Hlavní stránka Hardware Grafické karty 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX
3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX
autor: Adam Vágner , publikováno 31.1.2019
3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Detailněji se podíváme na nový benchmark Port Royal od UL Benchmarks, který má sloužit pro porovnávání výkonu grafických karet v novém API od Microsoftu DirectX Raytracing. Podíváme se, jak se s různým nastením mění výkon i na to, co se bude dít se spotřebou, pokud zaměstnáte dosud zahálející RT Cores.


Testovací sestava

Testovací sestava se tentokrát liší od té, na které běžně testuji grafické karty. Je postavená na základní desce Gigabyte Aorus Z390 Pro a procesoru Intel Core i5 8600K přetaktovaném na 5,0 GHz. Tyto komponenty doplňuje 8 GB pamětí DDR4 na 2400 MHz a levné SSD Patriot Burst.

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Až ten ray tracing přijde, uletí elektroměr?

V některých diskuzních příspěvcích jsem zaregistroval obavy, že v současných hrách je ještě spotřeba GeForce RTX solidní, protože RT cores ani tensor cores nemají využití a zahálejí, ale jakmile se objeví hry, které spící části čipu využijí, půjde spotřeba grafických karet rapidně nahoru a poměr výkon/watt už nebude zdaleka tak lichotivý.

U většiny karet jsou to plané obavy z jednoho prostého důvodu – GPU Boost nějaké výrazné navýšení spotřeby nedovolí. Karty mají nastavený limit spotřeby a podle něj řídí takty. Pokud je regulace u karty nastavená tak, že běží na jeho hranici, na spotřebě se teoreticky nemá co měnit. I kdyby zatížení RT Cores a tensor cores spotřebu čipu zvedlo, GPU Boost to vyřeší snížením taktů tak, aby se karta udržela v obálce nastavené spotřeby.

Teoreticky by něco podobného mohlo hrozit u karet, které mají power limit nastavený výrazně výše a brzdí je to, že už jejich čip běží na maximálním povoleném napětí (které se zvedá úměrně s taktem GPU). Ale do hry pak vstupují ještě další faktory a celé je to složitější.

V následujících grafech jsou zaznamenané čtyři průběhy dema a benchmarku s různým nastavením a stavem ray tracingu. Zleva doprava jde o následující nastavení:

  • Reflection mode: Ray tracing, Disable raytraced shadows: off (ray tracing + RT stíny)
  • Reflection mode: Traditional, Disable raytraced shadows: off (tradiční + RT stíny)
  • Reflection mode: No reflections, Disable raytraced shadows: off (bez odrazů + RT stíny)
  • Reflection mode: No reflections, Disable raytraced shadows: on (bez odrazů a bez RT stínů)

Grafy doporučuji rozklepnout v nových záložkách (v chrome třeba prostředním tlačítkem myši) a přepínat se mezi nimi přes ctrl+tab.

Snímková frekvence

Vypnutí ray tracingu pro odrazy způsobí jen malý nárůst výkonu. Výrazně pomůže až úplné vypnutí odrazů.

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Ray tracing + RT shadows  |  Traditional + RT shadows  |  No reflections + RT shadows  |  No reflections + RT shadows disabled

Takt a napětí GPU

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Limity GPU Boost

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Příkon PC

V následujícím grafu už je vidět rozdíl ve spotřebě. A je to přesně naopak, než byste čekali. Spotřeba PC s aktivními efekty využívajícími RT cores je nižší a s nižšími detaily roste. Takty karty se příliš nelišily, napětí také, vytížení GPU bylo stále téměř na sto procentech... a při pohledu na oranžovou křivku, která udává, na kolika procentech z power limitu karta běží, se hodnoty prakticky neliší. Tak proč?

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Vytížení CPU

Tady máte odpověď. Při nižších snímkových frekvencích procesor čeká na grafickou kartu a víc se poflakuje. Pokud ale karta běží rychleji, procesor musí taky rychleji chystat snímky na rendering. A s tím roste spotřeba celého PC.

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Souhrnný graf

A tady to máte ještě v souhrnném grafu. Z něj je dobře patrné, že když procesor (světle modrá) běží na čtvrt plynu, je přikon PC (tmavě zelená) nižší a vyrovnaný. Když stoupne snímková frekvence, stoupne i výkon procesoru. Zvětší se rozdíly ve vytížení mezi špičkami a poklesy a totéž se promítne i do křivky příkonu PC, na ní je na druhých dvou grafech vidět, že kopíruje vyšší spotřebu procesoru.

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Teplota GPU

A už jen pro doplnění zbývající provozní vlastnosti, které se prakticky nemění – teploty GPU a otáčky větráků.

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

Rychlost ventilátorů

3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX 3DMark Port Royal: Test ray tracingu na GeForce RTX

 



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
41 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 9.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.