Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole |
autor: Michal Rybka , publikováno 13.12.2013 |
Seznam kapitol |
---|
1. Nemusíme nic |
2. Ouuuu |
3. Bytelné řešení |
4. Doba konzolová |
5. Průser na průser |
6. Masivní nadprodukce |
7. Přijďte se mrknout |
Málokdo vnímá ochranné systémy zabudované v konzolích jako něco pozitivního. Málokdo kromě vydavatelů, případně jejich akcionářů, protože úkolem podobných systémů je přece jenom omezit volnou soutěž, zdražit hry pro zákazníky a napakovat se. A nebo to tak nikdy nebylo a ani nebude?
Nebyl to jediný silný tah, který udělalo Nintendo: Zavedlo na rozdíl od dříve používaných joysticků gamepad, který byl nejenom jednodušší, ale taky se na něm lépe hrály plošinovky. Od té doby byly gamepadem vybaveny všechny konzole, jenom ten joystick se na gamepad časem vrátil ve trochu zakrslé podobě. A Nintendo zavedlo také svoje vlastní silné brandy založené na výrazných postavičkách, jako je Donkey Kong a nebo Mario.
Vectrex a Videopac
A bylo to. Nintendu se přísnou kontrolou kvality povedlo obnovit důvěru u zákazníků – a v podstatě tak ovládlo americký konzolový trh. Na konci 80. let mělo více Američanů doma NES než těch, kteří měli doma počítač! V roce 1989 byly důsledky konzolové krize zcela zažehnány. Po posledním neúspěšném pokusu Atari o obnovení své pozice na trhu, Atari Jaguar, už americký konzolový trh patřil vlastně jenom japonským firmám: Nintendu, Sony a Sega. Teprve v roce 2001 se na trh vrátil další významný americký výrobce, Microsoft.
A tak se nepravděpodobnému vítězi podařilo zachránit konzolový herní business skutečně nepravděpodobným způsobem. Kdo ví, možná ta „uzavřená zahrada“ má skutečně svoje výhody, alespoň u mainstreamových hráčů. I dnes patří trh silným brandům, Microsoftu, Sony a Nintnendu, zatímco “revoluční platforma“ Ouya, která je stejně otevřená jako kdysi Atari 2600, stojí na okraji zájmu.
Zajímá vás historie konzolí? Pokud ano, nezapomeňte se zajít podívat do Alza Muzea, kde vystavujeme historické konzole od roku 1977 do roku 2001. Máme tam klasické pongy, unikátní vektorovou konzoli Vectrex, klasické Atari 2600, ale i „osmibitově počítačovou“ konzoli Atari XEGS a také unikátní hybrid mezi PC a konzolí, Amstrad MegaPC. (Druhý podobný systém je Sega Teradrive, pokud máte, rádi odkoupíme!)
Tentokrát jsme otevřeli a popsali Segu Master System a výstavu dokonce doplnili videem, kde ukazujeme televizní reklamy na videohry a konzole ze 70. a 80. let. Výstava je povedená, mimo jiné proto, že jsme ji dali dohromady s panem Ornou, majitelem největší arkádové herny ve střední Evropě – AracadeHry.cz. Takže neváhejte a přijďte se podívat, vystavujeme jako vždy v prostorách showroomu centrály Alza.cz v Jateční. Vstup je zdarma, jakož i ebook, který bude hotový příští týden.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Mam spomienky na dreamcast super konzola
Stavalo se ze vyvojari opravili nejaky zavaznejsi bug na vsech volnejsich platformach, ale na uzavrenych ne, protoze MS chtel v te dobe za update tisice $ poplatek.
Stejne je to i s dodatecnym obsahem. Co bylo na PC jako update zdarma, na konzolich nebyl bud vubec nebo za nejakou mensi castku aby se zaplatil schvalovaci proces.
Clanek vyzniva, jako by bylo dobre, ze konzole byly zachraneny... Ale ono je to prece jedno. Hrani je o hrach, ne pristrojich, na kterych se spousti.
Neprijit NES, verim, ze hry v roce 2013 vypadaji uplne stejne. Mozna jen ty Mariove a Donkey Kongove by nevychazely.
Samozřejmě průmyslová produkce má za sebou stopadesát let zkušeností. SW je na tom hůř. Tam se takové standardy zavádějí jen v případě potíží.
Naprostý souhlas. Konzole jsou rakovina, která brzdí vývoj her. A s tou zastaralostí konzolí už v době, kdy jsou žhavou novinkou je to taky pravda.
Naprostý souhlas. Konzole jsou rakovina, která brzdí vývoj her. A s tou zastaralostí konzolí už v době, kdy jsou žhavou novinkou je to taky pravda.
A ted se na to podivej z jine stranky.
Mas na vyber konzoli (200-450EUR) nebo herni stroj (400-1000EUR).
Konzoli koupis jednou a hrajes 8 let nejnovejsi tituly. Hra sice stoji 25-60EUR podle toho kde nakupujes, ale nemas problemy s kompatibilitou, ovladaci atd atd. A optimalizace her na konzole byla vzdy uzastna. Konzole ti vydrzi bez problemu 10 let non stop hrani na ne nejnadhernejsi grafice ale uprimne Last Of Us, GTA 5, Beyond Two Souls meli fakt krasnou grafiku.
Kdyz si vemes PC, je to skvely univerzalni stroj, se kterym muzes delat cokoliv. Muzes nakupovat hry ze "Skidrow shopu" takze vydaje jsou nulove ... Ale kazdy 2-3roky kupovat novou grafiku/CPU/RAM jenom proto, ze vyvojari nechteji optimalizovat hru je blbost.
Jo muzes se vyprdnout na Upgrade a koupit extra silnou sestavu na zacatku ale za 4 roky mas na trhu o 50% vykonnejsi stroj ktery zere o 30% mene energie a stoji zase 1000Eur.
Ja mam z prace pujceny Alienware x51 a pada na ni prach ... PS3 zapnu minimalne 2x tydne ...
PC je univerzálnejšie, výkonnejšie, hry sú lacnejšie, MP je zadarmo, mnoho žánrov na konzole ani nepáchne. Naozaj netuším, prečo by som mal, preboha, uprednostňovať konzole. Inak vlastním ako X-box360 (na ktorý už rok padá prach) tak i PS3 (ktorú používam už vlastne výhradne ako BR prehrávač) - aby ma niekto neupodozrieval zo zaujatosti.
Nová generácia konzol je dnes za 400-500€, hry 50-60€, mesačná platba za MP 5-10€. Pripočítať treba TV (inak blokujete rodinu) a pripojenie na net.
PC rovnakého výkonu dnes vyjde i s full-HD monitorom pod 1000€. Nové hry stoja 20-40€, mesačná platba za MP je 0. Pripočítať treba platbu za net.
V konečnom dôsledku to cenovo vyjde prakticky rovnako. Takže je to iba o preferenciách, nejaký flamewar nemá zmysel. Stratég a myšofil a MMORPG hráč siahne po PC; gaučový typ s preferenciou skákačiek, športov, hopasaním pred kamerou a interaktívnych filmov po konzoli.
Stratég a myšofil a MMORPG hráč siahne po PC; gaučový typ s preferenciou skákačiek, športov, hopasaním pred kamerou a interaktívnych filmov po konzoli.
Mesacna Platba za Multiplayer u PS3 ani PS4 neexistuje. Z neznamych pricin ju ma XBox (Netusim preboha preco).
Mozes si zadovazit PS Plus kde dostanes este zlavy z hier na PSN + raz mesacne hru zdarma pokial si dobre pamatam.
Hry su drahe len u nas. GTA 5, Battlefield mozes kupit za 25 Libier z game co uk. Takze cenu hier tiez berem ako vyhovorku.
Pre mna je skor zarazajuce, ze na PS3 vedia vytvorit hru ako Last Of Us aj ked to je 8 rocna technologia, ale na to aby si rozbehol podobnu hru na PC potrebujes 4 jadro, 8GB RAM a najlepsie 780GTX.
Ano, jasne. Porovnavat grafiku z PS3 a PC je scestne, ale preco vsetci naprv spravia hru na Konzole az potom na PC? Lebo na PC sa kradne jak na Luniku ...
Bohuzial uz dlho ma nezatiahla ziadna hra spat za PC ... Okrem celej HL serie.
Na PS3 je to jedna za druhou ...
Naprostý souhlas. Konzole jsou rakovina, která brzdí vývoj her. A s tou zastaralostí konzolí už v době, kdy jsou žhavou novinkou je to taky pravda.
Jesus.. .bylo by dobré zmínit, že dnešní konzole jsou špatné, protože brzdí vývoj. Dřívejší konzole, osobně bych řekl že do PS2, byl jiný materiál. Tituly byly parádní. Osobně mám nejraději éru SNESu a N64. To byla opravdu kvalita, ne jako dnes ty shity. navíc v době mnou zmíněných konzolí měla PC problém s během her se stejně kvalitní grafikou atd.
Problém jsem nezaznamenal.
Clanek vyzniva, jako by bylo dobre, ze konzole byly zachraneny... Ale ono je to prece jedno. Hrani je o hrach, ne pristrojich, na kterych se spousti.
Neprijit NES, verim, ze hry v roce 2013 vypadaji uplne stejne. Mozna jen ty Mariove a Donkey Kongove by nevychazely.[/quote]
Jasně, PS2 [quote=Milhausl]Konzole měly zaniknout právě nástupem dostupných domácích PC. Protože v té době již nebyly potřebné a vznikla platforma lepší. Bohužel se tak nestalo a následky vidíme do dnes. Dost možná to způsobí konec PC a konec her jako takových. Jelikož pokud bude neustále tento trh brzdit v dynamickém rozvoji, což konzole dělají, pak se prostě celý tento průmysl přestane vyvíjet. Teď vychází nové konzole, které už nyní jsou horší, než průměrné PC a tyto konzole by opět měli fungovat 8 roků. 8 roků. To je v IT tak neskutečně dlouhá doba, že to až není možné. Před 8 roky se tu běžně používali mobilní telefony s černobílým displejem, nebo hodně jednoduchým barevným. PC se za tu dobu vyvinuli po všech stránkách takovým způsobem, že je to jako srovnávat automobil před 100 let a z dneška. Konzole tedy rozhodně nejsou přínosem pro trh s hrami, ani pro trh s výpočetní technikou. A už vůbec nejsou přínosem pro obchod s výpočetní technikou.
Jasně, PS2 nebyla přínosem pro pařanský trh...
Na 2 věci jsi ale zapomněl. Téměř žádný vydavatel si nedovolí vydat hru, která běží jen na nejvýkonnějším HW. To by moc kopií neprodali. Musí to dělat pro jakýsi průměrný HW který je nejčastěji zastoupen mezi lidmi.
Výkon už nejde tak brutálně nahoru jako před 5-10 lety. Rozdíl mezi 22 nm a 32 nm verzí i5 nejni pro hráče nijak zásadní. A tu 14 nm verzi Intel už několikrát odložil. Asi z důvodu čim dál náročnější výroby.
Takže podle mě by hry o moc jinak nevypadaly, nehledě na to, že hratelnost se i s tak rostoucím výkonem zjednodušila. Ale za to nemůže výkon, jako spíše zaměření na masy.
V cem si myslim, ze jednoznacne degraduji konzole, diky sve dominanci herni tituly je ovladani. To, ze konzole podporuji jen 2 druhy ovladacu (gamepad a pohybovy), to je problem, ktery nektere herni zanry likviduje (strategie, letecke a jine simulatory, klikaci adventury,...) :-(
Je mi v podstate jedno, jakou uroven grafiky by mely hry, kdyby se nedelaly na 8 let stare konfigurace HW (nebo odhadem 5 let stare konfigurace Next-Genu :-D) ale spis mi vadi, ze se nikdo nepousti do rizika horsi grafiky vymenou za posun technologicke stranky her.
Proc tady neprobiha tvrda valka fyzikalnich enginu a u kazde strilecky neresime, s kterou technologii, by mel hrac vetsi svobodu v destrukci budov. Ted jsme radi, ze to cela jedna serie (Battlefield) alezpon zkousi (Co je, sakra, s Red Faction?).
Proc se radej tvurci zavodnich her prezentuji tim, kolik maji licencovanych aut, kdyz si automobilky nepreji, aby jejich autum sel poskrabat lak? Tak doslo k absurdite, kdy lepsi model poskozeni mel Carmageddon v r. 1997, nez nove hry...
Proc mame Mafii II, kde maji civiliste jen 3 rezimy chovani (ridic, chodec, vystraseny) a tak nastavaji situace, kdy zastavi auto, vystoupi, prepnou se do chodce a je jim jedno, ze rozbiju okynko jejich auta...
Kdy pokud hra obsahuje plazeni travou (napr. Arma) bude takova trava vykreslena a zapojena do hratelnosti i na protejsim svahu?
Rad bych konecne ty nove zanry, zalozene na hratkach s fyzikou (dlouho se rikalo, ze jsou nachystane podklady ale jsou nerealizovatelne kvuli HW minuleho Next-Genu, a ze se ceka na New-Next-Gen, pak ze se budou chrlit...)