Příliš velcí a mocní: Rozdělit Google a Facebook, anebo ne?
Seznam kapitol
U poslední úvahy na téma daní pro technologické společnosti, které vyvádějí své zisky do zahraničí, jsem volně oddriftoval od otázky, zda se technologické společnosti nestávají příliš mocné a zaměřil se jen na snahu o jejich zdanění. Ale pokud odhlédneme od peněz – nejsou přece jen příliš mocné? a proč to vadí?
U moderních technologických společností je jenom těžké opravdu si představit, jak jsou mocné – částečně proto, že zahrnují služby, které se jmenují jinak. Podívejme se na to, co dělá Google. Ten máme asociovaný s vyhledáváním „googlit“, ale „googlení“ ve skutečnosti představuje jenom jednu z mnoha služeb, kterou tento gigant nabízí.
Google byl založen v roce 1998 (!) a rostl raketovým tempem. Dnes má společnost téměř sto tisíc zaměstnanců po celém světě, kteří se zabývají velkým rozsahem činností.
V roce 2015 došlo k restrukturalizaci firmy, která se dnes jmenuje Alphabet, Inc. a je dělena zhruba do dvou částí, jedna patří pod značku Google a zahrnuje „tradiční služby“, ve druhé jsou pokročilé či alternativní projekty. Je jich hodně, podívejme se na ty významnější.
Služby zahrnuté pod značku Google:
- Web search – Vyhledávač, který máme asociovaný se jménem „Google“. K němu můžeme přidat další webové služby, jako je Translate.
- Google Chrome – Vývoj internetového prohlížeče pro PC i další platformy.
- Android – Vývoj nejpoužívanějšího OS pro telefony, přidal bych k tomu možná i platební službu Wallet.
- Google Pixel – Vývoj vlastního hardware pro Android.
- Google Home (Nest) – Vývoj IoT zařízení, smarthome. Další hardwarové projekty zahrnují Wifi Mesh nebo Daydream (VR).
- Google Play – Digitální distribuce pro Android.
- ATAP (Advanced Technology and Projects) – Pokročilé a utajované projekty, jako například snímání gest radarem a podobné věci.
- Google Cloud – Cloudové služby zahrnující Gmail, Currents, Docs, Sheets, Slides, Calendar, Hangouts Meet, Hangouts Chat, Plus, Photos, Cloud Search a Drive.
- YouTube – Největší platforma pro sdílení videa.
- Google Maps – Mapová služba, patří k ní další služby jako navigační služba Waze, Earth nebo fotomapování Streets.
- Google AdSense – Reklamní platforma.
„Other Bets“:
- Fiber – Vysokorychlostní internet, pokrývající některá města v USA. Další telekomunikační aktivity zahrnují Fi (virtuální mobilní operátor) a Station (veřejné wifi).
- Verily – Zdravotnický výzkum, vyvíjející věci jako smart lenses, které měří krevní cukr.
- Calico – Zdravotnický výzkum, zaměřující se na prodloužení lidského života a „vyléčení smrti“.
- Sidewalk Labs – Rozvoj městských inovace, informační smart panely, infostánky, optimalizace dopravy a spotřeby energie.
- GV (Google Ventures) – Venture investiční fond pro investice do rizikových startupů.
- Google Capital – Konzervativnější investiční fond, který se orientuje na investice do už fungujících startupů.
- Jigsaw – Geopolitický „think tank“, zaměřující se na eliminaci extrémismu a dalších světových problémů.
- DeepMind – Vývoj adaptivní umělé inteligence.
- Waymo – Vývoj samořiditelných aut.
- Makani – Vývoj atmosférických vzdušných elektráren v podobě draků (dostat vzdušnou elektrárnu do výšky má řadu výhod).
- X – Pokročilé projekty R&D (Research and Development), v podstatě inkubátor pro aplikovaný výzkum, který dává vzniknout dalším divizím.
- Loon – Projekt globálního internetu pomocí balónů.
- Wing – Projekt dronových dodávek zboží.
- Chronicle – Kyberbezpečnostní firma zaměřují se na moderní hrozby.
- Titan – Projekt internetu pomocí solárních dronů.
Když se díváte na tento impozantní seznam, pochopíte, co je na něm divného: Je strašně velký na firmu, která existuje pouze dvacet let. To, že General Motors má spoustu divizí – to asi pochopíme. Jak ale dokázal Google zahrnout tak strašně moc podnikání?
Jedno slovo: Absorpce. Google chodí a kupuje. Je to téměř rakovinný růst – a řada komentátorů označuje Google skutečně za rakovinu, která se rozlézá IT a doslova všechno ničí. Růst Google je založen na tradičním konceptu Silicon Valley, totiž „grow fast, fail fast“, což znamená agresivní vstup do businessu ve velkém a jeho pohlcení. Pokud to vyjde, je to váš business. Pokud to vejde, je dobré rychle to ukončit, aby ztráty byly malé.