GeForce RTX 3090 a CPU: Čtyři procesory v testu
Seznam kapitol
Ještě před recenzemi Ryzenů 5000 otestujeme RTX 3090 se čtyřmi různými současnými procesory. Core i9-10900X, Core i9-10850K, Core i9-9900K a Ryzen 9 3900XT. Ukážeme si vliv procesorů na výkon ale také budeme ladit paměti a CPU k co nejvyššímu hernímu výkonu.
To nejlepší pro hry
Je známým faktem, že procesory Intel Comet Lake mají stále nejvyšší herní výkon a AMD za nimi v situacích limitovaných výkonem procesoru značně zaostává. To platilo když byla nejvýkonnější grafika GeForce RTX 2080 Ti a u Ampere to platí dvojnásob. S vyšším výkonem grafik se posunul i měřitelný rozdíl mezi Intelem a AMD ve hrách a AMD to ví. Ryzeny 5000 tuto situaci řeší, než ale přijdou, měli bychom mít informaci o aktuálním stavu před jejich uvedením. Proto je tu dnešní test. K těmto čtyřem procesorů pak jen doměřím Ryzen 9 5900X a budeme mít zcela aktuální přehled o výkonu všech relevantních procesorů.
Testovat budu čtyři procesory: Jako první je to Core i9-10900X pro patici LGA 2066 generace Cascade Lake-X. Dnes už jde o téměř zapomenutou platformu, ale stále mnoho jejích majitelů může nad RTX 3090 uvažovat a ptají se, zdali je jejich procesor vůbec dostatečný. Druhý procesor je Core i9-9900K neboli Coffee Lake pro čipset Z390. Jde stále o super herní procesor, takže má stále v herních PC své místo. Třetí je aktuální Comet Lake v podobě Core i9-10850K pro LGA 1200. Poslední bude zástupce odcházejících Ryzenů 3000, model Ryzen 9 3900XT. Všechny procesory otestuji na jejich základních hodnotách + slušné frekvenci pamětí a poté se je pokusím ladit (přetaktovat paměti i CPU) k nejvyššímu možnému hernímu výkonu.
Maximální herní výkon
Důležitý parametr bude pak nastavení systému. Nebudu testovat na "common user default" což znamená, osazení CPU do desky, nechat vše na default a jen nastavit frekvenci pamětí. To je nastavení pro test procesorů a dnes nebude na pořadu dne. Já vše nastavím na maximální výkon, tak jak si nastaví vše nadšenec a hráč, který ví co a jak a kupuje si všechny komponenty sám. V hlavním srovnání procesory ale nebudu taktovat – není to relevantní srovnání vzhledem k velké variabilitě procesorů.
V herním srovnání tedy nechám TDP všech procesorů Intel na defaultu desky (tedy zvýšené), vypnu jen funkce na zvyšování taktů jader nad specifikace Turba. Zvýším takt pamětí na 3600 MHz s dobrým časováním, tuhle frekvenci jsem nevybral náhodou jak zjistíme dále v článku. To bude pro Intel vše. U AMD nastavím paměti stejně a povolím PBO na Enabled. V druhé části pak vyzkouším různá časování pamětí a přetaktování procesorů pro vyšší herní výkon.
Nové hry
Kromě klasické sestavy her z minulých testů, dnes přidám několik nových titulů. Tím dosáhnu maximální aktuálnosti testů před příchodem nových grafik a procesorů AMD. Samozřejmě v grafech nenajdete ale desítky starších procesorů. Také změřím trojici rozlišení, jelikož to bude důležité do budoucna. Klasické FHD 1080p sice stále kraluje herním sestavám (a dlouho bude), ale 1440p a 4K se čím dál rozšiřují. Ke slovu se ale hlavně dostávají 100+ Hz monitory, které potřebují vysoká fps, a tam je právě limit ze strany CPU nejmarkantnější.