Hlavní stránka Hardware Grafické karty MSI Radeon RX 5600 XT Gaming X: Nic se nemá přehánět!
MSI Radeon RX 5600 XT Gaming X: Nic se nemá přehánět!
autor: Adam Vágner , publikováno 29.1.2020
MSI Radeon RX 5600 XT Gaming X: Nic se nemá přehánět!

Po testu levné RX 5600 XT od Sapphire ze základní modelové řady Pulse se podíváme na RX 5600 XT Gaming X. Ta je postavená na stejném základu jako výkonnější Radeon RX 5700 Gaming X a RX 5700 XT Gaming X. Už i u nich byl původní chladič předimenzovaný, a když jej posadíte na kartu, která má příkon ještě o pár desítek wattů nižší...


MSI RX 5600 XT Gaming X je karta s brutálně předimenzovaným napájením i chlazením. A taková konstrukce asi není zrovna levná. Celkem by mě zajímalo, co se výrobcům karet honilo hlavou, když zjistili, že se v AMD rozhodli, že RX 5600 XT budou i rychlejší a demonstrovali to na nejlevnější kartě, která je momentálně v nabídce.

Nebýt toho, co se stalo před uvedením nových karet, RX 5600 XT Gaming X by asi nenadchla poměrem cena/výkon, ale šlo by o klasický prémiový model s výbornými provozními vlastnostmi, výrazně vyššími takty grafického čipu, o pár procent vyšším výkonem, výrazně vyšší cenou a o něco horším poměrem cena/výkon.

MSI Radeon RX 5600 XT Gaming X: Nic se nemá přehánět!

Jenže se objevilo AMD s novými BIOSy pro karty, které rozeslalo recenzentům, a ty zvedaly nejen limity napětí a takty grafického čipu, ale i takt pamětí. A protože je RX 5600 XT proti RX 5700 nejvíc ořezaná právě na pamětech, jejich zrychlení výrazně pomůže k vyššímu výkonu. Pulse RX 5600 XT OC tak dostala paměti na 14 GHz, u RX 5600 XT Gaming X ale zůstaly paměti na referenčních 12 GHz efektivně (resp. 12 Gbps). Výrobce to zdůvodňuje tím, že by při navýšení taktů pamětí nemohl zákazníkům garantovat, ze všechny již vyrobené karty takt 14 GHz zvládnou, protože byly otestované jen na 12 GHz.

Důsledek je jasný – zatímco Pulse RX 5600 XT s pamětmi na 14 GHz výkonem překonává GeForce GTX 2060, Radeony s pomalejšími pamětmi jsou pomalejší. Když se k tomu přidá vyšší cena, jde do háje poměr cena/výkon, a definitivně to doráží skutečnost, že Sapphire coby dvorní výrobce AMD nabízí za nejnížší cenu model s přetaktovanými pamětmi, kterému nemohou karty s 12GHz GDDR6 konkurovat.

Nvidia před uvedením RX 5600 XT snížila doporučenou cenu RTX 2060, ale zatím to nevypadá, že by se výrobci hrnuli do zlevňování a já se začínám obávat, že u těch, kteří nabízejí GeForce i Radeony, nemůžeme čekat zlevňování prémiových modelů RTX 2060 jen kvůli tomu, aby s nimi konkurovali svým vlastním prémiovým Radeonům RX 5600 XT, a tak budou ceny někde kolem devíti nebo deseti tisíc i nadále standardem. Nižší ceny jsou tak vidět spíš u výrobců, kteří mají v nabídce jen karty s čipy AMD nebo Nvidie, snad to pohne i s těmi ostatními.

Jakkoliv je po konstrukční stránce RX 5600 XT Gaming X prémiová karta se vším, co k tomu patří, brát to tak, jak karta funguje, když si ji přinesete z obchodu (a flashnete nový BIOS), nějak si neumím představit blázna, co by si pořídil kartu se stejným čipem, která je o nějakých šest procent pomalejší a přitom stojí o bezmála dva tisíce víc. Provozní vlastnosti jsou výborné, rezervy chladiče podstatně větší, ale mít na čipu 57 °C je už vážně zbytečný luxus. U Pulse RX 5600 XT navíc běží na tišším profilu ventilátory ještě pomaleji, a tak je dokonce o nějaký ten decibel tišší (ale to je i u MSI otázka na pár kliknutí myši v nastavení regulace).

Pokud ale nebudete chtít čekat na RX 5600 XT Gaming Z, která by měla mít už z výroby paměti na 1 750 MHz (14 GHz efektivně) a risknete to, můžete je zkusit dotaktovat ručně a na (resp. nad) výkon RX 5600 XT Pulse se dostanete také. Nikdo vám ale nedokáže říct, jaká je pravděpodobnost, že to pořízená karta zvládne. Testovaný kus, který nám do testů zapůjčilo zastoupení MSI, ustál benchmark AvP i s pamětmi nadoraz na 1860 MHz. Nepočítejte ale s tím, že byste nějak výrazně zvedli výkon ještě přetaktováním grafického čipu, u něj je limit taktů na 1820 MHz.

MSI Radeon RX 5600 XT Gaming X
KLADY MSI Radeon RX 5600 XT Gaming X: Nic se nemá přehánět! MSI Radeon RX 5600 XT Gaming X: Nic se nemá přehánět! ZÁPORY
teploty čipu i komponent cena
výrazně předimenzovaný chladič poměr cena/výkon
bez zátěže neslyšná, v zátěži tichá rezerva pro přetaktování GPU
FreeSync i na HDMI  
velká rezerva pro přetaktování pamětí  
   
Orientační cena s DPH: 9 900 Kč

 

 

 



Tagy: msi  radeon  rx 5600 xt  gaming x  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.1.2020 15:19:25   190.111.231.xxx 616
Paměťová sběrnice je ořezaná na 192 bitů nejspíše kvůli prodeji ne-úplně bezvadných čipů, rovněž pak paměti s datovou propustností sníženou na 12 Gbps na pin. Dělá se to tak mnoho let. Například běžně jsou k vidění GPU, které mají 16 PCIe linek, ale reálně je zapojených jenom 8.
29.1.2020 17:36:53   89.190.46.xxx 171
Neřekl bych, s ohledem na to, že to mělo původně 12GHz paměti (když i 5500 XT má 14GHz), bych za tím fakt spíš hledal snahu omezit výkon, snížit výrobní náklady a nekanibalizovat prodeje RX 5700.
29.1.2020 16:38:17   88.102.102.xxx 44
I HW může být sexy
Kdyby se někdo chtěl víc pokochat chladičem, tak třeba tady
https://www.techpowerup.com/review/msi-radeon-rx-5600-xt-gaming-x-gaming-z/2.html
29.1.2020 16:54:23   86.49.75.xxx 2956
RX 5600XT = zatim nejvetsi ojeb, ktery kdy AMD predvedlo. Timhle dorovnali i nvidiackou GTX970 4GB, ktera mela rychlou grafickou pamet jen 3,5GB.
29.1.2020 21:45:33   46.135.25.xxx 2628
Omyl příteli ... Nvidia prodávala kartu která měla mít 4Gb Vram a měla 3,5Gb Vram. Tomu říkám podvod. Nesplňuje parametry.
Amd nic takového neudělalo. Ba naopak za stejné peníze co měl produkt stojí dostaneš o kousek výkonu navíc. To že MSI není schopno nataktovat paměti na vyšší frekvenci je smutné, ale naštěstí jsou tu výrobci kteří s tím problém nemají, takže nevidím jediný důvod kupovat Msi nebo jim podobné, nastany můžeš být na vyrobce grafik a né na vyrobce gpu. V poměru cena výkon je to bestseller, nicméně i já bych si představoval cenu ještě o kousek nižší..
30.1.2020 05:09:20   188.167.251.xxx 245
V poměru cena výkon je to bestseller tomu ani ty neveríš


Nvidia prodávala kartu která měla mít 4Gb Vram a měla 3,5Gb Vram
Nie, naozaj mala 4Gb, len trochu nešťastne rozdelenú ne 3,5 - 224bit + 0,5 - 32bit.
30.1.2020 06:56:49   46.226.16.xxx 215
Omyl příteli... Nvidia prodávala karty, které měly mít 4GB vram a taky měly 4GB vram, jen do posledního půl giga byl pomalý přístup. Nvidia za to oprávněně schytala kritiku, nicméně karta měla stále stejný výkon jako v době launche. Co se týče MSI a dalších výrobců, tak ti dostali od AMD nejen vlastní čipy, ale i paměti certifikované na 12GHz. AMD sice může říkat "jako v poho, ty paměti dejte na 14GHZ", ale odpovědnost za výrobek nese finální dodavatel, ne AMD. Co si potom na AMD vezmou, když ty paměti budou zlobit nebo i selhávat, když poběží mimo specifikace.
30.1.2020 10:49:18   78.108.102.xxx 1023
gtx970:
prodávám byt 3+1
obývací pokoj a obě ložnice najdete v 4NP, kuchyni naleznete o ve sklepě.


Na 5600XT není žádný podobný ojeb. Jistě, mnozí se můžou posrat kvůli první várce s jinými specifikacemi taktů než bude mít karta po zbytek doby, co bude na trhu, ale jde o to, že ten kdo kartu koupil tak na tom po updatu bude maximálně líp, nikoliv hůř. A jestli měl někdo chuť koupit kartu za 10 000 @12GHz tak je to jeho gusto. Měl koupit 5700XT. Každopádně tam není žádný podvod a žádné zamlčování o podivé konfiguraci.
1.2.2020 13:19:35   109.81.212.xxx 84
Od amd je to horsi ojeb, protoze v obchode nemas sanci poznat, jestli si za drahy penize kupujes ojebanou kartu, nebo uz tu v pohode. Navic u tech co jsou jakoze "v pohode" se muze objevit nestabilita. Jenze nestabilita vram je odvisla od aplikace. Nekomu to muze na hrani jedne urcite hry ject stovky hodin v pohode a pak si ten dotycny nainstaluje hru jinou a bum. A kdyz to bude uz mimo zaruku, tak to ani nevyreklamuje
Tuhle kartu proste nelze doporucit.
U 970 jsi byl v pohode, dokud jsi byl pod 3,5GB vram a i pak si dostal max stuttering. Nestabilita vram ti zpusobi rovnou blackscreen, modrou smrt, pady aplikaci.
Ani jedno neni dobre, ale 5600XT zatim jednoznacne vede
29.1.2020 21:55:53   193.85.7.xxx 130
Ta orientační cena pobavila stačí kouknout na Alzu nebo CZC áááá cena je víc než 9700,- což je neprodejné za to máte jak RX 5700 tak i 5700XT. No dobrá na Heuréka 9300,- at nežeru
29.1.2020 22:55:59   185.102.96.xxx 62
Taky jsem se nad tím zasekl , po rozborce na Gamer Nexus u modelu Evoke na MSi kašlu, bude fakt lepší pořídit Sapphire Pulse RX5700 za 9500.
30.1.2020 08:35:33   89.190.46.xxx 51
Jo, v tabuli na konci zůstala cena z minulé Pulse.

I tak si myslím, že doporučená bude nižší než to, za co to má aktuálně CZC, ale z MSI mi zatím oficiální neposlali.
30.1.2020 16:15:05   37.188.238.xxx 512
Ja nechapu vo co autorovi jde. AMD vyda grafiku, později ji aktualizuje BIOS s vyssimi takty a proc to vidite jako problem???
30.1.2020 16:44:52   89.190.46.xxx 198
Co já vím? Třeba proto, že pak ta grafika nemusí fungovat, protože na těch taktech nebyla otestovaná stabilita?

Vím, že u desek pro Ryzen už berou majitelé flashování BIOSu jako rutinu, ale u grafik zatím nebývalo zvykem, že první, co člověk musí udělat, když to dotáhne z obchodu, je flashnout nový BIOS, pokud chce mít stejný výkon jako v recenzích.
30.1.2020 22:47:57   178.255.168.xxx 612
Adame, to je přece hroznej blabol. To je věcí vyrobce, nikoliv AMD, aby si zjistil, zda muze vydat novy bios pro svoji kartu. Kdo si to troufne, ma vyhodu. A pro nás znamka toho, ze ta karta je kvalitni, kdyz snese vyssi takty.
31.1.2020 18:23:24   89.190.46.xxx 61
Ne, u Sapphire, jehož karty do všech redakcí posílalo přímo AMD, to určitě nebyla čistě věc výrobce.

Asus a MSI to může podchytit už ve výrobě, protože ty jejich 14GHz karty budou někdy možná za měsíc, jestli ne později, a Sapphire holt bude mít víc reklamaček u první várky.
30.1.2020 23:41:21   86.49.3.xxx 66
tak ale u MAD ti to d´flashnuti da vyhody, vyssi takty , vykon atd. zatimco intel desku flashujes porad kvuli bezpecnostnim diram a to ti vykon ubira
31.1.2020 09:46:00   85.163.24.xxx 311
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.1.2020 11:34:46   89.190.46.xxx 81
Ne. Když uděláte kartu, která má mít GDDR6 na 12 GHz, tak se fakt netestuje, jestli pojedou i na 14 GHz.
31.1.2020 11:53:20   85.163.24.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.1.2020 15:12:35   89.190.46.xxx 70
Tam ale nezáleží jen na tom, na co jsou certifikované paměti.

To, že se na nějakou kartu k nějakému (kusu) čipu posadí 14GHz paměti, ještě neznamená, že na ní stoprocentně na těch 14 GHz pojedou.
2.2.2020 12:30:41   89.203.167.xxx 34
takze tim chces rict ze vyrobce vedomne vyda novy bios ktery nastavi pameti na vyssi takty a tim ze spousty karet udela nestabilni a nepouzitelne ? To myslis vazne proc by to asi delali ? Spis vedi ze tam jsou rezervy, ze to bez problemu pojede a dorovna se tim vykon konkurecniho modelu trebas. GPU se po vyrobe jiste detailne testuji a moc dobre vedi co si muzou dovolit a co ne.
2.2.2020 14:57:08   88.102.158.xxx 41
12Ghz paměti už v oběhu nejsou validovaný a otestovaný na 14Ghz: https://www.tomshardware.com/news/not-all-amd-rx-5600-xt-14-gbps
"MSI marketing director, and Pieter Arts, MSI product marketing manager, had a discussion saying that not every single Radeon RX 5600 XT graphics card can run its memory at 14 Gbps"
2.2.2020 18:41:50   89.203.167.xxx 14
jasne, jen jestli by nekdo mohl vysvetlit proc tedy a kdo vypustil bios ktery pusti pameti 14ghz kdyz to na casti karet nebude stable ,tak je to pro lidi co si radi hraji a chteji si zkusit zvysit vykon nebo k cemu to teda je dobry ?
4.2.2020 12:13:25   91.127.86.xxx 31
Pretože tak lepšie môžu konkurovať Nvidii ktorá tesne pred vydaním chcela AMD vypáliť rybník a RTX 2600 zlacnila o 50$ a spravila z nej konkurenčnú kartu RX5600 XT. Tá bola nastavená ako konkurencia ku GTX 1600/Super/Ti.
4.2.2020 13:32:46   89.203.167.xxx 21
To je mi jasne proc to udelali, ale proc si nekdo mysli ze ten bios udela z mnoha karet nestabilni karty to by me zajimalo, to by museli byt asi padli na hlavu neco takovyho delat ne ? Zrejme proste vedi ze to bude bez problemu, jiste to maji dobre otestovane.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

36 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.