Hlavní stránka Hardware Sítě a Internet Příliš velcí a mocní: Rozdělit Google a Facebook, anebo ne?
Příliš velcí a mocní: Rozdělit Google a Facebook, anebo ne?
autor: Michal Rybka , publikováno 17.5.2019
Příliš velcí a mocní: Rozdělit Google a Facebook, anebo ne?

U poslední úvahy na téma daní pro technologické společnosti, které vyvádějí své zisky do zahraničí, jsem volně oddriftoval od otázky, zda se technologické společnosti nestávají příliš mocné a zaměřil se jen na snahu o jejich zdanění. Ale pokud odhlédneme od peněz – nejsou přece jen příliš mocné? a proč to vadí?


U moderních technologických společností je jenom těžké opravdu si představit, jak jsou mocné – částečně proto, že zahrnují služby, které se jmenují jinak. Podívejme se na to, co dělá Google. Ten máme asociovaný s vyhledáváním „googlit“, ale „googlení“ ve skutečnosti představuje jenom jednu z mnoha služeb, kterou tento gigant nabízí.

Google byl založen v roce 1998 (!) a rostl raketovým tempem. Dnes má společnost téměř sto tisíc zaměstnanců po celém světě, kteří se zabývají velkým rozsahem činností.

Příliš velcí a mocní: Rozdělit Google a Facebook, anebo ne?

V roce 2015 došlo k restrukturalizaci firmy, která se dnes jmenuje Alphabet, Inc. a je dělena zhruba do dvou částí, jedna patří pod značku Google a zahrnuje „tradiční služby“, ve druhé jsou pokročilé či alternativní projekty. Je jich hodně, podívejme se na ty významnější. 

Služby zahrnuté pod značku Google:

  • Web search – Vyhledávač, který máme asociovaný se jménem „Google“. K němu můžeme přidat další webové služby, jako je Translate.
  • Google Chrome – Vývoj internetového prohlížeče pro PC i další platformy.
  • Android – Vývoj nejpoužívanějšího OS pro telefony, přidal bych k tomu možná i platební službu Wallet.
  • Google Pixel – Vývoj vlastního hardware pro Android.
  • Google Home (Nest) – Vývoj IoT zařízení, smarthome. Další hardwarové projekty zahrnují Wifi Mesh nebo Daydream (VR).
  • Google Play – Digitální distribuce pro Android.
  • ATAP (Advanced Technology and Projects) – Pokročilé a utajované projekty, jako například snímání gest radarem a podobné věci.
  • Google Cloud – Cloudové služby zahrnující Gmail, Currents, Docs, Sheets, Slides, Calendar, Hangouts Meet, Hangouts Chat, Plus, Photos, Cloud Search a Drive.
  • YouTube – Největší platforma pro sdílení videa.
  • Google Maps – Mapová služba, patří k ní další služby jako navigační služba Waze, Earth nebo fotomapování Streets.
  • Google AdSense – Reklamní platforma.

„Other Bets“:

  • Fiber – Vysokorychlostní internet, pokrývající některá města v USA. Další telekomunikační aktivity zahrnují Fi (virtuální mobilní operátor) a Station (veřejné wifi).
  • Verily – Zdravotnický výzkum, vyvíjející věci jako smart lenses, které měří krevní cukr.
  • Calico – Zdravotnický výzkum, zaměřující se na prodloužení lidského života a „vyléčení smrti“.
  • Sidewalk Labs – Rozvoj městských inovace, informační smart panely, infostánky, optimalizace dopravy a spotřeby energie.
  • GV (Google Ventures) – Venture investiční fond pro investice do rizikových startupů.
  • Google Capital – Konzervativnější investiční fond, který se orientuje na investice do už fungujících startupů.
  • Jigsaw – Geopolitický „think tank“, zaměřující se na eliminaci extrémismu a dalších světových problémů.
  • DeepMind – Vývoj adaptivní umělé inteligence.
  • Waymo – Vývoj samořiditelných aut.
  • Makani – Vývoj atmosférických vzdušných elektráren v podobě draků (dostat vzdušnou elektrárnu do výšky má řadu výhod).
  • X – Pokročilé projekty R&D (Research and Development), v podstatě inkubátor pro aplikovaný výzkum, který dává vzniknout dalším divizím.
  • Loon – Projekt globálního internetu pomocí balónů.
  • Wing – Projekt dronových dodávek zboží.
  • Chronicle – Kyberbezpečnostní firma zaměřují se na moderní hrozby.
  • Titan – Projekt internetu pomocí solárních dronů.

Když se díváte na tento impozantní seznam, pochopíte, co je na něm divného: Je strašně velký na firmu, která existuje pouze dvacet let. To, že General Motors má spoustu divizí – to asi pochopíme. Jak ale dokázal Google zahrnout tak strašně moc podnikání?

Jedno slovo: Absorpce. Google chodí a kupuje. Je to téměř rakovinný růst – a řada komentátorů označuje Google skutečně za rakovinu, která se rozlézá IT a doslova všechno ničí. Růst Google je založen na tradičním konceptu Silicon Valley, totiž „grow fast, fail fast“, což znamená agresivní vstup do businessu ve velkém a jeho pohlcení. Pokud to vyjde, je to váš business. Pokud to vejde, je dobré rychle to ukončit, aby ztráty byly malé.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
68 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 32.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.