geforce-7800gt-x-alias-g70-problemy-s-anizotropnim-filtrovanim
Hardware Článek GeForce 7800GT(X) alias G70 - problémy s anizotropním filtrováním

GeForce 7800GT(X) alias G70 - problémy s anizotropním filtrováním | Kapitola 3

Štefek Petr

Štefek Petr

22. 8. 2005 01:00 142

Seznam kapitol

1. Vlajková loď nVidie a trhlina v jejím trupu 2. Testy 3. Závěr

Po uvedení nejrychlejšího současného herního akcelerátoru může být nVidia velmi spokojená a může v klidu očekávat příchod nových čipů ATi, které nabraly značného zpoždění díky problémům s pokrokovým 90nm výrobním procesem. Bohužel pro nVidii má nové jádro GeForce 7800GT(X) jeden nedostatek, o kterém se příliš často nemluví a je zde přítomen už od série GeForce 6x00. Řeč je o anizotropním filtrování.

Reklama

Nvidia tedy se svou novou kartou GeForce 7800 po stránce vizuální kvality moc velkou díru do světa neudělala, což je zarážející, když vezmeme v úvahu, že její texel fillrate je asi dvou a půl násobně větší než u velmi postarší GeForce FX 5800Ultra. Tento závěr je dán několika fakty. U karet 7800 zatím nejdou vypnout příliš brutální optimalizace anizotropního filtrování ani při nastavení "High Quality", kde by měl být podle nVidie obraz prost optimalizací. Úhlová optimalizace AF (anizotropního filtrování) se zdá být spíše vlastností těchto moderních karet, protože podle všeho nejsou klasického nefalšovaného módu AF ani schopny. Nemožnost plného trilineárního AF je také zarážející, prestože pro první vrstvu při multitexturingu je použit plný trilineární filtr, tak pro další vrstvy už to neplatí a vesele se používá brilineární filtr.

Veškeré benchmarky s GeForce 6/7 ve srovnání s Radeony jsou tedy nekorektní díky nVidii, která používá "undersampling", což zjednodušeně řečeno znamená, že počet potřebných texelů není dodržen a ve skutečnosti se počítá s menším počtem (byť se správnou MIP mapou). Dále je třeba zmínit opravdu brutální úhlovou optimalizaci AF, kde se většina ploch filtruje za pomocí 2xAF a 4xAF a jen minimum s proklamovaným maximálním levelem 16xAF. Od vlajkové lodi nVidie bych toho čekal trošku více a nebo bych alespoň uvítal mít volbu vypnutí těchto optimalizací. bohužel zatím není jasné, jestli je to určitě pouze chyba ovladačů nebo vlastnost samotného čipu. 

GeForce 7800GT(X) alias G70 - problémy s anizotropním filtrováním
i Zdroj: PCTuning.cz

ATI není samozřejmě také úplně bez skvrnky, protože ani Radeony nepoužívají plného trilineárního filtrování ani po vypnutí Catalyst A.I., takže ani na nich nejde dosáhnout maximální obrazové kvality. Společnost ATi však zvládla anizotropní filtrování mnohem lépe než nVidia, a tak se nedočkáme blikajících textur ani při zapnutém AF. Radeony mají také trošku méně agresivní úhlovou optimalizaci (rozuměj redukci kvality) než GeForce 6/7 a při nastavení 8xAF jsou na tom kvalitativně lépe než nVidia při nastavení 16xAF.

Optimalizace jsou nebezpečným polem pro obě společnosti, protože jak se zdá, tak díky honbě za vyšším výkonem jsou schopny obě společnosti sáhnout k ne úplně čistým metodám. Nvidia tentokrát uklouzla poněkud více než ATi a nemožnost vypnout tyto "nepovedené" "optimalizace" je u tak drahé karty poněkud tristní zjištění. Přes všechny kladné vlastnosti GeForce 7800 jako je transparentní anti-aliasing a vylepšené pixel shader jednotky má tedy jednu podstatnou skvrnu na své reputaci.

Jako základ článku posloužil článek serveru 3DCenter.de s názvem HighEnd-Chip G70: Nur noch mit flimmernder Grafik? .

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama