Úvaha: Microsoft to nemá lehké. Windows 8 moc kombinují
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Microsoft to nemá lehké. Windows 8 moc kombinují

Úvaha: Microsoft to nemá lehké. Windows 8 moc kombinují | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 9. 2011 03:00 56

Seznam kapitol

1. Pozor, přijíždí Metro! 2. Na půli cesty 3. Ergonomické optimum 4. Když dva dělají totéž...
5. Těžkosti (nevhodného) ovládání 6. Železná košile 7. Rozdílné přístupy Applu 8. Vyzkoušejte sami

Podle Microsoftu byla většina uživatelů, kteří si stáhli developerský build Windows 8, nadšena z nového rozhraní Metro. Po pravdě řečeno, kdo čekal něco jiného? Přizná někdy šéf, že udělali něco špatně? Těžko. A pokud ano, bude to vždy ve srovnání s novým a lepším produktem ve stylu „předtím jsme se trochu mýlili, ale tohle bude vážně super“.

Reklama

Ergonomická kritéria se opírají o měření reakční doby, výkonnosti, chybovosti a dalších objektivně měřitelných charakteristik. Historicky vzato, jde o inspiraci taylorovským modelem zvyšování výkonnosti pracovníka. Dějiny konce 19. a začátku 20. století byly pokusem o proměnu evropského a amerického dělníka v robota, zatímco dějiny konce 20. a začátku 21. století představují pokus o proměnu asijského dělníka ve stejného robota při třetinové mzdě a menších bezpečnostních normách. V obou případech je třeba vyřešit onu zásadní otázku: jak navrhnout šroubovák či kladivo, aby náš otrok zašrouboval co nejvíce šroubů, anebo aby zatloukl co nejvíce hřebíků při jinak (ideálně) konstantní mzdě? Samozřejmě, je v tom jistý vykořisťovatelský aspekt, ale aby byl nástroj ergonomicky dobrý, nesmí pracovníka unavovat, musí být tedy i pohodlný.

Úvaha: Microsoft to nemá lehké. Windows 8 moc kombinují
i Zdroj: PCTuning.cz

zdroj: ethicalstyle.com

Samotná ergonomie je eticky neutrální – studuje jenom závislost uspořádání ovládacích prvků v zařízení a výkonnosti operátora, ať už jde o bombardér nesoucí termojaderné hlavice a nebo o helikoptéru, která má zachraňovat tonoucí siroty z rozvodněné Banmaputry. V obou případech je o maximalizaci správných úkonů a minimalizaci chybných úkonů operátora při co nejnižší únavnosti.

Z tohoto hlediska je zavedení dvou tváří operačního systému docela šílená myšlenka. Marně bádám v paměti a snažím se objevit nějaký jiný případ, kdy by zařízení bylo navrženo se dvěma kategoricky odlišnými rozhraními. Jediné, co mě napadá, je „záložní systém řízení“, který používají stroje, které nesmí selhat: letadla, vlaky, průmyslové provozy apod. Tam se počítá s tím, že za normálních okolností řídíte stroj či provoz jednoduše, vlastně jenom nastavíte program a věc si dělá co umí.

Úvaha: Microsoft to nemá lehké. Windows 8 moc kombinují
i Zdroj: PCTuning.cz

Ovládací rozhraní by v takovém případě mělo zobrazovat hlavně informace důležité pro monitorování normální činnosti. V případě selhání primárního rozhraní, obvykle spojeného se selháním automatického řízení, máte k dispozici úplně nezávislý řídící panel, kterým můžete zařízení nouzově ovládat. Analogií nouzového řízení u OS je vlastně příkazový řádek, který dovoluje provádět věci, které nejdou dělat přímo v systému a nebo se v grafickém rozhraní dělají jen neohrabaně. Každý pokročilejší uživatel zná sílu příkazového řádku a dobře napsaného batche – od Amigy až po Linuxu. Dvojice Metro – Desktop ale nabízí navzájem podobné, nikoliv však stejné funkce, což je něco zcela odlišného.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama