NVIDIA RTX 2080 Ti ve 26 (4K) hrách a testech
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek NVIDIA RTX 2080 Ti ve 26 (4K) hrách a testech

NVIDIA RTX 2080 Ti ve 26 (4K) hrách a testech

Z. Obermaier

Z. Obermaier

19. 9. 2018 03:00 126

Seznam kapitol

1. Nvidia GEForce RTX 2080 Ti 2. Testovací sestava a reálné frekvence karty 3. Balení a Specifikace 4. Představení karty 5. Přetaktování a teploty 6. Syntetické testy 7. BF 1, Call Of Duty, Crysis 3, Deus Ex, Doom 8. Fallout 4, Far Cry Primal, For Honor, Gears 4, GTA V
9. Hitman, Mafia 3, Mirrors Edge, Resident 7, Witcher 3 10. Division, Titanfall 2, Tomb Raider, Warhammer, WD 2 11. Shrnutí výkonu ve 4K 12. Těžení kryptoměn, cena a spotřeba 13. Test DLSS (Deep Learning Super–Sampling) 14. Výkon ve hrách s HDR 15. Výkon v Luxmark (OpenCL test) 16. Závěr

Dnes končí embargo na testy výkonu nových grafických karet Nvidie s architekturou Turing. Nová GeForce RTX 2080 Ti nechává hluboko za sebou nejen GTX 1080 Ti nebo Titan Xp, ale také Titan V. RTX 2080 Ti postavená na architektuře Turing je první skutečná 4K grafika, zaplatíte za ni ale hodně peněz.

Reklama

Nvidia GEForce RTX 2080 Ti

NVIDIA RTX 2080 Ti ve 26 (4K) hrách a testech
i Zdroj: PCTuning.cz

V tuto chvíli už znáte dva dílky skládačky jménem Nvidia Turing. Minulý pátek skončilo embargo na informace o architektuře Turing a novinkách, které řada grafik RTX 2000 přináší. To všechno vám přiblížil Adam v jeho článku. Posledními kousky celkového obrazu Turingu pro hráče je výkon nejvyššího modelu roku 2018, tedy GeForce RTX 2080 Ti, na který se podíváme dnes a výkon levnějšího modelu RTX 2080, jehož test připravujeme na zítřek.

Já tento článek píši dlouho v předstihu před vydáním, takže nevím, co vše se do té doby ještě dostane na web, ale předpokládám, že výkon GeForce RTX 2080 Ti už z nějakých úniků znáte. Nikoliv ale asi kompletní a oficiální, s poslední verzí driverů. To nás čeká dnes. Podíváme se na výkon v rozlišení 4K, na přetaktování a také samozřejmě na provozní vlastnosti referenční karty.

Karty Turing jsou první opravdové 4K grafiky, a já s tím souhlasím ..
i Zdroj: PCTuning.cz
Karty Turing jsou první opravdové 4K grafiky, a já s tím souhlasím ..

Jako jedni z mála vám můžeme nabídnout srovnání s vodou chlazenými a maximálně přetaktovanými GeForce GTX 1080 Ti, Titanem Xp a také Titanem V. Uvidíte tedy, jak si nová vlajková loď vede i proti maximálně přetaktovaným kartám Pascal a Volta. To ukáže majitelům starší generace, zdali pro ně má cenu upgradovat, či zatím nikoliv.

Technologickou novinkou, na kterou kladla Nvidia při představení karet největší důraz, je hybridní ray tracing. Protože v současnosti nemáme a ještě dlouho nebudeme mít k dispozici hardware dost výkonný na to, aby umožnil plnohodnotný ray tracing, Nvidia zkombinovala tři technologie – tradiční rasterizaci, ray tracing a umělou inteligenci, aby se přiblížila kýženému cíli. Souběžně s klasickou rasterizací scény probíhá í zjednodušený výpočet ray tracingu s nižším počtem vzorků. Následně karta oba obrazy složí a šum v podobě tmavších bodů, který vzniká právě kvůli omezenému množství počítaných paprsků, odfiltruje natrénovaná neuronová síť. Výsledkem je realističtější vykreslení scény bez řady nedostatků, na které trpí stávající zjednodušené efekty.

Elevator Demo, které jste mohli vidět na představení architektury Turing (anebo ještě dříve na kartách Volta), běží i na slabší RTX 2080 kolem 40 fps v rozlišení 2560 × 1440 bodů s DLSS.
i Zdroj: PCTuning.cz
Elevator Demo, které jste mohli vidět na představení architektury Turing (anebo ještě dříve na kartách Volta), běží i na slabší RTX 2080 kolem 40 fps v rozlišení 2560 × 1440 bodů s DLSS.

Upřímně, schopnosti ray tracingu jako takové nebudou něčím, kvůli čemu byste si RTX 2000 kupovali. Jen kvůli odleskům, věrnějším odrazům nebo preciznějším stínům si hráči nové grafiky nepořizují. I mimo nich Turing přinesl mnoho zajímavého.

Velice oceňuji například možnost zpracování zároveň úloh s celými čísly a těmi s plovoucí desetinnou čárkou (FP a INT), což znatelně zvyšuje efektivitu a výkon. Větší a rychlejší cache je také cestou k vyššímu výkonu. Za zmínku jistě stojí i efektivnější práce s pamětí, rychlejší moduly GDDR6, nové jednotky Tensor i RT. Velký přínos má také automatická regulace LOD a teselace na bázi GPU. Snižování rozlišení u pohybujících se předmětů je také samozřejmě cestou k vyšším fps. DLSS i další nové režimy vyhlazování také udělají své. Tohle všechno dělá Turing velmi pokročilou herní architekturou, která přináší velmi solidní nárůst výkonu vůči předchozí generaci. Nejde jen o ray tracing, ten je jen malou částí toho všeho.

Z fyzické výbavy grafických karet to jsou tu DisplayPort 1.4a pro 8K@60 Hz, nový konektor VirtualLink, tichý chladič a možnosti přetaktování. Turing zkrátka není jen ray tracing a tensor cores, ale maximálně vybavená herní karta. Jedinou vadou na kráse je cena, která po dvou letech od uvedení Pascalu opět stoupla. Kde ale není konkurence, neplatí žádná logická cenová politika.

Schéma čipu TU102, karta RTX 2080 Ti má část deaktivovanou (červeně)
i Zdroj: PCTuning.cz
Schéma čipu TU102, karta RTX 2080 Ti má část deaktivovanou (červeně)

Specifikace jádra TU102 jsou bezesporu zajímavé. Má aktivních 4352 CUDA jader ze 4608 možných, což není proti Titanu Xp se 3840 CUDA jádry velký posun kupředu. Jde o nárůst pouze 13,3 procent. O stejné procento narostl i počet texturovacích jednotek, počet ROPs se dokonce snížil. Základní frekvence jsou ale podobné, starší architektura Pascal pracuje na taktech o cca 40 MHz vyšších. Proti GeForce GTX 1080 Ti jsou procentuální nárůsty vyšší, jde o ořezané jádro GP102. Teoreticky by tedy měla mít GeForce RTX 2080 Ti jen o málo vyšší výkon (cca 15 procent) než Titan Xp s architekturou Pascal. Ale jelikož jde o jinou architekturu, je nárůst mnohem vyšší. A všechny nové funkce zmíněné výše přinášejí velký výkonový bonus.

Dokládá to i fakt, že GeForce RTX 2080 Ti je výkonnější než Titan V, který má proti ní mnohem bombastičtější specifikace. Nese 5120 CUDA jader, 320 texturovacích jednotek a 96 ROPs. Má sice mírně nižší „papírové“ frekvence, ale jinak má proti TU102 významně silnější konfiguraci. Přesto je pomalejší, jak uvidíte v dnešní recenzi, a ne o málo. Vzhledem k jeho ceně je pak jeho výkon dnes už směšný.

Specifikace

NVIDIA RTX 2080 Ti ve 26 (4K) hrách a testech
i Zdroj: PCTuning.cz

Specifikace karty už jsem letmo nastínil, zde tedy jen pro úplnost. Karta nese 4352 CUDA jader, čtyři bloky jsou v jádru TU102 vypnuté. Počet texturovacích jednotek je 272 a ROPs je zřejmě 88. Kapacita paměti je 11 GB, použity jsou GDDR6 s rychlostí 14 GHz. Propustnost 352bitového rozhraní je solidních 616 GB/s. Founders Edition má základní takt 1350 MHz a Boost 1635 MHz. To jsou ale hodně střízlivé hodnoty, karta v reálu pracuje až o 150 MHz výše. TDP zůstalo na solidních 260 W. Pro přídavné napájení slouží dva osmipiny.

V tento okamžik by měly být připravené všechny možné GeForce GTX 2080 Ti od různých výrobců. Snad velcí partneři jako Asus, MSI nebo EVGA něco na trh poslali. Nebude toho ale mnoho, to jsem si jistý. Pak už nezbude než se podívat po referenci od Nvidie, které ale budou dle mého rozebrané hodně dopředu. Referenční karta se prodává za 32 700 Kč s daní, což je masakr.

Na stejné hladině začínají i karty výrobců v obchodech, ty nejdražší jsou pak za 37 000 Kč (EVGA XC Ultra Gaming). Nejlevnější GTX 1080 Ti stojí dnes 19 000 Kč, rozdíl je to obrovský. Nvidia bohužel nasadila cenu, za kterou dříve nabízela Titan Xp jako nejvyšší prémiový neořezaný model – 34 500 Kč, už i pro běžnou ořezanou herní kartu. Zdali zaplatíte tuhle cenu za výkon RTX 2080 Ti nebudeme hodnotit nyní, ale až na poslední straně. Platit za běžnou herní kartu kolem třiceti pěti tisíc mi přijde naprosto šílené. Dnes je ale veškerý highendový hardware drahý, takže se není čemu divit.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama