Thrustmaster Pendular Rudder – kovářské veledílo
Seznam kapitol
Dnes se v testu podíváme na něco skutečně speciálního. Na to, aby si člověk pořídil k počítači letecké pedály v ceně ojeté Felicie, musí být tak trochu blázen. Ale Thrustmaster má nás, blázny, naštěstí rád, a tak nám podobné specialitky čas od času dopřeje.
Maličko se obávám, že tyto řádky budou číst jen letečtí fandové. Na druhou stranu třeba i některý čtenář, jenž není postižen touto krutou chorobou, tedy láskou k letadlům, zabrousí na řádky PCT a bude přemýšlet, jestli onu investici do nového zážitku má, či nemá, podniknout. Vzhledem k tomu, že na zdejším serveru dosud žádný článek zabývající se touto problematikou není, vezmeme to trošku více ze široka.
Obyčejné auto umí řídit většina z nás. To se ale pohybuje jen ve víceméně dvourozměrném prostoru (já nevím jak vy, ale já se v něm trojrozměrně pohybovat nechci :-)). Rukama ovládáme směr vpravo a vlevo, nohama pak zrychlujeme a zpomalujeme. Jenže letadlo se pohybuje v prostoru trojrozměrném. Může zatáčet na obě strany, stoupat, klesat a samozřejmě i zrychlovat a zpomalovat. Letadlo zpravidla všechny tyto činnosti provádí najednou a je jen na pilotovi (nebo autopilotovi), aby všechno to klonění, klopení, zatáčení, zrychlování, zpomalování, stoupání a klesání nějak svýma nohama a rukama ukoordinoval.
Kniplem určujeme stoupání a klesání a zároveň také takzvané klonění. Tedy stav, kdy se letadlo pohybuje v příčné ose. To je ta, která se tak těžko ovládá při cestě z vydařeného hospodského zasedání čtenářského klubu. To se marně pokoušíte dorovnat náklon na jednu stranu překlopením do náklonu na stranu druhou, většinou ještě ostřejšího a nebezpečnějšího. Všechno tohle klonění skončí buď šťastným nárazem do zdi, nebo méně šťastným pádem na chodník. Ale zpátky k letadlu.
Pokud pohneme kniplem doleva, letadlo se nakloní vlevo (proto „klonění“) a začne zatáčet v horizontální rovině. To je důsledkem mnoha aerodynamických sil a ano, je to to, co chceme. Pokud nakloníme letadlo ještě více na bok a přitáhneme páku k břichu, pak zatáčku ještě více utáhneme, až se nám přetížením může zatmět před očima.
Plynovou pákou určujeme výkon, a tedy i rychlost. Aby to nebylo až tak jednoduché, tak letecká mechanika je mrcha a jakmile letadlo začne zrychlovat, tak je to ve většině situací doprovázeno i zvednutím čumáku a stoupáním. Naopak, pokud rychlost klesne, klesne i čumák a my začneme ztrácet výšku.
No jo, a k čemu jsou tam tedy vlastně ty pedály?