Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci
DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci
autor: Aleš Kaňák , publikováno 19.3.2015
DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

V dalším testu si představíme prémiový kit od ADATA s frekvencí 3200 MHz, zjistíme jaký je výkon v dual-channelu s DDR4 od Muskinu a v neposlední řadě si představíme dvojici kitů Crucial s kapacitou 16 a 32 GB – uvidíte tak single a dual ranked moduly v akci. Celkově si tak budete moci udělat solidní obrázek o vhodnosti modulů pro platformu Intel X99.


Dostali jsme se pomalu a jistě do samotného závěru recenze. Musíme podotknout, že ani s jedním z testovaných kitů nebyl žádný problém, co se týče kompatibility. Nicméně, jak už to tak bývá, mezi moduly jsou menší i větší rozdíly, pokud jde o jejich specifikace, kapacitu, výkon v základní nastavení, kvalitu osazených čipů a s tím související rezervu pro přetaktování / podvoltování. Dalším stěžejním faktorem je výsledná cena. Posouzení vzhledu je věc čistě subjektivní a necháváme ji jenom na vás čtenářích.

V dnešní recenzi jsme se seznámili s paměťovými čipy od Micronu. Zjistili jsme, že oproti těm od Hynixu jim více sedí spíše nižší frekvence s efektivním časováním. Stejně tak není nutné přehnaně navyšovat napětí, i tak se dá dosáhnout taktu okolo 2800 MHz. Oproti tomu čipy od Hynixu bez větších problému zvládají 3000 MHz a výše, nutno podotknou s vyšším napětí a také latencemi. Výsledný výkon modulů s výše uvedenými čipy je tak po doladění parametrů srovnatelný.

Single-rank a dual-rank modulům a výkonnostním testům jsme se již v minulosti zaobírali (DDR4). U pamětí typu DDR4 je situace obdobná, dual-rank moduly mají lehce vyšší výkon. Zkrátka nic nového pod sluncem. Pokud jde však o dual-channel na platformě X99, tak pokud pomineme čistě syntetické testy propustnosti, aplikační výkon je téměř srovnatelný s quad-channel zapojením.

ADATA XPG Z1 3200 MHz C16

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

Paměti ADATA XPG Z1 nabízejí frekvenci 3200 MHz a skvělý výkon již po prvotním zapojení. Je zde navíc i možnost vylepšit časování. Kdo by však čekal následné posunutí frekvence dále, ten bude zklamán. Minimálně s vodním chlazením je limit paměťového řadiče okolo hranice 3200 MHz. Ve srovnání s již testovanými moduly bychom kit od ADATA zařadili lehce před Kingston HyperX Predator 3000 MHz a těsně za G.Skill Ripjaws 4 3000 MHz. I přes prozatím neznámou cenu si testovaná kit jistě najde cestu do sestav pár nadšenců a šuplíků overclockerů.

                                         
ADATA XPG Z1 4×4 GB 3200 MHz C16 (DDR4)
KLADY DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akciDDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci ZÁPORY
Frekvence 3200 MHz, XMP 2.0 profil (prozatím nedostupný v ČR)
3200 MHz @ CL14-14-16-28 s 1,45 V  
Skvělý výkon již v základním nastavení 
Desetivrstvé PCB 
Možnost běhu s 1T Command Rate 
Výrobce poskytuje doživotní záruku 
Orientační cena s DPH: ~8000-10000 Kč (predikce)

Crucial Ballistix Sport 4×4GB 2400 MHz CL16

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

Crucial Ballistix Sport v konfiguraci o 4× 4 GB nabízí dostatečný prostor pro přetaktování (až 2750 MHz) a vyladění parametrů. Efektivní je zejména nastavení s taktem 2,4 GHz a CL11. Rovněž potěší rezerva pro snížení napětí na 1,15 V. Když se k tomu přidá příznivá cena, tak nezbývá nic jiného než tento kit doporučit.

                 
Crucial Ballistix Sport 4×4GB 2400 MHz CL16 (DDR4)
KLADY DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci ZÁPORY
Přetaktování na 2750 MHz (CL13-13-13-30) s 1,35 V, efektivních 2400 MHz s CL11  
Napětí pouze 1,2 V a možnost jeho snížení na 1,15 V (2400 MHz), možnost běhu s 1T CR  
Nízký profil tepelného rozvaděče (27,8 mm), XMP profil  
Výrobce poskytuje pětiletou záruku  
Orientační cena s DPH: 5624 Kč (Heureka.cz)
 

Crucial Ballistix Sport 4×8GB 2400 MHz CL16

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

32GB kit Crucial Ballistix Sport nabízí v podstatě stejné parametry i možnosti, pokud pomineme dvounásobnou kapacitu. Čipy jsou navíc osazeny z obou stran, což se pozitivně projevuje na výkonu. Stejně jako u 16GB varianty potěší pětiletá záruka a nízký profil heatspreaderu. Zkrátka dobrá volba.

                 
Crucial Ballistix Sport 4×8GB 2400 MHz CL16 (DDR4)
KLADY DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci ZÁPORY
Přetaktování na 2750 MHz (CL13-13-13-30) s 1,35 V  
Napětí pouze 1,2 V a možnost jeho snížení na 1,1 V! (2400 MHz), možnost běhu s 1T CR  
Dual-rank provedení, měřitelě lepší výkon oproti single-rank modulům  

Nízký profil tepelného rozvaděče (27,8 mm), XMP profil

 
Výrobce poskytuje pětiletou záruku  
Orientační cena s DPH: 10630 Kč (heureka.cz)
 

Mushkin Redline 2×4 GB 2800 MHz C15

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

Paměti DDR4 Mushkin Redline je možné ze základních 2800 MHz přetaktovat až na 3200 MHz. K tomu nutno dodat, že se stále atraktivním časováním. Doživotní záruka a nízký heatspreader může rovněž přijít vhod. I přes dual-channel provedení nebyl výkon v reálných testech vůbec špatný, ba naopak. Pokud tedy sháníte kit pro platformu X99 a chybí vám z nějakého důvodu pár tisíc, ani s tím dual-channel kitem nešlápněte vyloženě vedle a užijete si přetaktování.

                 
Mushkin Redline 2×4 GB 2800 MHz C15 (DDR4)
KLADY DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci ZÁPORY
Frekvence 2800 MHz, XMP 2.0 profil (prozatím nedostupný v ČR)
Přetaktování na 3200 MHz (CL14-14-16-28) s 1,45 V (dual-channel kit)
Možnost běhu s 1T Command Rate  
Napětí pouze 1,25 V a možnost jeho snížení na 1,15 V (2800 MHz)  
Nízký profil tepelného rozvaděče (37 mm)  
Výrobce poskytuje doživotní záruku  
Orientační cena s DPH: ~3500 Kč (zahraniční)
 

 

Za zapůjčení pamětí DDR4 děkujeme následujícím společnostem:

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

 

Poděkování patří i firmě Gigabyte za zapůjčení základní desky X99-SOC Chamption, dále společnosti Intel, která poskytla procesor Core i7-5960X. Rovněž děkujeme firmě Cooler Master za zapůjčení all-in-one vodního chlazení Nepton 280L a firmě Kingston Technology, která poskytla SSD Disky HyperX. Stejně tak poděkování patří i firmě Futuremark, která dodala bezplatné licence ke grafickým testům 3DMark.

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci

DDR4 podruhé: 3200 MHz, dual-channel a dual-rank v akci



Tagy: ADATA  Crucial  Mushkin  operační paměti  DDR4  test  recenze  srovnání  porovnání  Intel  Gigabyte  Cooler Master  přetaktování  XPG Z1  Redline  Ballistix Sport  dual-channel  quad-channel  single-rank  dual-rank  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
19.3.2015 11:03:13   82.99.186.xxx 211
Je to jen muj pocit, nebo nema zadny smysl se zatim hnad do DDR4? Nejaky vykon navic tam je, ale je to v realnem pouziti vubec meritelne proti DDR3? Je mi jasne ze jednou na to prejdeme vsichni, ale ma smysl spechat?
19.3.2015 11:22:12   62.156.60.xxx 151
Nema a nebude mat. Moderne CPU maju megabajty vlastnej cache, 99% pristupov do pamati sa prevadza tam.
19.3.2015 11:29:46   82.99.186.xxx 110
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
19.3.2015 11:43:57   62.156.60.xxx 160
To nemusis, staci ti program, co proste presuva povedzme 16GB RAM tam a naspat. Tu rozdiel samozrejme nameras, ovsem to je prave priklad typicky syntetickeho testu a "the-worst-case" scenaria, co sa v realnej prevadzke v podstate nevyskytuje. Realny prinos vidis prave v recenzii ako tato. Nula, nula nic. :-)
20.3.2015 22:45:22   89.173.154.xxx 40
No dúfam ze to prinesie pokles DDR3 už veľmi mierne klesajú od zlých predajných výsledkov Samsungu takže chrobákov je na trhu minimálne "dostatok" dúfam ze padnú na úroveň začiatku roka 2013. To za predpokladu poklesu mobilného segmentu
19.3.2015 13:00:45   212.5.205.xxx 156
DDR4 su zas dalsia finta, ako dostat zo zakaznikov viac penazi, zatial co narast vykonu je od cias DDR2 v podstate nulovy. Zvysenim frekvencie sa predsa niako vykon nenavysi ked sa zdvojnasoby latencia pristupov, vykon je v tomto pripade presne taky isty. DDR3 1600MHz CL8 je predsa uplne to iste ako 3200MHz CL16 z hladiska prenosu dat (ak su ostatne parametre identicke).
19.3.2015 13:36:54   89.103.15.xxx 120
Máte pravdu. Všímám si toho už delší dobu a vždy, když je u pamětí vyšší frekvence (a tím vyšší cena), tak výrobce zvýší i latenci a tedy je výkon úplně stejný a jediný rozdíl tak zůstává pouze ta cena. Zdá se mi, že to stejný se děje i u DDR4.
musím ale přiznat, že to napětí šlo ale dolu a je to dobře. Ne že by to dříve hodně žralo nebo topilo, ale nějaká změna k lepšímu musí být. Teda alespoň by měla, ne?
19.3.2015 15:27:12   90.177.175.xxx 46
Výkon není určitě stejný, měli jsme na to zaměřenou sérii článků. Obecně se dá říct, že vyšší frekvence je lepší než vyšší časování. (a že paměti s vyšším taktem a horším časováním jsou lepší než s horším taktem a lepším časováním)

https://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/30404-apu-a-ddr3-jake-pameti-vybrat-k-integrovane-grafice

https://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/30472-jake-pameti-pro-intel-core-vliv-frekvence-a-casovani-na-vykon?start=5
19.3.2015 16:16:13   89.103.15.xxx 160
Máte pravdu. Rozdíl na integrované grafice, kde na pamětích RAM trošku záleží, je celé dva-tři snímky. Na neintegrované grafice by byl rozdíl kolik? Odhadem by to nebyl ani jeden snímek, maximálně jeden. (Jestli jsem se o jeden snímek někde seknul, tak se omlouvám.)
Jsem rád, že jednou za rok někdo udělá testy, protože je vidět jestli má smysl paměť RAM řešit. Zatím nemá a je o několik tisíc % lepší si koupit RAM levnější a ušetřené peníze investovat do jiných komponent. Nemluvím o kapacitě, ale pouze o frekvenci resp. časovaní.
I tak jsem rád, že tu někdo dělá recenzi o něčem z hardwaru a ne o hrách.
19.3.2015 15:10:36   93.99.208.xxx 00
No když to vezmeš takhle... Měl jsem DDR1 400MHz CL2.5, pak DDR2 800MHz CL4, pak DDR3 1600MHz CL7 (já blb je prodal), nyní DDR3 1600MHz CL9. Je pravda že od dob DDR1 byl při testování pamětí nové generace vždy přínos kolem 5%.
19.3.2015 15:18:13   88.100.171.xxx 45
Obecně se mi osvědčila kombinace co nejvyšší frekvence a co nejnižší latence. V podstatě jediný skutečný přínos sem viděl při přesunu z jednokanálových na dual a pak o hodně později z dual na triple co mám teď. Co sem si tak všiml, tak přesun na quad už až tak moc nepomůže. Byť to tímhle směrem asi někdy upgraduji. Osobně mám docela rád Crucialy (což je v podstatě součást Micronu), kteří vyrábějí ramky co obvykle zvládají jak frekvence, tak časování.

A ano, prodat 1600CL7 je fakt blbost. Protože sehnat něco adekvátního půjde ztuha i u DDR4. Moje aktuální dají i 1866CL8, ale procesor to nedá (řadič uvnitř). Holt x58 není zrovna flexibilní na taktování, taky už to má své roky.

Jinak reálný přínos nových pamětí už moc velký není.. dneska sem rád spíš za kapacitu, která mi neubere výkon.
20.3.2015 11:52:33   188.120.207.xxx 90
quote: "Obecně se mi osvědčila kombinace co nejvyšší frekvence a co nejnižší latence."

http://vignette2.wikia.nocookie.net/epicrapbattlesofhistory/images/f/fd/2680765-nicolas_cage_you_dont_say.jpg
19.3.2015 15:52:00   188.75.145.xxx 30
DDR3 měly reálnej výkon nižší než DDR2, jenom měly levnější výrobu a aby si zákazník myslel jak je to super tak nasadili frekvenci 1333 MHz a 1600 MHz aby to vypadalo že je to lepší než DDR3. S DDR3 jsem měl v testech horší hodnocení než s DDR2 800MHz s lepšim časovánim a jako bonus jsem nemohl tolik taktovat procesor protože ty DDR3 byly strašně nestabilní a furt to padalo. DDR3 byl krok vedle. Až teď na novějších deskách s tim teprve konečně nejsou problémy.
19.3.2015 15:52:29   188.75.145.xxx 00
*než DDR2
19.3.2015 15:53:12   188.75.145.xxx 30
To byla velká chyba přecházet na DDR3 v době socketu 775, jenom samý problémy a nestabilita.
19.3.2015 15:57:59   188.75.145.xxx 30
Tohle jsem prokouknul už při přechodu na DDR3. Při porovnání těch nejběžnějších standardních DDR3 a DDR2 měly ty DDR2 lepší výsledky v testech. S DDR2 jsem měl latenci (po přetaktování) i pod 55ns. S DDR3 jsem se nikdy (u socketu 775 a Core 2 Duo) nedostal pod 62ns. Nebo dostal ale padalo to. Až teď kddyž mam sc. 1150 a Cruicial 1600 MHz, CL8 jsem se dostal zpět na výsledky co jsem měl v roce 2008 s DDR2kama. Ale reálnej přínos toho paměťovýho výkonu jak už tu někdo nahoře psal je spornej a je znát jenom ve specifickejch programech takže je to celkem fuk. Ty nový generace RAM vždycky přinášej hlavně levnější výrobu a nárůst kapacity. Ta už se ale i v době DDR3 dostala na úroveň že můžeme mít tolik RAMky kolik si vymyslíme, takže fakt nevidim jedinej přínos v přechodu na DDR4, snad jedině ta levnější výroba a možná vyšší úspornost, což se ale taky počítá.
19.3.2015 15:49:30   188.75.145.xxx 10
Latenci pod 55ns jsem měl i s DDR2. Pak s DDR3 latence dost stoupla a až teď s 1600 MHz a CL8 jsem se dostal zpět na výkon jako jsem měl na přetaktovanejch DDR2. To je teda pokrok.
20.3.2015 02:01:16   194.228.164.xxx 00
s DDR2 A-DATA Vitesta EE jsem se dostal az na latenci 37 ns,nyni mam cca 46ns / 4-4-4-12-1T@1.95V /
19.3.2015 19:22:30   2.101.232.xxx 52
Nizka latence ma smysl v pripade ze procesor ma malou cashe.

Jelikoz dnesni procesory maj velkou cashe, na latenci az tolik nezalezi, Na cem dnes vic zalezi je objem prenesenych dat mezi cashe a RAM.

Ac nekteri prodejci nas klamou, dnesni pameti jsou mnohem pokrocilejsi a rozhodne se vykonnostne nedavaj srovnavat s DDR1 jak nam tu nekteri vnucujou.
20.3.2015 10:07:49   193.85.174.xxx 61
Do herního PC 8gb jakékoliv ramky a hotovo, jen pohlídat napětí 1.5 (ne víc) a nic víc neřešit. Frekvence, latence, vzhled.. všechno jsou to jen blbosti co nepřidají výkon a u žádné hry jsem snad neviděl vyšší naplnění ram, než 6gb a to jsou spíš vyjímky (bráno vč. systému prostě tak jak pc běží se vším všudy při hraní).
20.3.2015 14:38:16   194.213.41.xxx 40
přesně
tento kus HW je momentálně spíše pro PC HW nadšence... doku se z toho nestane standart za normální peníz... a nebo pro ty, který tomu absolutně nerozumněj, jen uviděj "jeee nový ramky a DDR4, ty bodou určitě lepčejší než moje DDR3, to si je hned poběžím koupit až našetřím" ... čili vlastně pro normálního usera k ničemu..
22.3.2015 20:46:56   81.200.55.xxx 00
mas pravdu osm gb je dnes zaklad driv jsem mel ddr3 na 800 Mhz nacitani mapy u feara vzdy bylo cca na 10 minut vymenil jsem za 1600 Mhz s nizsim casovanim a mapy mam nactene pod 2 minuty
30.3.2015 13:51:54   212.243.69.xxx 11
Kamarádi mě přesvědčují ať počkám s nákupem PC a koupím něco na DDR4

Já si myslím, že je to skoro fuk, běžná i5 má výkonu na rozdávání a DDR3 na 1600MHz svou práci odvede dobře (dual channel).

Asi kdybych měl prostředky tak už mám doma X99, ale myslím, že Z97 (H97) bude na pár let ještě stačit
5.4.2015 16:41:22   94.112.77.xxx 00
Crucial na všechny paměti (i v ČR) poskytuje doživotní záruku tzv. "Limited lifetime warranty", české maloobchody (i ty velké) to mají na webech často špatně a uvádějí "pouze" 60 měsíců.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

49 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 23.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.