Nový výkonnostní král od ATi - Radeon X850XT Platinum Edition |
autor: Souček Jiří , publikováno 25.1.2005 |
Seznam kapitol |
---|
1. |
V minulé recenzi jsme vám nabídli testy nejvýkonnějšího železa pro AGP, tentokrát se zaměříme na žhavou novinku Radeon X850XT-PE. Duel GeForce 6800 Ultra x Radeon X800XT-PE nemá jasného vítěze, a tak se ATi rozhodla přijít s řešením, které by mělo být výkonnější, ale také levnější, než karty ze zmíněné dvojice. Jestli se to ATi opravdu povedlo, se můžete dočíst v dnešní recenzi, kde najdete mimojiné výsledky GeForce 6600GT v SLI. {mospagebreak title=Jádro R480 - rychlejší motor}
Řadu Radeon X850 oficiálně představila společnost ATi Technologies minulý měsíc (prosinec 2004) jako nástupce dražších modelů ze série X800. Padesátka v názvu tentokrát znamená vyšší taktovací frekvence jádra i pamětí a několik nových "features" (vlastností) - hardwarových i softwarových.
V následujícím seznamu najdete výčet funkcí a technologií, které VPU ATi R480 (jádro karet Radeon X850) nabízí. Pokud byste hledali něco nového, něco, čím starší řada X800 nedisponuje, ušetřím vám čas a práci. Výčet je totiž prakticky stejný:
SmartShader HD- Hardwarová podpora DirectX 9.0b
- Vertex Shader 2.0
- 65 280 instrukcí s řízením toku
- Trigonometrické operace během 1 cyklu
- Pixel Shader 2.0+
- Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
- F-Bufferu druhé generace
- 32 dočasných a pevných registrů
- Multiple Render Target (MRT)
- 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
- Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
- Temporal Anti-Aliasing
- Centroid Sampling
- Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
- Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
- 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
- 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
- Bezztrátová komprese Z-bufferu
- Fast-Z-Clear
VideoShader HD
- Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
- FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
- VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
- HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
- Motion Compensation, iDCT, DCT
- Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence
Nemělo by valný smysl probírat každičkou technologii, protože je jistě všechny dobře znáte z řady X800 a mnohé ještě z 9800 a 9700. Raději se zaměřím na to zajímavější.
3Dc compression
Komprese normálových map se podle trendů v moderních 3D enginech stává standardem, implementace ATi 3Dc se rozhodně neminula účinkem. Pokud vám vypadlo, cože to normálová mapa je, nevadí. Jedná se o speciální barevnou texturu, která nese informace o rozdílu mezi modelem objektu, který byl používán při vývoji a modelem, který je použit ve hře (méně polygonů). Tato "mapa" tedy nese informaci o plastických detailech, o které model při redukci počtu polygonů přišel.
Samotné normálové mapy musejí mít dostatečně vysoké rozlišení (za minimum se většinou považuje 512x512 pixelů) a není pro ně možné používat standardní (ztrátové) kompresní algoritmy (běžně používané pro textury), neboť změna barvy by znamenala změnu "tvaru" 3D objektu. Další problém tkví v objemu nekomprimovaných normálových map; zabírají velké množství místa v grafické paměti (nezbývá dostatek prostoru pro klasické textury o vyšším rozlišení; viz. Doom 3). Samozřejmě také velmi silně zatěžují paměťovou sběrnici.
Řešením je právě komprese speciálně vyvinutá pro normálové mapy. Pokud vás zajímá, nakolik je 3Dc schopna urychlit vykreslování, nejste sami. Touto otázkou se již zabíral autor známého webu HUMUS 3D. Napsal speciální 3D demo a otestoval vliv na framerate.
bez komprese: 125fps
3Dc: 146fps (+17%)
DXT: 136fps (+9%)
3Dc & DXT: 158fps (+26%)
Geometry Instancing a Parallax Mapping
Tyto dvě technologie mají jedno společné. Byly představeny společně se Shader Modelem 3.0. Ačkoli jej ATi plně nepodporuje, nabízí několik "features", které z SM 3.0 vycházejí. Geometry Instancing jsem uvedl v minulém článku (srovnání X800XTPE s 6800U). Pokud jste nečetli, rád zopakuji (ostatní mohou přeskočit ;-)). Tato "feature" (vlastnost) dokáže inteligentně urychlit přípravu geometrie; v případě, že scéna obsahuje několik objektů založených na stejném geometrickém modelu, není každý model připraven zcela samostatně, ale většina údajů je pouze zkopírována. ATi měla díky implementaci této technologie určité problémy s MS WHQL testy, a proto je GI v ovladačích defaultně vypnut (zapnutím nic nezkazíte, vliv na kvalitu obrazu GI nemá, jde pouze o jakési vynechání duplicitních výpočtů).
Parallax mapping znáte možná spíš pod termínem Virtual Displacement Mapping. Ve své podstatě jde o jednu z nejpokročilejších forem Bump Mappingu. Její kouzlo spočívá v tom, že nejen upravuje odlesky tak, jak by vypadaly, pokud by se odrážely od skutečné hrbolaté plochy, ale také dokáže deformovat samotné textury (podle mapy výšky) tak, jak by povrch vypadal ve skutečnosti. Může to znít trochu složitě, ale tomuto tématu bych se rád v blízké době (po představení všech stávajících novinek) věnoval podrobněji. Prozatím nám bude stačit jediný obrázek:
Vlevo dole vidíte texturu s aplikovanou bump-mapou. Nad ní je znázorněna samotná textura, která byla použita. Naopak vpravo dole vidíte tutéž scénu, ale s použitím parallax mappingu. Všimněte si hlavně rozdílu v plastičnosti útvarů v levé časti zdi (doporučuji obrázek zvětšit na původní velikost). Tohoto kouzla je dosaženo deformací použité textury (vpravo nahoře) podle mapy výšky. Pro potřeby dnešního článku bychom zacházeli do zbytečných detailů (dočkáte se jindy :-)).
Dost teorie, zpět k hardwaru. Jak jsem už zmínil, nabízí řada X850 pár "features" navíc. Jednou z nich je pokročilé přetaktování implementované přímo v ovládacím panelu - ATi ho nazývá OverDrive 3 (podrobnosti najdete v kapitole o přetaktování). Další "novinkou" je systém chlazení grafického čipu. ATi opustila svůj geniální (nekamenujte mě za to slovo) koncept použitý na Radeonu 9800XT-X800XT-PE a zapojila odstředivý chladič zabírající sousední slot. Zatím nebudu tento počin nijak hodnotit; k chlazení se teprve dostaneme.
{mospagebreak title=Radeon X850 series }
Podívejme se zatím na parametry tří modelů z řady X850, které ATi nabídne:
Radeon X850 PRO | Radeon X850 XT | Radeon X850 XT PE | |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm TSMC low-k |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 160 milionů | 160 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti / použito | 512 MB (256 MB) | 512 MB (256MB) | 512 MB (256MB) |
Takt čipu | 520 MHz | 520 MHz | 540 MHz |
Takt pamětí | 540 MHz (1080 DDR) | 540 MHz (1080 DDR) | 590 MHz (1180 DDR) |
Paměťová propustnost | 34.6 GB/s | 34.6 GB/s | 37.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6240 Mpixel/s | 8320 Mpixel/s | 8640 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6240 Mtexel/s | 8320 Mtexel/s | 8640 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 780M | 780M | 810M |
Počet Pixel Pipelines | 12 (z 16ti) | 16 | 16 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA OverDrive 3 (?) | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 |
Rozdělení velmi připomíná sérii X800. Významný rozdíl ale nese veze PRO: Liší se pouze v nižším počtu pixel pipelines; taktovací frekvence zůstávají na úrovni XTéčka (klesá jen fillrate, ale trianglerate a propustnost pamětí zůstává nedotčená). Raději berte specifikace ve sloupci PROčka s rezervou - ATi si vyhradila prostor na jejich změny.
Přes výhodu v podobě neosekaných frekvencí však X850PRO nepředpovídám nijak výrazný úspěch. Problémem by mohl být poměr cena/výkon. Pokud totiž cena této karty (s daní) nebude nižší, než 10000Kč, nebude (vzhledem k výkonu limitovanému 12 pipelines) populární (výrobní náklady jsou kvůli použitým pamětem stejné jako u plnohodnotné XT verze).
V následující tabulce jsem se zaměřil na modely, které nabízejí plných 16 pixel pipelines. Jsou seřazeny podle teoretického výkonu. Všimněte si, že X850XT je sice rychlejší, než X800XT, ale také pomalejší, než X800XT-PE (paměti o 20MHz níž). Celá nová série přináší jedinou kartu, která disponuje lepšími teoretickými parametry, než top minulé řady - X800XT-PE. Touto kartou je samozřejmě Radeon X850XT Platinum Edition a na ni se dnes zaměříme.
Radeon X800XL | Radeon X800 XT | Radeon X850 XT | Radeon X800 XT PE | Radeon X850 XT PE | |
VPU | R430 | R420 / R423 | R480 | R420 / R423 | R480 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC low-K | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm TSMC low-K | 0.13 ľm TSMC low-k |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 160 milionů | 160 milionů | 160 milionů | 160 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti | 512 MB | 512 MB | 512 MB | 512 MB | 512 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 500 MHz | 520 MHz | 520 MHz | 540 MHz |
Takt pamětí | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 540 MHz (1080 DDR) | 560 MHz (1120 DDR) | 590 MHz (1180 DDR) |
Paměťová propustnost | 32. 0GB/s | 32.0 GB/s | 34.6 GB/s | 35.8 GB/s | 37.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 8000 Mpixel/s | 8320 Mpixel/s | 8300 Mpixel/s | 8640 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s | 8320 Mtexel/s | 8300 Mtexel/s | 8640 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 600M | 750M | 780M | 780M | 810M |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | 3Dc Compression Temporal AA | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compression Temporal AA | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 |
Radeon X850XT - Platinum Edition
Pojďme se podívat na ty nejzásadnější rozdíly mezi novým X850XT-PE a X800XT-PE.
Takt. frekvence jádra | Takt. frekvence pamětí | Průměrný nárůst | |
X800 PRO / X850 PRO | +10% | +20% | +15% |
X800 XT / X850 XT | +4% | +8% | +6% |
X800 XT PE / X850 XT PE | +4% | +5% | +5% |
Taktovací frekvence karty se z procentuálního hlediska moc neliší. Pokud bychom srovnávali skutečné hodnoty fillrate a paměťovou propustnost, zjistíme, že rozdíl odpovídá výkonu karty generace TNT2Ultra / Voodoo3 :-)
Také si můžeme srovnat referenční design obou karet:
![]() | ![]() |
- kliknutím zvětšíte - |
- chlazení (single-slot / dual slot)
- rozhraní (AGP 3.0 - 8x / PEG 16x) *
- výstupy (D-Sub + DVI-I / dual DVI-I
- napájecí konektor (4-pin molex / 6-pin)
* X800XT PE existuje i v PEG verzi; ta je ale špatně dostupná
Ještě než přistoupíme k popisu naší testované karty, můžeme si srovnat parametry X850XT-PE a ostatních karet přítomných v dnešní recenzi.
GeForce 6800 | GeForce 6800GT | GeForce 6600GT @SLI | Radeon X800 PRO | Radeon X800 XT | Radeon X850 XT PE | |
VPU | NV41 | NV45 | 2x NV43 | (R420) R423 | (R420) R423 | R480 |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC low-K | 0.13 ľm TSMC low-K | 0.13 ľm TSMC low-k |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | ? (~200mil.) | 222 milionů | 143 milionů | 160 milionů | 160 milionů | 160 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 2x 128-bit DDR | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 2x 128 MB | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 325 MHz | 300 MHz | 500 MHz | 475 MHz | 500 MHz | 540 MHz |
Takt pamětí | 300 MHz (600 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 450 MHz (900 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 590 MHz (1180 DDR) |
Paměťová propustnost | 19.2 GB/s | 32. 0 GB/s | 2x 32.0 GB/s | 28.8 GB/s | 32.0 GB/s | 37.8 GB/s |
Fill-rate (single-text.) | 3600 Mpixel/s | 4800 Mpixel/s | 8000 Mpixel/s | 5700 Mpixel/s | 8000 Mpixel/s | 8640 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-text.) | 3600 Mtexel/s | 4800 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s | 5700 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s | 8640 Mtexel/s |
Vertex Shader | 5 | 6 | 2x 3 | 6 | 6 | 6 |
Transformací Troj./s | 375M | 450M | 2x 375M | 712M | 750M | 810M |
Počet Pixel Pipelines | 12 (z 12ti !) | 16 | 2x 8 | 12 (z 16ti) | 16 | 16 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | podpora SLI, UltraShadow, 32x0 | podpora SLI, UltraShadow, 32x0 | SLI, UltraShadow, 32x0 | 3Dc Compression Temporal AA | 3Dc Compression Temporal AA | 3Dc Compr. Temporal AA OverDrive 3 |
Hi-End řešení pro PEG ještě příliš dostupná nejsou, ale přesto jsme se snažili vybírat tak, aby byly zastoupeny karty z podobné cenové kategorie a s podobnými parametry. Navíc jsme zařadili i samostatnou GeForce 6600GT, takže můžete porovnat výsledek v SLI a na single.
Možná se budete ptát na GeForce 6800 Ultra PEG a Radeon X800XT-PE PEG. Důvod absence této dvojice je prostý. GeForce byla sice oficiálně představena, ale vyrobeno bylo pouze 200ks karet, které byly určeny pro recenze předním světovým serverům a pro prominentní zákazníky. Až před několika dny se znovu rozjela výroba - tudíž bude ještě nějaký ten týden trvat, než bude Ultra pro PEG běžně v prodeji. Radeon X800XT-PE PEG se sice vyrábí, ale v době testování byla rovněž nedostupná.
{mospagebreak title=HIS Excalibur Radeon X850XT- Platinum Edition}HIS Radeon X850XT Platinum Edition je zabalen v typicky modravé krabici, na které jsou dokonce uvedeny i frekvence, na které je karta taktována (pochvala). Dále se dočteme o přítomnosti funkce VIVO, 256MB GDDR3 a podpoře HDTV.
- kliknutím zvětšíte -
Od referenční karty se produkt společnosti HIS liší pouze "výzdobou" chladiče. V pravé části karty vidíme 6-pin napájecí konektor a vedle něj žlutý interní VIVO port.
- kliknutím zvětšíte -
Zadní strana PCB nese sponu chladiče, heatsink pro chlazení pamětí a VIVO procesor:
Tím je ATi Rage Theater. Stále ATi Rage Theater :-). Skladových zásob je zřejmě mnohem více, než by se dalo čekat, a tak se brzy s VIVO funkcí setkáme na ještě větším množství karet. Na sérii X850 bude opět Rage Theater zastávat pouze funkci video-in procesoru (ADC); o video-out se stará jádro (R480).
- kliknutím zvětšíte -
HIS X850XT-PE nabízí duální DVI-I výstup (s možností redukce na analogový D-Sub u obou konektorů) a dále specializovaný S-VHS konektor, ke kterému můžeme připojit velké množství kabelů a redukcí:
Příslušenství zleva:
- S-VHS -> S-VHS kabel
- HDTV (YPbPr) redukce
- napájecí kabel "Y" s redukcí na 6-pin
- S-VHS VIVO redukce (composite in/out, S-VHS in/out)
- 2x DVI-I -> D-Sub redukce
- Composite - >Composite kabel (cinch-cinch)
Kvalita výstupu a chlazení
O kvalitě výstupu X850XT-PE je zbytečné psát víc, než že je vynikající. Troufl bych si říci, že je ještě o kapku lepší než u Radeonu 9800Pro. Rozdíly jsou sice málo patrné, ale když se na ně zaměříte, pak je najdete. Ve srovnání s kartou ASUS Geforce 6800 je to pastva pro oči, ale rozdíl bude patrný jen pro ty, kdo mají opravdu špičkový monitor.
Zajímavější je systém chlazení. Je to poprvé, co ATi použila jako referenční chladič dual-slot monstrum. To se skládá z měděného jádra a lamel, kovové podstavy, wind-tunelu z průhledného plastu a červeno-oranžové odstředivé turbíny.
Vzduch je nasáván v case a proudí skrz měděné lamely umístěné nad jádrem. Tudy se dostane do středu turbíny...
...ze které je odstředivou silou vyfukován ven z case. To nese pár výhod i nevýhod. Velkou výhodou je posílená ventilace PC skříně, další pak, že karta nezvyšuje teplotu vzduchu ve svém okolí.
Nevýhoda je zabrání sousedního slotu. Ale musím ocenit, že další slot je už možné použít, protože chladič nenasává vzduch přímo u turbíny, ale až vzadu u napájecího konektoru. To je výhoda oproti GeForce 6800 Ultra, u které není doporučováno (právě kvůli umístění sání) osazovat sousední pozici.
Další nevýhodou je hlučnost chladiče. Vzpomínka na tiché X800 je v pryč. Ačkoli jsou u některých modelů otáčky chladiče automaticky regulovány, nic podobného jsme na testované verzi od HIS nepozorovali. Úroveň hluku tohoto řešení není vůbec příjemná, ale stále nedosahuje hodnot GeForce 6800 Ultra nebo legendární GeForce FX 5800.
Po delší době se na kartě ATi znovu setkáváme s chlazením paměťových modulů. Když kovový heatsink sejmeme...
... zjistíme, že je podložen rádoby teplovodnou páskou. Pasta by byla mnohem lepší řešení.
Po absolvování popsané procedury jsme zjistili, že HIS X850XT-PE používá 1,6ns GDDR3 moduly (~625MHz/1250MHz) společnosti Samsung. Paměti bohužel nešly přetaktovat ani 1MHz nahoru a podobně tomu bylo i u jádra, které skončilo na hranici 550MHz. Stejně -jako heatsink na pamětech- můžeme demontovat i zbytek chladící aparatury:
- kliknutím zvětšíte -
Ani pamětem na druhé straně PCB nebylo dopřáno víc, než prapodivná zarůžovělá "chladící" hmota. Jádro je naštěstí ošetřeno silikonovou pastou a je v kontaktu přímo s měděnou částí chladiče. Za toto rádoby chlazení paměťových čipů má karta minusové body, ale jinak je toto řešení lepší než u konkurenční (referenční) nVidia GeForce 6800 Ultra, která je navíc o poznání hlučnější.
{mospagebreak title=Současná konkurence (pro PCIe)}Protože jsme dosud neměli možnost představit dvě z grafických karet přítomných v tomto testu samostatně, nabízím vám jejich bleskové preview ;-)
Asus EXTREME N6800 (GeForce 6800, 256 MB)
Je karta založená na GPU nVidia NV41, což je v podstatě NV40 s nativní podporou PEG 16x, ale pouze s 12 pipelines. Těchto 12 pipelines nese čip fyzicky, víc jich v jádře není (ani vypnutých), takže není co odemykat. Zdůrazňuji to pouze proto, aby nedošlo k nedorozumění. (AGP verze 6800 fyzicky 16 pipelines nese, ale 4 jsou neaktivní)
- kliknutím zvětšíte -
Balení EXTREME N6800 v celé své kráse
- kliknutím zvětšíte -
Karta je vybavena 256MB grafické paměti, nedisponuje konektorem pro přídavné napájení a podporuje SLI režim. Osazeny jsou konektory DVI-I, D-Sub a S-VHS (pro video-out). Jako detail uvádím takty karty, které jsou trošku odlišné od AGP verzí. Jádro má takt 350MHz a paměti (2,8ns) pouhých 600MHz, což se musí zákonitě projevit při FSAA.
MSI RX800XT-VTD256E (Radeon X800XT, 256 MB)
PEG 16x verze Radeonu X800XT je téměř stejná, jako její starší sestřička pro AGP 8x.
- kliknutím zvětšíte -
Nebyla by to společnost MSI, kdyby svojí kartu nezabalila do velké pestré krabice.
- kliknutím zvětšíte -
Radeon X800XT používá známý regulovatelný (a tichý) chladič. Interní konektory jsou 6-pin napájecí a žlutý VIVO port (ano, i tato karta nese Rage Theater). Trojice výstupů drží tradici: D-Sub, DVI-I a S-VHS (VIVO). Pro informaci uvádím, že jsem se s touto kartou dostal na takty 545MHz pro jádro a 1150MHz pro paměti, což vám díky podobným frekvencím u HIS RX850XT PE umožní vidět i výkonový nárůst této karty při OC. Nezáleží zde na tom, že v případě MSI RX800XT je použit čip R423 (HIS RX850XT PE má R480). Na stejných frekvencích podávají shodný výkon.
{mospagebreak title=Sestava a syntetické testy}U herních testů jsou uvedeny dva grafy; první výsledky jsou bez použití vyhlazování a anizotropního filtru, druhý výsledek ukazuje propad výkonu při zapnutí těchto funkcí (FSAA 4x a anizotropní filtrování 8x). Pro zajímavost uvádím v hranatých závorkách nárůst výkonu v SLI na GeForce 6600GT.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3500+ (jádro Winchester, 2200MHz, 512KB cache, sc939) |
Chladič CPU | GigaByte 3D Cooler |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | MSI K8N Diamond, nForce 4 SLI |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 66.93 (oficiální) |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 340 |
Herní testy | Aquamark 3 |
3DMark 2003
Verze | 3DMark 2003, patch 340 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
V testu 3DMark03 se nejlépe projevila dvojice karet GeForce 6600GT v SLI, která o necelých 5% překonala Radeon X850XT-PE. Zajímavá shoda nastala u Radeonu X800XT a GeForce 6800GT. [SLI nárůst: +73%]
3DMark 2005
Verze | 3DMark 2005, patch 1.10 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
Nový 3DMark05 ukazuje X850XT-PE ve velmi dobrém světle. O necelých 6% překonala SLI řešení, které je jako celek dražší. Karta GeForce 6800GT se tentokrát vyrovnala Radeonu X800PRO. [SLI nárůst: 69%]
CodeCreatures Benchmark Pro
Verze | Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek) |
Nastavení | požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader |
Stažení benchmarku | http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256 |
S CodeCreatures se pomalu loučíme; Radeony vedou; X850XT-PE má oproti 6800GT zhruba 9% náskok. [SLI: +55%]
SPECViewperf 8
Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Engine hry Aquanox 2 vyhovuje Radeonům (+7% pro XT-PE); GeForce 6600GT SLI nabízí výkon srovnatelný s GeForce 6800GT nebo Radeonem X800XT. [SLI: +22%]
{mospagebreak title=Doom 3}Verze | 1.0 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Díky uvedení X850 se ATi opět trochu polepšila ve hře Doom 3; náskok nVidie je patrnější až při rozlišení 1600x1200 (+9% oproti GeForce 6600GT v SLI). [SLI: +19%, +57%, +76%]
S rychlým FSAA dokáže Radeon X850XT-PE tvrdě šlapat na paty i GeForce 6800GT. Radeon X800PRO ale velmi propadá. [SLI: +52%, +73%, +76%]
{mospagebreak title=FarCry}Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Bez použití FSAA/AF je FarCry silně limitován výkonem CPU, takže rozdíly neberte nijak vážně. [SLI: -8%, -2%, +28%]
I přes podporu SM3.0 v patchi FarCry 1.3, má ATi velký náskok. 22% v 1600*1200 oproti GeForce 6800GT je velmi slušný výsledek.[SLI: +21%, +17%, +76%]
{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Test Primeval jsme již v minulosti hojně používali. Zobrazuje rozsáhlé venkovní prostory, je závislý na grafické kartě a vykresluje velké množství explozí a efektů, které jsou značně náročné. Velký pokles výkonu se projeví v kombinaci s anizotropní filtrací a FSAA.
[SLI: -5%, +2%, +16%]
Jak jsem již zmínil, výsledkem kombinace Primeval a FSAA je extrémně náročný grafický test. Radeon 850XT-PE vede až o 20%. SLI zde vůbec neprofituje a dokonce výkon mírně snižuje. [SLI: -7%, -30%, -10%]
{mospagebreak title=Half-Life 2}Verze | Half-Life 1.0 |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |
Half-Life 2 pěkně rozděluje barevné herní pole :-) Radeon X850XT-PE nabízí až dvojnásobný výkon oproti GeForce 6600GT SLI. [SLI: -3%, +29%, +48%]
FSAA pouze mírně mění pořadí (SLI se 128bit sběrnicí se dostává o stupeň níže).
[SLI: +25%, +38%, +47%]
Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake 3 engin (upravený), multitexturing |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat |
COD je jako další OpenGL engine výhodnější pro GeForce 6. GeForce 6800GT exceluje, je až o 7% rychlejší než nový Radeon! [SLI: +5%, +7%, +7%]
Call of Duty s FSAA podává vyrovnanější výsledky. Až na podivný propad GF6800. Radeon X850XT-PE je až o 6% výše, než GeForce 6800GT. [SLI: +5%, +9%, +8%]
{mospagebreak title=Serious Sam - The Second Encounter}Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Na hře Serious Sam už je také většina procesorů krátká; vývoj v oblasti grafických karet je prostě rychlejší. Z výsledků bez filtrací bych opět pádné závěry nedělal, v praxi nejsou rozeznatelné. [SLI: -6%, +4%, +23%]
Vysoká rozlišení a AntiAliasing vynášejí ATi, a tak se po delší době i v této OpenGL akci dostává o 5% nad GeForce 6800GT. V nižším rozlišení naopak podobně vede nVidia.
[SLI: 0%, +17%, +32%]
V testu high-endu pro AGP byla situace nerozhodná, ale dnes je výsledek jednoznačný. HIS Radeon X850XT-PE 256MB/VIVO je vítěz. Možná by rozhodování nebylo tak snadné, kdyby se už objevily první GeForce 6800Ultra PEG, ale s přihlédnutím k faktu, že výroba R480 čipů začala výrazně dříve, než výroba NV45 čipů, je zřejmé, že se nynější situace hned tak nezmění.
ATi i nVidia už v tomto směru několikrát narazily (GeForce FX 5800, Radeon X800XT-PE, GeForce 6800 Ultra AGP) a podle dosavadních zpráv se zdá, že je nVidia stále laxní a nehodlá se poučit (tím mám na mysli sérii GeForce 6800 Ultra PEG, která byla vyrobena pouze pro účely testování). Tento přístup trh neodpouští. Sečteno a podtrženo, za dnešní prohru si nVidia může sama.
Na závěr jsem pro vás připravil několik čísel, která se týkají Radeonu X850XT-PE:
- sečtený framerate herních testů RX850XT-PE je o 5,5% vyšší, než na GF 6800GT
- počítám-li pouze rozlišení 1600*1200, činí tento rozdíl +7,4% (pro RX850XT-PE)
- počítám-li všechna rozlišení, ale s AF/FSAA, je rozdíl +8,3% (pro RX850XT-PE)
a také ukázku vlivu SLI na výkon (GeForce 6600GT)
- rozdíl mezi GF 6600GT samostatně a v SLI činí v průměru +20,8%
- při rozlišení 1600*1200 je tento rozdíl roven +35,6%
- při použití FSAA (ve všech rozlišeních) pak odpovídá +24,9%
Radeon X850XT-Platinum - vítěz - celkové hodnocení:
Plusy:
- výkon
- nativní PEG 16x řešení
- systém chlazení snižuje teplotu v case (chladič má velký tah)
- vynikající poměr cena/výkon v hi-end segmentu
- multimediální výbava (VIVO, HDTV, vynikající kvalita obrazu, ale i dual-DVI-I)
Mínusy:
- hlučné chlazení (otáčky chladiče nejsou regulovatelné)
- rozměry karty (oproti X800XT PE)
Na závěr ještě zmíníme aktuální ceny testovaných High-Endových karet.
Grafická karta | Aktuální cena |
Asus Extreme N6800 (GF6800) | 12673,- bez DPH (Levi) |
MSI NX6800GT-T2D256E (GF6800GT) | 13999,- bez DPH (Levi) |
MSI RX800XT-VTD256E | 14050,- bez DPH (Levi) |
HIS Excalibur Radeon X850XT PE | 15600,- bez DPH (Levi) |
Grafické karty do tohoto testu zapůjčila firma Levi, které tímto děkujeme
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
6800 jsou přeci jen o něco starší a hlavně levnější než X850
Největší přínos těchto karet bych viděl ve sražení cen všech typů Geforce 6800 :o) Což je rozhodně JEN a JEN dobře!
A je dobře že se ATI do svých poněkud technologicky zastaralých karet snaží dostat PS3 a VS3.
Je jisté, že nová grafika FUDO od ATI už bude stejně tak technologicky dobrá jako povedená Geforce 6800.
Co jediné, tak Geforce 6800 bych si nepořídil pokud počítač používáte na přehrávání filmů, to už bych raději šáhl po dražším Radeonu. Má lepší obraz.
takže: X850XT-PE - 18546 KČ s DPH
2*6600GT + deksa MSI SLI = 17637 Kč s DPH (2 grafiky + deska!)
já tu prostě nevidím to " SLI řešení, které je jako celek dražší. " To je do nebe volající = prostě dvě grafiky a deska a ještě lirt zbyde oproti ATI, můžete mě vysvětlit kde je to dražší?????
nejsem ani atinak ani nvdiak ale todle mě zarazilo.
Jinak pěkný článek. / co někdy skusit dát 2 6800 do SLI? /
Díky za odpověď Kuna
Ta ASUSka se dá také sehnat o litr levněji a když koupíš MSI tak nejméně o 2500 levněji. Myslím si, že MSI je sice boardový ehm.. no raději nic, ale umějí udělat hodně levné desky. V Levi: CAM2048 v é K8N SLI-Platinum, nForce4-SLI,2xPCI-E,GbLAN bez DPH 4 980
Pokud máš známé tak jí seženeš za 3500,- bez DPH. Takže pokud to budeš mít přes známé a bez dokladu tak: 3500+4500+4500 je kolik? Je 12litrů bez DOKLADU s dokladem a pak *1.19 Takže za 15 litrů.
treba 6600GT GigaByte MAYA GV-NX66T128D 128MB, PCI-E 5 697,-
MicroStar K8N SLI Platinum - nForce4 SLI 5637,-
(vše s dph)
cena= 17031,- :-) tak jeste pevnejc no, ale takovejch obchodu je kupa.
A rozhodně bych zakázal Fet, to jsou prý totiž globální drogy :o) Rozhodně bych je zakázal Antiglobalistům. Stejně tak jako norkové kožichy, basetbalové pálky z Carefooru a placení dlažkama v McDonaldu.
PS: Zajímalo by mě, jestli když v McDonaldu platěj Antiglobalisté dlažkama, jestli jim vracejí drobné nazpět a nebo jestli dlažky nerozměňují. Asi ne. Dlažka není v ČR platidlo schválené ČNB. Mimochodem jaký je kurz Dlažky VS EUR,LIBRY,USD a US-Deu?
2) 3D Marky jsou jediné testy, ve kterých se SLI projevilo, takže lepší poměr cena/výkon v tomto případě opravdu nemá (a stejně jako 6600GT SLI může být od různých výrobců, tak i X850XT-PE může být od různých výrobců - chytrému napověz...)
(Z nouze proto, ze tyden po novem roce nemeli ani jednu ze 3 karet co jsem si vybral, takze nakonec jsem si priplatil vic nez jsem chtel).
Co se tyce vykonu jsem pomerne nadsen - konecne mne EQ2 beha plynule v 1280*1024 (LCD). HL je taky perfektni s 4xAA a Aniso.
Co mne trochu toci je hlucnost. Na rozdil od komentare v recenzi ke zmene otacek v recenzi u meho kusu dochazi. Pri startu je to jak start raketoplanu.... pak se stahnou otacky a hluk je v pohode (temer neslysne).
Pri pustene 3D apikaci se otacky meni a to je to co mne vadi - hluk neni az tak hrozny ale zmeny frekvenci jsou pro mne docela rusive.
Takze otazka - nevite o alternativnim chlazeni? Nepasuje na tuhle kartu treba Arctic Cooling pro X800 series?
Nic proti Ati, ale ta cena, absencia PS3. Kebyze ju porovnate s 6800Ultra, tak si myslim, ze Ultra je vitaz.
A co sa tyka HL2 tak casom to GF dotiahne, tak isto ako Ati v D3
Inac pekny kusok.
osobně bych čekal že SLI bude výkonější...snad to pořeší ovladače.Kdyby jenom převzali řešení od 3dfx, udělali by dobře..btw. jsem zvědav jestli se vám dostane do rukou grafika se dvěma 6600GT na jednom boardu
Až Ultra bude, recenzi samozřejmě uděláme.
Hele ty chytrej ty o tom vis asi velky kulovy to co rikas ze si ted koupis jednu a za rok dalsi a pak je hodis do sli neni tajk jednoduchy jak myslis protoze vsechny karty nejdou do sli napr musej byt od stejneho vyrobce a mit stejny komponenty atd takze to neni takova sranda nehlede ze na to ze za rok uz budou grafiky uplne nekde jinde a davno za 6000kc koupis rychlejsi kartu nez ty 2xSLI a nehlede na to ze vubec nepodavaj 2X vykon ani omylem ve vetsine her je to slabejch 20% a min proste SLI jak ho uvedla nVIDIA je blbost. Nejsem zastance ATI ani nVIDIE protoze si naprilad myslim ze ted je nejlepsi cena/vykon v mainstreamu samozrejme 6600GT coz je perfektne vyvazena karta takze aby nikdo nemel kecy, ale to je muj nazor kdyztak nekdo argumentujte.
mam dotaz :-)
pujde mi na ni VGA Silencer 4 (mel sem na me stare X800PRo AGP)
a jestli mate nekdo zkusensti s taktovani podle me by na uroven Platinum jit mela
Jeste zde uvedu vypis z toho e obchodu:
Bohatě vybavená a výkonná grafická karta s jádrem ATI Radeon X850XT vyrobeném 0,13u technologií. Obsahuje 256 MB DDR paměti na sběrnici o šířce 256-bitů s propustností až 32 GB/s. Karta nabízí klasický VGA D-SUB výstup pro připojení CRT monitoru, digitální DVI výstup, TV-out standardu HDTV a dvojici VIVO konektorů, díky kterým umožňuje záznam externího analogového videosignálu.
Grafické jádro čipu má paralelní strukturu s 16 pixel pipeline, rozdělenými do čtveřic a využívá pokročilé technologie pro rychlejší zpracování geometrie zobrazované scény. Samozřejmostí je plná podpora akceleračního rozhraní Direct X 9.0 s vertex shadery a pixel shadery do verze 2.0+. O maximální kvalitu obrazu se stará technologie SmoothVision HD s bezeztrátovou barevnou kompresí 6:1, 2x/4x/8x/16x anizotropním filtrováním a adaptivními algoritmy pro bilineární a trilineární filtrování obrazu.
Parametry a specifikace:
Grafický čip:
ATI Radeon X850 XT
Počet pixelpipeline: 16
Grafická paměť:
256 MB DDR3
256-bitová sběrnice
Výrobní technologie:
0,13u
Rozhraní:
PCIe x16
Výstupy/Vstupy:
VGA D-SUB
TV-out
DVI
Video-in / Video-out
Maximální rozlišení:
2048 x 1536 bodů @ 85 Hz
Podporované standarty a technologie:
Microsoft DirectX 9.0
OpenGL 2.0
SMARTSHADER HD
SMOOTHVISION HD
VIDEOSHADER HD
HYPERZ HD
(To neni sarkasticka, ani zavistiva poznamka. Znam par lidi, kteri takto upgraduji, ale proste jsem zatim nepochopil jejich duvody.)
odpovidalo by to ctvrtinovemu rozdilu v cene...
Kdybyste misto hrani na tech masinach pracovali nebo koukali na porno, tak vam bude stacit moje GF2-MX a usetrite hromadu penez, ktere muzete rozhazet s zenskyma :-D
Jediny duvod, ktery me napada, proc nezaradit do testu SLI reseni s 6800GT je cena. Ta uz je trochu hrubo pres dosah normalniho cloveka. Tech 16 tis. za X850 se este furt da.
1) Jednoznačně jsem uvedl, že do testu byly zařazeny karty v určité cenové kategorii
2) O "mnoha podstatných změnách" jsem nepsal ani slovo
->"Padesátka v názvu tentokrát znamená vyšší taktovací frekvence jádra i pamětí a několik nových features"
->"Pokud byste hledali něco nového, něco, čím starší řada X800 nedisponuje, ušetřím vám čas a práci. Výčet je totiž prakticky stejný:"
Takže si laskavě nevymýšlej něco, co jsem ani nenapsal a s čím navíc nesouhlasím :-)
3) X850XT-PE nejvýkonnější karta je. Na tom by nic nezměnilo ani zařazení 6800GT SLI (to jsou totiž dvě karty a navíc toto řešení jako celek stojí skoro dvojnásobek). Po zařazení 6800 SLI by nám někdo mohl vytknout, že jsme si nesehnali desku s podporou AVA, abychom mohli otestovat výkon dvou X850XT-PE. Vždycky je nutné stanovit určité meze a vždycky bude někdo, komu se to nebude líbit.
---
2) Stale mi prijde, ze rozepisovat se o "několika nových features", kdyz se jedna v realu o rozdilny tvar chladice a napajeciho konektoru, je celkem zbytecna namaha.
3) A co takovy Golden Sample GF6800U od Gainwardu? Myslim, ze by v rade testu X850XT-PE pekne prohnal. Skoda, ze tak dusledne vyclenujete karty na AGP a PCI-E, jakoby to kazde hre/benchmarku nebylo jedno...
@James: ???
"zvlast kdyz ji sehnat lze, jak tu nekdo psal"
Odkaž mě na libovolný obchod, kde jí do 48hodin seženou. Já vím pouze o jednou uskutečněném prodeji dvou samplů od Asusu. To je trochu málo na to, abych mohl kartu považovat za dostupnou. Vážně nevidím důvod pro zařazování karty, která se neprodává /a v době přípravy recenze dokonce nebyl dostupný ani jeden vzorek/.
"Stale mi prijde, ze rozepisovat se o "několika nových features", kdyz se jedna v realu o rozdilny tvar chladice a napajeciho konektoru, je celkem zbytecna namaha"
Dual-slot, frekvence, napájení a především OverDrive3, což jsme ale neměli možnost otestovat. Nechápu, co je špatného na porovnání rozdílů mezi X800 a X850. Bylo by profesionálnější to zamlčet s konstatovat, že mezi X800 a X850 není jediný rozdíl?
Mám pro tebe návrh. Sežeň si do týdne SLI desku, X800XT, X850XT-PE, dvě 6800GT PEG, dvě 6800Ultra PEG, napiš o tom publikovatelný článek, se kterým budou všichni spokojení a já odejdu z PCT ;-)
---
Thanks...
"kde jí do 48hodin seženou" - mozna to chce si dat na sehnani podkladu, provedeni testu a sepsani recenze vic casu, nez pouhe 2 dny... :o)
"Dual-slot," - o tvaru chladice jsem psal...
"frekvence," - tohle ale pises jeste pred onemi "několika novými features"
"napájení" - o tvaru napajeciho konektoru jsem taky psal
"a především OverDrive3, což jsme ale neměli možnost otestovat" - predevsim ~ nemeli moznost otestovat = zvlastni slovni spojeni. Nejaky Overdrive je v ovladacich i u X800 a jedna se o obycejne pretaktovani (v pripade X800XT PE jenom jadra a jedna se o naprosto nepodstatne navyseni). Nikde nerikam, nepis o rozdilech, ale to nadsene pojeti, jake by bylo adekvatni treba pri popisovani rozdilu 9800 a X800, si to nezaslouzi a v zaveru mela byt apson jedna veta ve smyslu, ze ten, kdo ma uz X800 nema nejmensi rozumny duvod prechazet na X850, zvlast kdyz uz v lete ma byt Fudo.
Nekritizuji, jen vznasim drobne pripominky, tak uz se tak nebran! ;)
To nejlepsi nakonec CPU mi slape pri 1.450V se standartnim chlazeni BOX AMD a teplota je 38-49°C takze pohoda.
Pokud muzu radit tak se vykasly na INTELA v jakekoliv podobe a kup si AMD64 3200+ (0.09) protoze ty jdou taktit az je to neskutecne.Mel jsem celkem 4 kusy a vsechny sly min na 260x10 takze neni co resit :-))
Timto samo nezaneviram na Intela ale uprimne tedka zadny slusny procik od I neni.AMD vede jasne jak ve vykonu tak i v CENE.
Mejte se all a nebomabrdujte me ze jsem momentalne presel od Intela k AMD ..... jinak dobrej clanek
SLI je opravdu jen a jen k smichu...
stala me 14500Kc s DPH a zatim jedu na 550/1150 a mam tam VGA silencera kterej je 1x tissi a teplota mi klesla pri zatezi o 25°
Vazne by se meli nekteri co obhajuji nVidii zamyslet nad tim, ze dnes opravdu jejich guru nema ten potrebny vykon, ale jak jsem rekl, DNES
Ne, ted zas chvili vazne, rozhazet prachy s zenskyma je bohuzel jen chvilkova zalezitost, pc vydrzi o neco malo dele