Test MSI GF RTX 2070 Super a RTX 2060 Super Gaming X |
autor: Adam Vágner , publikováno 22.7.2019 |
Před pár dny jsme se podívali na GeForce RTX 2060 Super a RTX 2070 Super od Nvidie, dnes se podíváme na dva špičkové modely od MSI, které jim budou konkurovat. MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio je v podstatě jen převlečená RTX 2080 za mnohem atraktivnější cenu, RTX 2060 Gaming X zase nabídne vyšší výkon a 2 GB paměti navíc.
Zlaté ocenění by měly dostávat karty, které jsou ve všech ohledech dokonalé – nabídnou dobrou cenu, tovární přetaktování, vynikající poměr cena/výkon, dobrou výbavu, předimenzované a tiché chlazení a slušnou spotřebu. Jenže kartu, která by toto všechno nabízela pohromadě, už jsem neviděl, ani nepamatuju. Buď má dobrou cenu a poměr cena/výkon, ale otřesné chlazení (a někdy to vypadá, že záměrně), nebo špičkovou výbavu, ale otřesnou cenu, a v nejlepším případě je to jakýsi kompromis, který sice není nejlevnější, ale je výhodnější než špičkové modely a má chlazení, které sice není tiché, ale dá se snést.
Jestli se k tomuto ideálnu nějaká karta z těch, které jsme v posledních měsících testovali, blížila, je to právě tato. Jediná podstatná nevýhoda RTX 2070 Super Gaming X je vyšší cena a o něco horší poměr cena/výkon než má levná RTX 2070 Super přímo od Nvidie. Brát to čistě z hlediska poměru cena/výkon mezi modely RTX 2070 Super, je to mírný podprůměr – nárůst ceny je výrazně vyšší než nárůst výkonu.
Ten výkon je ale dost vysoký na to, aby jen minimálně zaostával za RTX 2080. A i ty nejlevnější RTX 2080 jsou výrazně dražší než tato karta, o obdobně vybavených modelech nemluvě. RTX 2080 Gaming X Trio je o pět tisíc dražší – má o čtvrtinu vyšší cenu, za kterou nabízí asi jen o 4 % vyšší výkon. Oproti ní je novinka obrovským zlepšením a výrazným posunem dopředu. Takže i za ten poměr cena/výkon nakonec můžeme novinku MSI stejně jako všechny RTX 2070 Super pochválit.
Chladič je opravdu monstrózní, pořizovat si podobnou obludu samostatně, dáte za ni určitě patnáct stovek. Ani cívky nemusím tentokrát nějak zvlášť kritizovat – jsou o trochu tišší než obvykle, ale zblízka je pořád uslyšíte. K tomu přidejte drobný nárůst výkonu daný přetaktováním, atraktivní provedení a nadstandardně řešené podsvícení a rozdíl v ceně už je ospravedlnitelný. Nedá se říct, že by cena nemohla být lepší, ale pokud jde o soubor všech vlastností, patří ve vyšší třídě k nejatraktivnějším produktům, které můžete v současnosti pořídit, proto jí udělím zlaté ocenění.
MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X | |
KLADY ![]() | ![]() |
výrazný nárůst výkonu proti RTX 2070, výkon blízký RTX 2080 | vyšší cena |
výkon dostatečný pro rozlišení nižší než 4K a použitelná i pro 4K | horší poměr cena/výkon než RTX 2070 Super od Nvidie |
obrovský a velmi výkonný chladič | rezerva u power limitu |
tiché chlazení i v zátěži | vysoké pracovní takty už nedávají velký prostor k dalšímu taktování |
poměr cena/výkon proti RTX 2080 | |
podpora RTX a AI | |
Orientační cena s DPH: 15 700 Kč |
MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X nabízí výkon blízký RTX 2080 za výrazně lepší cenu, za snesitelný příplatek dostanete špičkovou výbavu, výkonné a tiché chlazení a vysoké takty,
proto jí udělujeme zlaté ocenění.
MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X
Z levnějšího modelu už tolik nadšený nejsem. Příčinou je, že si MSI vzalo jako základ levnější RTX 2060 a nikoliv RTX 2070 s mnohem rozměrnějším chladičem. S vyšším výkonem ale narostla i spotřeba a jestliže jsem z provozních vlastností, nebo přesněji z nastavení regulace a příliš vysokých otáček nebyl nadšený ani u původní RTX 2060 Gaming Z, pro RTX 2060 Super platí totéž. Provozní vlastnosti jsou ještě o trochu horší než u jejího předchůdce.
Problém je to hlavně u hlučnosti, kde je levnější RTX 2060 Super od Nvidie v zátěži tišší než karta MSI. Navrch má nad ní jen bez zátěže, kde je karta Nvidie kvůli vysokým otáčkám ventilátorů slyšet, Při nízkých otáčkách ventilátorů jsou navíc slyšet cívky. Teploty jsou hluboko pod limitem a o pár stupňů nižší než u Nvidie, výkon je zase o pár procent vyšší, ale to se dá u Nvidie napravit přetaktováním – a u ní to paradoxně bude díky většímu rozsahu power limitu příjemnější činnost.
Zatím to vypadá, že příplatek proti základním modelům bude něco kolem 1400 korun – a to je přespříliš na to, co karta nabízí navíc. Obzvlášť když uvážím, že na výkonnější RTX 2070 Super v provedení Gaming X je příplatek proti kartě Nvidie kolem 2200 korun a chladič je u ní dvakrát tak velký a ještě k tomu dostanete ventilátor navíc.
A když se tak dívám do ceníků, vlastně mi ta cena MSI RTX 2060 Super Gaming X ani nedává smysl. Za 12 600 totiž můžete ve „výprodeji“ pořídit RTX 2070 Gaming, která nabízí „plnohodnotný“ čip, mnohem větší a výkonnější chladič a lepší provozní vlastnosti. Ale novinka je zatím jen v pár obchodech, takže uvidíme, třeba si ceny ještě sednou.
MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X | |
KLADY ![]() | ![]() |
výrazný nárůst výkonu proti RTX 2060 | vyšší otáčky ventilátorů |
8 GB paměti | v zátěži z hlučnější |
výkon dostatečný pro rozlišení nižší než 4K | nižší power limit než model od Nvidie |
atraktivní design, adresovatelné RGB LED | horší cena a poměr cena/výkon než Nvidia RTX 2060 Super |
podpora RTX a AI | hlučnější cívky |
Orientační cena s DPH: 12 500 Kč |
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Tato karta je top a jedna z nejdražších, a 16000 nestojí. A proč to neporovnáváš s nejdražší RX 5700 XT?
Tenhle trio model prodávají se dvěma hrama(Youngblood a Control).
viz text zde v recenzi...
cena normální Nvidia GF RTX 2070 Super je pod "26. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon",
příjde mi DDebilní manipulovat pro mizerně chlazenou RX 5700 XT(nemá srovnatelný Super Gaming X chladič)
Keby 2070 stala 12000Kč to by bola ina pesnička ale za 15000+ nič nove pod slnkom.
Nvidia bude muset prehodnotit cenovou politiku firmy, zdrazovat se neda donekonecna nekdy narazit musi.. To same nyni zaziva Apple.. roky a roky zvysoval ceny a ted uz je asi na samotnem stropu a prodeje se propadaji.. taky asi bude muset trosku prehodnotit to jak se chovat dal..
Bojím se, že pokud na 5700 XT někdo posadí podobný chladič, tak o moc levnější nebude. Ale spíš bych čekal vykradenější chladiče a nižší ceny.
Snad se budou snažit aspoň výrobci, co nemají v sortimentu GeForce a nemají jinou možnost.
https://c.76.my/Malaysia/sapphire-radeon-rx-5700-xt-8g-gddr6-1905mhz-lingloong-1907-08-lingloong@58.jpg
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=174490.0
Z toho, co se na fóru MSI píše plyne:- porušení pečeti není problém, pokud nedošlo k fyzickému poškození- nesmí se používat elektricky vodivá pasta- při reklamaci je třeba uvést kartu do původního stavu (podušky, původní šroubky atd.)
Civilní soudní spor není trestní řízení, stát za tebe nebude shánět důkazy.
5700XT od 11000kč + Accelero 1500kč = 12 500kč vs. 13 600kč RTX 2070 SUPER VENTUS OC či 14 500 RTX 2070 SUPER Phantom GS
To ti ten liter či dva pri grafikách za 12000-15000kč príde "o dost levneji" ?
Mne ani nie. To nie je 3000 vs 5000kč...
2. "+ nereferencni Accelero... + vodni blok + nakej AIO vodnik od alphacoolu" - a teraz naspäť do reality, koľko promile majiteľov/záujemcov o tú kartu to asi bude robiť ? 0,5% ?
3. "Nvidia ...jeji cenovou politiku nechapu" - už minimálne od dôb GTX 770/780 atď. teda 6+ rokov je nVidia častokrát pri porovnateľnom výkone viac či menej drahšia ako AMD karta a to obzvlášť v performance a highend segmente - ešte stále si si toho nestihol všimnúť alebo čo ?
Když dá do grafu 10 grafik, myslíš si, že znovu testuje všech 10 grafik na nejnovějších hrách? Nebo použije data, která už má a na těch starších hrách otestuje jen ty 2, 3 nové karty?
Sú tu hlavne DX12 a Vulkan hry a 5700XT je bližšie k 2070 ako 2070 Super.
Mimochodem kdy bude 2080 SUPER? Ode dneska se ma prodavat a nikde o ni ani vidu ani slechu, ma snad NV nejakej problem s vyrobou?
Musim rict, ze RTX 2070 Super je vazne skvela karta. Budu o ni premyslet, akorat teda si rikam, ze nepotrebuju MSI Gaming, ze bych spis pockal az prijdou karty od Gigabytu nebo Gainwardu, ktere urco budou levnejsi.
https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_5700_and_5700_xt_review,20.html
nehlede na to ze to je stara DX11 vykopavka kterou ma za ty roky kazdej 3x dohranou..
Grafická karta je jenom tak dobrá, jako ovladač k ní.
Referenční HD 5970, HD 7970 dostaly zlato taky, když byly nejvýkonnější, i přes jejich mizerné chlazení.
velmi nedostatecny chladic
vyssi cena nez nereference..
tech argumentu bylo hned nekolik.. stacilo by nelezt Nvidii tolik do mist kam nesviti..
Radeon VII má proti RX 5700 XT horší o nějakých 65 %. Je o 20 % výkonnější a stojí o 75 % víc. Ale předpokládám, že ho i přesto považuješ za výhodnou kartu, která je tak moderní a futureproof a výkonná, že by si ještě dnes zasloužila aspoň stříbro.
Vycházejí Vám potom opravdu zvláštní výsledky, které se pak celkem liší od jiných i světových recenzí. Podle mě je důležité, jak nové karty poběží v nových hrách a ne až tak v těch starých.
Dále je celkem zvláštní, jak vám krásně v grafu poměru cena/výkon vyšly oba nové Radeony v podstatě nepřekonatelné oproti RTX Super a přesto RTX Super dostaly zlatou hvězdu a Radeony nedostaly nic.
Nezlobte se na mě, ale dle světových recenzí jsou Radeony prostě výhodnější koupě a jediné, co je sráží je to mizerné chlazení. A přesto si dle Vás nezaslouží ani hloupou bronzovou hvězdu. To ani nemluvím o tom, že se tady běžně zmiňovalo, jak se staré Radeony nedají taktovat a jsou na limitech a bylo jim to dáváno do mínusu, ale když najednou Radeon 5700 XT dokáže s použitím lepšího chlazení boostovat na 2,2 Ghz a pěkně si pohrávat s GeForce RTX 2080 FE nových titulech, tak se o tom neobjeví ani zmínka.
Dále opět prosazujete to skvělé RTX v plusech GeForce a v mínusech Radeonů, proč tedy nemá GeForce v mínusech, že nemá Image sharpening, který otestovaly a vychválily světové redakce, protože to skutečně funguje? Nebo Anti lag? Tyhle technologie jsou oproti RTX opravdu nějakým přínosem, ale přesto je úplně ignorujete.
Já Vás tady nechci nějak osočovat z neobjektivity, jen vidím určité mezery, které mi nepřijdou ve výsledku a férovém srovnání dobré.
Přesto jim nejspíš ex post dám po tom, co si už ty jejich ceny sedly, aspoň bronz jen a pouze kvůli tomu poměru cena/výkon. Když jsem tu recenzi dokončoval, tak ty karty nebyly k mání ani za ty avizované ceny, jen dráž, a ještě to spíš vypadalo, že i to je těžká výjimka u jejich dvorního výrobce a ostatní to budou mít o tisícovku až dvě dražší.
A fakt nehodlám řešit, jak se ty karty zázračně zlepší, když se na testování vyberou jen ty správné hry, u kterých se AMD podílelo na jejich vývoji nebo na to strčí vodník a napere se tam nastavení, které obchází limity dané natvrdo výrobcem. Když vám taková karta shoří, tak vás pošlou do háje. I když to nataktujete na 2,5 GHz, tak to pořád bude jenom RX 5700 XT s výkonem odpovídajícím parametrům čipu.
Image sharpening je čistě softwarová věc. S minimálním dopadem na výkon. Filtr na pixel shaderech, proboha. Něco takového může Nvidia kdykoliv do ovladačů dobastlit. Navíc v podobě, v jaké momentálně funguje, má svá omezení.
AMD do čipu RTX nedobastlí. Stejně tak do něj nedobastlí hardwarovou podporu DXR. Může se maximálně "softwarovou cestou" dopracovat k některým z těch efektů, které se přes něj dají dělat, pravděpodobně v horší kvalitně.
Karta od MSI dostala zlato proto, že je téměř ve všech ohledech výborná, má jenom horší poměr cena/výkon. Horší, ale ne vysloveně špatný. Referenční Radeony mají zajímavý čip, ale trpí na to, že mají malé chladiče, a provozní vlastnosti tomu odpovídají. A trochu se bojím, že budou výrobci i u nereferencí bojovat s teplotami (ne s celkovou u GPU, ale s těmi hot spoty, které momentálně u referencí lítají na 110 °C).
Možná se mi to tam konečně povede dolepit aspoň pár hodin po vydání, když u toho neusnu.
BTW, můžu poprosit o nějaké statistiky online hráčů v Battlefield 1 a Battlefield 5, ze kterých vychází to "všichni hráči přešli"? Protože to není tak dlouho, co jsem ještě narážel na články, že se jednička hraje pořád víc jak pětka.
Všechno je to jenom otázka času, přesněji mého volného času, protože chystání nějaké hry do metodiky mi nikdo nezaplatí. A volný čas nějak nemám.
Druhý, že se to ještě dlouho po uvedení hrálo méně než BF1 (a jaká je situace teď, netuším).
A vůbec s touhle věcí mám už od BF3 dilema, protože se to jednak netestuje zrovna příjemně, jednak to víceméně všichni testují na single playeru, který se chová jinak než multiplayer a není tak náročný.
Updatuje se, ale nějaké významné změny ovlivňující výkon jsou jen jednou za uherský rok. Poslední takovou byl patch na vícejádra.
A ten nejdojebanější engine má momentálně takovou grafiku a takové optimalizace a běhá tak, že si o tom většina jiných her může nechat jenom zdát.
V neposlední řadě má pro mě jednu nezanedbatelnou výhodu – dá se to testovat přes replay, který odpovídá reálnému hraní. Pustím měření a dvě minuty se o to nemusím starat.
Jednu podobnou debatu na tohle téma už jsem někde vedl. V ní jsem se dozvěděl, že když se to počítá přes GPGPU, tak je to hardwarová akcelerace. Mno, a na tom naše debatování skončilo, protože já tvrdil, že za mě tohle není hardwarová akcelerace ray tracingu, jiní tvrdili, že je. Za mě to každopádně není tak efektivní cesta, jako když jsou k tomu navržené a optimalizované specializované jednotky.
A co víc, krom jedné jediné hry, pokud je RT zapnuto, tak to prostě neuvidíte. Možná si toho všimnete, pokud si uděláte dva screeny vedle sebe jeden s RT on druhý off. Navíc přijdete o hromadu výkonu. Tak mi prosím řekněte, co má tahle technologie za smysl? V čem je tak revoluční? V ničem, je to stará technologie, kterou všichni dávno znají a záměrně nepoužívají, protože na to prostě není dost výkonu. nVidia si teď přijde s tím, že to vyřešila a prodává předražené grafiky, protože v nich to řešení je a ono v nich co? NENÍ. Můžete se stavět na hlavu a psát to pořád dokola do mínusů, ale ta technologie se stále téměř nepoužitelné a neviditelná.
Nehlede na to ze vsechny hry zatim krom Quake 2 pouzivaj RT jenom na velmi malo efektu ve hre.. Vetsina sceny se stale pocita starou technikou.. Kdyby se mely novy hry pocitat pres RT cele tak to pobezi na 1-5FPS
...Dávno znají a nepoužívají, protože na to není dost výkonu... Drobný efekt, který přidá trochu na kvalitě, ale brutálně sráží výkon, takže se ho nevyplatí zapínat... Nejde poznat jinde než na dvou screenech vedle sebe...
Něco takového pamatuju už od prvopočátků herní 3D grafiky. Počínaje trilineárním filtrováním přes anizo, bump mapping, parallax occlusion mapping, screen space reflections, depth of field, HDR, pixel shadery, SSAO, HBAO, soft shadows, teselaci...
A pokud lidi u kteréhokoliv z výše uvedených efektů v dnešní době nemůžou na grafice za deset tisíc lidi ve hře naprat ty detaily na maximum, tak je chytají histerické záchvaty s tím, jak je špatně optimalizovaná.
Jenom ray tracing by měl z nějakého důvodu fungovat ve 4K na první dobrou na 60+ už na první generaci karet, jinak je k ničemu, že jo.
"pousta majitelu 1080Ti defakto stale ceka na poradnyho nastupce za normalni cenu" - aha, a to súdiaš na vzorke koľko majiteľov 1080Ti ? 5-10 z tvojho okolia.
Ale chápem, od kedy vyšla 2080Ti plačeš nad cenovou lebo na ňu nemáš a poviem ti tajomstvo, už keď nVidia použila 1000+€/USD cenovku za topmodel mimo "Titan" série vrátanie sa k 649-699€ nečakaj.
Musíš viacej šporiť alebo si predsa kúpiť nejaký super výhodny model od AMDD a dať do CF
https://forums.geforce.com/default/topic/1078162/geforce-rtx-20-series/rtx-2080ti-massively-die-/
Takže ešte raz, máš nejaký dokaz, čísla, vyjadrenia medzinárodne sposobiacich predajcov ako dôkaz že RTX2080Ti je "ne zrovna moc oblibena"
Nie nemáš, ale tak vieme, nVidia karta + ty ju nemáš a to staží až až.
Nesrovnáváte náhodou trošku hrušky se švestkama? Tyhle technologie byly opravdu nové a tak se to dá i pochopit. Kdežto RT je technologie stará asi jako ty které jste vyjmenoval a nepoužívá se zatím z dobrého důvodu. A ten důvod je očividný i po tolika letech, co se od ní upustilo. To že si nVidia vymyslela nějakej marketingovej taháček zrovna teď neznamená, že to je něco, bez čeho se neobejdeme. A propo.. ono je lepší to vůbec nezapínat. Bežně si totiž kupuji grafiku za 35+ tisíc, abych mohl hrát ve full HD při 60 FPS a mohlo mě hřát to skvělé vědomí, že Franta vedle z baráku má ve stejné hře stejné FPS na vyšším rozlišení a na levnější grafice, ale nemá tam ty super přesné odrazy jako já. Já je teda nevidím, ale jsou tam přeci
Nekdo napise: "to začalo být běžně použitelné až o dvě, tři generace karet později."
a ty na to reagujes: "Prece jenom proc vyvijet neco co kartam ubira klidne 50% vykonu kteryho v novych hrach neni nikdy dost"
Ale to už Jirka nějak přehlédl a zapomněl doplnit.
A Volta dost možná něco u RT akceleruje, u profi grafik je už pár let ray tracing běžně používané nasazení ( https://www.youtube.com/watch?v=oK4UGnwwuEM ) a na samotné Voltě platforma RTX vznikala. Stejně tak má tensor cores, i když s nižším výkonem. A má HBM a lepší cache, v jistých ohledech je to výkonnější čip než turingy.
Něco takového se proboha nedá brát jako důkaz, že by RTX běhalo stejně dobře i bez RT cores. Běhá, běhá to i na Pascalech, ale jak.
Cituji:
"...na to strčí vodník a napere se tam nastavení, které obchází limity dané natvrdo výrobcem. Když vám taková karta shoří, tak vás pošlou do háje. ..."
Nacházíme se na serveru s názvem pcTUNING. Nezlobte se na mě, ale já si moc dobře pamatuji, kdy tady běžně redaktoři postovali články o modifikacích BIOSů grafických karet a odemykaní pipeline na Radeonech 9500 a podobně. Dnes koukám jakákoli úprava neboli tuning je zřejmě nepřípustný a sprosté slovo.
Dokud budu u většiny karet dostávat jeden kolovací sampl na region s tím, že to po mně má dostat pět dalších lidí, tak s tím nebudu dělat nic, čím bych tu kartu mohl zničit nebo změnit její provozní vlastnosti. Nebudu tam flashovat neoficiální biosy, nebudu zkoušet jiné chladiče, nebudu ani měnit pasty. Na kartu, o které vím, že na ní bude ještě někdy něco potřebovat měřit, prostě nehrábnu, pokud funguje dle předpokladů. Je mi milejší, když pak lidi v testech vidí výsledky odpovídající kartě, kterou si člověk může koupit v obchodě. Dvojnásob to platí pro grafiky půjčené z eshopu.
Redaktoři, kteří tohle "běžně postovali", takové věci neřešili. Když zničili, zničili. Když dali místo původní pasty nějakou bílou sračku a teploty šly o deset stupňů nahoru, byl to problém těch, co ty karty dostali po nich, ne jejich.
Sorry, ale to fakt nedělám a dělat nebudu.
Když jde o grafiky za patnáct, dvacet tisíc, tak i ti distributoři zvažují, jestli jim vůbec stojí za to sem posílat nějaké vzorky, které pak stáhnou, ne tak aby tu rozdávali karty s tím, že je pak někdo zničí.
To AvP je proti tomu zlaté a naměřené hodnoty v rámci architektur docela slušně odrážejí rozdíly ve výkonu jednotlivých modelů.
Ovsem co uz nikdo nevidi je to ze AMD umi snizit latenci na 60Hz monitoru na nizsi uroven nez ma Nvidia na 144Hz monitoru tj hrani na AMD bude okem plynujejsi..
https://diit.cz/clanek/s-radeon-anti-lag-mohou-byt-odezvy-na-60hz-lcd-kratsi-nez-na-144hz
AMD prineslo s novou architekturou mnoho novych technologii ktere jsou zatim mnohem praktictejsi a pouzitelnejsi nez slavy Ray tracing..
https://www.youtube.com/watch?v=Qeb3IhsZSCM&fbclid=IwAR1iugalyLDI2ZovZe9JWo6dJuegadeDnsdUEehcotFa0sll-DjvhhZ-KSo
Ale uz vidim jak z ni bude Vagner uplne vedle a minimalne dostane zlatou
No vidíš, PCT a Vágner už 2080 super majú otestované a žiadne, opakujem žiadne ocenenie karty nedostali.
Videl si to nejako zle
Mě osobně vyhovuje řada xx60 s nízkou spotřebou jako měla GTX1060. Nepotřebuji trhat rekordy fps, stačí mi solidní FullHD a slušné provozní náklady.
Ale 2060S si kupce také najde.