2xgeforce-6200-s-technologii-turbo-cache
Hardware Článek 2xGeForce 6200 s technologií Turbo Cache

2xGeForce 6200 s technologií Turbo Cache

Štefek Petr

Štefek Petr

25. 7. 2005 01:00 16

Seznam kapitol

1. Turbo Cache - Co to je? 2. ASUS Extreme N6200TC 256 3. Leadtek PX6200 TC THD 256MB 4. Testovací sestava a přetaktování 5. Benchmarky 6. Prince of Persia: Warrior Within
7. Splinter Cell: Chaos Theory 8. Doom 3 9. FarCry 10. Unreal Tournament 2004 11. Half-Life 2 12. Závěr

Grafické karty GeForce 6200 jsou už na našem trhu poměrně známé a platí za synonymum pro dobrou koupi v low-endovém segmentu, kde se hledí především na peníze. Dnes se podíváme na GeForce 6200 s technologií Turbo Cache, která využívá propustnosti PCI-Express sběrnice a dovoluje vyhradit část operační paměti pro potřeby grafické karty. Podle zásady "porovnáme a uvidíme" vyzkoušíme vliv menší integrované paměti na grafické kartě v případě GeForce 6200 Turbo Cache proti klasické GeForce 6200, která má veškerou paměť soustředěnu na kartě.

Reklama
2xGeForce 6200 s technologií Turbo Cache
i Zdroj: PCTuning.cz

Celá technologie je založená na využití části systémové paměti grafickou kartou, která má sama o sobě jen omezené množství paměti (16-64MB), a proto využije přes relativně rychlé rozhraní PCI-Express i systémovou paměť. Podobnou věc jsme mohli  vidět u rozhraní AGP, kde bylo možné nastavit velikost paměti vyhrazené grafickému akcelerátoru (AGP aperture size), ovšem s tím rozdílem, že AGP mělo zhruba 1/4 rychlost. Úspora tedy spočívá v použití menší paměti a rovněž jednoduššího návrhu plošného spoje, který nemá tolik vrstev jako klasická GeForce 6200 se 128-bitovým paměťovým subsystémem.

Společnost potřebovala snížit náklady na výrobu základních grafických karet pro rozhraní PCI- Express, a tak využila čipu s označením NV44, který má fyzicky 4 pixel pipelines (úspora materiálu) a otevření dalších pipelines není možné. Tento bonus naleznete pouze u karet GeForce 6200 bez technologie Turbo Cache, které mají stále osazen čip NV43, který známe z mnohem dražších karet GeForce 6600GT nebo GeForce 6600.

2xGeForce 6200 s technologií Turbo Cache
i Zdroj: PCTuning.cz

Jelikož z četných zkušeností vím, že technické popisy čipu zajímají jen skutečné minimum  čtenářů, tak se budu vše v tomto případě snažit poněkud polidštit zkrátit.  Samotný čip má tedy označení NV44 a je vyráběn stejnou 110nm technologií jako jeho výkonnější kolega NV43, ale narozdíl od něj má poloviční počet pixel pipelines a z toho vycházejících ROP jednotek, které se starají o vykreslení obrazu. Počet tranzistorů je také zhruba poloviční (75 miliónů).

nVidia tedy ušetřila na čipu a také na integrované paměti, která je v našem případě 64MB, ale existují také 16MB verze, které se opravdu hodí pouze do kanceláře, protože mají jednak pouze 32-bitový paměťový subsystém a jednak pouze 16MB integrované paměti, což opět nenahradí ani teoreticky rychlejší systémová paměť.

Ze schématu je patrné, že se jedná o čip téměř shodný s NV43 (má dvojnásobný počet pixel pipelines a ROP) nebo NV44A (nativní AGP čip shodný s NV44, ale bez Turbo Cache). Odlišuje jej pouze přítomnost MMU (Memory Management Unit), což je jednotka starající se správné přerozdělování dat mezi paměť integrovanou na kartě a část vyhrazené ze systémové paměti. MMU spolupracuje s ovladači ForceWare, které v sobě mají integrovaný softwarový management pro práci s MMU. Teoreticky se dá nastavit velikost alokované paměti přímo v ovladačích (nemusí tedy být pevně nastaven na určitou hodnotu - v našem případě zbytečných 256MB).

Často recenzenti horují nad sníženým počtem ROP jednotek u mainstreamových čipů nVidie (NV44 a NV43), protože logicky uvádějí, že pixel pipelines jsou schopny zpracovat 4 pixely, ale 2 ROP jsou schopny vykreslit pouze 2 pixely. Jenže když se nad tím zamyslíme trošku hlouběji a vezme v úvahu použití trilineárního filtrování (potřebuje pro zpracování více průchodů (2) a u AF se pak počet násobí podle svého levelu) pro textury, tak zjistíme, že na omezení počtu zpracovaných pixelů díky ROP narazíme pouze při použití bilineárního filtrování, kde dokážeme pixel zpracovat v jednom průchodu. A kdo z nás bilineární filtrování používá?

Dalším problémem ve specifikacích GeForce 6200 Turbo Cache je udávaná propustnost paměťového subsystému, která činí od 10.8GB/s do těžko uvěřitelných 13.6GB/s. Samozřejmě, že ve skutečnosti je to nesmyslné, protože nVidia chytře sečetla propustnost sběrnice PCI-Express (16x - 4GB/s v obou směrech = 8GB/s) a propustnost 64-bitového paměťového subsystému integrovaného na kartě (od 2.8GB/s po 5.6GB/s - podle verze 32-bit nebo 64-bit). Skutečnost je na hony vzdálena teorii a reálně můžeme počítat s propustností pohybující se kolem limitu daného integrovanou částí paměti (čili nějakých 5.6GB/s - tomu odpovídají i výsledky).

Nezapomeňme na vliv propustnosti samotné systémové paměti, která sice teoreticky dává při zapojení do dual-channelu (např. 2x512MB DDR400) propustnost kolem 6.4GB/s, ale realita je opět poněkud jiná a my musíme uvažovat spíše s hodnotou kolem 5GB/s.

Specifikace GeForce 6200 Turbo Cache vidíte v následující tabulce, kde jsou rovněž uvedeni přímí konkurenti v podobě Radeonu X300 a GeForce 6200 (bez Turbo Cache).

Kartaa

Radeon X300

GeForce 6200 TC

GeForce 6200

GPU

RV370

NV44

NV43

Výrobní proces0.13 µm TSMC0.11 µm TSMC

0.11 µm TSMC 

Technologie čipu256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů

76 milionů

75 milionů

147 milionů

Paměťová sběrnice

128-bit DDR-I

64-bit DDR-I

128-bit DDR-I

Paměť128-256 MB

64 (+192)MB

128-256 MB
Takt čipu

300 MHz

350 MHz

300 MHz

Takt pamětí200 MHz
(400 DDR)

350 MHz
(700 DDR)

275 MHz
(550 DDR)

Paměťová propustnost6.4 GB/s

až 13.6 GB/s*

8.8 GB/s

Fill-rate (single-texturing)

1200 Mpixel/s

1400 Mpixel/s1200 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)

1200 Mtexel/s

1400 Mtexel/s

1200 Mtexel/s
Vertex Shader

2

3

3

Počet Pixel Pipelines

4

4

4 (8)

Počet TMU/pipeline111
Vertex Shader verze

2.0

3.0

3.0

Pixel Shader verze

2.0

3.0

3.0

DirectX9.09.0 c9.0 c
AntiAliasingRG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityMultiSamplingkombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Cena(přibližná) s DPH1900,-2000,-2700.-
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama