Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách
Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách
autor: Štefek Petr , publikováno 31.5.2006

PhysX je v poslední době často vyslovované slovíčko, které označuje produkt společnosti Ageia, jenž nám přináší celosvětově první PPU na světě. Co že tato neobvyklá zkratka znamená? Pojďme si tedy první PPU (Physics Processing Unit) představit.


Test BFG Tech PhysX proběhl na klasické herní testovací sestavě za asistence GeForce 7900GTX 512MB a procesorů Athlon 64 3000+ a Athlon 64 FX-57 (2.4GHz a 2.8GHz). Procesory na různé úrovni výkonu byly použity záměrně, aby měl čtenář možnost posoudit prospěch samostatného fyzikálního akcelerátoru u různých úrovní výkonu systému. Dual core procesor nebylo nutné použít, neboť testovaná hra podporující Ageia PhysX nedokáže výhody takovéhoto procesoru využít. Spekulace na téma toho, zda-li by v případě dual-core procesoru mohlo druhé jádro zastoupit funkci PhysX tedy odkládáme na neurčito.

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Spolu s BFG Tech PhysX dorazilo v balení i demo Hangar of Doom postavené na Unreal Enginu 3 a je se věru na co dívat. Jedinou nevýhodou zůstává to, že bez PhysX toto demo nespustíte, což je nepříjemné, neboť nám to vzalo možnost otestovat rozdíl FPS při použití PhysX nebo bez něj.

Jedinou hrou (v době testu k dispozici), která oficiálně podporuje PhysX je Ghost Recon 3 Advanced Warfighter. Bohužel výsledky jsou opravdu velmi špatné pro PhysX, který při svém nasazení podal výsledky hluboko pod softwarovým řešením, a to je pro hru s logem PhysX ostuda.  Protože ovšem nemůžeme brát Ghost Recon 3 jako bernou minci pro opravdu objektivní posouzení výkonu tohoto akcelerátoru, budou grafy sloužit jen pro ilustraci.

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Jak vidíme u obou grafů, tak při hardwarově počítané fyzice dojde ke značnému zpomalení a použití PhysX je tedy v tomto případě velmi kontraproduktivní , na kterémkoli z vybraných procesorů.

Závěr

Ageia uvedla na světlo světa v pravdě revoluční věc, která se dá srovnat s uvedením prvního přídavného 3D akcelerátoru Voodoo 1. Samotný čip má velmi vysoký teoretický výkon a ambice předvést v budoucích hrách ala Unreal Tournament 2007 za co opravdu stojí. Nyní však existuje jen pramálo důvodů k jeho koupi, neboť hry podporující PhysX jsou spíše nositeli loga podpory, což ovšem není žádným překvapením vzhledem k rychle a uměle zapracované podpoře této novinky. Po příchodu DirectX 10 bude PhysX velmi silným protivníkem všem konkurenčním řešením (ATi a nVidia) a jen těžko bude hledat díky svému potenciálu přemožitele.

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Z hlediska koncepčního a funkčního má ještě Ageia čas vyladit pár nedostatků, kterými je především nutnost aktivního chladiče, který nepatří nejtišším a přídavné kartě tohoto typu by jistě slušelo více řešení pasivní, které by nezvyšovalo již tak nepříjemný hukot aktivních částí systému. Ageia PhysX bych nyní neváhal označit za nadějný prototyp, který si může koupit i běžný smrtelník. Otázkou zůstává, co si s ním do příchodu moderních her na nových enginech a DirectX 10 člověk počne. Ageia PhysX tedy není špatným výrobkem, ale rozhodně je produktem, pro který ještě nenastal ten správný čas. Cena se pohybuje okolo 8 tisíc korun s DPH.

BFG tech PhysX zapůjčila firma Extreme PC.

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
31.5.2006 12:50:46   193.110.187.xxx 4535
Podla mna sa dockame aj toho ked bude tento akcelerator zabudovany us na Gpu od ATI alebo Nvidie(len aby to us nebolo aj na druhy rok)
1.6.2006 13:29:59   85.71.230.xxx 3636
Tak, tak. V nejblizsi dobe to vidim na physics shaders v grafickych kartach. Vyvojari grafik se jen pouci z chyb Ageia a nebudou plytvat prostredky na revoluci.
BTW Od kdy se hry prizpusobuji pozadavkum HW? Sice ta otazka zni neskutecne pitome, ale graficke karty se take prizpusobili hram svym mnozstvim PS.
31.5.2006 12:54:24   82.119.127.xxx 3541
PPU je zkratka, která v sově skrývá označení (Physics Processing Unit)

zeby v sobe)
31.5.2006 13:44:44   212.158.134.xxx 6141
Nechci ti kazit radost, ale víš jakým způsobem lze s lepší fyzikou zvednout úroveň her jako je rally (simulátory všeobecně) a sport? podle mě to je naprosto srovnatelné, Bohužel si to zatím nedokážeme představit stejně, jako při příchodu Voodoo1. Koneckonců si pamatuju, že NFS2 měly při použití V1 pouze trošku lepší stíny... chce to čas.
31.5.2006 14:08:46   213.29.92.xxx 4037
pouze lepsi stiny? ja si pamatuju nadherne stinovani, kdyz uplne zmizela kostickovana grafika a moznost svetelnych efektu (stejne jako moznost padajicich krav :-D )
31.5.2006 18:35:23   62.245.70.xxx 3433
Tak to musim slouhlasit se Skipped1 že Voodoo 1 byl revoluce a už od první hry co jej podporovala to bylo nebe a dudy
A to NFSII:SE mělo mimo jiné odlesky na kapotě, kapky deště na předním skle, už zminované stíny ale hlavně to beželo o HODNĚ rychleji!
1.6.2006 06:14:01   194.213.41.xxx 3633
jo jo a rozplacnute brouky na skle bylo tam tech efektu vic. Ze trosku lepsi stiny....asi rychle zapomina co uz o)
1.6.2006 08:39:08   85.216.245.xxx 3635
To je pekna blbost, NFS2 s 3DFX podporov vypadala prekrásne, bola to totalne iná hra ktorá dokonca bavila , narozdiel od hnusnej, tazkopadnes softwarovej verzii
1.6.2006 13:35:05   85.71.230.xxx 3633
Souhlasim s vyuzitim u simulatoru, ale... problem je Havok. Havok se totiz nezmuze na nic vic, nez kutalejici se barely a krabice. Kdyz se kouknes na videa od Ageia, je tam same sypani cihlicek a jen par ohnutych plechu a tekoucich vod... a prave pruzne deformace by meli byt revoluci ve fyzice a ne padajici kachnicky, litajici krawy a auto ve smyku.
31.5.2006 13:11:17   81.19.2.xxx 3945
jak nekdo muze "toto" prirovnavat s takovou peckou, jakou bylo 3Dfx Voodoo1? :-) vim, ze je docela tezke v teto dobe udelat v IT necim "diru do sveta", ale toto to rozhodne neni :-) aspon ne v takove forme, v jake je to ted...

gl
31.5.2006 13:13:28   194.108.132.xxx 5633
Uplne klidne...oba dva akceleratory byly prvni ve sve oblasti.
31.5.2006 13:31:51   213.192.55.xxx 3534
Prvni to asi je, ale myslim ze rozhodne ne tak prevratny. Je teda fakt ze pokud se hry prestanou vydavat cestou dokonaly grafiky, kterou si stejne uzije jenom malo stastlivcu a budou na druhou stranu snazit o co nejrealistictejsi zpracovani po interaktivni strance, mohli by to bejt taky fajn.
Uz se tesim az se tady budou provadet testy fyzikalnich karet, tuneni a prehledy na nasledujici mesice atd atd. Zachvili to asi bude to samy jako s grafikama a budou v tom ohromny penize. A nebo se to treba vubec nechytne ale to asi ne
31.5.2006 13:48:32   84.242.94.xxx 3632
Spíš by to mohlo dopadnout jako se zvukem - "něco" bude integrovaný a bude to stačit, kdo bude chtít víc ulevit CPU, případně třeba i nějakou tu "lepší" fyziku, resp. fyziku u ne tak moc důležitejch předmětů, ten si přikoupí další kartu. Vtipný ale je, že dneska má i deska s dobrym layoutem maximálně 2 volný PCI sloty ( většinou spíš jeden ), takže to nebude kam dát, pokud nepřijdou s PCIe x1 verzí.
31.5.2006 14:43:44   62.168.102.xxx 3238
ani to pcie 1x, nevydim optimisticky, to ma zase kopec ludi na chipsete vacsi chladic a tym padom su pcie 1x nepouzitelne. :-D
31.5.2006 13:33:08   213.192.55.xxx 3933
Prvni to asi je, ale myslim ze rozhodne ne tak prevratny. Je teda fakt ze pokud se hry prestanou vydavat cestou dokonaly grafiky, kterou si stejne uzije jenom malo stastlivcu a budou na druhou stranu snazit o co nejrealistictejsi zpracovani po interaktivni strance, mohli by to bejt taky fajn.
Uz se tesim az se tady budou provadet testy fyzikalnich karet, tuneni a prehledy na nasledujici mesice atd atd. Zachvili to asi bude to samy jako s grafikama a budou v tom ohromny penize. A nebo se to treba vubec nechytne ale to asi ne
1.6.2006 13:40:10   85.71.230.xxx 3834
A to v te recenzi vubec neni! Je pravda, ze pri HW modu je scena zamerne fyzikalne slozitejsi? Je to otazka hlavne na recenzenta. Ten at z pameti pozoudi vizualni rozdil mez SW a HW modem. Protoze mi to pripomina machrovani kamose, ktery tvrdil, ze mu Oblivion jede naplno a plynule, kdyz mel DX 8 kartu To mu totiz ta skoro bila obrazovka fakt jela 100 fps...
31.5.2006 18:10:35   62.47.29.xxx 3639
Mylis sa! 3Dfx Voodoo1 bol akcelerator, toto je "decelerator". Aspon ja si pod akceleratorom nepredstavujem to, ze mi tento "skvely" hardware zrazi vykon v hre o 30%! Akceptoval by som nulove zrychlenie, ale nie takyto obrovsky prepad nadol...
31.5.2006 19:23:56   85.160.224.xxx 3935
Ty jsi bohuzel priklad cloveka popleteho mizernou recenxi. HW a SW mod se lisi poctem vykreslovanych objektu. Kdyz dam priklad tak v SW modu se pocita 10 objektu a v HW 50. A hra je s temi 50 objekty + PPU pomalejsi nez CPU + 10 objektu. Takze nelze rici, ze by PPU hru zpomaloval. Navic GPU musi vice vykreslovat = pokles framerate. Nelze to poradne srovnat. Lze pouze rici, ze zatim vizualni prinos za cenu PPU a pokles framerate nestoji. To by bylo korektni.
31.5.2006 19:48:08   194.108.132.xxx 3640
Opravdu?Vubec tady netusis o cem mluvis...zvlaste v pripadu Ghost Recon 3. PPU samozrejme nezpomaluje, ale podpora zapracovana do GR3 je prinejmensim zvlastni. Az budou k dispozici nejake solidni hry na UE3 nebo necem podobnem, tak potom lez srovnat poradne...dneska neni PhysX temer na cem testovat.
31.5.2006 19:52:39   194.108.132.xxx 3635
Navic staci jen trosku zauvazovat a podivat se na graf 800x600low detail, kde by podle tve teorie mela graficka karta byt minimalne vytizena a presto jsou vysledky podobne jako v 1600x1200.
31.5.2006 20:03:42   85.160.224.xxx 3835
Nezlob se ale TY netusis o cem PISES a pletes lidi. NIKDE v recenzi neni popsan rozdil HW a SW modem. Hlavne ze toho v HW modu je pocitano vic a ze hra potom lepe vypada (Exploze atd.). Ten co si to cte dospeje logicky k zaveru ze PPU a PCU pocitaji totez a PPU musi hru zpomalovat. Uz chapeme? To ze prinos vzhledem k cene PPU je slabota je vec jina. Co se tyce zateze GPU, tvrdim snad nekde, ze to pricina poklesu framerate? Kde? Jen to zminuji jako dalsi mozny faktor. Chapeme podruhe?
31.5.2006 22:11:37   85.160.224.xxx 3435
Omlouvam se za zbytecne agresivni ton.
31.5.2006 23:17:05   194.108.132.xxx 3437
Diskuze v ramci mezi neni spatna...ta druha alternativni moznost byla zcela mylna prave diky tomu co jsem rikal vyse.

Pokud bychom mohli nastavit teoreticky stejnou uroven detailu jak SW tak HW a pak porovnat vykon obou moznosti (Teoreticky by mohla byt hra stejne rychla i SW na stejne urovni detailu jako u HW modu), tak by to bylo o necem. Jak podotykam, tak grafy jsou pouze ilustrativni...nelze nejak urcit jak moc velky rozdil je mezi SW a HW modem.
31.5.2006 13:15:15   194.160.100.xxx 3334
konečne nejaký obstojný test PPUčka. No aj tak si ho asi v blízkej budúcnosti kúpi len málo ľudí nakolko DX10 je v nedohľadne a akceleráciu fyziky zatiaľ skoro nič nepodporuje.

P.S.: V grafoch je inak malá chyba v názve hry: Gost namiesto Ghost
31.5.2006 13:50:47   84.42.227.xxx 3335
chtel bych se zeptat, jak to bylo s urovni/kvalitou pocitane fyziky. nekde to uz nekdo testoval (bohuzel uz jsem podruhe nenasel kde a kdo :-( ) a dosel k podobnejm vysledkum a oduvodnil to tim, ze kdyz se testovalo s PPU, byla uroven fyziky na maximum, kdyz s procesorem, tak jen na 1/3 nebo tak nejak. je to mozny?
31.5.2006 14:16:50   85.70.142.xxx 3738
Jo Unreal Tournament 2007 ať už je konečně tady a pořádně nám prožene ty naše šroty(PC) :-)
31.5.2006 14:43:42   194.212.29.xxx 4136
Hergot už mně to fakt štve. A kam to jako za rok strčím? V tý době koupím desku s PCI slotem tak leda v bazaru (podle toho, jak to dnes vypadá). A ty jejich PCI-E 1x (2,4...) budou furt prázdný.
31.5.2006 15:33:28   82.99.180.xxx 4837
Jsem trochu zklamany kvalitou tohoto clanku. Dozvime se sice hodne omacky okolo, ale nakonec je prihozeno jen nekolik grafu a nejake vesteni z kristalove koule.
Konkretni pripominky:
1) jsou prebrany technicke specifikace vyrobce, ale jde o celkem nic nerikajiaci cisla (co to je "interní datova propustnost", nejde prece jen placnout vedle sebe 2 cisla, mam silny pocit ,ze jsou srovnavana jablka a hrusky)
2) co je sw a hw mod v testech ?
3) proc chybi jakekoliv hypotezy vysvetlujici propad vykonu (pomaly PPU nebo nestiha zbytek systemu, dodatecnou zatez generovanou PPU - vic debrisu, atd.).
4) vubec nerozumim vete "Po příchodu DirectX 10 bude PhysX velmi silným protivníkem všem konkurenčním řešením (ATi a nVidia) a jen těžko bude hledat díky svému potenciálu přemožitele." co ma znamenat ?

Osobne si rad ctu Vase clanky, ale tento se mi zda opravdu hodne "odflaknuty".
31.5.2006 16:12:42   194.108.132.xxx 3637
1)Nic nerikajici cisla?Tak se da argumentovat i specifikaci grafickych cipu. Schema PhysX nikde uverejneno neni...urcite se najde spousta lidi, ktere bude pocet tranzistoru nebo frekvence nebo pocet operaci/s zajimat.
2)Hw mod je logicky PhysX Hw a SW mod je softwarove pres CPU...ale asi to bude vhodne doplnit.
3)Nelze vyslovit hypotezu bez nejakych podkladu, ktere v tomto pripade nejsou...bylo by to jen plane tlachani.
4)Je treba precist poznamku v prvni kapitole, pak by ta veta byla jasnejsi.
31.5.2006 16:24:27   84.42.207.xxx 3633
Bylo by možné SW a HW režimy porovnat? Ukázat screenshoty z obou jestli jsou oba režimy rovnocenné - např. množstvím padajících kačenek, létajících barelů či úrovní detailů obecně?
31.5.2006 16:53:45   85.160.224.xxx 4035
HW rezim ma propracovanejsi particle efekty (Vybuchy apod.) Nejsem zadny zastance PhysX, ale jak to je v recenzi bez jakehokoli kontextu formulovano je hudlarina velkeho kalibru. Takhle porovnat SW a HW mod vzhledem k tomu, ze HW mod vykresuje vice objektu je opravdu bez podani vysvetleni neprofesionalni. Neznaly clovek muze dojit snadno k dojmu, ze cela karta musi zpomalovat hru, kdyz s ni ma GRAW mene Fps. Smysluplne srovnani by bylo mozne pouze v pripade, ze by sel hw mod vykreslovat pomociu CPU. Take na pokles framerate muze mit vliv zvetsene naroky na vykreslovani dodanych dat od PPU, coz neni uz problem PPU, ale GPU. Sama Ageia tvrdila, ze pro PPU jsou vhodne zejmena sestavy s SLI nebo Crossfire.
31.5.2006 19:39:00   82.142.104.xxx 3537
Toť otázka, do zkompilovaného souboru nikdo nevidí, že... Ono nejde pořádně určit level té fyziky, protože těžko říct, do jaké míry se používá ideální fyzika a do jaké míry ta opravdu reálná. To ví jen ten, kdo to programoval a záleží jen na jeho lenosti. Tyhle věci se narozdíl od lepší grafiky špatně poznávají...
31.5.2006 20:38:45   85.160.224.xxx 3633
http://www.pcper.com/article.php?aid=245
31.5.2006 21:23:21   82.142.104.xxx 3333
Já nevím, jak vy, ale já tam žádné ukázky kódu nevidím. To, co někdo řekne nebo napíše se může od skutečnosti lišit. O koncepci těchto her tam ale mnoho není.
1.6.2006 17:26:08   85.160.79.xxx 3233
Nema cenu resit kod, ten taky uzivatele nezajima. Taky jsem ho vubec neresil. Rec je o ROZDILECH pro uzivatele pri pouziti karty, to je co zajima 99.9% ctenaru. Co za cenu karty dostanou. To nebylo v recenzi zmineno vubec at v pozitivnim nebo negativnim smyslu. Na odkaze jsou rozdily VIDITELNE.
1.6.2006 06:25:36   194.213.41.xxx 3534
dik za odkazy konecne nejake video misto nic nerikajicimu textu
31.5.2006 19:44:15   83.240.37.xxx 3333
Presne... ale ani na netu jsem nenasel zadne screenshoty (nebo jeste lepe videa), jak vypada GRAW bez PPU a s PPU. Jestli je tam opravdu takovy velky rozdil ve fyzice, tak pokles FPS neni takovy trapas, jako kdyby to vypadalo oboje uplne stejne...
31.5.2006 20:09:40   85.160.224.xxx 3535
Na webu screeny jsou. Videl jsem nekde i video. Rozdily jsou v explozich. Pri porovnani screenu je rozdil videt (proste je vybuch mohutnejsi a vic toho lita vzduchem), ale za tu cenu slabota.
31.5.2006 17:32:48   194.108.132.xxx 3334
Urcite by to bylo mozne, ale Ageiu uz davno nemam...mel jsem ji pouze chvilku a pak putovala do Computeru.
31.5.2006 22:29:09   82.99.180.xxx 3435
ad 1) nemyslim ... u GK se uvadi napr. sire sbernice, takt, pocet tranzistoru, vyrobni technologie ... vse je celkem jasne a da se z toho neco vycist, opravdu ale nevim co rika cislo interni datova propustnost ... to porovnani s ringbusem x1900 mi prijde v tomto kontextu velmi yavadejici - IMHO je to "marketingove cislo"
ad 2) ovsem logicke uz neni, ze kvalita vykreslovani neni ekvivalentni (to tam ma byt s velkym vykricnikem)
ad 3) hypotezu lze udelat napr. na zaklade prosteho porovnani obrazu, ale do jejiho potvrzeni zustava jen hypotezou ;o)
ad 4) precet sem a porad to nechapu :o) Asi budu nejakej retard, ale co ma znamenat ta zminka o konkurencnich resenich ?

P.S. pro priste bych ocenil, kdybyste venoval vice casu odpovedi na rozumne pripominky (a usetrit muzete treba na odpovedich nekterym radobymagistrum ;o) )
31.5.2006 17:39:10   85.160.30.xxx 3640
Kvalita článku je zdrcující. V negativním smyslu.. Samé bláboly typu "super karta", "brutální výkon", ale ve hře je místo 60FPS najedou s kartou 10FPS.

Navíc je to jednoznačně špatná cesta, to samé se dá počítat pomocí SM3.0 a dualcore CPU, což dělá HavokFX, a tento FPS nesnižuje, naopak...

Ageia udělala něco, co by nemělo uspět, je to koncepčně špatné!
31.5.2006 17:40:29   85.160.30.xxx 3741
PS: Agenia PhysX bych nenazval fyzikální akcelerátor, ale fyzikální decelerátor s hlukem vysavače. Přesně to vystihuje jeho funkci...
1.6.2006 07:58:15   213.151.84.xxx 3634
Zdravim,

miluju lidi, kteri kritizuji produkty, ktere nikdy nevideli (neslyseli)...

fyzikální decelerátor s hlukem vysavače

Chtel bych mit doma tvuj vysavac, fakt jo...

Shaquille
1.6.2006 09:11:05   213.155.224.xxx 4635
Víme Radku Huláne - viz tvůj článek na well.done - že jsi proti tomuto fyzickému akcelerátoru. Ten článek a tvé příspěvky mluví za tebe.....povíme si za rok
31.5.2006 19:41:25   194.108.132.xxx 4038
Ja bych spise rekl, ze zdrcujici jsou Tve blaboly jako samozvaneho odbornika na vsechno:-)
31.5.2006 15:59:00   81.31.46.xxx 3535
Ano tato myslenka me jiz taky napadla. Kdyz jsou tedy zatim aplikace pro 2 jadrove CPU ne prilis dobre optimalizovany, mohlo by druhe jadro pocitat fyziku. Mozna by bylo dobre si tuto myslenku patentovat ;-))
31.5.2006 16:27:11   213.194.200.xxx 3435
Časem nebude jedna stačit a budou se zapojovat podobně jako do SLI...
31.5.2006 17:26:47   217.119.125.xxx 3430
Aký rozdiel je medzi Hardware a Software PhysX v tých grafoch. To je že tá karta to počíta hardwerovo alebo softwerovo cez ovládače, alebo keď sú tam software výsledky tak vtedy pracuje iba grafická karta?
Vysvetlite mi to dakto.
31.5.2006 17:34:23   194.108.132.xxx 3432
Kdyz je SW, tak PhysX hardware nepracuje...pocita CPU pres SW.
31.5.2006 17:28:29   89.102.48.xxx 3430
No moc nadšený z další žrouta energie a peněž, zabírače místa a zároveň zdroje tepla tedy rozhodně nejsem. Jsem rád, že mám počítač docela tichý.

Navíc v dnešních počítačích moc místa není. Minimálně dvě pozice zabere grafická karta, potom zvukovka nebo TV karta... Doufám, že se výrobci vydají cestou integrování takových čipů přímo do grafických karet.
31.5.2006 17:55:49   83.208.60.xxx 5851
Tak me napade ze nikoho nezarazi ze tato karta, jejiz vykon tak vyzdvihujete je dost rapidne omezena starym 32bit PCI rozhranim :-(

Tezko se pak da srovnavat prinos vykonu (v porovnani s CPU), kdyz to jede pres pomale PCI...
31.5.2006 21:25:23   82.142.104.xxx 3755
Propustnost PCI 32bit 33MHz je 2,5 Gbps, což není až tak zlé. Záleží na tom, jak vypadají data, která ke kartě (a od ní) proudí.
2.6.2006 23:37:45   84.47.2.xxx 3027
32 bit * 33 MHz = maximum 1,056 Gbps = 132 MBps
okrem toho je to zdielana zbernica, ak uz tam nejaka dalsia PCI karta je, tak to moze byt menej...
3.6.2006 09:58:24   194.108.132.xxx 3031
133MB/s neni zadne omezeni to si uvedomte...netahate do akceleratoru zadne textury atd. pouze a jen ve srovnani s tim male mnozstvi dat a parametru o objektech.
3.6.2006 13:50:59   85.93.182.xxx 3029
S tím "malé množství dat" bych nesouhlasil, nemám tedy žádnou představu kolik těch dat je ale když má ta karta 128megabajtů ram tak to asi nebude datový tok 5mega/sec.

Další fakt je že docela brzdit může i to používání a režije pci sběrnice /procesor prostě kromě do grafiky a zvukovky tlačí a čte data z dalšího pci zařízení/
3.6.2006 18:18:17   82.142.104.xxx 2730
násobilka mi šla vždycky blbě :-(
31.5.2006 18:24:40   213.81.176.xxx 3431
"Abychom byli úplně objektivní, tak Ageia a její PhysX jsou pouze alternativou k dnes široce využívanému fyzikálnímu enginu HavokFX, který dokáže využít k výpočtům fyziky využít i stávající GPU grafických karet podporujících Shader Model 3.0 nebo také čistě softwarovou cestu. Samozřejmě je nutné podotknout, že se ani náhodou nemůže toto řešení měřit s výpočetním výkonem samotného procesoru pro akceleraci fyziky PhysX."
sory ale tomuto som nepochopil-to znamena ze dnesne karty si stym dokazu poradit cez shade r model 3..ale ppu je vykonnejsie a teda do buducna ma sance?

31.5.2006 19:03:48   212.80.64.xxx 3335
je to pekna kravina , dnesni CPU s prehledem stihaji pocitat i fyziku ve hre a s nastupem vicejadrovych CPU a ruzne paraelizaci procesory stale zrychluji takze k cemu takovy akcelerator ?. To za chvilku budeme mit akcelerator na zpracovani AI a kdo vi ceho Tech 128mb je tam k cemu ? Snad jen aby zvysili cenu te karty . Myslim , ze to nema budoucnout a srovnavat to s takovym prulomem jako bylo 3DFX Vodooo je nic moc , protoze k cemu bude takovy akcelerator za par let kdy veskere penize vrazene firmama jako intel, amd, nvidia a ati znasobi jejich vykon takze CPU se bude vetsinu casu flakat a muze dopocitavat prave nejaky vymakany fyzikalni engine
10.10.2006 13:39:31   212.47.8.xxx 1313
tahani to rozhodne je, vsak ten AI PU (nevim jak se jmenuje) uz existuje taky, k cemu nam sou multijadra, kdyz uz tak budem mit v pocitaci 4 procesory navic specializovany, tudiz rychlejsi?
31.5.2006 19:46:28   80.188.231.xxx 3231
Stejně je perspektivnější koupit si grafiku s programovatelnými shadery a přes ní počítat fyziku. Soudím že v počítačové budoucnosti zastoupí grafický subsystém i funkci zvukové karty. Jinak jsem recenzi jen zběžně protočil, jen co se grafů výkonu týče: není snad Ageia pomalejší právě kvůli větší komplikovanosti renderované scény – více úlomků, střepů a vůbec všech objektů? V takovém případě je totiž uvedení grafů FPS autorem článku jen napůl odvedená práce. Slušelo by se přidat pár screenshotů s/bez PPU, abychom měli všichni jasno.
31.5.2006 19:50:18   194.108.132.xxx 3131
Ze screenshotu nepoznas nic...nemluvime tady o texturach ci kvalite grafiky.
31.5.2006 20:36:01   85.160.224.xxx 2932
Samozrejme ze poznas . Staci pouzit google a najit si clanky se srovnavacim videem ci screeny . Rozdily v mnozstvi debrisu pri vybusich jsou viditelne.
31.5.2006 20:37:47   85.160.224.xxx 3233
Napr. http://www.pcper.com/article.php?aid=245. Screeny i videa.
1.6.2006 06:31:45   84.42.240.xxx 3433
No na tenhle link asi všichni čekali, konečně je článek kompletni a každý si může udělat svůj názor.. No a ten můj je, že hra vypadá lépe bez PhysX.. poletující černé fleky se mi teda moc nelíbí..
10.10.2006 13:42:52   212.47.8.xxx 1412
hehe, k cemu nam tedy je PPU, kdyz vysledek je nerozeznatelny od softwaru a jeste k tomu pomalejsi? jisteze to poznat je
31.5.2006 20:07:20   84.16.36.xxx 2933
V prvom rade si myslim ze je totalna blbost porovnavat Voodoo1 s touto kartou (prva komercna karta).Ani Voodoo nebolo vo svojeje dobe spicka, skor to bol vyborny komercny kompromis.A chcel by som vediet ako by ste zobrazili fyziku v jednom snimku ? Asi tazko. Vecsina simulovanej fyziky je dynamika.A co sa tyka kvality recenzie, hmm no pan autor priznajte si ze to nic moc neni (na druhu stranu je pravda ze ani nieje moc blizsich informacii). Mna by osobne zaujimalo ako je to s tou pametovou priepustnostou (trochu moc velka) a vobec nejaky blizsi pohlad na architekturu chipu.
31.5.2006 23:09:33   194.108.132.xxx 3130
Nevim, co byste chtel?Ja bohuzel schema PhysX vytvorit neumim a vice informaci o akceleratoru take nemam.

Kdyz pisi 2Tb/s, tak nam bohuzel nezbyva nic jineho, nez jim to verit.
2.6.2006 20:20:06   84.16.36.xxx 2831
Hmm co Vam mam na to odpisat. Vy ste redaktor a trochu sa v tom poripat by,predpokladam, malo byt aj sucastou vasej prace. Napriklad ta pametova priepustnost 2Tb/s sa vam zda realna ? Pri tych papierovych hodnotach 128bit/GDD3 733MHz mne teda moc nie.Ja si napriklad osobne myslim ze ten prepad FPS s PPU nema ani tak na svedmomi samotne PPU ako skor objem dat ktory sa musi preniest po zbernici.Predsa len PPU musi mat kompletnu scenu v pameti a PCI zbernica asi tomu nestaci.Myslim si ze vytazenie zbernice sa dalo v odmerat.A co sa tyka samotnej Aegie, skor si myslim ze ani tak nespravila nic prevratne ako vytvorila novy segment trhu.Vzhladom na to ze je to pomerne mala spolocnost (pre porovnanie s ATI a nVidia) tak asi nebude konkurencie schopna (cisto SW rieseni je tiez pomerne dost Haowok, Meqon,ODE..) Odhadujem ze sa Aegia odpreda svoju technologiu v blizkej buducnosti.Mimochodom paradoxom je ze fyzikalne akceleratory mame v pocitacoch od Voodoo 1.Ehm asi sa zabuda ze vykreslovanie svetla - rendering je tiez fyzika (optika). Toto PPU bude mat nastarosti pravdepodobne len cast fyziky - dynamiku.Takze vlastne ziadny prevrat, akcelerator fyziky sa nekona, tie su tu uz davno :-)
2.6.2006 23:43:43   84.47.2.xxx 2830
graficke karty nepocitaju optiku, teda ani fyziku... to by museli robit raytracing a pod. metody, co pokial viem nerobia, teda ziadny fyz. akcelerator sa doteraz nekonal...
3.6.2006 09:53:02   194.108.132.xxx 2831
No vidite, vy si plete hrusky s jablkama...interni propustnost neni to o cem zde pisete.

Btw. opravdu si myslite, ze kdyz vice informaci o samotnem cipu (schema+info) nema ani Anandtech, ze ja at se v tom budu rypat sebevic na to prijdu?

P.S.- PPU nemusi mit v pameti ani nahodu celou scenu mit v pameti...musi spocit pouze to co je zapotrebi...v nasem pripade fyzika. A 128MB 366MHz (733DDR) je jeste velmi naddimenzovane a propustnost sbernice PCI bohate postaci, protoze se neprenaseji velka kvanta dat.
3.6.2006 12:06:07   84.16.36.xxx 3031
2 Paulie: no asi sa pletiem ale napriklad lom svetla pri prechode vodnou hladinou (HalfLife2) ,prechod svetla z hustejsieho prostredia do redsieho - lom (napriklad vlnenie vzduchu nad ohnom, v roznych hrach) to ani nahodou neni optika ze ? Ano dnesne komercne karty nerobia raytracing ale pracuju so svetlom,s tienmi. Ono je celkom odvaha aj nazyvat tuto kartu od Aegie fyz. akcelerator. Fyzika je dost siroky pojem, v tom snad suhlasite.

2 Stefek Peter:
No bud ste ma nepochopili alebo som sa nepresne vyjadril - 2TBb/s interna prenosova rychlost, ktoru ste napisali vy ze ta karta ma, sa mi zda trochu prehnany.
Co sa tyka viac informacii, to som myslel v kontexte aj dalsich recenzii a testov.K tejto konkretnej karte som skor ocakaval, ako to aj robievate v poznamkach, nejake komentare a zamyslenia sa prave nad podivnostami a pod.
A k P.S.- no a co je podla vas "zapotrebi" ? Simulacia fyziky - dynamiky je velmi tazko skalovatelna/optimalizovatelna. V 3d grafike - co nevidim nemusim renderovat, nie tak pri simulacii. Velmi jednoduchy priklad: divam sa na mur,o ktorom viem ze za nim stoja vojaci. Hodim za mur granat, pocujem vybuch a ked to obidem tak uvidim mrtvych vojakov.Podla vas PPU vobec nemusi mat v pameti scenu za murom pretoze ju nevidim ? A kedy sa ma spocitat miesto dopadu tiel ? Az ked vstupim za mur? Staci ak tam bude jeden strom ktory precnieva nad mur - pri vybuchu granatu tlakova vlna s nim minimalne zatrasie a to uz je vidiet.Je dost zlozite povedat co PPU musi mat v pameti, dost zalezi od toho do akej miery chcem simulovat prostredie, ako moc bude interaktivne.Cim viac interaktivity chcem tym viac toho musi PPU mat toho v pameti a zvecsuju sa prenosy.Mimochodom prave to vytazenie PCI zbernice sa dalo odmerat.
1.6.2006 07:56:25   213.151.84.xxx 2936
Zdravim,

si z nas ohledne ceny dela recenzent srandu? Cena 6-7 tisic s DPH...? To je vysmech, hned po kliknuti na odkaz dodavatele je zobrazena cena 8 726,27 Kc s DPH...

Nechapu, co si tim dokazujete...!

Shaquille
3.6.2006 09:55:03   194.108.132.xxx 3030
Zamyslete se trosku nad urovni Vasich prispevku.
1.6.2006 07:59:02   83.208.155.xxx 2933
Tak jsem si při pročítání tohohle článku vzpoměl na vizionářské trendy ještě z dob 486 - procesory budou tak výkonné, že odpadne i potřeba speciální grafické karty a vše si spočítá procesor sám na rychlé sběrnici. Už tehdy jsem se tomu smál...
1.6.2006 08:47:50   62.209.198.xxx 3329
Nebylo by spis od veci testovat HW & SW s kartou vs HW & SW bez karty...?
Treba by se pak zjistilo ze vysledky jsou stejne a z "nejakeho" duvodu PPU vubec neni vyuzivano....;)
1.6.2006 09:19:55   194.108.132.xxx 3229
Otestovat PPU je pomerne slozita vec, protoze vetsina dbre udelanych dem nejde bez PPU vubec spustit. Tohle se bude dat udelat az v budoucnu na novych hrach s plnou podporou.
3.6.2006 20:00:08   85.160.225.xxx 2828
Nekdo prisel na to, jak spustit Cell Factor demo bez PPU http://blog.pcformat.co.uk/page/pcformat?entry=uytu . Svete zbor se, jde to bez poklesu framerate! Moc se nam PPU dobre neuvedlo.
1.6.2006 09:33:50   62.209.198.xxx 3131
Nebylo by spis od veci testovat HW & SW s kartou vs HW & SW bez karty...?
Treba by se pak zjistilo ze vysledky jsou stejne a z "nejakeho" duvodu PPU vubec neni vyuzivano....;)
1.6.2006 14:15:21   82.142.104.xxx 3132
Očividně jste nepochytil rozdíl mezi HW a SW cestou...
1.6.2006 18:15:39   84.47.46.xxx 3232
je to sice hezkej graf, ale bez zadne iformacni hodnoty o samotnem ageia zobrazeni. pac pres ageiu je tam rozhodne vyce objektnu nez bez ni, timpadem to cele jede pomaleji. navic autory sami poukazuji na to, ze samotne drivery jeste nejsou to co by mneli bejt. a uprimne radeji par fps obetuju a budu mit mnohem lepsi herni zazitek.
1.6.2006 19:53:57   213.151.217.xxx 3232
nema vyznam kupovat to za cca 8000 KČ pokial neni ani DX 10, no a moj nazor na to je to že by som to nekupoval ani potom, 8000 by som radsej dolozil na lepsiu kartu a nie za zvysovac hluku v skrinke, ktory vyuzijem v cca 1/10 hier. Je to zly smer ktorym sa vydavaju vyrobcovia hardware pre gamblerov, presne opak ako by som si želal, znižovanie spotreby, hluku ...
10.10.2006 14:10:47   212.47.8.xxx 1312
ty si ale naivka >)
1.6.2006 18:46:05   87.244.199.xxx 2932
Je to ako kedysi s Voodoo, síce revolučné, ale zcestné. Tadiaľto cesta nevedie. Pre mňa je viac než dosť utratiť nejakých 7000 Sk za graficku kartu, po fyzikálnej karte netúžim. Ďalší hluk, ďalší odber, ďalšie peniaze.
S kartou je to horšie ako bez nej, tá PCI je naozaj zastaralá, čo z toho že postačuje, keď o dva roky už na nijakom MB nebude ? Nechápem ten nadšený veštecký záver autora.
2.6.2006 10:33:02   87.197.150.xxx 2931
Ja bych bral pocitani realne fyziky pomoci rovniceual Core CPU+Dual GPU Render Engines>urcite by to bylo efektivnejsi vse se vytvari na uz danych zakladech a navyse propustnost sbernic PCI-Express x16 se stale nevyuziva na maximum tak naco otalet kdyz tu mame neco co ma jeste neco co povedet>je to neco jine ako zastarale PCI ktere pomalu mizi z motherboardu a kdyz to vytlaci samotny vyrobci tak preco se druzi chovaji jako idioti.S prichodem technologii jako HyperTransport v3 a pripojeni obou PCI-Express x16 zbernic na jeden cip(pri dvou dochazi ke znacne velkym latencim vid-nForce 4 X16)vid CrossFire Xpress 3200 a implementaci Havok FX na to upravene verzi to zacina dostavat opravdu smysl.PS-inu kde si strcim pri CrossFire nebo SLI renderovacimu systemu tu PPU kartu kdyz audio se mi tam ledva natlaci >>>
2.6.2006 14:09:12   62.168.19.xxx 3031
S tím bych souhasil, ale myslím, že GPU i v dualu budou dost vytížené samostatým renderováním vytvářením čím dál složitější grafiky. Cesta podle mne vede přes Dual Core CPU kde se současné době jedno jádro vyloženě fláka (až na vyjímky čítající 1%:-). Myslím, že Intel i AMD se chytnou příležitosti a určitě pomocí nějakých enginů ulehčí programování paralelismu. Rohodně karta ukazuje kam cestu kam se bude ubírat směr her (více fyziky) v následující době, bohužel samotná karta je asi cestou k šípku.
3.6.2006 13:55:32   85.93.182.xxx 3031
Prostě nápad-idea dobrý, nic moc provedení /sběrnice pci, větřák/ a použitelnost příští rok. Nejlepší bude počkat si na DX 10 potom tyhle karty začnou vyrábět i jiné společnosti a cena půjde rapidně dolů.
Ageia pochopitelně trochu ujela s cenou, je docela možné že si tu kartu nebude kupovat tolik lidí kolik čeká /zvlášť když nejsou hry/ a milá Ageia může klidně zbankrotovat.
3.6.2006 20:17:09   194.212.5.xxx 2326
idea je to dobra, jenze zacala pred 3mi roky, slovy tremi, a v te dobe to jeste cenu melo jenze doba postoupila a jsme dnes, ale stejne dle me to cenu ma porad, podivejte na tenhle screen
http://gliny.ic.cz/obsah/physx.jpg
Moc peknej ze, a to jsem to zkousel na tom sempronu i na 2,5GHz a porad to drhlo a nemel jsem ani 2000obektu, kamos na dual core mel neco pres 2000obektu a taky to drhlo ;)
cele se to generuje SW pres CPU.
sou to obyc kosticky bez textur, takze mi nerikejte ze procesor staci na dnesni fyziku, v tom demu pocital JENOM zminenou dynamiku, a kde mame zvuk a dalsi kravinky ze ;)
s pomoci physX by to melo zvladat kolem 100000 bednicek ;)
Chtelo to ten physx vyzkouset na tomhle ;)
Nanestesti je ted pozde
4.6.2006 20:51:42   213.168.173.xxx 3230
Doporucuju zkouknout videa ukazujici Havok Fx(fyziku pres GPU) v akci: http://www.pcper.com/article.php?aid=228&type=expert
Podle me nema v porovnani s tim PhysX moc co nabidnout
7.6.2006 13:17:12   212.158.146.xxx 3228
Čtu to pořád dokola, ale asi mi to nějak nedochází...

S příchodem nového rozhraní DirectX 10 již nebude třeba řešit podporu pro přídavné akcelerátory fyziky pomocí uměle zapracované podpory nebo dodatečných patchů, vše bude součástí tohoto rozhraní a pokud ho bude hra podporovat, pak náležitě využije i těchto výhod navíc.

Po příchodu DirectX 10 bude PhysX velmi silným protivníkem všem konkurenčním řešením (ATi a nVidia) a jen těžko bude hledat díky svému potenciálu přemožitele.

Otázkou zůstává, co si s ním do příchodu moderních her na nových enginech a DirectX 10 člověk počne.

Mám to tedy chápat tak, že s příchodem nového directX10 nemá smysl tuto kartu kupovat, bo naopak že využije předností nového rozhraní?

díky moc =o)
20.1.2007 22:19:53   213.160.176.xxx 87
Bude to asi tak ze na to uz nebude treba ovladace a patche pre system aby ta karta vobec fungovala ale bude to vsetko obsahovat DX 10 ...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

310 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 131Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.