Hlavní stránka Hardware Grafické karty Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
autor: Lukáš Fiala , publikováno 28.8.2007
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách


Grafické čipy řady GeForce 8 a Radeon HD2000 přinesly světu nové algoritmy vyhlazování hran a opět dokonalejší anizotropní filtrování. V dnešním článku se zaměříme zejména na kvalitu antialiasingu u dvou low-endových modelů od obou výrobců a také na jeho použitelnost ve starších hrách, které reprezentují Half-Life 2 a Far Cry. Zároveň uděláme malé srovnání celkem čtyř karet od Sapphire, MSI a Leadteku.


Pro porovnání se starší generací Radeonů jsem použil svůj Radeon X1900XT, který jsem již zmínil v souvislosti s jeho gigantickou krabicí. Na algoritmy, které Radeon X1900XT používá, ATi nesáhla od roku 2002, kdy se jimi jako první pochlubil Radeon 9700. A jen tak mimochodem se tyto režimy velmi nápadně podobají tomu, co měl zvládat 3dfx Rampage, který měl být vydán roku 2001. Proto jsem čekal, že Radeon X1900XT proti technologiím roku 2006 prohraje na celé čáře. Pojďme se tedy na ten nerovný souboj podívat...

Poznámka: Náhledy jsou ve skutečnosti všechno jeden a ten samý obrázek, to aby někoho nenapadlo luštit rozdíly z resamplovaných zmenšenin. Velké obrázky jsou ve formátu a jejich velikost se pohybuje od 160 do 300kB.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
bez AA

Žádný antialiasing. Hrany jsou ošklivě zubaté a při pomalém otáčení (FSAA Tester nabízí také možnost animace) pixely na hranách "plavou". Jedním z účelů vyhlazování hran je odstranit právě tyto artefakty; kromě toho budeme na obrázcích z FSAA Testeru zkoumat, jak si karty poradí s jemnými detaily ve středu obrazce.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
2x (R580) / 2x (G86)

Režim 2x má jednu chybu v principu - jelikož jsou totiž vzorky v jedné linii, hrany pod jedním úhlem nejsou vyhlazeny. V případě Radeonů to nejvíce odnesla diagonála z levého dolního do pravého horního rohu, kde téměř není vidět rozdíl oproti vypnutému AA. Co se týče GeForce 8500GT, ta si sice s některými paprsky poradila lépe, celkově je ale kvalita spíše horší a také detaily středu zaostávají. Proč tomu tak je, když teoreticky by algoritmus měl být stejný, netuším.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
4x (R580) / 4x (G86)

Podobná situace je u režimu 4x. U obou karet je vidět zlepšení oproti módům 2x, dílo GeForce 8500GT je ale stále o poznání zubatější.

Ještě než se podíváme na testy s tent filtry na Radeonu HD2400Pro, musím podotknout, že možnosti antialiasingu na této kartě mne hluboce zklamaly. Do repertoáru vyšších Radeonů patří režimy AA s až 8 vzorky na pixel (s tent filtry dohromady až 16) a edge-detect filtry. Na nejlevnějších kartách rodiny HD2000 ale ATi zablokovala všechny režimy, které používají více než 4 vzorky na pixel, a neužijeme si ani edge-detect filtru. Nelze vyloučit, že v budoucnu někdo vynalezne způsob, jak tyto zamčené režimy AA zprovoznit, v současné době ale oblíbené utilitky ATi Tray Tools a RivaTuner Radeon HD2400 vůbec nepoznají.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
4x narrow-tent / 6x wide-tent

Zde vidíte srovnání režimů 4x narrow-tent a 6x wide-tent na Radeonu HD2400Pro. Oba tyto módy používají pouze 2 vzorky na pixel, přičemž narrow-tent filtr přibírá 2 vzorky ze sousedních pixelů a wide-tent filtr přibírá 4. Ani tent filtry si ale neporadily s již zmíněným problémem módu 2x - totiž, že nefunguje v celém spektru úhlů. Oproti 2xAA s box filtrem je ale kvalita o stupínek lepší a na některých paprscích srovnatelná s 4xAA s box filtrem. Tent filtry však rozmazávají celý obraz - to je vidět na textu v levém horním rohu.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
6x Sparse MS (R580) / 8x CSAA (G86)

Často slýchávám tvrzení, že kvalitnější AA než 4x ve hře není poznat. Ve hře možná, avšak podle FSAA Testeru je mód 6x Sparse na Radeonu X1900XT viditelně lepší než režim 4x na stejné kartě. Mód 8x CSAA na GeForce 8500GT, přestože používá více vzorků, má oproti 6x Sparse jisté nedostatky - zejména pak blízko horizontály a vertikály. Ač těsně, zde bych označil za vítěze režim 6x Sparse.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
6x narrow-tent / 8x wide-tent

Opět Radeon HD2400Pro a jeho tent filtry. Tentokrát módy 6x narrow-tent a 8x wide-tent, které oba používají 4 vzorky na pixel. Díky jemnému rozmazání u režimu 6x se některé hrany jeví být o něco lépe vyhlazené, nicméně stále je zde nedostatek 4x box filtru v podobě horších diagonál. Pořád ovšem platí, že kvalita je lepší, než s použitím box filtru a stejného počtu vzorků na pixel. Wide-tent filtr ale žádné pozorovatelné zvýšení kvality obrazu nepřináší. 6x Sparse je stále to nejlepší, co jsme zatím viděli, to se však brzy změní.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
8xQ CSAA / 16x CSAA

Narozdíl od Radeonu HD2400Pro, GeForce 8500GT není ochuzena o vyšší režimy Custom Sampling AA. Na obrázcích vidíte módy 8xQ a 16x. Oba jsou již viditelně lepší, než doposud mnou tolik vychvalovaný režim 6x Sparse, paradoxně ale 8xQ vypadá kvalitněji než 16x bez Q. Rozdíl je pozorovatelný ve středu obrazce a také při animaci, kdy je u 8xQ na horizontálách a vertikálách vidět jasné zlepšení oproti 8xQ, mód 16x má ale v této oblasti pořád mírné nedostatky.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
16xQ CSAA

Režim 16xQ u nVidie je suverénně tím nejlepším, s čím jsme já a FSAA Tester měli tu čest. Možná by to na stupních vítězů vypadalo jinak, nebýt očesaných možností Radeonu HD2400Pro, ovšem o tom se můžeme pouze dohadovat.

Co jsme tedy zjistili v teoretických testech vyhlazování hran? Závěry bych shrnul do těchto bodů:

  • Starší Radeony i dnes poskytují použitelnou kvalitu antialiasingu, příjemným překvapením byl režim 6x Sparse.
  • Narrow-tent filtr přináší viditelné zvýšení kvality, což se ovšem nedá říci o wide-tent filtru.
  • Režimy AA s tent filtry mají stejné nedostatky, jako příslušné režimy s box filtry.
  • Radeony dobře vyhlazují hrany blízko horizontály a vertikály a problémy jim dělají diagonály, zatímco antialiasing u GeForce funguje lépe na diagonálách a hůře blízko horizontály a vertikály.


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
235 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 105.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.