radeon-x1900xtx-512mb-novy-kral-na-poli-grafickych-karet
Hardware Článek Radeon X1900XTX 512MB - nový král na poli grafických karet?

Radeon X1900XTX 512MB - nový král na poli grafických karet? | Kapitola 3

Štefek Petr

Štefek Petr

24. 1. 2006 01:00 155

Seznam kapitol

1. Radeon X1900XTX 512MB - král grafických karet? 2. Jádro R580 - bumbrlíček s 384 milióny tranzistorů 3. Řadič pamětí - ring-bus 4. Důležité technologie v čipu R580 5. Anizotropní filtrování a vyhlazování
6. ATi Radeon X1900XTX 512MB - bližší pohled 7. Testovací sestava 8. Benchmarky 9. Testy her 10. Závěr

Dnes si představíme zbrusu novou grafickou kartu společnosti ATi Radeon X1900XTX 512MB, která má ambice na post té nejvýkonnější herní grafické karty pro PC. Dosud na na pomyslném trůnu grafických karet pobývala GeForce 7800GTX 512MB, která svým obrovským surovým výkonem zašlapala libovolnou konkurenční kartu do země.

Reklama

Paměťový subsystém je u karet Radeon X1900 (X1800) řešen sběrnicí ring-bus. Specifikace uvádějí, že paměťová sběrnice je 512-bitová a někdo by mohl nabýt dojmu, že nové Radeony řad X1900 a X1800 mají dvojnásobnou paměťovou propustnost oproti konkurenci, kde je stále používán standardní 256-bitový řadič. Není tomu tak, a propustnost paměťového subsystému je určena stále jen 256-bity a frekvencí samotných pamětí.

Radeon X1900XTX 512MB - nový král na poli grafických karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Schéma sběrnice ring-bus

Ring-bus sběrnice u Radeonu X1900(X1800) je tvořena dvěma 256-bitovými sub-sběrnicemi, které nezávisle na sobě přenášejí data oběma směry mezi všemi součástmi paměťového subsystému. Vše by se dalo přirovnat k dvěma závodním okruhům s protisměrným provozem, kde se využije toho okruhu, který do cíle doručí danou dodávku (v našem případě data) rychleji. Tyto okruhy vedou kolem samotného jádra a zefektivňují tak komunikaci hledáním nejkratších cest (zde opět zasahuje dispatch procesor). Ring-bus umožňuje pracovat pamětem na mnohem vyšších frekvencích než pracují současné GDDR3.

Poznámka: Testovaný Radeon X1900XTX je osazen 8 512Mbitovými čipy Samsung s časováním 1.1ns, které běží na frekvenci 1550. Není tedy zcela jasné, jestli se 1.1ns čipy budou objevovat na všech kartách X1900XTX, neboť frekvenci 1550MHz zvládnou i levnější čipy 1.2ns. Pokud by měl být potenciál čipů 1.1ns využit beze zbytku, tak by musely tikat na 1800MHz, což by bylo ještě o 100MHz více než měla dnes nedostupná GeForce 7800GTX 512MB. ATi si velmi pravděpodobně šetří vyšší takty na nějakou Platinum Edition kartu série X1900.

Radeon X1900XTX 512MB - nový král na poli grafických karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Princip paměťového řadiče

Další věcí která prošla zásadní změnou je uspořádání kanálů, kde ATi ustoupila od designu 4x64-bit, protože to velmi omezovalo efektivitu komunikace s jednotlivými čipy, neboť dva z nich byly na sobě víceméně závislé. Tato varianta byla nahrazena designem 8x32-bit, kde 2 kanály jsou připojeny na jednotku zvanou ring-stop, která má na starosti plnit požadavky na přenosy dat mezi jednotkami (klienty). Důležité je ovšem, že ovládá oba čipy zvlášť podle požadavků paměťového řadiče, který vyhodnocuje požadavky klientů seřazuje je podle priority (dopadu na výkon).

Radeon X1900XTX 512MB - nový král na poli grafických karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Princip fungování sběrnice ring-bus

Celé soukolí pracuje na principu vyhodnocovaní priority požadavků jednotek klientských jednotek na data, které mají zásadní vliv na výkon a tím i rychlost výpočtů. Toto vyhodnocování provádí řadič pamětí, který je situován logicky ve středu mezi jednotkami ring-stop. Po zhodnocení priority dochází k poslání dat přes jednotku ring-stop té nejbližšímu klientské jednotce. Další věcí která zefektivňuje komunikaci mezi řadičem a klienty je tzv. Write Crossbar Switch, který zajišťuje optimální (čili nejkratší) cestu k pamětem.

Nejlepší ovšem nakonec. Řadič pamětí je do značné míry programovatelný a jeho chování ovlivňují ovladače karty, takže prostor pro vylepšování efektivity je zde a zřejmě bude i patřičně využit. Kouzlo programovatelného řadiče jsme mohli vidět ve fixu pro OpenGL AA, kde v Doomu 3 při zapnutí  vyhlazování Radeony X1800 porazily své soupeře z řad nVidie, což bylo dosud nevídaným úkazem.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama