pro spolehlivost a snazsi a rychlejsi opravu, lepsi nektery veci nechat fungovat samostatne.
23.8.2019 05:17:32   37.48.50.xxx 00
tak ty kramy zase vytahne ze spajzu a zapoji, no.
23.8.2019 05:18:18   37.48.50.xxx 00
to bys moh napsat kazdymu kdo ma NAS, ze je to blbost a kdyz mu v tom neco umre, tak nebude mit pristup k datum a bude to muset resit
27.8.2019 04:11:03   46.135.94.xxx 00
Zdravim,

doma se mi "vali" Intel® Server System R2308GZ4GC (databazovy server). Nemam pro nej vyuziti...

Info v sz ;-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

184 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 85.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.