Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nástin výkonu nové "GX2" pomocí GeForce 8800 GTS SLI
Nástin výkonu nové "GX2" pomocí GeForce 8800 GTS SLI
autor: Z. Obermaier , publikováno 8.1.2008
Nástin výkonu nové

Za měsíc NVIDIA uvede dva nové zástupce nejvyššího high-endu. Abychom si zkrátili čekání, podíváme se dnes na dvojici GeForce 8800GTS-512 zapojených ve SLI. Tyto karty byly uvedené již loni v prosinci, a recenzí samostatných karet bylo uveřejněno mnoho. Dnešní test výkonu ve SLI by nám dokonce mohl napovědět více o výkonu nového high-endu, neváhejte a čtěte dál.


Nové GeForce 8800GT a GTS-512 jsou jednoznačně stvořeny pro použití v rozlišení 1920x1200 včetně vyhlazování. V tomto rozlišení se ukáží schopnosti karet proti soupeřům nejvíce. Zapojení karet ve SLI nemá ani smysl v menším rozlišení provozovat, jejich výkon se v nižších rozlišeních neprojeví dostatečně.  24" LCD panely se stále více rozšiřují, kvůli jejich příznivějším cenám. Hraní v tomto rozlišení je dnes již vcelku běžné. Nezapomněl jsem ani na "statisticky" nejrozšířenější obrazovky s 1280x1024.

Bioshock DX9

Nástin výkonu nové \

Testování v této hře bylo prováděno hraním hry od úplného počátku, z uložené pozice po ztroskotání letadla, kdy se hráč ocitne na hladině, mezi plameny. Herní doba byla ve všech případech asi 15 minut, do prvního souboje se "slicery". Celý průběh jsem zaznamenával programem Fraps, výsledky průměrných hodnot jsou v grafu. Nastavení kvality zobrazení bylo ve hře na úplné maximum. Testováno bylo bez vyhlazování, hra jej nepodporuje.

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Při nejnižším testovaném rozlišení systém se SLI ukáže svou sílu jen velmi málo. Rozdíl mezi jedinou "Ultra" a dvojicí "GT" a "GTS-512" je pouhých sedm procent. Nasimulovaná karta "9800GX2" podává výsledek horší než "Ultra", překoná ale všechny samostatné karty, včetně "GTX". Horší skóre je způsobeno konstrukcí karty, stále jde o SLI i když "kompaktní".

V nejvyšším rozlišení je již výkon SLI mohutně poznat. Rozdíl mezi "Ultra" a SLI z "GT" je více než třicet procent. Dražší SLI zapojení ze dvou "GTS-512" je jen o několik fps výkonnější, a jeho skóre nedokáže ospravedlnit podstatně vyšší pořizovací cenu. Předpokládaný výkon "9800GX2" je již mnohem lépe vidět, překonal výrazně i "Ultru". S možným zapnutým vyhlazováním by se náskok všech SLI řešení ještě zvýšil.

Nástin výkonu nové \

Z průběhů min/avg/max počtů snímků za vteřinu je vidět, že "GTX" má stále proti "GT" a "GTS-512" co říci. Při vysokých rozlišeních je zkrátka užší sběrnice pamětí jistým omezením. SLI řešení je ale nedostižným favoritem.

Unreal Tornament 3

Nástin výkonu nové \

Testování v této hře probíhalo v mapě "Heat-Ray", kde jsem se spolu s dvaceti dalšími hráči pohyboval asi 15 minut po mapě, v opravdu šílené "řežbě". Během hry, opět program Fraps zaznamenával průběh hry, který jsem potom vložil do grafů. Nastavení kvality zobrazení ve hře bylo na úplné maximum. Tato hra podporuje vyhlazování pouze na kartách GeForce. V testu s vyhlazováním je v grafu skóre Radeonu bez vyhlazování - proto je výrazně vyšší.

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Tato hra si se zapojením SLI moc nerozumí, a navýšení výkonu proti jedné kartě "Ultra" je ve všech rozlišeních kolem dvaceti procent. Na podpoře této hry ve SLI musí ještě NVIDIA v ovladačích zapracovat, protože s vyhlazováním by mohlo být skóre větší než je nyní. Výsledek dvacet procent navíc v rozlišení 1920x1200 v žádném případě není ale špatný, právě naopak. Oněch dvacet procent představuje totiž před dvacet fps, a to se počítá. I tato hra potvrzuje, že SLI ze dvou dražších karet je zbytečný luxus, který se nevyplatí. Simulovaná "9800GX2" ve všech rozlišeních kopíruje výsledky jediné karty "Ultra". Zde hrají ovladače klíčovou roli, a v této hře ještě zřejmě SLI nepracuje na "plný plyn".

Nástin výkonu nové \

Tabulka min/avg/max krásně vykresluje situaci na dnešním herním trhu. Stejný "herní engine" jako u první hry, ale chování karet je odlišné. Zde je "GTX" novou "GTS-512" překonána v minimálních fps.

Clive Barkers Jericho

Nástin výkonu nové \

Test v této hře probíhal v úrovni "Men Down!" kde jsem vlastnoručně uhrál prvních asi 15 minut hry, do prvního "checkpointu". Průběh zaznamenával program Fraps, jehož výsledky jsem potom promítl do grafů. I zde byla veškerá nastavení kvality zobrazení na maximum. V posledním testu bylo zapnuté i vyhlazování.

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

V této hře SLI škáluje opravdu ukázkově. Dokonce i při nízkém rozlišení je nárůst výkonu proti nejvýkonnější "single" kartě "Ultra" víc než třicet procent. Tato hra by mohla být hlavním "tahounem" pro reklamu na SLI. V nejvyšším rozlišení je výkon dvou "GT" téměř o sedmdesát procent vyšší! Zde skutečně SLI exceluje a nemá konkurenci. Tuto situaci potvrzuje i imaginární "9800GX2", která s vyhlazováním překonává ve vysokém rozlišení všechny samostatné karty.

Nástin výkonu nové \

V této hře se nové jádro G92 ukazuje jako dokonalejší podoba G80. Karta "GTX" je dokonce v minimálních fps poražena i "GT". Dobrý herní zážitek je v tomto nastavení zaručen ale pouze se SLI.

Half Life 2 Episode 2

Nástin výkonu nové \

Tuto hru jsem hrál od začátku asi 15 minut, do doby kdy se hráč dostane do komunikačního centra, tedy i s úvodní bitvou s mutanty. Celý průběh zaznamenával program Fraps, z jehož  průměrných hodnot jsem potom vytvořil grafy. Vše ve hře bylo nastaveno na maximální možnou kvalitu, s vyhlazováním. Hru s vyhlazováním rozhýbou i grafiky střední třídy, testoval jsem tedy pouze se zapnutým vylepšením obrazu.

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Hry na Source enginu jsou již na konci své cesty, a tradičně si je luxusně zahrajete i na slabších grafikách. V nízkých rozlišeních, včetně vyhlazování ale SLI nemá smysl. Rozdíl mezi jednou kartou a dvěma je minimální. S vyššími rozlišeními výkon SLI ukázkově roste. V maximálním nastavení je výkon SLI dvou "GT" proti "Ultra" již třicet procent. Rozdíl mezi SLI s "GT" a "GTS-512" je ¨zanedbatelný. V této hře výkon SLI řešení opravdu krásně škáluje, a potvrzuje to opět i naše kvazi "9800GX2" - která na nejvyšší nastavení opět překonává veškerá "single" řešení.

Nástin výkonu nové \

V tabulce min/avg/max opět vyšší takty "Shaderů" a jádra u "GTS-512" dokazují svou převahu i nad "GTX". Výrazně pokulhává ale karta "GT". Tuto hru je možné v tomto nastavení hrát i bez SLI, to je zde zbytečné.

World In Conflict

Nástin výkonu nové \

V tomto případě je testování mnohem jednodušší. Hra obsahuje vestavěný test výkonu, který jsem využil. Veškeré parametry, které lze nastavit byly na maximum. Hra je sama o sobě hodně náročná, v posledním testu jsem ale zapnul i vyhlazování.

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Tato strategické hra je velice náročná, vzhledem k množství jednotek na obrazovce a hlavně různým efektům války. V téhle hře bychom výkon SLI potřebovali "jako sůl", bohužel se ale zázrak nekoná. Tato hra je první, kde SLI nefunguje téměř vůbec. Skóre dvojice karet podává dokonce v nižších rozlišeních horší výkon, než jediná "GTX" nebo "Ultra". Na nejvyšší možné rozlišení a vyhlazování je hra nehratelná i s dvojicí silných grafik ve SLI. Zkoušel jsem i jiné SLI profily, ale bez úspěchu. Procentuální nárůst výkonu jedné "GT" a dvou je šedesát procent, v absolutních číslech to ale na plynulé hraní nestačí.

Nástin výkonu nové \

V tomto případě, je tabulka nekompromisní. Ani výkonné SLI zapojení grafik nestačí na absolutně plynulé hraní v tomto rozlišení a nastavení. V této hře si zkrátka vyhlazování užijeme pouze se třemi GeForce 8800 Ultra ve Tri-SLI.

Crysis

Nástin výkonu nové \

Hru jsem testoval vestavěným testerem výkonu. Průměrné hodnoty fps jsem odečetl z výsledné tabulky, a dal do grafů. Všechno nastavení ve hře bylo na High, vyhlazování jsem tentokrát nezapínal ani z legrace.

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Nástin výkonu nové \

Zapojení karet v této hře sice oficiálně ještě nefunguje, prakticky ale ano. Konečně jsem viděl tuto hru plynulou v rozlišení 1920x1200 a nastavení na "High". Výsledky sice nejsou "nic extra", ale i mírné zlepšení se v tomto případě počítá dvakrát. V nízkých rozlišeních výkon SLI o dvacet procent překonává "Ultru" a v nejvyšším nastavení je lepší o více než čtyřicet procent! Pod vlivem tohoto testu, jsem oprášil svoje dvě GeForce 8800 Ultra a otestuji na nich tuto hru, jsem zvědav zda si budu moci dovolit třeba i nějaké "lehké" vyhlazování. S oficiálním SLI patchem by skóre mohlo být ještě lepší. Zde ukazuje "zuby" i naše simulovaná "9800GX2", která umožňuje hraní ve vysokém rozlišení bez potíží.

Nástin výkonu nové \

Tabulku min/avg/max v případě této hry nemá cenu nikterak komentovat. Pro vysoké rozlišení a maximum detailů je nutné SLI, nebo CrossFire. Jiná volba zatím není.

Shrnutí testů

V dnešním testu hodnotíme výkon SLI, ne samostatných karet. Pokud si prohlédnu grafy je jasné, že dvě "GT" podávají v mnoha hrách mnohem větší skóre než jediná karta. Výkon škáluje ve většině hrách přímo ukázkově, za cenu 12500Kč je to doposud nevídaný výkon. S dvěma dražšími "GTS-512" už ale situace není tak jednoznačná. Výkon je sice ve všech testech o několik fps vyšší, myslím ale že to znatelně vyšší cenu nedokáže obhájit. Mnohem výhodnější je stále dvojice "GT", i přes dnešní stále "vyšponovanou" cenu. Naše simulovaná "9800GX2" se ukázala ve většině hrách jen málo výkonnější než "Ultra", ovšem jsou tituly kde se síla jejího SLI ukáže mnohem více. Na skutečné výsledky této duální novinky si budeme muset ještě několik týdnů počkat.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
345 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 151.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.