Hlavní stránka Hardware Grafické karty MSI GeForce RTX 3090 Suprim X: 420W monstrum v testu
MSI GeForce RTX 3090 Suprim X: 420W monstrum v testu
autor: Adam Vágner , publikováno 14.12.2020
MSI GeForce RTX 3090 Suprim X: 420W monstrum v testu

MSI uvedlo na trh první grafické karty z nové modelové řady Suprim cílené na ty nejnáročnější. RTX 3090 Suprim X je extrémní ve všech ohledech, na krev vyhnaný čip ždímá nadoraz. Vysoké takty zajišťuje limit příkonu navýšený z už tak šílených 350 W na ještě šílenějších 420 W. A extrémní nastavení se neobejde bez extrémního chlazení...


U podobného produktu se asi nemá smysl tvářit, že jde o řešení určené pro tvůrce obsahu a profesionály, je cílená primárně na hráče. Čistě na hraní lze tuto kartu doporučit asi jen v kombinaci s monitorem nebo televizorem s rozlišením 8K. Vedle většiny panelů s rozlišením 8K dělá i padesátitísícová „investice“ do grafické karty jen zlomek pořizovací ceny celé sestavy. Nic lepšího v takovém případě nepořídíte. Pro solidní hraní v 8K je nutností DLSS, s klasickou rasterizací bez snižování detailů nepochodíte. Ale i takovým bych doporučoval nechvátat, dokud se neukáže, zda Nvidia po novém roce neplánuje nějakou tu 20 GB RTX 3080 Ti, která by i k tomu 8K byla o poznání výhodnější volbou.

Musím zdůraznit, že samotná RTX 3090 je na tom čistě z hlediska poměru cena/výkon děsivě. Karta s doporučenou cenou 42 tisíc a obvyklou tržní cenou kolem padesáti tisíc přináší jen malý nárůst výkonu proti RTX 3080 jen něco pod procent za více než dvojnásobek ceny.

Cenu karty jsem vysloveně tipnul, doporučená cena je 1750 dolarů, což by u nás při započtení DPH znamenalo částku mírně pod 48 tisíc. V cenících najdete cokoliv od 47 800 do 61 tisíc korun, pričemž karty skladem neexistují a větší e-shopy, které obvykle podobných karet dostávají a prodávají nejvíc, zatím ceny neuvádějí.

Ve většině stávajících her, v nichž zatím není po ray tracingu nebo DLSS ani vidu, ani slechu, je na tom Radeon RX 6900 XT z hlediska poměru cena/výkon lépe. Takže pokud vám připadá karta, u níž musíte proti RX 6800 XT připlatit deset tisíc na to, abyste získali 6–8 % navíc, pořiďte si na hry raději RX 6900 XT. A pokud nechcete zbytečně vyhodit deset nebo dvacet tisíc navíc za spíše jednotky procent výkonu navíc, zůstaňte raději u RX 6800 XT nebo RTX 3080.

A pokud nevíte, co s penězmi, můžete zkusit RTX 3090 Suprim X. Bez debat jde o jednu z nejlepších karet na trhu, které můžete pořídit. Nemůžu říct, že je nejvýkonnější nebo nejlepší, protože ani za normálních okolností není šance přímo porovnat všechny špičkové modely grafických karet a vybrat tu nej. U karet s cenovkou kolem padesáti tisíc to platí trojnásob.

K tomu, aby šlo o nejlepší vzduchem chlazenou kartu, má ale slušně našlápnuto. Marně vzpomínám, jestli jsem u některé karty viděl power limit navýšený o 70 W, zcela určitě jsem ale zatím nepotkal jednočipovou 420W grafiku s možností navýšení limitu příkonu na 450 W. To vám při taktování umožní dostat se na takové kombinace taktů a napětí, o kterých si u většiny RTX 3090 můžete nechat zdát.

Vyšším nárokům na chlazení odpovídá i chladič, pro který je obrovský malé slovo. Jde o první grafickou kartu, kvůli níž jsem i ve velké skříni Fractal Define XL musel vytáhnout prostřední klec pro disky, aby se vešla dovnitř.

Karta je trochu v nevýhodě, protože v grafech nemám srovnání s RTX 3090 Founders Edition, ale jen proti přetaktované RTX 3090 Gaming X Trio. Proti ní přináší další dvě procenta výkonu navíc, což není nijak zásadní zlepšení s ohledem na to, že si to vyžádalo zvednout příkon karty o padesát wattů.

Při testování v tichém režimu mě moc nepotěšilo chování regulace otáček ventilátorů. V továrně ji nejspíš ladili tak, aby se karta dostala někam těsně pod hranici 80 °C. To by znamenalo minimální hlučnost při maximálním výkonu. V mém případě už se karta ale přehoupla přes tu osmdesátku a v danou chvíli razazntněji zvednout otáčky, aby se udržela pod nastaveným limitem 83 °C. Kvůli tomu se vždy ke konci průběhu testu dělají v grafech otáček ventilátorů výrazné zuby.

MSI GeForce RTX 3090 Suprim X: 420W monstrum v testu

Kvůli tomu hlučnost vyšší, než by se na špičkový model slušelo. Karta není nijak zvlášť hlučná, ale je o několik decibelů hlučnější než „obyčejná“ RTX 3090 Gaming X Trio.

Když se vrátíte do kapitol s příslušnými grafy, všimnete si, že už se karta blížila ustáleným teplotám a jen těsně zespodu olizuje hranici 83 °C. Tipuji, že při testování volně na stole nebo běžnější okolní teplotě 21–22 °C by se něco takového nestalo, dost možná by stačilo i mírně zvednout otáčky systémových ventilátorů z nízkých 700–800 ot./min. Ale tento problém jsem chvílemi pozoroval i u úspornější RTX 3080 Founders Edition. V podstatě by mělo stačit lehce poladit nastavení regulace, možná zvednout limit teplot o tři, čtyři stupně Celsia a karta by se udržela kolem přijatelnějších 1500 ot./min, při nichž by zůstala na hodnotách kolem 37 dBA, což by byl na 420W grafiku bezkonkurenční výsledek. Při hodnotách kolem 1700 ot./min už se dostává přes 40 dBA, což je jen lepší průměr.

V Gaming mode už nějaké narážení na teplotní limit opravdu nehrozí, chladič kartu drží kousek nad 70 °C. Ale ventilátory už dělají pořádný průvan a hlučnost připomíná spíše nejlevnější modely než prémiovou kartu.

Příjemně mně překvapily cívky. Ne že by byly tiché, ale u karty s podobnou spotřebou jsem čekal podstatně horší cvrččí koncert. Zvukový projev karty se ale nijak dramaticky nelišil od toho, co běžně slýchám u 270W karet. Takže zase spíš průměr, ale na 420W grafiku luxusní výsledek.

Pořídit podobné monstrum se vymyká zdravému rozumu. Asi moc nemá smysl pořizovat ji na to, abyste k ní přistupovali jako k běžné herní grafice. Ideální je doladit nastavení regulace na míru zbytku sestavy, anebo zbytek sestavy doladit na míru kartě – tím myslím zajistit dostatečný odvod tepla ze skříně. Pak se dopracujete k výsledku, který vám jiné karty nabídnou jen stěží. Nabídne ve všech směrech obrovské rezervy – můžete se dostat na takty, na něž se s jinými modely jen tak nedostanete, můžete ji naopak podvoltovat a dostat se na takové úrovně hlučnosti, na které se s jen tak nějakou RTX 3090 při její spotřebě nedostanete, prostě nadšencům dává nezvykle velký prostor na hraní, ať už se rozhodnou jít cestou maximálního výkonu, nebo co nejnižší hlučnosti. Vždy bude excelovat.

Jestli je nějaká herní grafika, kterou bych opravdu nedoporučoval koupit, je to 420W obluda s cenovkou převyšující padesát tisíc, která má široko daleko suverénně nejhorší poměr cena/výkon. Takže ocenění rozhodně neberte jako doporučení ke koupi, nemá to smysl. Pokud chcete výhodnou kartu, pořiďte si raději RX 6800 XT nebo RTX 3080. Pokud chcete kartu, která vám nějaký pátek vydrží, nejraději vyčkejte na Ampere s vyšší kapacitou pamětí za trochu normálnější cenu.

Ale pokud i navzdory zdravému rozumu chcete a vybíráte nějakou RTX 3090, Suprim X mezi nimi vyčnívá konstrukcí i možnostmi, které nabízí, proto si zaslouží naše ocenění pro nadšence.

Neberte ocenění jako doporučení ke koupi, ale jako doporučení v případě, že i navzdory zdravému rozumu chcete a vybíráte nějakou RTX 3090. Suprim X mezi nimi vyčnívá konstrukcí i možnostmi, které nabízí, proto si zaslouží naše ocenění pro nadšence.

MSI GeForce RTX 3090 Suprim X
KLADY MSI GeForce RTX 3090 Suprim X: 420W monstrum v testu MSI GeForce RTX 3090 Suprim X: 420W monstrum v testu ZÁPORY
nejvýkonnější grafická karta i pro hráče na trhu cena
24 GB paměti RTX 3090 je z hlediska poměru cena/výkon extrémně nevýhodná
bez zátěže pasivní chlazení, v zátěži patří k tišším extrémní spotřeba
chladič má velkou rezervu v hůře větrané skříni vyšší hlučnost
tovární přetaktování v režimu Gaming v zátěži hlučná
podpora DX12 Ultimate  
CUDA, DLSS 2.x, ray tracing, Reflex, Broadcast  
výrazně navýšený power limit 420 W s možností navýšení až na 450 W pro dosažení maximálních taktů při přetaktování  
Orientační cena s DPH: 53 000 Kč

RTX 3090 Suprim X je karta bez kompromisů. Je určená pro nadšence, kterým dovolí dostat ze vzduchem chlazené RTX 3090 maximum a neřeší, jestli za to zaplatí extrémní cenou a extrémní spotřebou.

MSI GeForce RTX 3090 Suprim X: 420W monstrum v testu



Tagy: ampere  nvidia  geforce  msi  suprim  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.12.2020 09:14:22   37.188.245.xxx 290
Zajimalo by me, kolik by to dalo v 3dmarku2001 SE
14.12.2020 12:54:33   85.160.35.xxx 80
Na 2001SE RTX 3080 119500 na I7-1070k @ 5,2GHz 95500 na 5600X zajímavější je 3D Mark 03 215000 I7-1070k @ 5,2GHz a 182500 na 5600X. Od 3D marku 05 už exceluji Ryzeny..
14.12.2020 13:27:51   37.188.245.xxx 110
Ja mam s moji retro sestavou: athlonxp 3200+ a gf7600gs pres 15000

Jinak v rdmarku 2006 je hodne narocnej test cpu. Na tom athlonu tam mam kolem 0.2fps, zde pojem slideshow nabyva zcela noveho rozmeru
14.12.2020 09:15:42   90.179.91.xxx 310
no téda, grafika jakou svět neviděl ale víme že tu byla! že existují a jsou tu někne mezi námi!
14.12.2020 09:58:51   77.236.222.xxx 145
za se toto jeste povazovat za grafickou kartu? podle me to je primotop
kazdopadne to vypada ze cim vice tepla grafika vydava tim drazsi je jak totak vypada
14.12.2020 10:55:50   37.188.130.xxx 129
to bude hodne zajimavy provozovat v zavrenym case, me docela stacil radeon 280x s 250w a uz jsem mel dost problemy nejak rozumne uchladit cpu kterej je nad grafikou a saje vsechno to teplo od gpu.. uz 300 by byl problem,420w to urcite nebude tiche pc, vetray v bedne na max, na karte na max a jeste bude mit 90C a zivotnost 2roky mozna :-D
14.12.2020 12:11:09   79.219.196.xxx 116
A urcite je i kysle. To hrozno, tam hore. ;-)
14.12.2020 12:31:29   37.188.130.xxx 114
nerozumim ani slovo, zadam o preklad
14.12.2020 15:01:18   89.190.46.xxx 36
http://texty.citanka.cz/ezop-hollar/eh1-4-1.html
14.12.2020 17:09:30   45.82.233.xxx 1014
Se svymi cistymi 100+ czk / mesic s tento problem nemam ;) Jen rikam ze jsem mel problem uchladit 250w kartu v case tak 420w bude urcite zuzo. Radeji si rok pockam na 6800xt nebo neco podobneho s rozumnejsim TDP i cenou. Top end me nezajima a vubec to neni otazka penez ;)
15.12.2020 09:30:10   79.219.196.xxx 43
Tak si zaplat niekoho, kto ti to postavi. ;-) V golden dobach SLI som chladil ~750W 3xGtx280 nalepene na seba. ;-) A v skutocnosti je zrovna kvalitna 3090 velmi ticha (narozdiel od teba mam jednu doma :-P), pretoze ma naozaj masivny chladic.
15.12.2020 13:32:00   45.82.233.xxx 70
Ja proti 3090 nic nemam a tobe at dobre slouzi za ty prachy jeste aby ne :-D
Jinak 3 karty nalepeny na sebe urcite mely super teploty, jedine ze to melo chlazeni typu "fen" tam bych veril ze ok, ale u normalniho chlazeni je chladna pouze ta spodni a vrchni je o hodne teplejsi pokud teda nemas jeste vetraky v bocnici tim se to trochu resit da. Jestli se muzu ptat naco jsi pouzival 3x grafiky ? Fungovalo vubec SLI na 3 karty, nejsem si jist, ja SLI pouzil kdysi s 3dfx voodoo2 a mohl jsem hrat tombraidera 1 (asi) v 1024x768 na full se slusnymi fps to byl narez tenkrat. Dneska jsou (no spis nejsou) tak silny karty ze to postrada smysl i podpora ve hrach uz moc neni.
14.12.2020 21:30:44   78.45.70.xxx 43
Co v počítači kromě zdroje je na elektřinu a zároveň to není přímotop I ten husto-mega-přísný RGB pásek víc topí, než svítí.
14.12.2020 10:54:33   109.107.202.xxx 91
Já bych naopak řekl, že tato karta je vhodná právě pro tvůrce obsahu. Díky výkonu a paměti. Škoda, že testy nezahrnují alespoň nějaký Blender benchmark (free).
14.12.2020 10:58:55   89.190.46.xxx 142
RTX 3090 jako taková ano. Ale tvůrci obsahu, co vím, nejdou primárně po na krev nataktovaných modelech s enormní spotřebou a brutálně předimenzovaným chladičem plným RGB LEDek.
14.12.2020 11:08:25   109.107.202.xxx 60
aha takto jste to myslel, to se omlouvám, špatně jsem pochopil a souhlasím :-)
15.12.2020 07:23:35   89.245.149.xxx 52
RGB je zlo dnešní doby, ale já osobně třeba zaplatím téměř cokoliv za tichý hardware. Ve všech počítačích mám Noctua ULN ventilátory, kdy jeden 120mm stojí 700Kč. Procesory nikdy nechladím ničím menším než Noctua NH-D15 nebo Be quiet Dark rock. I ve zdrojích měním ventilátory za Noctua ULN. Odhlučnění mých 3 PC mě vyšlo na takových 12 000Kč. Dokážu si představit, že profesionál tohle prostě dá jako příplatek za tichou kartu. I já všechny grafiky podvoltovávám co to jde, aby prostě byli jakž takž výkonné a plně stabilní, protože je to bezkonkurenčně nejhlučnější kus hardware v mých PC.
14.12.2020 11:01:06   195.91.48.xxx 337
Na moj vkus prilis vela plusov pre tuto kartu.

Ved v testoch je problem najst rozdiel vo vykone.
Esteze to spotreba zachranuje a tam uz ten rozdiel je lepsie vidiet.

Za mna uplne zbytocna karta.
14.12.2020 12:21:44   78.108.97.xxx 62


Na druhou stranu .. ať si užije dovolenou
14.12.2020 12:39:09   89.190.46.xxx 53
No, spíš má moc jiné práce.
14.12.2020 14:27:59   178.255.174.xxx 3313
Jako za co zlatá hvězda? jooo a kolik stupňů zátěže ta karta má ? bo v jedné zátěži patří k tišším a v jiné zátěži má vyšší hlučnost... no suma sumárum za 53 klacků si postavím celej comp a oželím v průměru 20 FPS. Fuuu a ten fičák na elektroměru... díky to nee, tato karta je po všech směrech fail... zlatá moje 1080ka
14.12.2020 14:55:06   89.190.46.xxx 413
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.12.2020 15:28:32   178.255.174.xxx 10
AORUS GeForce® GTX 1080 Xtreme Edition 8G 11Gbps
14.12.2020 15:03:01   89.176.158.xxx 287
Zlatá je prej za to nejvýkonnější na trhu.. je jedno, že to je vlastně kus HW na vyližpr...
14.12.2020 17:24:51   45.82.233.xxx 177
na 1080 si i dneska v pohode zahraje, nez kazdy musi mit echt max fps a detailu v novych hrach ktere jsou povetsinou pekny sracky co do hratelnosti. Na to casem take prijdete, ze honba za top vykonem je jen ztrata casu a penez, je lepsi je investovat do neceho smysluplnejsiho ;) I kdyz je mi jasne ze to tady nekteri nepochopi az za par let az dospeji ;)
14.12.2020 22:05:51   213.220.230.xxx 156
Je mi 40 let, mám GTX 1080, monitor 3440x1440 a jelikož vyšel Cyberpunk, tak se nemůžu dočkat, až budou RTX karty běžně k dispozici. Už u RDR2 jsem přemýšlel o nové kartě. Ani jedna z her pro mě není sračka a nehoním se za výkonem, ale za kvalitou a prožitkem. A naštěstí mi i pak zbývá dost peněz do smysluplnějších věcí. Nemusíš sám sobě lhát, že když nemáš na drahé věci, tak jsi dospělej a lidi co mají lepší auta, domy, počítače a cokoli dalšího jsou mentálně děti. Až totiž budeš skutečně dospělej, tak podle svých preferencí nebudeš posuzovat zbytek světa a kdo se od tvých preferencí bude lišit, nebudeš ho zesměšňovat
15.12.2020 04:24:36   45.82.233.xxx 84
Tak me je jeste o 3 roky vic.. Ja prece netvrdim ze by to na sirokouhle 1440 nesneslo silnejsi kartu nez 1080, jen rikam ze kdo neni narocnej na vysoka fps a detaily v pohode s ni vystaci (ve FHD, jeste jakztakz v QHD);) Vubec do toho netahej penize, ja si to koupit muzu, ale proste nechci, protoze to zatim nepotrebuju.
15.12.2020 09:47:45   79.219.196.xxx 78
Tak si to nekup a neotravuj s tym. Myslis, ze high-endistov, co si to naopak kupit _chcu_ nejako zaujima, ze ty nie? ;-)
15.12.2020 10:21:47   37.188.255.xxx 52
to je mi celkem jedno :-D Highendisti maji problem ze veskery karty skoupi mineri nez pujdou koupit muze trvat treba i vic nez rok, mezi tim uz to bude zastaraly To si holt musi uvedomit a podle toho se zaridit a nemit prehnane naroky, nebo si holt koupit kartu od prekupnika s prirazkou ;)
15.12.2020 10:29:16   213.220.230.xxx 107
A já se vsadím, že kdyby jsi měl nekonečně mnoho peněz, tak bys tady nepsal elaboráty jak je high end pro děti, ale normálně bys hrál hry v nejlepší možné kvalitě. Prostě je logické, že pokud někdo má nějaký koníček, tak z toho vyplývá, že ho to velmi baví a pokud někoho něco velmi baví, tak chce, pokud na to má prachy, top třídu. Neznám nikoho kdo by řekl "miluji auta, ale nic víc než Fabii nechci". Nebo "zbožňuji hudbu, ale nechci to poslouchat na ničem lepším než 128 kbps mp3 a repráčkách za 200,- Kč od ťamanů". Pokud tedy hraješ hry, tak bys bral nejlepší možný hardware, ale nemáš na něj, tak tady brečíš něco o dětech a jak jsi maximálně dospělej a tím pádem chytřejší. Blbost. Pokud bys totiž high end nechtěl, tak nevím, proč by sis četl články o něm. Jestli jsi retardovaný, tak se omlouvám, z postižených se sranda dělat nemá.
15.12.2020 11:00:52   79.219.196.xxx 33
Amen. :-)
15.12.2020 11:38:40   37.188.255.xxx 62
O technologie se zajimam, stavim pc, servisuju pc, rigy, asic minery a dalsi veci. Nevim co vam konretne vadi jestli ja osobne nebo to ze karty proste nejsou a nebudou kvuli lidem jako jsem ja kteri na tom umej vydelat, nebo vam vadi prekupnici ktery vas nechaji vycukat v cekani na karty a pak vam radi prodaji nalestenou 3090 za 60k a vy jeste podekujete a nateseni pujdete gamit na max detaily s RT, pouze jsem zhrnul fakta, ten kdo tady zacal s tim ze na to nemam si za odpoved muze sam ;)
15.12.2020 13:54:45   178.255.174.xxx 71
Ano..to je bez jaké koliv diskuze...je to prostě "TOP"... ale "TOP" je ve všem a to i v záporech a je jich dost na to, aby byla na zlatou hvězdu! Já bych zlatou hvězdu viděl u něčeho, co má výbornej výkon, solidní spotřebu a stojí rozumný peníz a má masovou dostupnost (něco jako ve své době GT 8800)... tady je to top výkon ale to ostatní je zoufale špatné...
14.12.2020 17:28:15   185.213.144.xxx 250
Jednoznacne zlata spotreba, v rebricku ju nikdo len tak netrumfne
14.12.2020 18:58:53   178.143.40.xxx 65
Ale ved to je Fantasticke !


TO (tiez) MUSIM MAT !
15.12.2020 00:00:50   178.255.168.xxx 175
Spotřeba karty pokryje při 6 bytových jednotek 3+1 při led osvětlení, které používám. Uvědomuje si to někdo? 6 osvětlených bytů 3+1, dle mého poměru 54 světel. Jděte do OBI a dejte na sebe 54 krabic světel. Žravá karta by mě neměla přesáhnout 250 W. Tohle je k ničemu a rozumný člověk se tomu vyhne. Nadšenec si to koupí, ale pod naším zrakem bude za blázna.
15.12.2020 06:34:29   185.51.241.xxx 172
Co na to říct... snad jen, aby sis tedy tuhle kartu nekupoval na svícení v bytě.
15.12.2020 12:56:00   79.219.196.xxx 20
:-D
15.12.2020 08:25:06   89.190.46.xxx 65
Na druhou stranu je taková grafická karta zábavnější než 54 žárovek.

Ale fakt bych nechtěl bydlet v bytě 3+1, kde večer svítí čtyři osmiwattové LEDky.

Nevím, jestli slepnu, nebo co se děje, ale musel jsem si udělat lustr, ve kterém mám pět 11W ledek s CRI 90+, abych měl pocit, že to trochu svítí. Pak je to teda sice o dost lepší než jedna 60W žárovka, ale ten dojem úspornosti se stejně trochu vytrácí.
16.12.2020 09:13:21   78.45.70.xxx 21
Zkuste 100-140 W halogenovou žárovku, po vyzkoušení se k LEDkám jako hlavnímu světlu v místnosti už nikdy nevrátíte. Sice zaplatíte asi 0,55-0,75 Kč za 1 hod, ale spektrální charakteristika má dobrý vliv na kvalitu spánku a kvalitní spánek posléze zlepší i psychiku.
16.12.2020 11:44:52   89.190.46.xxx 12
Nad tím jsem nikdy ani nepřemýšlel, není to o moc lepší než žárovka a na stejnou intenzitu světla to hodně žere.

Snažím se spíš ubírat cestou LEDek s lepším luminoforem.

Já bláhový kdysi, když LEDky začaly nahrazovat zářivky, doufal, že když tam oproti skleněné trubici stačí kapička, tak by na něm mohli přestat šetřit. Bohužel, no, CRI 80 rulez, hlavně že to stojí osmdesát kaček.
15.12.2020 09:13:49   86.49.233.xxx 53
A uvědomuje si někdo, že ta karta nemá takovou spotřebu pořád a nejede 24/7? Co myslíš? Ve srovnání s indukční deskou v kuchyni nebo elektronkovým zesilovačem je to pořád dětské prdění do vody
15.12.2020 10:00:26   37.188.255.xxx 31
Jasne ze takovu spotrebu nema porad, take neresim pripadnych par kwh co sezere v zatezi, ale teplo co vyprodukuje uvnitr case, kde to proste tise odvest nepujde a bude potiz chladit cpu na rozumnou teplotu, jedine asi vodnikem a vymenik dat na saci stranu bedny, pak snad.
15.12.2020 09:19:11   89.245.149.xxx 42
TAk ono nejde ani tak o ty účty za elektřinu (jen tak mimochodem mi před Vánocemi přišel krásný nedoplatek 6500Kč od ČEZ), ale ten šílený nekomfort z odpadního tepla. Už s podvoltovanou RX 5700XT musím hrát přes zimu v trenýrkách, v létě jede kromě karty taky naplno klimatizace. Právě odpadní teplo považuji za největší mínus téhle módy extrémně žravých GPU. Právě píšu z práce, kde 50 metrů vedle mě je nejvýkonější superpočítač v ČR. Ten tady ale spoluvytápí šílený komplex kolejí. Doma tohle opravdu nechci.
15.12.2020 09:46:08   37.188.255.xxx 71
V zime je odpadni teplo naopak velmi prijemny, me bezi doma 3 rigy 24 karet a neni treba topit, 24-25C kdyz je venku prumerna 0st to da tak houby zle V lete to samozrejme premistim mimo byt Predloni jsem mel nedoplatek asi 38000 czk, letos to bude doma lepsi me toho bezelo mene a vice na mistech a vice v energetickym raji Z 1 karty se moc neohrejes, to bys musel hrat furt
15.12.2020 13:13:15   79.219.196.xxx 13
PC s vysokou spotrebou (500W+) je v lete na nevydrzanie, potialto suhlas. Ale v zime nestaci ani len na nejake znizenie, natoz vypnutie kurenia, takze tie trenirky s podvoltovanou 5700XT si si leda vysnil. ;-)
15.12.2020 14:10:20   45.82.233.xxx 41
No s 1 kartou to moc nevytrhne to je fakt, ale 8x5700xt sapphire pulse s 1100w uz docela jde I kdyz na topeni jsou lepsi rx580 sapphire nitro kde se daji snizit vetraky na 20% pri 50C na gpu a je to tichoucky a je teplo
15.12.2020 14:11:01   45.82.233.xxx 63
kdo da 50k za grafiku jiste nema problem si poridit klimatizaci na leto ;)
15.12.2020 16:30:21   212.111.10.xxx 00
Přesně tak. Např. v USA má kde kdo klimatizaci a to ani nehraje PC hry, jen v Česku má klimu pár lidí a když PC žere víc než 100W, tak si stěžuje na PC.
20.12.2020 00:01:56   37.188.161.xxx 11
Mám PC s RX 5700XT a R9 3900X a vytopí mi to místnost i o 6+C. Prakticky v té místnosti nemusím ani zapínat topení a když hraju, tak v zimě tam mám kolem 26+C po chvilce hraní. Rozměry cca 4x3.5,výška asi normální, něco kolem 2.5m, neměřil jsem. Mám docela dobrou izolaci, takže mi z nějakých 19C (i v zimě hodně větrám) stoupne teplota na 26C za hodinku, dvě. Spotřeba PC + OLED TV cca 700W.
15.12.2020 16:27:44   212.111.10.xxx 22
Víš že tu kartu nemusíš provozovat neustále na 100% výkonu? Třeba si omez fps na 120 a hned máš v pohodě teploty.
Nicméně jsou i horší karty, hlavně high-end prostě topí všechny. Můžeš si kdyžtak předělat chlazení na vodní. V zimě teplotu PC vůbec nevnímám, jen v červenci a srpnu, ale to skoro nehraju, když je hezky jsem venku. Ale když je hic, nejeden člověk si i pořizuje klimatizaci, a ani né kvůli PC.
16.12.2020 07:14:13   194.213.41.xxx 02
Jasně koupí si highend a pak přiškrtí výkon..
17.12.2020 21:24:24   217.112.169.xxx 20
Omezení fps není omezení výkonu. Jednotlivé snímky jsou stále vypočítávany jak rychle to jde.
16.12.2020 07:12:34   194.213.41.xxx 00
si zvyš zálohy a nebudeš mít nedoplatek
16.12.2020 08:59:53   37.188.255.xxx 00
Neni to jedno, zaplatis to tak jako tak, me nedela problem zaplatit 38k nedoplatek. Jsem zvedavej kolik to bude letos podle me bych mel byt asi 20k v plusu ale je to dost odhad, ja svuj trvale svitici (ne blikajici) elektromer radeji nenavstevuju :-D
15.12.2020 12:40:23   212.111.10.xxx 70
Pěkný výkon RX 6900 XT
15.12.2020 13:03:35   90.181.223.xxx 293
Obdivuhodné ,Radeon 6900XT se spotřebou 300W zlatou hvězdu nedostane ,ale tento žrout který má pár procent výkonu navíc ano ?...
Upozornuji místní trolly že mám sám Nvidii ,ale todle se mi nelibí. Kolik vám za t ocenění zaplatí ??? Protože normální člověk todle neudělá.

Dále tu brečíte že nemáte na hry peníze a co takhle testovat WARZONE ? Je grátis.
A najít si lokaci - například udělat testovací usek na přehradě z jednoho konce přehrady na druhý by snad nemusel být problém.

Začíná to tu být fakt katastrofa a to tu chodím od roku 2006
15.12.2020 16:48:47   78.44.247.xxx 195
Nemůžete se tomu divit, PCT není nezávislý web, je přímo řízený českou pobočkou Nvidia (Igor Staněk).
O momentálním PR průseru Nvidie se zde nedozvíte.
15.12.2020 19:38:28   89.190.46.xxx 26
Fíha, insider. Igor Staněk přestal dělat PR pro grafiky v době, kdy to začal dělat David Koblížek, a Nvidia tu nemá českou pobočku PR oddělení od té doby, co před lety David Koblížek skončil. Od té doby se o marketing Nvidie v ČR starají externí PR agentury.
15.12.2020 20:24:46   178.255.168.xxx 00
David Koblížek byl velmi příjemnou osobou, mrzelo mne, když toho nechal.
15.12.2020 22:38:10   78.44.247.xxx 114
V tom případě se panu Staňkovi omlouvám.

Pro PCT ovšem stále platí, že není nezávislý web, ale řídící se příkazy z PR oddělení Nvidie.
Jakou mají vaše testy vypovídací hodnotu ať posoudí každý sám...
16.12.2020 00:08:44   89.190.46.xxx 512
Buď to něčím doložte, nebo nešiřte pomluvy. Už z první reakce je zřejmé, že nemáte páru o tom, jak to tady funguje nebo nefunguje.
16.12.2020 05:51:42   80.188.182.xxx 114
Vždyť jste důkaz dodal sám... Tu zlatou hvězdu tady a žádnou u Radeonu 6900XT
16.12.2020 06:54:29   37.188.255.xxx 133
z Nvidie ne pry z intelu a podle toho maji i barvu webu Nv je az 2 v poradi. Myslim ze tady maji sikovny recenzenty ale bohuzel ta znatelna naklonnost k urcitym vyrobcum a hejtovani jinych, velmi kazi dojem z jejich prace.
16.12.2020 07:13:26   46.226.16.xxx 24
Důkaz nebo váš dojem? RX6800XT zde dostal zlatou hvězdu, protože si ji zaslouží. Referenční RX6900XT je jen "výběrový" RX6800XT, není o mnoho výkonnější a není ani nejvýkonnější grafikou. Tato MSI RTX3090 Suprim a nedávno MSI RTX3090 GamingX dostaly obě zlatou enthusiast hvězdu za aktuálně nejvýkonnější karty na trhu. Věřím, že pokud se objeví RX6900XT v neref. provedení a bude stejně výkonný, dostane to ocenění taky.
16.12.2020 07:49:35   83.208.222.xxx 114
Tady jde o to, že referenční 6900XT má asi jen o 13% nižší výkon, ale taky žere pouze 300W oproti tomuhle se 420 - 450W spotřebou. Navíc jeho cena je taky úplně jinde. Prostě tyhle poměry autor naprosto ignoruje a dává zlatou hvězdu nejneefektivnější grafice posledních let a zdaleka nejžravější jednočipové kartě v snad historii. Ta karta má tak mizerný poměr výkon/wat, že to ten o 13% vyšší výkon nemůže ospravedlnit a ta karta si zlatou hvězdu prostě nezaslouží. Jenže jsme na PCTuningu, takže ji má. Radši tady není ukázáno porovnání s FE edicí, která žere 350W, protože ten nárůst výkonu i proti ní je směšný vzhledem k navýšení spotřeby. A dávat jako velké plus to, že máme povolený power limit až na 450W když je jasné, že nárůst výkonu je tak malinký je absurdní. Ale hvězdu máme, to je důležitý

Zlatou hvězdu dostala i referenční RTX3090, tam se to zas ospravedlnilo tím, že je to super volba pro tvůrce obsahu... prostě vždycky se najde důvod proč jim ty ocenění dát, když se chce a vždycky se najde důvod proč je někomu nedát, když se nám to nehodí do krámu.
16.12.2020 09:05:23   185.67.190.xxx 25
A jéje bojovník za hvězdy. Jakoby na tom extra záleželo zda nějaká karta dostane nebo nedostane nějakou hvězdu. Lepší kartu to z ní stejně neudělá. 6900XT zůstane pořád stejně něvýhodná a nezajímavá karty i když by tu hvězdu dostala.
16.12.2020 09:26:08   37.188.255.xxx 61
6900xt je o dost zajimavejsi nez 3090, vykon je dost podobny, vic pameti,spotreba je nizsi o dost a hlavne cena je nizsi opravdu o dost a je to technologicky rozhodne dal nez 3090 s klasickym designem, ta infinity cache je husta zalezitost. Trochu to kazi nedostupnost a ta bude trvat jeste zrejme dost dlouho. Ale jestli je neco top entusiasist tak je to rozhodne 6900xt.
16.12.2020 09:45:51   185.67.190.xxx 16
6900XT není v žádném případě zajímavější než 3090. Jednoduše protože 6900XT není ničím zajímavější než 6800XT. Zatímco 3090 je jednoduše lepší ve všem co se týče tvorby obsahu. Není to karta určená primárně na hraní. Pokud někdo má dost peněz na to si ji na hraní koupit, je to jeho rozhodnutí, ale lepe by udělal s 3080 tkou a nebo 6800XT, dle preference. Ale co tedy nabídně 6900XT? Jednoduše nic. Pár zanedbatelných procent výkonu znatelně vyšší cenu.
16.12.2020 10:14:43   46.226.16.xxx 10
16>24?
16.12.2020 17:48:47   45.82.233.xxx 30
nedokazu si predstavit na co bych vyuzil 24GB pameti, 16 je rozumny a ani to nebude limitem jeste dost dlouho. Priplatcet za 8G ktere nepotrebuju takovou raketu to nepada v uvahu
17.12.2020 17:35:35   178.77.199.xxx 11
Že vy si to nedokážete představit neznamená, že někdo jiný ano. Nicméně jsem tím narážel na větu "6900xt je o dost zajimavejsi nez 3090, vykon je dost podobny, vic pameti,spotreba je nizsi o dost a hlavne cena je nizsi opravdu o dost..." která vyznívá, že si myslíte, že 6900XT má víc paměti než 3090. Což bych se nedivil, v jedné z předchozích diskuzí jste tu tvrdil, že nové konzole mají 16GB vram. Když jsme vás upozornil, že ne, tak prý to tak nesledujete. Tady asi také ne, což je na podiv u někoho, kdo se vyjadřuje tak kategoricky.
16.12.2020 09:26:44   89.190.46.xxx 38
Pokud něco hodnotíme primárně za dobrý cena/výkon, dáváme tomu obvykle stříbro. Ale v případě Radeonu RX 6900 XT by to byl výsměch všem kartám, které to stříbro za dobrý poměr cena/výkon dostaly.

Kdyby to nestálo třetinu víc při jednotkách procent výkonu navrch, kdyby to nabídlo jakoukoliv další přidanou hodnotu, tak bych o tom uvažoval. Z pohledu uživatele se referenční 6900 XT de facto chová jako přetaktovaná RX 6800 XT s příplatkem deset litrů a jediný bonus je, že to má o 40 W nižší spotřebu.
16.12.2020 09:49:34   83.208.222.xxx 91
A co oceňujete na té 3090? To že tak absurdně žere a přitom má jen o pár procent vyšší výkon než FE? Nebo za co si celkově zaslouží ty karty zlaté hvězdy, když v minulé generaci Titan RTX, který se řadí taky do takových absurdních grafik, které jakože nejsou na hraní ale spíš pro tvůrce obsahu, žádné ocenění nedostala a bylo to jasně zmíněné, že proti RTX 2080Ti nemá smysl tu kupovat? Tak proč teď tyhle 3090 dostávají samé zlaté hvězdy ikdyž jsou oproti 3080 stejně absurdní?

Aby jste mě pochopil, já nemám nic proti těm kartám. Své zájemce si najde a ať si to koupí kdo to uzná za vhodné, ale pořád nedokážu pochopit, proč si to zaslouží takové oceňování? Souhlasil bych i s tím, že 6900XT si zlatou taky nezaslouží kvůli tomu 6800XT, ale jen v případě, že ani tenhle předraženej nesmysl žádnou nedostane.
16.12.2020 10:22:34   37.188.255.xxx 81
jestli je neco opravdov silenost tak to je 3090 jeji spotreba a cena :-D oproti 3080 ma jen kolik 10-15% vykonu navic za o 100% vyssi cenu a TDP silenost. Naproti tomu 6900xt je asi o 10% nad 6800xt ovsem ma lepsi efektivitu nez 6800xt a spotrebu stale na slusny urovni, za me je z topendu nejzajimavejsi 6900xt prave proto. Ale osobne bych sel do 6800xt. Tvurci obsahu co si pod tim mam jako predstavit jak moc jim pomuze par % vykonu za cenu sileny spotreby, pochybuju ze by do toho sli. Takze kdo musi mit a jakoukoli cenu nejdelsiho pindoura i kdyz asi pul milimetru tak 3090, zbytek si v pohode vystaci s 3080, 6800xt a spol.
16.12.2020 10:26:20   37.188.255.xxx 80
a jeste jsem zapomel k 6900xt a celkove k tyhle rade radeonu, ze maji docela vyrazne lepsi prubeh FPS, mnohem nizsi propady fps diky ty infinity cache, coz je za me mnohem dulezitejsi nez abych mel max fps o 50 vyssi. A jeste dalsi vec je ze cim nizsi se jede rozliseni tak tim se pomerne hodne zvysuje hitrate cache a tim opet roste vykon proti klasicke arch. Nv.
16.12.2020 10:39:33   46.226.16.xxx 12
Tvůrce obsahu nezajímá +/- pár procent výkonu, ale velikost paměti a výkon v CUDA aplikacích.
16.12.2020 17:50:08   45.82.233.xxx 52
to uz zalezi co delaji a v jakych programech, nemyslim ze cuda je jedina ani ne nejlepsi moznost, pouze proprietalni protokol Nv, radeon podporuje OpenCL to je opravdovej standart !
16.12.2020 22:04:31   185.67.188.xxx 23
Opravdovej standart kterej nepodporuje žádný SW. Víš co? Kup si ten radeon a prosím udělej nějakou pěknou animaci s třeba fyzikálně simulovaným oblečením. Až t budeš za těch cca 10 let mít dej mi vědět díky.
17.12.2020 17:37:44   178.77.199.xxx 22
Takže se opět kategoricky vyjadřujete k tématu, o němž nemáte ani páru. Začínám mít pocit, že jen trolíte.
17.12.2020 21:00:38   45.82.233.xxx 30
prosimte kdyz uz mas nutkani prispet do teto diskuse, mas s tim zkusenosti vyuzivas cuda app, nebo openCl, podel se o informace radi se neco dozvime, ale prispevek typu co jsi napsal je vsem uplne k nicemu.
18.12.2020 11:26:47   46.226.16.xxx 10
Když už vy máte nutkání do diskuze napsat "to uz zalezi co delaji a v jakych programech, nemyslim ze cuda je jedina ani ne nejlepsi moznost, pouze proprietalni protokol Nv, radeon podporuje OpenCL to je opravdovej standart", pak bych očekával, že v reakci na mojí odpověď nás vy zahrnete informacemi o tom, jaký je OpenCL standard a CUDA ne nejlepší možnost. Vy jste to otevřel, tak to neházejte na mne.
Nicméně se ale uvolím říci, že ze zkušeností s programy od Avidu, od RED, dále Sony Vegas, DaVinci Resolve, Adobe Premiere apod. v případě, že podporuji jak CUDA, tak OpenCl, tak cuda je z hlediska podpory a výkonu ta lepší možnost.
A teď prosím vaše zkušenosti.
18.12.2020 11:59:21   37.188.174.xxx 14
Osobne jsem cudu nebo openCl pouzil a videt bezet pouze na crypto tezebni technice a nerekl bych ze jedno nebo druhe tam ma nejakej vykonostni deficit, spis jde o vykon HW a jeho nastaveni. Ovsem s cudou jsem mel urcite problemy se stabilitou na nekterych verzich linuxu, openCl tam si nic takovyho nepamatuju a vetsina stroju jede tedy pres openCl. U grafickych programu muze zalezet na tom kterej vyrobce vic nasypal vyvojarum a jak dobre je napsany kod pro jedno nebo druhe Api. To uz by musel objasnit nejakej "tvurce obsahu" ;)
18.12.2020 17:13:38   185.67.188.xxx 22
Ty se mi opravdu zdáš.

Samotná AMd má problém ve svém AMD radeon pro rendereru s kvalitou renderu a výkonově v tomto renderu podává nvidia lepší výkon jak AMD. 95% SW AMD na rendering nepodporuje.
16.12.2020 10:28:19   89.190.46.xxx 13
Titan RTX byl jenom v referenci. Výkon dobrý, ale konstrukce nic moc. Pokud jde o chladič, byl naprosto nesrovnatelný s tím, co je na této kartě. A titan RTX byl napálený tak, že si ho na hraní koupil asi jenom Obr.

Nešlo to naladit tak, aby to bylo tiché, aniž by se to podtaktovalo. Tohle jde naladit tak, aby to bylo tiché i po přetaktování.

U RTX 3090 si pořád myslím, že Nvidia jenom zkouší, kolik jsou hráči ještě ochotní zaplatit, a jenom se tváří, že s tím cílí primárně na tvůrce, aby je lidi nesežrali za to, že s další generací zase zvedli cenu top endu o 500 dolarů.

Ta hvězda je tam jako doporučení pro lidi, kterým je to jedno a vybírají RTX 3090. Je to ne highend, ale top end.
16.12.2020 10:31:56   46.226.16.xxx 03
Titan RTX nebyl pozicován jako herní karta, na rozdíl od 3090 - viz stránky Nvidia. A že nedokážete pochopit to ocenění? V pořádku, máte na to jiný názor.
16.12.2020 10:13:37   46.226.16.xxx 02
Grafika s nejvyšším dostupným výkonem nemusí být přece nutně ta nejefektivnější.
16.12.2020 07:18:30   185.67.190.xxx 511
Vanuch: Hergot chlape to co si přeteš u Ddementa jsou naprostý sraky a ty to tu ventiluješ pod svou osobou ven jako nějaký fakta? Ty si myslíš, že se někdo zahazuje s nějakým Ddildem na jeho blogísku?
16.12.2020 09:29:02   37.188.255.xxx 75
No nevim o cem vypovida tvoje uroven vyjadrovani.. Komolit jmena a nadavat jinym recenzentum me prijde smesny a na urovni matersky skolky. Na DD obcas zajdu a je jasne ze je to AMD fanda ale rekl bych ze to hodnoti pomerne rozumne, rozhodne jsem si nevsiml praktik jako tady ze se vyberou hry a nastaveni aby chlebodarcuv HW vysel lip. Takze nam objasni bez nadavek co presne ti na DD vadi, docela by me to zajimalo.
16.12.2020 10:15:04   185.67.190.xxx 88
Maximumspeed>
Třeba to že je to manipulátor s napoleonským komplexem co se chová jak rudej komunista? Do testů si dosazuje karty co ani neotestoval a nikdy nezveřejňuje nic okolo metodiky, protože jednoduše je velká ást smyšlená a jen upravena tak aby to vždy vyšlo ve správné souvisloti pana objektivního.

Je k tomu ještě něco potřeba dodat?

O HW ví tak maximálně jak složit PC a mírně upravit taktovaní. Nikdy nevytvářel jiný obsah než to jeho ťukání na jeho blogísku. Nemá vůbec tušení o tom jak fungují Enginy her, nebo renderery. On se tedy snaží tvářit, že to ví. Proto vždy mluví velice obecně a jakože erudovaně. Nicméně jakmile narazí na někoho kdo problematice rozumí i jinak než že si to přečetl na jeho psuedowebu. Tak jej pro jistotu smaže aby nenarušoval jeho auru božstva co vše zná nejlépe.

Člověk co o všech ostatních tvrdí, že nejsou schopni na jeho web napsat článek dostatených kvalit? A proto 80% "recenzí" píše osobně A proto jedinýho komu to kdy dovolil je stejně rudej Belka alias Stratos? člověk co nedovede pomalu ani svoje jméno napsat bez chyb? Jen se na tom trochu zamysli v souvislostech ale ne v souvislostech v bublině dildoworldu, ale reálného světa.

Víš. On to koktání a šišlání má především z těch jeho souvislostí co vdy musí zkonstruovat.
15.12.2020 15:02:22   37.48.43.xxx 30
Mnohem víc mě poslední dobou zaujalo karty mírně podtaktovávat, respektive ubrat pár procent z power limitu anásledně si užívat to ticho i v relativně malé skříni.

Výrobce jde často až na dřeň a karty bývají už výroby mimo svou optimální spotřebu
15.12.2020 16:13:23   212.111.10.xxx 10
Já si nastavuju fps limiter nebo vsync a hned mám třeba o 15C a 50W míň. V drtivé většině her nepotřebuju 200fps, stačí třeba locknout na 100.
15.12.2020 20:48:25   86.49.233.xxx 00
Souhlas. Ja bezne zamykam na trapnych 60.
Karta je razem absolutne vyklidnena
16.12.2020 07:17:10   194.213.41.xxx 25
To je fakt chujovina… koupím si highend gpu abych měl tunu fps a pak to locknu na 100 rofl.. tak na co to gpu kupuješ ? navíc máš minimálně 144Hz monitor s FS/GSync a dáš si lock na 100 ? wtf
16.12.2020 07:49:41   193.86.67.xxx 60
high end gpu muzes mit i bez 200fps, prostě jej máš jako výkonovou rezervu pokud vyjde neco jako Cyberpunk - ostatně tady si i vy s high end GPU vykousáváte žíly, bo vám to nejede ani v 60....
Pro mě je mnohem lepší stabilních 60, než 45-135.. Televizi mám 60Hz.
15.12.2020 15:40:28   213.175.46.xxx 31
Od Grety Thunberg by to asi zlatou hvězdu nedostalo... Not very amused.
15.12.2020 17:30:10   188.75.138.xxx 82
Prosím autora o test výkonu v Quake I, popřípadě Doom II.
Děkuji
16.12.2020 07:51:22   193.86.67.xxx 00
Kvák1 je náhodou ideální na CPU, alespoň tady ho jeden s oblibou testoval
15.12.2020 21:20:17   89.102.128.xxx 26
koukám že u této grafiky jsou paměti Micron, tedy opět je každý výrobce páruje s tím co se mu zrovna hodí? Jsem myslel že když je gpu od Samsunga že budou i paměti.
Nicméně na mé 3070 je to hezky spárované, obé od stejného výrobce. Na to že tato grafika v testu má být "ultra-extreme", tak ty paměti Micron spíš tvoří dojem obyčejnosti...
16.12.2020 05:50:02   83.208.222.xxx 40
Micron je jediný, kdo umí vyrobit GDDR6X, které používá 3080 a 3090. Tvá 3070 používá obyč GDDR6, které umí i Samsung.
16.12.2020 08:19:36   88.103.235.xxx 53
Můj názor... do 3let plečka na kterou každý zapomene...

GeForce 256 to je GPU
i 8800 GTX přinesla víc...
16.12.2020 10:48:16   89.190.46.xxx 13
RTX 3090 pohřbí vylepšená RTX 3080. Zatím ale na trhu není a minimálně nějaký ten měsíc to ještě potrvá.

Dokud se prodá všechno, co se vyrobí i za těch padesát tisíc, má Nvidia nulovou motivaci RTX 3090 takhle zaříznout.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

46 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 11Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.