Historie grafiky v noteboocích: od SVGA k přehrávání DVD |
autor: Jiří Zima , publikováno 6.11.2014 |
Seznam kapitol |
---|
1. A barev přibývá... |
2. CirrusLogic CL-GD6410 a CL-GD6420 (1992) |
3. Počátky akcelerace a WD90C24A – Paradise SVGA |
4. Příchod Windows 95 a zaměření na multimedia |
5. Přes Trio do notebooků: S3 Aurora 64V+ (1997) |
6. Ke druhé obrazovce na externí monitor či televizor |
7. Na výkonu grafické karty záleží (i v DOSu a bez 3D) |
8. Stále barevnější, složitější a významnější |
Zavítáme do doby, kdy grafické karty začaly pomáhat procesoru, podíváme se, jak dospívaly s nástupem grafických rozhraní a připomeneme si přechod od 256 barev k TrueColoru, notebooky vybavené přídavnými grafickými výstupy, samostatné akcelerátory pro přehrávání „náročného“ videa a zavzpomínáme i na „hi-res“ Duke Nukem 3D
Na výkonu grafické karty záleží (i bez 3D)
Širší veřejnost začala řešit výkon grafických karet až u 3D akcelerátorů. Do té doby se většinou řešily jen funkce na úrovni má/nemá. Avšak realita je taková, že i mezi grafickými akcelerátory (2D) byly velké rozdíly ve výkonu, a to nejen ve Windows při BitBlt operacích, ale také v DOSovských programech (hrách) používajících VESA.
Duke Nukem 3D: Trhák roku 1996 s procesorem počítaným 3D prostředím uměl využít vyšších rozlišení a (2D) akcelerace některých grafik.
Duke Nukem 3D
Hra Duke Nukem 3D využívá softwarového vykreslování trojrozměrné scény, kdy procesor počítá pozici každého polygonu a přepočítá na něj jeho texturu (obrázek/vzor). Grafická karta se zde stará čistě o vykreslení procesorem spočítané scény na obrazovku.
Na vlastní kůži jsem si mohl vyzkoušet, že například tou dobou populární hra Duke Nukem 3D měla na ThinkPadu 760XL stejnou plynulost v rozlišení 320 × 240 jako na ThinkPadu 760XDv rozlišení 640 × 480, ačkoli všechny ostatní součásti jako RAM, procesor a disk byly identické. Přitom se bavíme o jednom grafickém čipu (jen v jiné verzi). Mezi různými čipy byly někdy přímo propastné rozdíly.
V této době byste ovšem narazili, kdybyste se snažili zjistit více o výkonu nějaké grafické karty v notebooku. Recenzenti notebooků se v časopisech grafickou kartou vůbec nezaobírali a z názvu čipu a velikosti paměti toho moc vyčíst nešlo (v českých recenzích se pro jistotu neuvádělo ani to).