LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě

LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě | Kapitola 8

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

21. 8. 2014 03:00 37

Seznam kapitol

1. Rychlý, plynulý a ostrý 2. Strastiplná cesta hráče aneb co je na ROG speciální? 3. Rozbalování a specifikace 4. Design, provedení a ergonomie 5. OSD se zaměřovačem 6. Obrazové vlastnosti
7. Technický vstup: Overdrive 8. Herní testy a dojmy z používání 9. Nedostatky panelu ROG 10. Patříte do cílové skupiny prvního ROG monitoru? 11. Konkurence žádná, ale co alternativy? 12. Shrnutí

Parametry herní novinky Asusu jsou nepochybně bezkonkurenční. Kombinace prémiového rozlišení 1440p, rychlého 144Hz panelu a technologie G-Sync dělají z ROG monitoru lákavou nabídku. Vše však sráží TN panel a vysoká cena. Máme co dočinění s ultimátním herním LCD, nebo je to jen slepá větev evoluce?

Reklama

G-Sync, vysoká frekvence, nízký inputlag – co mají tyto věci společného? Je těžké předvádět tyto vlastnosti skvělé pro hry zprostředkovaně „na dálku“, ať už je to formou recenze nebo i videa. Podobá se to situaci, kdy chcete předvést barevnou televizi prostřednictvím reklamy na televizi černobílé. Samozřejmě můžeme rozebrat teoreticky, co vše G-Sync nebo inputlag ovlivní a jak ho můžeme pocítit – a to jsme již udělali. Nyní je čas, vyzkoušet novinky v reálu a alespoň popsat dojmy z hraní.

Po prvním připojení se vám ROG Swift PG278Q přihlásí skrze nVidia Control Panel jako monitor podporující G-Sync. Je dobré vědět, že došlo k navázání spojení mezi GPU a LCD. Neznamená to ale, že jste okamžitě v módu G-Sync. K tomu je potřeba splnit několik podmínek. Kromě nastavení synchronizace na G-Sync (udělá se samo) je hlavně potřeba být v režimu fullscreen, aby se G-Sync sám zapnul. Takže hurá do hry!

Jsem zastáncem MMO FPS hry Planetside 2 a na svém QNIXu mám v této hře nahrány stovky hodin, takže jsem se hned pustil do hraní na ROG, abych mohl porovnat vlastnosti G-Syncu a ULMB. První, co je potřeba ověřit po zapnutí hry, je barva LED na spodní hraně monitoru. Pokud nesvítí červeně, tak nejste v módu G-Sync a pravděpodobně máte nastavenou hru na Windowed nebo Fullscreen Windowed. Po přepnutí do Fullscreen se G-Sync aktivuje a dá o sobě vědět červeným světlem. Pozor! U her, které nepodporují režim Fullscreen, nebude fungovat ani G-Sync.

Dojmy z herního nasazení

V Planetside kolísají fps od 50 do 120 i na výkonném stroji (3930k OC a GTX680), takže je to ideální kandidát pro nasazení G-Syncu. Po vstupu do hry si všimnete okamžitě jedné věci – celistvosti obrazu. Tearing je pryč! A je to na první pohled poznat. To jsme sice mohli mít i s VSyncem, ale ruku na srdce, hrát s VSync ON je jako ponořit ruku s myší do želatiny. ROG si drží minimální inputlag i v G-Sync módu, takže si jej ani nevšimnete.

A co ta plynulost? Pořád jsme teoretizovali, jak je to vše plynulé – jaká je realita? Kupodivu po přechodu z "no-sync" 144 Hz na G-Sync 144 Hz jsem měl pocit, že se kromě ucelení obrazu nic moc nezměnilo. Tak jsem hrál dál. Večer jsem prohodil monitory a pustil hru na starém. A to byl šok. Najednou byl rozdíl opravdu citelně poznat. Platí zde nepsané pravidlo: na lepší si zvyknete rychle a zlepšení příliš nevnímáte, až ten přechod zpět je bolestivý.

Vysoké K/D se samo nedostaví, ale monitor ROG hodně pomůže.
i Zdroj: PCTuning.cz
Vysoké K/D se samo nedostaví, ale monitor ROG hodně pomůže.

Stejný test jsem provedl na známém, který jakožto „progamer“ měl o vyzkoušení monitoru zájem. Jeho zkušenost byla úplně stejná. Po přechodu do G-Sync moc změn nepozoroval, ale při přechodu zpět okamžitě poukazoval na velký rozdíl v plynulosti. Poučení? Pokud neplánujete pořídit monitor s G-Syncem, tak ho moc nezkoušejte, nebo vás to bude štvát tak dlouho, než na tu zkušenost zapomenete.

ULMB – Ultra Low Motion Blur

Pořád samý G-Sync – a co Ultra Low Motion Blur? Jak si ten vede v herních testech? První věc, kterou musíte udělat pro jeho aktivaci, je přepnout LCD na 120 Hz. Z neznámého důvodu nefunguje na 144 Hz, což je škoda. Když jste na 120, tak není potřeba nic jiného než pár kliků v OSD a ULMB okamžitě běží. Není omezeno na fullscreen jako G-Sync, ULMB bude aktivní pořád, dokud jej nevypnete. Testovali jsme s nastavení na 100 %, jelikož nižší hodnoty považujeme za zbytečně extrémní.

Měl jsem možnost testovat Lightboost, tak jsem tušil, co můžu čekat. ULMB dodá ukrutně ostrý obraz v pohybu, snad ještě víc než konkurenční Motion Blur Reduction nebo Lightboost. Jak to vypadá ve hře? Najednou se rychlé pohyby neslévají do jednoho rozmazaného obrazu, ale jsou jasně patrné všechny detaily i při vysokých fps a opravdu rychlém manévrování. Tento dojem je pro nováčka poměrně zvláští a může být až nepříjemný – jak je obraz ostrý, tak můžete mít dojem, že hra neběží zcela plynule – je totiž vidět každý snímek. Má to ale svou velkou herní výhodu. Věci, kterých jste si nemohli normálně v rychlosti všimnout jsou jasně patrné. Příklad může být RPG hra, kde v rychlém pohybu nedokážete rozeznat předměty popadané na zemi, jejich popisky jsou rozmazané. Takže musíte zpomalit nebo zastavit. S ULMB? Ať děláte, co děláte, pořád je vše ostré, takže kolem předmětů můžete kroužit jako supi a vysbírat ty nejlepší kousky okamžitě. A není to vidět jen v RPG hrách. I v takové FPS, kde se vám skrývá nepřítel v keři – bez ULMB proběhnete kolem a kromě rozmázlého keře si ničeho nevšimnete. S ULMB je vidět každý pixel ostře a vaše trénované oko pozná, že je s keřem něco v nepořádku: camper je odhalen!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama