Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Vliv dalších nastavení a uspořádání pamětí DDR3 na výkon PC
Vliv dalších nastavení a uspořádání pamětí DDR3 na výkon PC
autor: Aleš Kaňák , publikováno 11.11.2014
Vliv dalších nastavení a uspořádání pamětí DDR3 na výkon PC

Zaměříme se na uspořádání modulů a další parametry a jejich vliv na výkon PC. Podíváme se na rozdíl mezi Single a Dual Channel, jednostrannými a dvoustrannými moduly (Single a Dual rank), na kombinování různých kapacit a různých typů modulů i na to, jaký vliv na výkon má Command Rate či Channel / Rank Interleaving.


V článku jsme se seznámili s dalšími pojmy, které ovlivňují výkon operačních pamětí. Teď už zbývá jen naměřené výsledky okomentovat. Výhoda vícekanálového zapojení RAM je citelná zejména při využití integrovaného grafického jádra procesoru (nárůst jde až ke 100 %). U výpočtů na CPU už se ale většinou bavíme o pár procentech (pokud vůbec).

Command Rate rovněž mírně ovlivňuje výkon (1–2 %) při snížení na 1T, zvýšení parametru může naopak poskytnout větší prostor k přetaktování modulů. Doba obnovení paměti je poměrně podceňovaný parametr mající vliv na výkon (až 7 %) a je rovněž skvělým pomocníkem při přetaktování.

Další trojice testů byla závislá na konfiguracích modulů – použití single rank či dual rank. Z měření jasně vyplývá, že nejčastější konfigurace – dva moduly v dvoukanálovém zapojení – poskytují s dual rank mírně vyšší výkon (až 3 %).

Vliv dalších nastavení a uspořádání pamětí DDR3 na výkon PC

Kombinování modulů není zcela ideální – sestava s Intelem vykazovala nižší výkon, sestava s AMD řadu konfigurací ani nezvládla. Channel / Rank interleaving by měl teoreticky navyšovat výkon pamětí. Z několika měření na sestavě AMD však nemůžeme vyvodit jednoznačné závěry. Většina základních desek navíc nastavení interleavingu neumožňuje (nejspíše je však interleaving aktivní). Mixování modulů dává více dnes popisovaných faktorů dohromady. Z grafů lze ledacos vyčíst – například, že je vhodné mít sudý počet modulů.V případě lichého počtu se osvědčila kombinace jednoho oboustranného a dvou jednostranných modulů. V ostatních případech může být výkon o něco nižší.

Mějte však na paměti, že uspořádání a konfiguraci modulů má smysl řešit v situacích, kdy už máte paměti dostatek. V případě nízké kapacity paměti je určitě lepší upřednostnit vyšší kapacitu RAM (min. 8 GB) před nedostatečnou kapacitou v optimálním zapojení – sice tím nepatrně srazíte výkon, ale výrazně snížíte míru časově mnohem náročnějšího swapování. Nemusíte se tedy bát, že byste mixováním modulů a zapojení nějak dramaticky snížili výkon CPU, ale je nutné zmínit, že ne všechny kombinace modulů a slotů nemusejí být kompatibilní – chce to rozhodně experimentovat.

Pokud tedy chcete navýšit výkon nebo kapacitu paměťového subsystému, dali jsme vám pár tipů, co můžete vyzkoušet. Nejspíš se to neobejde vysloveně bez ladění, ale po nějakém čase jistě naleznete optimální a hlavně stabilní nastavení.

Za zapůjčení pamětí HyperX Savage a HyperX Fury děkujeme společnosti Kingston

Vliv dalších nastavení a uspořádání pamětí DDR3 na výkon PC

 

Stejně tak děkujeme společnostem ASRock a Gigabyte za zapůjčení základních deskek Z87 OC Formula a G1.Sniper A88X do testovacích sestav. Za zapůjčení SSD disků HyperX rovněž děkujeme společnosti Kingston Technology.

Vliv dalších nastavení a uspořádání pamětí DDR3 na výkon PC

Vliv dalších nastavení a uspořádání pamětí DDR3 na výkon PC



Tagy: DDR3  jednostranné a oboustranné paměti  single rank  dual rank  single channel  dual channel  command rate  interleaving  gpu  cpu  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
11.11.2014 07:32:45   91.228.100.xxx 824
Konečně test, na který jsem dlouho čekal. Jen dokazuje, co jsem dlouho předpokládal. Že v normálním PC, které nepoužívá IGP, nemá smysl nějak extra RAM řešit. Natož si připlácet za nějaké super RAM.
11.11.2014 07:36:52   126.204.168.xxx 2937
Je sranda, ze u grafik se resi kazdy procento ci snimek, lidi na sebe rvou,, ze jedna je mnohem lepsi nez druha, ikdyz rozdil je v jednotkach a tady diky vhodnymu vyberu a zapojeni pameti, muze clovek pridat 10% vykonu, ale prdi se na to
11.11.2014 07:56:26   91.228.100.xxx 506
10% je tady snad rozdíl mezi nejlepší a úplně nejblbější kombinací a to ještě jen u některých využití. Kdyby to znamenalo +10% všude a bylo to v praxi opravdu znát, tak budiž.

A těch pár procent u grafik já osobně také neřeším. Z toho už jsem vyrostl. Zda hra běží na 60 nebo 65FPS (= +10%) je jedno a zda se škube na 20 nebo na 22 také (= také +10%).
11.11.2014 08:28:13   194.213.41.xxx 145
wiqix u RAMek pořád platí čím více tím lépe. Tohle už roky neřeším jestli paměť má lepší nebo horší časování atd..
11.11.2014 09:01:56   91.228.100.xxx 131
To já také ne, jen se mě na takové ptákoviny stále někdo ptá, takže je alespoň na co odkazovat

I vzhledem k cenám RAM, kdy 8GB vylezlo z necelých 1000,- na 2000,- a více, je koupě "lepších" RAM naprostá blbost (s výjimkou lepších IGP).
11.11.2014 08:35:10   37.48.36.xxx 1423
no,u těch 60fps s tebou souhlasím, ale neříkej že se ti hraje dobře při +- 22 fps
11.11.2014 23:26:07   77.247.224.xxx 810
...a predstav si ze hraje! (osobne ladim nastavenia tak, ze na prvom mieste je rozlisenie - idealne 2560x1600 a FPS bolo okolo 20-30)

Kedysi som hraval DOSove hry v SVGA a tie mali casto tak 4-5FPS
(a dobre som sa bavil)

Ono totiz v tych dobach si aj s najvymakanejsou zostavou mohol volit bud kocakty `standard` VGA 320x240, alebo potom `hiend` 640x480 (so 1/4 FPS)
12.11.2014 13:36:43   85.70.127.xxx 63
souhlas, rozlišení je na prvním místě
11.11.2014 08:23:26   93.99.226.xxx 54
Jsem z toho trochu zmatený. Podle toho, co vím by měly být SR rychlejší než DR, viz:
http://www.oempcworld.com/support/SinglevsDualRAM.html
"Generally Single Rank Memory is faster than Dual Rank Memory, in laymen’s terms when a computer accesses Single Rank Memory it only has to go around the track once, where are Dual Rank it would have to go around the track twice."
Taky záměna termínu SR/DR (rank) za SS/DS (side) není dle toho odkazu korektní.
Můžete mi někdo vysvětlit, jak paměť s vyšší řežií pro čtení/zápis může být při testech rychlejší (ceteris paribus)?
11.11.2014 09:43:31   90.177.175.xxx 80
Asi dost blbě. V tomto případě se k tomu nějak přidává i interleaving a vícekanálové zapojení. Tady je k tomu tématu nějaká prezentace z IDF 2014:

https://intel.activeevents.com/sf14/connect/fileDownload/session/31B42A5714BA196787CAA339F15FB34E/SF14_GVCS003_100f.pdf

kde se píše

-Multi-rank DIMMs have higher bandwidth which allows them to
have more pages open (due to double the resources available)
- Since Graphics memory accesses are more scattered, it is expected
to see more benefit from higher number of open DRAM pages
(page miss/empty cases degrades DRAM bandwidth)
13.11.2014 23:51:54   95.82.150.xxx 21
dik za pdf. pokud nastane doba, ze intel bude integrovat ram primo na cip, pak tento problem odpadne, pac oni to zoptimalizuji po svym.
11.11.2014 09:58:02   193.85.174.xxx 1810
U ramek (co se her týče) není co řešit, 4 minimum, 8 optimum (žádná hra vč. systému si nevezme víc). Frekvenci nemá cenu řešit, vlastně snad nic nemá cenu řešit. Pokud možno do dualu, ale nutnost to taky vyloženě není. 2x4 jakoukoliv ram defakto a hotovo.
11.11.2014 11:29:48   195.113.82.xxx 818
Dovolím si nesouhlůasit.
Mám 2xFGB DDR3 a včera poprvé na mě vykoukla hláška : Systém má nedostatek paměti. Nebo něco v tom smyslu.
Sestava I73970 + R9280X + 250 GB SSD tzn. vypnuté swapování.

No a včera jsem poprvé po cca 2 letech vypaloval DVD a u toho si zapnul BF4, že si zahraju. A vono prdlajs. Takže 8GB se dá snadno zaplnit ...
11.11.2014 12:42:27   86.49.31.xxx 828
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.11.2014 11:30:37   195.113.82.xxx 44
pardon oprava: 2x4 GB DDR3
11.11.2014 12:41:38   86.49.31.xxx 74
Hra si tolik nebezme, ale Chrome ano. Bez vypnuteho swapovani vam pamet dojde casto.
11.11.2014 17:25:25   82.130.28.xxx 62
Jo no, celkem se divim, kam ta RAM mizí. 6GB pryč a to mám otevřeno jen 40 záložek a pár pdf. Kdo by řekl,že na notes bude dobrý cpát víc jak 8GB
13.11.2014 23:29:54   95.82.150.xxx 40
chrom totiz vsecky ty stranky otvira a rve do pameti. takovej firefox se da nastavit, aby nachystal do listy jen nadpis stranky a otevrel ji az kdyz se na ni uzivatel prepne.. takze muzes mit v ff otevrenych treba 600 stranek, protoze vlastne otevreny nejsou, dokdu na ne nevlezes. to je muj pripad, s chromem bych skoncil nekde u 70
11.11.2014 10:59:56   77.87.243.xxx 342
Ano, toto patří na PCtuning.
Ještě škoda, že tam nejsou i testy s dedikovanou grafickou kartou.
11.11.2014 11:00:03   145.255.144.xxx 74
Ktorá verzia WinRARu bola v testoch použitá? Toto je pre porovnanie výsledkov zásadný údaj a v teste som to nenašiel.
11.11.2014 11:55:13   15.195.185.xxx 173
Vyborne. Konecne clanok, aky na PCT patri. Blahozelam, len tak dalej.
11.11.2014 13:18:33   77.237.137.xxx 78
Autor píše že platforma AMD nerozběhla některé kombinace RAM, což nemusí být až tak úplně pravdivá informace. Ze zkušenosti vím, že základní desky Gigabyte jsou "citlivé" na RAM. Naopak s ASrock deskami mám zkušenost, že rozběhnou víceméně jakoukoliv kombinaci RAM. Proto by pro test bylo objektivnější použít obdobné desky od stejného výrobce.
11.11.2014 14:36:07   90.177.175.xxx 130
To nemělo znamenat, že by to na platformě AMD nešlo rozběhnout, znamená to, že to nešlo při dané kombinaci komponent použitých pro testování platformy AMD.
Nemyslím, že by se použitím desky stejného výrobce dal zajistit objektivní výsledek, toho by šlo dosáhnout otestováním desítek modelů desek v kombinaci s několika procesory a desítkami modulů (a ideálně více kusy od každého modelu) - v praxi prakticky nemožné něco takového realizovat.
11.11.2014 17:27:12   82.130.28.xxx 26
Heh, nikdy jsem neměl s RAM problém nebo to byla vada desky a vyřešila to reklamace.
11.11.2014 14:05:27   94.242.73.xxx 107
K integrovanemu CPU od AMD to chapu, ale je to uplne jedno, nebo takhle, porad je lepsi si koupit napr. 2x4GB RAM 1600MHz nez treba 1x4GB super-duper-cool RAMky, porad snad zalezi na vysledne kapacite, v dnesni dobe kdy je vykon hodne vysoko je to uz snad jedno ne, nebo to se porad honi nejaky jonatan za kazdym % nahoru? Jestli jo, tak je to uchyl
11.11.2014 14:19:22   83.240.16.xxx 101
Ano, obecně platí, že čím víc GB ram, tím líp. Sám uživatel si ale musí uvědomit, zda je schopen využít 16GB nebo ne. V dnešní době platí, že 8GB je dobrý standard, 4GB by měly být minimum. Zároveň ale taky platí, že většina běžně užívaných aplikací (vč. her) jsou 32bitové a víc jak 4GB nedokážou využít.
Test celkově ukazuje, že pokud člověk nepoužívá iGPU pro náročnější operace (jako teřba hraní), pak rozdíl mezi jednám modulem 1600 single a dual moduly 2133 je stěží reálně znatelný rozdíl ve výkonu; což je podstatné ale spousta lidí si to neuvědomuje.

Proto má smysl otázku RAMřešit až v případě využívání iGPU, ale tam zase většinou hraje roli cena celkově, protože se téměř z pravidla jedná o budget PC. Naštěstí je základ - 8GB dual chanel 1866 MHz - cenově příznivý (v dnešních cenách, před 2 lety to stálo půlku)
11.11.2014 16:11:05   195.250.133.xxx 45
Jak ovlivňuje ECC výkon? Co se děje s ECC pamětí když procesor spí? Proč nepoužíváte paměti s ECC?
11.11.2014 17:23:41   89.239.11.xxx 52
Takový test tu dlouho chyběl, dobrá práce!
11.11.2014 17:36:04   82.130.28.xxx 56
Protože to umí jen serverové platformy a pár AMD desek (většinou Asus). Navíc v desktopu to musí být unbuffered, které se tolik neprodávají. ECC snižuje výkon cca o 2%

Navíc ECC by zabugovaným windowsům nepomohlo.

Pro pořádek, unbuffered ECC moduly rozběhnete na všem (bez ECC), ale buffered jsou kompatibilní jen se serverovými deskami a v desktopu je nerozběháte.
12.11.2014 01:00:03   81.200.55.xxx 23
protoze nepouzivame servery u pc to ani cpu nepodporuji takze za usetrene penize si muzes koupit treba chladic cpu misto tech boxovich siditek
11.11.2014 17:43:38   90.180.224.xxx 152
Skvělá práce. Takovéto analytické články by měly vycházet na PCTuningu častěji.
12.11.2014 01:02:46   81.200.55.xxx 24
dekuji vsem za zapujceni komponetn uz jsem myslel ze to tu je skoro mrtve a autorovi pochtala za clanek mozna priste bych to zkusil vice rozpitvat
12.11.2014 07:20:44   94.113.196.xxx 71
Vytáhl jsi se , po dlouhé době konečně něco co jsem přečetl od A do Z . Přesně jak bylo psáno někde nade mnou : ladění čehokoliv v compu to je ten správný pctuning .
Jen tak dál a děkuji .
12.11.2014 19:21:31   93.93.33.xxx 61
Konečně! Takových testů je žalostně málo, konečně test naplňující název tohoto webu...
13.11.2014 07:40:57   66.249.81.xxx 71
...no , těšim se na další článek v tomto duchu, konečně něco ...
30.11.2014 16:51:14   83.240.12.xxx 11
Priznam se, ze jsem si precetl jen posledni stranku .... ale tak nejak bych cekal sam od sebe, ze nejlepsi bude kupovat stejne pameti v packu a dat je podle doporuceni kazdeho manualu k desce, aby fungoval dual/triple channel .... a uprimne, kdo dneska pridava pamet? Bud koupim cely bundle (protoze uz nejspis nebude misto) nebo komplet novy PC nebo budu upgradovat starou plecku, kde je to jedno
30.11.2014 23:03:43   95.102.155.xxx 20
za možno blbý dotaz ale uvažujem s Intel Core I7 4790, ktorý má v špecifikácii okrem iného uvedené: pamäťový radič
2 x DDR3-1333/1600 MHz (max. 32GB), pričom chipset Z97 umožňuje DDR3 až do 3200 MHz. Nejako mi uniká ako vlastne pracuje ten procesor s tými rýchlymi RAM-kami, keď v špecifikácii sa uvádza to max. 1600 MHz? Prípadnému učiteľovi ďakujem.
1.12.2014 07:34:38   131.207.242.xxx 20
Výrobce u procesoru garantuje bezproblémový provoz na uvedených frekvencích (SPD). Nicméně tyto konkrétní procesory zvládnou bez problémů DDR3 s 2400-2800 MHz (XMP profily), pak už musí mít opravdu kvalitní paměťový řadič (IMC). Ve výsledku nejvíce záleží na základní desce, která musí podporovat vyšší frekvence pamětí (např. děličky 2133 MHz, 2666 MHz, 3000 MHz apod.).
28.5.2015 12:05:56   85.248.108.xxx 00
Taka konkretna otazka.
Momentalne mam kit 2x4GB Crucial Ballistix Tactical 1866 CL9 ( BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU ) v kombinacii s i7-4790K na maticnej MSI Z97 GAMING 7 ... Je lepsie dokupit dalsi taky isty kit , alebo kupit radsej 2x8 GB a ak ano tak aky ?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

143 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 66.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.