Logitech Z Cinéma - Basy tvrdí muziku
Seznam kapitol
Kvalitní prostorový zvuk umocní a podtrhne zážitek z filmu, nebo hry. Při cestě z kina, nebo od kamaráda pak přemýšlíme, kde na to vzít, kam to dát a jestli to má vůbec smysl. Ano, smysl to má, ale 5.1 sada má jednu velkou nevýhodu. Pokud s ní nepočítáme předem, často jsou kabely všude, reproduktory visí na netušených místech a prostorový zvuk tak někdy kulhá. Klasické stereo pak může mít své výhody.
Nižší cena je logická. Chybí dva zadní satelity a středový reproduktor. Pokles ceny bych odhadl na 3/5. Dalším důležitým faktorem je jen třípásmový zesilovač proti šestipásmovému. Subwoofer ani středový (dialogový) kanál neošidíte. Zadní kanály jsou spíše efektové, takže kvalita koncového stupně může být nižší. Výrobci většinou používají jednotné osazení zesilovačů komponentami z důvodu jednoduchosti návrhu. Uvnitř levného setu pak najdete jednoduchý 5pásmový zesilovač a samostatný zesilovač s větším výkonem pro subwoofer. V extrémním případě použije výrobce pro všechny kanály stejné osazení. Kulhající zvuk pak při vyšší hlasitosti trčí jak péro z gauče. Svoji "úvahu" píšu i proto, abyste zvážili, zda za cenu průměrného setu 5.1 nekoupit kvalitnější 2.1set.
3D pohled na reproduktory ze stran výrobce
Prolog
Na přelomu roku 2007/8 byl na trh uveden nový nejvyšší model 2.1 reproduktorů firmy Logitech, který je předmětem dnešního testu. Není sice již naprostou novinkou, ale reproduktory i další audio zařízení stárnou pomalu, a kdo si koupil špičkové reproduktory před pěti lety, má stále špičkové reproduktory (o PC starém 5let by to asi nikdo neřekl)
Od ostatních sourozenců v rodové linii Logitechu se ale liší více, než jen designem. Velikostí má v oblasti počítačových reprosoustav asi největší subwoofer (29x30x40cm - 27l). Stejně jako ostatní reprosoustavy k počítačům je zesilovač se zdrojem umístěný v subwooferu. Propojení s PC, ale vynechává analogovou signálovou cestu (nepropojujeme jej cestou jack-jack, ani digitálně cestou S/PDIF (event. jinou cestou)). Signál z PC putuje USB 2.0 připojením. Zvuková karta pro funkci tohoto setu není nutná, ale pokud se karty nechcete vzdát, můžete si ji v PC ponechat a eventuálně napájet set signálem z původní karty (bohužel SRS efekty pak nejsou dostupné). Hlavní lahůdkou těchto reproduktorů je implementace technologie „SRS® TruSurround HD™“ která umožňuje i s 2.1 reproduktory vychutnávat prostorový zvuk. SRS vyvinula a licencuje firma SRSLabs.
TruSurround
dvě technologie, jejichž cílem bylo totéž. V IT oblasti je dělí celé "věky"
Co je SRS® TruSurround HD™? Jedná se vizualizační psychoakustickou technologii vytvářející dojem prostorovosti. Využití této technologie je možné již při dvoukanálové reprodukci u zdrojů již od jednoho kanálu. (zjednodušeně vám umí vytvořit dojem prostoru u mononahrávky reprodukované na stereo reproduktorech)
Implementace je jen pokročilá matematika (fyzika) aplikovaná na signál. Psychoakustické vylepšení, které používá téměř každý výrobce zvukových čipů, ale ne každému tak dobře funguje (vše je o marketingu). Podobnou technologii kdysi vyvíjel Aureal Semiconductor pro své zvukové akcelerátory Vortex. Technologie byla částečně přejatá od NASA a většina z vás ji asi zná jako A3D. Cílem bylo docílit se stereo reproduktory dojem plně prostorového zvuku. Mnozí z vás si vzpomenou na demo s obletem vrtulníku kolem vaší hlavy. Firma Aureal byla v roce 2000 odkoupena Creativem, který tyto technologie vlastní, ale cílem Creative technologies nebylo rozvíjet A3D, ale prodávat vlastní technologie.
Koncept samotné SRS je tedy poměrně úspěšný, implementují jej všechny velké světové značky a firma samotná se chlubí, že 9 z 10 výrobců plochých panelů implementuje technologie SRS do svých výrobků. Nepíše ale, že ne do všech a kteří výrobci. Při mé letmé návštěvě v Datartu a Elektroworldu jsem desítky "placatých" televizorů s podporou SRS neviděl. ( placatý = plazma a LCD) Mezi významné licencenty SRS patří i firmy jako Accuphase, Marantz, Loewe, Pioneer, Sennheiser, Yamaha a z "consumer segmentu" pak Sony, Benq, Cyberlink, Dell, Panasonic, Samsung, Philips...... Logitech překvapivě nikde na webu SRSLabs není, ale jeho zařízení evidentně SRS technologii implementovanou má. Největším bonusem implementace SRS je pro výrobce reprosoustav určitě BassManagement, který zjednodušuje návrh subwooferu při zachování kvalitního a plného zvuku. Mechanické a konstrukční provedení subwooferu je jednodušší a zvuk přitom výrazně lepší (neplést s věrnějším). Logitech ale subwoofer neošidil, takže hraje velmi dobře i s vypnutým SRS. Proces samotné implementace SRS do zařízení je možný dvěma cestami. Například SRS kompatibilním čipem (kodekem), které vyrábí více výrobců (Analog Devices, Conexant, Realtek), nebo softwarová implementace. Dostupný je také softwarový plugin Sandbox pro WMP i jiné přehrávače nezávislý na hardware.