oblivion-vs-kombajny-na-grafiku
Hardware Článek Oblivion vs. kombajny na grafiku

Oblivion vs. kombajny na grafiku | Kapitola 2

Štefek Petr

Štefek Petr

4. 9. 2006 01:00 67

Seznam kapitol

1. Úvod 2. 17" a 19" LCD Monitory 1280x1024 3. 20" LCD Monitory 1600x1200 4. 23" a 24" LCD Monitory 1920x1200

Oblivion je nejnáročnější hrou dneška a dobře ilustruje potřebu opravdu výkonných grafických karet pro přicházející hry, a proto jsme vybrali všechny dostupné grafické karty a vyhodnotili ty nejlepší v daných kategoriích. Hodnotící kriterium bylo poněkud netradičně zaměřeno na typ a velikost monitoru.

Reklama

Monitory 17" a 19" jsou v našich domácnostech nejrozšířenější sortou monitorů a nativní rozlišení obou úhlopříček je shodné, což v tomto případě znamená 1280x1024 (5:4). Pro hraní na těchto monitorech tedy budeme požadovat grafickou kartu, která zvládne bez větších problémů právě toto rozlišení.

Pozor! Na monitorech 19" a 17" není možné provozovat hry ani desktop ve vyšším než nativním rozlišení 1280x1024. Nižší rozlišení než nativní jsou díky interpolaci samozřejmostí.

Oblivion vs. kombajny na grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Oblivion vs. kombajny na grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Test interiérů (v našem případě císařské vězení) dopadl v tomto rozlišení i pro relativně slabé grafické poměrně dobře.  V  tomto rozlišení si vedou docela dobře karty GeForce 7600GT, Radeon X1800GTO a Radeon X1800XL. Minimální FPS je sice pod hranicí plynulosti, ale na celkovém požitku ze hry to příliš neubírá. Pokud chceme komfort, tak musíme sáhnout po Radeonu X1800XT nebo se orientovat ještě výše na Radeon X1900GT, který exceluje v výši minimálního FPS.

Oblivion vs. kombajny na grafiku
i Zdroj: PCTuning.cz

Venkovní lokace jsou díky své rozlehlosti hlavním kamenem úrazu u většiny slabších grafických karet. Z nepochopitelného důvodu zde dosahuje vynikajících výsledků Radeon X1800GTO, který přes své papírově slabší specifikace překonavá Radeon X1800XT ve výšce minimálního FPS. GeForce 7600GT se propadla pod úroveň slušné hratelnosti, a tak je nutné případně zasáhnout snížením detailů, avšak do užšího kruhu postupujících ji už nezařadíme. Zapomeňme rovněž na slabé Radeony X1600 a poohlédněme se po "entry" grafické kartě s jádrem R580, kterou  je Radeon X1900GT. Ten je při své ceně ideálním partnerem pro rozlišení 1280x1024 a přes nižší hodnotu průměrných snímků než konkurenční GeForce 7900GT poskytuje mnohem komfortnější hru díky dvojnásobně vysokému minimálnímu FPS, které je u tak náročné hry tím nejdůležitějším. Díky své ceně kolem kolem 6000 korun s DPH vyřadil i jinak velmi ambiciózní Radeon X1800GTO.

Radeon X1900GT se stal vítězem především díky jádru R580, které je použito rovněž u Radeonů X1900XT/XTX. V tomto případě je ovšem aktivních pouze 36 ze 48 pixelových procesorů, ale počet vertex shaderů (8) zůstal zachován. Díky 12 aktivním texturovacím jednotkám nedosahuje takového texel fill-rate jako GeForce 7900GT (ta naproti tomu dosahuje v málo náročných pasážích testu vyššího FPS), ale naopak ji velmi rázně překonává pokud se dostanou ke slovu náročnější pixel shadery, kde je poměr 36 ku 24 ve prospěch Radeonu. Zřetelně tuto teorii potvrzuje test exteriérů ve hře Oblivion.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama