Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Neutrácejte zbytečně – výkonem stačí levnější DDR3 paměti
Neutrácejte zbytečně – výkonem stačí levnější DDR3 paměti
autor: Tomáš Šulc , publikováno 9.8.2011
Neutrácejte zbytečně – výkonem stačí levnější DDR3 paměti

Na rychlejším procesoru poběží kratší dobu výpočty, na lepší grafice pojedou rychleji hry a s větším množstvím RAM můžete pracovat ve více programech současně. Přemýšleli jste ale nad tím, jaký je přínos operační paměti s vyšší frekvencí a lepším časováním? Jasno v tom má málokdo, proto jsme vše důkladně proměřili a máme pro vás zajímavé výsledky.


Neutrácejte zbytečně – výkonem stačí levnější DDR3 paměti
graf průměrných výsledků včetně syntetických testů najdete zde

Jak se dalo očekávat, rozdíly ve výkonu počítače nejsou s růžně rychlými operačními paměťmi velké. Zatímco v syntetických benchmarcích jsou rozdíly v propustnosti mezi pamětí s frekvencí 1066 MHz a 2166 MHz velké (byť ani v tomto případě nejsou dvojnásobné) a v testech přístupové doby jsou zase patrné velké rozdíly s různým časováním, v praxi rozdíly nejsou rozdíly nijak dramatické. Pokud vezmeme průměrný výkon bez započítání syntetických benchmarků, je ztráta nejpomalejších pamětí 1066 MHz s častováním CL9 při 2T pouhých 10 % na nejrychlejší paměti 2166 MHz. Je přitom nutné dodat, že takto pomalé paměti se běžně vůbec neprodávají a nejlevnější dostupné paměti mají frekvenci od 1333 MHz výše (viz třetí kapitola). V praxi tedy bude rozdíl ve výkonu ještě menší (pouze okolo pěti procent), což jednoznačně neobhajuje několikanásobný příplatek za výkonnější paměti.

Neutrácejte zbytečně – výkonem stačí levnější DDR3 paměti
při práci s velkými objemy dat (např. komprese videa) je patrný rozdíl s různě rychlými pamětmi

Pokud se podíváme na výsledky z měření podrobněji, je patrné, že u velké většiny aplikací je vliv operačních pamětí na výkon malý a přibližně stejný vliv hraje frekvence i časování (tedy například pamětí 1333 MHz, CL7, 1T podávají podobné výsledky jako 1600 MHz, CL8, 2T). Najdou se ale samozřejmě výjimky a to v obou směrech. Asi nejvíce s propustností operační paměti škáluje program na komprimaci dat WinRar a software ke komprimaci videa Media Coder x64, což je vzhledem k jejich principu fungování logické (oba programy zpracovávají velké množství dat, která protékají přes operační paměť a její rychlá odezva je tedy klíčová).

Neutrácejte zbytečně – výkonem stačí levnější DDR3 paměti
při hraní her se rozdílná propustnost pamětí vůbec neprojevila

Na opačném konci žebříčku jsou programy zatěžující výhradně procesor (renderování videa a další aplikace zaměřené na hrubý výpočetní výkon) a pak také počítačové hry. S těmi operační paměti neškálovaly vůbec a rozdíly nebyly ani u benchmarku 3DMark 11. I to dává smysl, protože po načtení herního enginu už hra nemá žádné další velké nároky na operační paměť a naopak velmi zatěžuje grafickou kartu renderováním  a procesor výpočtem AI / fyziky. Tyto dvě komponenty se tedy stávají limitujícími prvky a případné malé zpoždění operačních pamětí není znát (při načítání nové úrovně či textur je zase výrazněji pomalejším prvkem pevný disk).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
113 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 54.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.