Přetaktování levné „netaktovatelné“ GTX 1660 Ti od MSI | Kapitola 2
Seznam kapitol
Stále častěji se u levných modelů GeForce setkáváme s tím, že u nich výrobci omezují možnosti taktování. Na GTX 1660 Ti Ventus XS se podíváme, co se s tím dá nebo nedá dělat a nakolik vás to bude omezovat. V nepřehledných grafech si ukážeme, co s kartou udělá taktování, undervolting a jaký vliv na výkon mají takty pamětí nebo teploty.
V nové generaci GPU Boost s označením 4.0 přidala Nvidia už poměrně komplexní křivku řídící takty a napětí s velkým množstvím bodů. Autor MSI Afterburneru na to v posledních verzích 4.6.0 zareagoval přidáním řady klávesových zkratek pro snadnější editaci s pomocí klávesnice. Editace křivky po jednotlivých bodech už je ale pro ty opravdu otrlé.
Stojí za to aspoň naznačit, k čemu tu vlastně je. Karta na jejím základě řídí takty a napětí pro grafický čip. Čím vyšší napětí čip má, tím vyšší takty si může dovolit. Kolik při jakém napětí nám říká tato křivka.
V závislosti na aktuální spotřebě karty se pak GPU Boost pohybuje po této křivce – čím vyšší je spotřeba, tím nižší kombinaci taktu a napětí musí karta nastavit, aby se udržela v dané obálce.
Křivku lze editovat různě – pokud ji celou posunete nahoru, karta bude při stejném napětí používat vyšší takty. Tím se zvedne výkon při stejném napětí čipu, ale zhorší se stabilita.
Křivka je provázaná s posuvníkem Core clock pro nastavování offsetu GPU. Posuvník má dva režimy – první je offset, který tvar křivky nemění, pouze ji posouvá nahoru a dolů. K tomu dojde, pokud budete taktovat jen posouváním posuvníku Core Clock.
Pokud přesunete jenom některý z bodů, popisek Core clock u posuvníku zmizí a nahradí jej popisek Curve, který informuje, že takty jsou detailněji upravené pomocí křivky.