Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...
iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...
autor: Kuchař Martin , publikováno 27.11.2006
iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

I když se v současnosti čím dál tím více začínají prosazovat širokoúhlé panely, pořád zůstává prostor pro klasický formát LCD panelů, který má neustále svou velice širokou základnu příznivců. V dnešním testu se podíváme na zoubek 19'' monitoru, který se svým provedením a cenou hodí do každé domácnosti či kanceláře.


Na celé LCD jsme se již detailně podívali, testy jsme provedli a tak nezbývá než se vrhnout na hodnocení a celý test si tím uzavřít.

Odezva - Maximální odezva naměřená v testech činí 8 ms což v přepočtu znamená celých 7,7b. Za minimální odezvu s hodnotou 7,8ms panel získal 7,8b a nakonec za průměrnou reakční dobu bylo přiděleno 23,1b. Pokud to sečteme, tak získáváme pěkných 38,6b z 50.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

Podání barev - Pokud vezmeme fakt, že se jednalo o panel s technologií TN, pak musíme přiznat, že barevné podání je lehce nadprůměrné. My ale musíme panely posuzovat navzájem bez ohledu na použitou technologii - vzhledem k minulému panelu máme ale chlup lepší výsledky a tudíž udělujeme 22b z 50.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

Polohování a provedení -  V této oblasti bylo velmi složité najít jakékoliv kladné body. Po odečtení bodů za absenci PIVOT, velmi malé možnosti naklopení, absenci výškové změny jsme se dostali téměř na nulu. Jedinou záchranou je již zmíněná možnost naklopení v omezených úhlech. Za to získalo LCD 7b z 50.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

Pozorovací úhly byly zcela standardní z hlediska použité technologie. Kvůli úbytku jasu a kontrastu a posunu barevného spektra především ve vertikální rovině získává pouze 14b z 50.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

Podsvícení - zde je situace pro udělování bodů velice snadná - stačí přepočíst plochu na které je podsvícení homogenní v rozmezí 85-100% - pokud by celá plocha byla v této hranici pak panel získá celých 50b což by byl cela jistě vynikající výsledek. Zde ale není situace až tak růžová - 23b z 50.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

Porty a příslušenství - Za DVI port získává panel celkem 7,5b, k tomu připočteme 4b za D-SUB a další tři body za reproduktory s jedním vstupem - celkem tedy 14,5b z 50.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...
Shrnutí získaných bodů.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...
Celkové ohodnocení na základě vážených průměrů.

Především díky velmi rychlé odezvě se panel hodí nejlépe na hraní her. Bohužel na grafiku se panel příliš nehodí především kvůli horšímu podání barev a nízkým pozorovacím úhlům.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

Panel bohužel nemá tak výhodný poměr ceny k výkonu jako dva naposledy testované panely založené na stejné technologii - přes to si ale troufáme říci, že své místo si najde tam, kde uživatel žádán opravdu bleskurychlý náběh grafických scén v FPS hrách apod.

Závěr

Panel si své místo n trhu jistě zasloužil. Velmi rychlá odezva spolu s nadprůměrným podáním barev za použití technologie TN si jistě získá své skalní příznivce. Lehce na pováženou je jeho provedení v černé barvě, které je na dnešní poměry již opravdu konzervativní avšak jako záporná vlastnost se to jistě hodnotit nedá - každý zákazník totiž zcela jistě uznává jiný styl.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

Bohužel ale zcela jasným záporem je nemožnost naklápět monitor vpřed a měnit jeho výšku - tato vlastnost by měla být v dnešní době již zcela standardní - na všech pracovištích i v domácnostech se čím dál tím více dbá na ergonomii a pokud si například koupíte pohodlné kožené křeslo za nemalé peníze, avšak nemáte možnost si panel nastavit do optimální polohy, je veškerá snaha zcela zbytečná a budete si na bolest zad a krční páteře prostě zvyknout.

iiYAMA E1900S

Klady Zápory
+ krátká reakční doba- slabé pozorovací úhly
+ slušné podání barev na TN matrici- málo možností polohování
  

Orientační cena: 7 100,- Kč bez DPH

Za zapůjčení monitoru děkujeme společnosti 100 Mega Distribution.

iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...

Za zapůjčení digitálního paměťového osciloskopu děkujeme:
ETC s.r.o.
iiYAMA E1900S - 5 rychlých a zběsilých milisekund...



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.11.2006 01:06:11   147.229.193.xxx 2832
myslím, že se doba odezvy u crt monitorů hodně idealizuje. v mnoha ohledech je tato vlastnost u CRT horší, než u nejlevnějších LCD. Např. - zkusili jste si někdy v noci pustit dxdiag a nechat si tam poskakovat bílý čtvereček na černé ploše? Na LCD monitoru vidíte lehce zdvojené hrany, ale na obyčejném CRT vidíte pruh přes celou obrazovku(odzkoušel jsem si to na několika CRT a všude to bylo - i když žádné nebylo "profi")!
28.11.2006 05:31:39   84.42.242.xxx 1718
nj - ono slušných 120Hz u CRT je právě těch cca 8ms - a vzhledem k technologii, kdy se překresluje obraz postupně po řádcích to u takovýho rychlýho šikmýho pohybu prostě nestíhá -

pokud to tak není a umí to někdo vysvětlit líp a technicky,tak hrr do mě :o)
28.11.2006 06:16:47   83.208.155.xxx 2321
Co to tady chlapi melete? Jaká horší odezva CRT? To si leda neumíte nastavit o půlnoci jas a kontrast na monitoru. Televize má 50 Hz, to jako podle vás není vidět v televizi pohyb bílého bodu na černé ploše? Já teda rozhodně při poskakování bílého čtverečku v dxdiagu na svém CRT žádný pruh přes celou obrazovku nemám...
2.12.2006 11:49:20   83.208.62.xxx 1616
U televize je to trošku něco jinýho, protože na ní koukáš z větší vzdálenosti. Zkus se někdy mrknou na nějakej kontrastní pořad z 20ti cm ... zaprvý uvidíš "blikání" a to rozmazání tam pravděpodobně taky nějaký bude ...
6.12.2006 06:09:22   83.208.155.xxx 1414
Ne, není to "nic jinýho", je to lautr to stejný. Je to způsobené setrvačností oka a u LCD to není tak patrné, protože LCD má horší kontrast.
28.11.2006 09:45:41   62.141.0.xxx 1918
Rekl bych,ze tohle je dane dobou dosvitu luminoforu na matrici CRT. Rychlejsi prekreslovani nepomuze, jelikoz pokud chci na bodu, kde je bila, prekreslit cernou, tak tam sice zadny paprsek nedopadne, ale bod jeste chvili zhasinat bude z predesle bile... jak presne dlouho to trva, nevim. Mel jsem s timhle problemy na stereoskopickych brylich, kde i na 160Hz bylo porad videt "z jednoho oka do druheho" castecne zpusobene nedokonalym zatemnenim bryli a castecne i zhasinanim bodu..
Pro stouraly: HP1230, 22" Diamondtron, 142kHz
28.11.2006 09:47:35   62.141.0.xxx 1818
kua,koukam,ze uz to tady nekdo postnul podemnou...sry za duplikat
28.11.2006 06:12:58   88.212.15.xxx 2221
Nikdy som pri tomto teste nemal ziaden pruh. Mam samozrejme CRT (AOC). Teraz som to vyskusal a ziaden pruh tam nebol a na sucasnom PC ani nikdy nebol, na minulom PC na 70% nie.

Pruh skor sposobi SW(napr. ovladac) alebo hardware VGA.
28.11.2006 10:44:05   147.229.193.xxx 1828
teraz to můžeš zkoušet jak chceš - teď není noc a pravděpodobně skutečně nic neuvidíš. zkus si to v noci. konkrétně na 19-ti palcovém AOC jsem to pozoroval snad více než na jedné mé extra staré 14-ce.
29.11.2006 07:22:03   88.212.15.xxx 1718
vcera v noci som to skusal a ziadny pruh. Urcite.
28.11.2006 07:39:36   62.240.183.xxx 2418
CRT nemaji idealni odezvu. Dost zalezi na dobe dosvitu luminoforu. Po case kratsim nez prekresleni cele obrazovky jas se luminoforu prudce snizi, ale ne na 0. Chvili (na mem starsim AOC to byla i sekunda) sviti velmi slabe a to je onen pruh. Jasem se blizi cerne, ale cerna to neni.
28.11.2006 10:03:51   194.149.121.xxx 1718
zajimavy je ze prakticke testy hovori uplne presnej opak a to bez vyjimky, zajdete si na behardware.com kde maji vzdycky pro porovnani i CRT monitor, odezva je cista, zadnej duch a i na tech nejrychlejsich LCD je v jednom testu vzdycky minimalne rozdvojeni obrazu.
28.11.2006 10:47:56   147.229.193.xxx 1719
ty "praktcické testy" v laboratořích se nedělají v noci. a u LCD píšeš, co jsem už napsal já - ano, mají problém s rozdvojením, ale nenechávají pruh za sebou.
28.11.2006 13:02:06   194.149.121.xxx 1718
ty jsi opravdu nekdy videl u nejake hry pruhy kdyz jsi hral na CRT?tak to gratuluji, nekdo musi byt prvni
28.11.2006 15:21:34   89.102.115.xxx 3118
Pitiho jev ma jednoduchy vysvetleni. A to je setrvacnost oka. Kdyz oko vidi hodne svetlej bod (nebo tady v tom pripade ctverecek) na temnym pozadi a pohne se, tak za sebou zanechava stin. uplne stejenej efekt bude, kdyz budes mit na cernym pozadi statickej ctverecek a pohnes hlavou. taky tam bude ten stin. prave diky tomu se muze pouzivat CRT technologie. Kdyby totiz neexistovala setrvacnost lidskyho oka, vsechni by jsme videli jak to blika (takhle napriklad vidi kamera monitor nebo televizi). Samozrejme luminofor ma nejakej dosvit, ale to je prave k uzitku veci. Diky tomu nemusi bejt tak vysoky obnovovaci frekvence.
28.11.2006 17:31:42   147.229.193.xxx 1920
ne, nebudu první - ve vesmírných simulátorech to sem tam pozorovatelné je. nejdřív si to vyzkoušej, než začneš kecat.
a vysvětlení to má jednoduché - jak už někdo napsal - je to dosvitem luminoforu, který sice klesne velice rychle na přes den nepozorovatelnou úroveň, ale v noci je to vidět(právě třeba na tom poskakujícím bílém čtverečku).
28.11.2006 21:34:21   88.83.224.xxx 1818
no dobre ja ti to neberu, u vesmirnych simulatoru a bilich ctverecku?muhaha, az to uvidus u nake normalni hry(nic proti simulatorum) tak dej vedet
2.12.2006 11:46:25   83.208.62.xxx 1617
a neměl jsi třeba nastavenou malou obnovovací frekvenci ? To má na to taky velký vliv.
Taky má vliv, pokud PC nemá dostatečný výkon pro danou hru, někdy nastává určité "stránkování" ...
29.11.2006 11:11:55   83.236.239.xxx 1717
Ja jo - na mym zelenym Herkulovi bylo este asi minutu po vypnuti potme videt Volkov Commander :-D
28.11.2006 20:26:02   147.32.104.xxx 1818
tak nevim, mam Siemens Nixdorf MCM 1702 a zadnej pruh tam nemam, jen takovej malej duch za tim ctvercem.
30.11.2006 22:02:24   85.135.92.xxx 1516
Presne tak. Ted sem to skousel na starem MAGU 17" z roku 94 na 75Hz a nic zvlastniho nevidim. Ten lehky jakoby zavoj za ctvereckem je si myslim i dost o ocich. Pri plne tmave mistnosti je odezva ocnich nervu dost vysoka.
29.11.2006 08:04:48   213.226.193.xxx 1919
Když sečtu plusy a mínusy CRT proti LCD, tak mi vychází, že jediný plus CRT je ve volitelnosti rozslišení bez (resp. s minimální) ztrátou kvality obrazu. Což využijí hlavně majitelé slabších počítačů.

Když jsem si pořídil LCD (12 ms), tak jsem ovlivněn řečmi o době odezvy očekával, že 3D hry na tomto monitoru hrát nepůjdou. A světe div se ono to jde a abych pravdu řekl, tak to není vůbec špatné. Samozřejmě není to na žádné profi hraní, ale čas od času na nějakou střílečku to bohatě stačí. Jediné, co mi trochu vadí je to, že na CRT je černá opravdu černá, zatím co na LCD tomu tak občas není.

Jo, a ten pruh není přes celou obrazovku, ale pouze kousek za tím čtverečkem.
28.11.2006 07:43:30   62.240.183.xxx 2618
Bylo by mozne testovaci obrazce ukladat v nekomprimovanem formatu? Jpeg komprese do nich vnasi sum a znacne tak snizuje vypovidajici hodnotu o kvalite obrazu.
28.11.2006 09:09:36   84.19.69.xxx 1820
no nevim, dival jsem se ted na toto: #34; Samsung a na #34; iiyama a pripada mi daleko zajimavejsi investovat do velikosti nez do odezvy. Co na tom jestli mate 6ms nebo 7ms. Je jasne ze 20ms je na nic, ale jinak jsou si myslim drazsi modely dost rovny
28.11.2006 10:15:54   194.149.121.xxx 1818
meli by jste opravit ty komentare k tem fotkam, tvrzeni "Lehký náklon směrem vzad nečiní panelů potíže" je ve spojeni s timhle panelem docela srandovní, zvlast kdyz clovek vidi tu fotku ktera je k tomu pripojena
28.11.2006 11:29:57   147.229.9.xxx 2128
Ja teda nevim proc LCD pořád tak upřednostňujete, Na tak hrubej obraz na LCD se nedá dívat, a navíc na 19palconém monitoru rozlišení jen 1280 na 1024, navíc když zkusim nějaký jiný rozlišení, tak je obraz rozmázlej, to ne naprosto strašný, já mám osobně 2 CRT Sony 17palců s trinitronem, a to je aspoň obraz(max rozlišení je 1600*1200 při 70Hz) a normálně pracuju při 1280*1024 při 85Hz, a obraz je čistej. A navíc taky cena, aby LCD mělo stejný parametry jak CRT (kromě velikosti) stojí o 5000-10000 víc
28.11.2006 13:15:12   147.32.202.xxx 2126
Pouzivat na CRT monitoru s pomerem stran 4:3 (1024x768,1280x960,1600x1200) rozliseni 5:4 1280x1024 urcene pro LCD to hovori jasne o vasi ch znalostech v oboru..
28.11.2006 14:00:10   147.229.9.xxx 1819
No aspoň je to rozlišení krásně ostré, navíc rozdíl těch 44bodů nemáte šanci na výšce ani poznat, a v tom příspěvku mi šlo spíš o porovnání ostrosti bodů na LCD a CRT, kdy LCD je schopno pracovat jen v jednom rozlišení a v jiných (i 5:4) je to rozmazané. Navíc většina LCD jede taky v poměru 4:3, i u laptopů, když nepočítám dnešní širokoúhlé formáty 16:10
28.11.2006 15:56:17   193.179.203.xxx 2219
no ale uz z klasickych fyzikalnich zakonu je jasne ze staticky obraz na LCD pri stejnem rozliseni bude vzdy ostrejsi nez ten samy na CRT - preci jen pokud ma kazdy pixel jistou barvu a jiste hranice, pak musi zakonite byt ostrejsi nez kdyz se jedna o "promitany" obraz na CRT...

sam jsem si kdysi taky rikal ze LCD nema sanci na uspech avsak realita me naucila kde je pravda...

tvrdite ze LCD trpi mnoha nepeknymi vlastnostmi - ano je to pravda - ale ja je porad povazuji za mensi zlo nez rozmazanost obrazu u CRT po nekolika letech prace, nasledne se vytraci kontrast, jas nelze tak dobre regulovat a casto se stava ze vlivem vadne vysokonapetove civky zacinaji CRT piskat... nehlede take na potrebny prostor a vahu takove 19''
29.11.2006 06:45:53   83.208.155.xxx 1918
Počkejte si na jas a kontrast vašeho LCD po několika letech práce. Jaká si myslíte, že je životnost LCD? Na furt? No jen abyste nebyl nepříjemně překvapen.
29.11.2006 11:22:00   86.49.32.xxx 1817
Tak to jsem zvedavej jak bude moje Eizo s1910 za par let vypadat.... vzhledem k tomu ze na nej mam petiletou zaruku, ktera se vztahuje i na vadne subpixely....

Ad CRT- je to o oci, nemuzu CRT uz ani videt, svoje LCD bych za CRT nevymenil, ani kdyby mi nekdo nabidl misto nej tri 21ky....
29.11.2006 19:50:00   195.47.34.xxx 1720
Ono by stačilo kdybyste si koupil kvalitní CRT a hlavně s TRINITRONEM, a problém s očima je vyřešen, já se nemůžu dívat ve škole ani na LCD, pač maj strašně hrubej rastr, ani na CRT (bez trinitronu a malá obnovovací frekvence), ale když přijdu dom a sednu ke svýmu Sony G200 (17palců s trinitronem a 85Hz) tak to je pastva a hlavně úleva pro oči
30.11.2006 09:13:52   82.100.63.xxx 2017
Hlavne ze ty si znalec. 1280x1024 neni zadne LCD rozliseni tohle rozliseni sme my vsichni pouzivali davno predtim nez nejaky LCD spatrilo svetlo sveta a navic je to na CRT nejpouzivanejsi rozliseni(deformace obrazu je neznatelna pokud nejsi graficky maniak ktery lita s pravitkem po monitoru a pomeruje). Jinak Svoje CRT bych nevymenil za zadne LCD( i kdyz mozna za nize recenzovanou 30") mam HP 21" obrazovka Trinitron max 2048x1536 pri 85Hz coz mi zadny LCD nenabidne a jsem 100% spokojen.
29.11.2006 09:44:57   82.119.239.xxx 2418
1) co sa tyka rozmazaneho bieleho stvorceka na ciernom pozadi a v noci pri CRT, tak mam aj ja podobny prakticky prípad. Nech si niekto skusi v noci zapalit povedzme cigaretu a nech nou rychlo pohybuje a zisti, ze cigareta ma uplne mizernu odozvu

2) trochu mi chyba v celej diskusii posudenie recenzovaneho LCDcka. Ja osobne som dost sklamany, pretoze na poli CTR bola iiyama velmi silnym hracom a toto LCDcko je mierene do velmi nenarocnej a nesolventnej casti trhu.
29.11.2006 21:43:10   89.24.4.xxx 2218
fakt nechapu co tu porad resite, CRT technologie je zastarala technologie, uz samotny princip vzniku obrazu v CRT obrazovce je nesmysl vzhledem k dobe kdy je drtiva vetsina zdroju obrazu v digitalni podobe

resit odezvu je snad ten nejvetsi blabol co vzdy v diskusich pod testem CRT/LCD obevi

osobne pouzivam LCD 5let, muj prvni LCD byla 17" s 25ms (udavanejch) hral jsem na tom denne akcni hry (unreal, counter-strike, hl, nfs a jine..), koukal na filmy a zadne problemy jsem s tim nemel naopak ted kdyz se mam podivat do CRT hned se me zveda kybl z toho vybliteho obrazu... a nejlepsi je jak vsichni smazej ty levny CRT na 100Hz a vic, chudak monitor temer hori bo vyrobci samozrejme setrej na soucastkach a jelikoz tu jsou zapotrebi relativne vykonne soucastky je to hukot... obraz se krouti, deformuje, soudkoviti, rozmazava, neni to presny geometricky ctverec ale nejakej divnej ufo obrazec... navic k tomu vsemu to vazi dve tuny je to velky ze se to pomalu neda vzit do ruky (natoz podpazdi) a vubec

LCD technologie je samozrejme nedokonala a asi nejvetsi nedostatky v dnesni dobe je imho podsviceni a cerna barva ale diky bohu alespon za to ze jsme se dostali o krucek dal a zobrazujem digitalni data digitalne (pokud si nejaky mamlas nepripoji LCD pres D-SUB lol)
30.11.2006 11:58:33   213.29.21.xxx 2221
to promin, ale jedinej - jak ty uvadis "vyblitej" - obraz s nesmyslnejma barvama a bez kontrastu jsem videl vzdy jen u LCD panelu a nastavenim LCD panelu se s tim nedalo nic udelat. Kdo chce mit pekne podivani na barvy, akcni hry a filmy voli zatim jedine CRT monitory. I kdyz musim rict, ze dneska se uz LCD panely CRT monitorum priblizuji... jenze za cenu takoveho jednoho LCD bys mel 2 śpickovy CRT.
6.12.2006 20:45:01   193.179.27.xxx 1416
Je zajímavé, že všichni rozlišují kvalitní a nekvalitní CRT monitory, ale u LCD se to neslyší příliš často. Přitom zde platí to samé co u CRT. Navíc se o LCD soustavně rozšiřuje spousta mýtů (bohužel i v recenzích tohoto typu). Srovnáme-li ale špičkové CRT se špičkovým LCD, CRT je odepsané. Jedné dvě zásadní výhody zůstávají: Poloviční cena a možnost měnit rozlišení obrazovky. O kvalitě obrazu a podání barev nelze vůbec diskutovat. U LCD je o několik tříd výš. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit u dvoumonitorového režimu CRT Eizo 21" T965 a LCD Eizo 19" L797. Po půl roce CRT vyřazuji, protože se na to prostě nedá koukat. Pořizuji druhé LCD.
30.11.2006 22:09:44   85.135.92.xxx 1616
Celkem by me zajimalo par veci.
1. Jaky rozmer pouzitelne mrizky ma realne 17" nebo 19" CRT monitor? Nemyslim tim rozliseni, ale opravdove rozliseni RGB matrice.
2. Frekvence udava jak casto paprsek vykresluje obraz. Jak dlouho ale paprsku trva nez se dostane od prvniho k poslednimu bodu?

Jsou to hovadiny, ale rad bych to vedel.

Takovy navrh pro redakci: Co takhle otestovat stejnym spusobem nejake CRT, staci jedno nebo dve, jenom at se nemusime furt hadat. Ergonomii muzete preskocit, pivot asi nema zadny :-)
2.12.2006 11:54:37   83.208.62.xxx 1616
Zajímalo by mne, kdo by kupoval tento monitor, když za pomalu stejný peníze (necelých 8k bez DPH) se dá koupit například Samsung 204B
4.12.2006 20:01:41   213.19.122.xxx 1715
mel bych dotaz, jestli by nebylo mozne udelat recenzi na LG L1760TQ-BF - LCD 17
nevedel jsem kam to napsat

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

155 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 72.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.