Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Seznam kapitol
Hned na začátku chci podotknout, že je tento článek mým prvním a proto bych ocenil, kdyby jste na tuto skutečnost brali ohled :-). Pak Vám chci také popřát hodně štěstí a dobrého hardwaru do nového roku 2004. Tak a teď začneme. Dnes bych vám chtěl nastínit jak bude vypadat tento rok (2004) na poli grafických karet. Nejdříve představím nového konkurenta v podobě XGI Volari a koukneme se na jeho šance obstát v dnešním boji. Určitě se také zmíním o nových čipech S3. Dále bych chtěl letmo představit nejnovější technologie, kterými dnešní grafické karty disponují. A to včetně programů, které vám mohou mnohé prozradit o fungování PixelShaderů. Článek by Vás měl především informovat a také nás zajímá, co si o nových konkurentech myslíte. Uspějí?
Firmy ATI a nVidia známe všichni. A to především jako výrobce grafických čipů, které dlouhou dobu neměly konkurenci a pokud tady nějaká byla (např. Xabre), velice brzy se těmto dvěma firmám podařilo pokusy o ovládnutí trhu s grafickými čipy potlačit. Není to tak dlouho, co se objevily výrobky firmy XGI, která se rozhodla zariskovat a vydala sérii grafických karet. Ty se mají stát konkurencí jak firmě ATI tak i nVidii. A aby toho nebylo málo, objevila se další firma, která bude bojovat o přízeň zákazníků, zajímajících se o novou grafickou kartu. Firma S3 Graphics. Očekává se, že firma nebude atakovat nejvyšší příčky, dá se však podle všech informací i ona považovat za nepřehlédnutelného rivala. Jak to nakonec vše dopadne, to ukáže až čas, je však jisté, že ceny by mohly bát přívětivější než doposud.
XGI Volari
Po dlouhá léta byli na trhu jen dvě firmy, které dodávali kvalitní herní grafické čipy (Matrox nelze považovat jako rovnocenného konkurenta pro ATI a nVidii na poli herních akcelerátorů). Tyto firmy se neustále předháněli, kdo vyrobí výkonnější grafickou kartu, až to vyústilo v to, že dnešní čipy jsou asi tak rok možná dva před CPU. |
Krásným příkladem toho může být nedávná blesková zpráva. Teď se situace mění, XGI nastupuje a ekonomové z ATI i nVidie začínají mít strach co se bude dít a myslím si, že se mají čeho bát. No posuďte sami: nejvýkonnější grafická karta od XGI (Volari Duo V8 Ultra) dohání Radeona 9800PRO. Někdo by řekl, že to není nic moc, ale musíte brát v potaz to, že ovladače pro tyto karty jsou trošku dost mladé a nejspíš obsahují spoustu bugů.
Pak je tu taky nemožnost optimalizace dnešních her (benchmarků) pro tyto karty. Na druhou stranu je možné, že to dopadne tak jako tomu bylo minule s kartami Xabre. Osobně těmhle kartám dávám daleko větší šance, už jen protože obsahují nejnovější technologie (to Xabre si o tom mohla jenom nechat zdát... vždyt neměla ani T&L).
No a jak tomu je s názvem firmy? Ten vznikl v době, kdy firma SIS přestala dodávat čipy Xabre. Takže XGI není nic jiného než SIS. Poté XGI získala na své portfolio firmu Trident´´´´s graphics. Jak jsou na tom grafické karty XGI papírově se podíváme v následující tabulce.
Specifikace karet firmy XGI
GeForce FX 5950 Ultra |
Radeon 9800 XT |
XGI Volari Duo V8 Ultra |
XGI Volari V8 Ultra | |
Výrobní proces |
0.13 ľm |
0.15 ľm |
0.13 ľm |
0.13 ľm |
Technologie čipu |
256-bit |
256-bit |
256-bit |
256-bit |
Počet transistorů |
135 milionů |
107 milionů |
90 milionů (2x) |
90 milionů |
Paměťová sběrnice |
256-bit DDR/DDR-II |
256-bit DDR/DDR-II |
256-bit DDR/DDR-II |
256-bit DDR/DDR-II |
Takt čipu |
475 MHz |
412 MHz |
350 MHz |
350 MHz |
Takt pamětí |
475 MHz (850 DDR) |
365 MHz (730 DDR) |
375/500 MHz (750DDR1/1000 DDR2) |
375/500 MHz (750DDR1/1000 DDR2) |
Paměťová propustnost |
30,4 GB/s |
23,36 GB/s |
32 GB/s |
28,8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) |
1900 Mpixel/s |
3296 Mpixel/s |
5600 Mpixel/s |
2800 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) |
3800 Mtexel/s |
3296 Mtexel/s |
11200 Mtexel/s |
5600 Mtexel/s |
Vertex Shader |
3 (FP Array) |
4 |
4 |
4 |
Počet Pixel Pipelines |
4 (8) |
8 |
16 |
8 |
Počet text. jednotek na pipeline |
2 (1) |
1 |
2 |
2 |
Max. textur v 1 cyklu |
16 |
16 |
32 |
16 |
Vertex Shader verze |
2.0+ |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
Pixel Shader verze |
2.0+ |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
DirectX |
9.0+ |
9.0 |
9.0 |
9.0 |
FSAA |
MultiSampling SuperSampling |
MultiSampling |
SuperSampling |
SuperSampling |
Optimalizace propustnosti paměti |
vylepšené LMA II Color Compression |
Hyper Z III+ |
- |
- |
Optimalizační enginy |
IntelliSample HCT |
SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1 |
ColorAMP Engine |
ColorAMP Engine |
Z komprese |
4:1 |
8:1 Max - 24:1 @ 6x FSAA |
8:1 |
8:1 |
Barevná komprese |
4:1 |
8:1 |
8:1 |
8:1 |
Integrované RAMDACy |
2x 400MHz |
2x 400MHz |
2x 400MHz |
2x 400MHz
|
Bitů na barevný kanál |
10 |
10 |
24 |
24 |
OpenGL |
1.4 |
1.3 |
1.4 |
1.4 |
Další technologie |
TV encoder na čipu UltraShadow Programovatelnost Adaptivní filtrování |
TV encoder na čipu Adaptivní filtrování N-patches Fullstream F-buffer |
High Definition TV-OUT (XV301) |
High Definition TV-OUT (XV301) |
Přehled modelů karet XGI
XGI Volari V8 |
XGI Volari V5 Ultra |
XGI Volari V5 |
XGI Volari V3 Ultra |
XGI Volari V3 | |
Výrobní proces |
0.13 ľm |
0.13 ľm |
0.13 ľm |
0.13 ľm |
0.13 ľm |
Technologie čipu |
256-bit |
256-bit |
256-bit |
128-bit |
64-bit |
Paměťová sběrnice |
256-bit DDR/DDR-II |
256-bit DDR/DDR-II |
256-bit DDR/DDR-II |
256-bit DDR/DDR-II |
256-bit DDR/DDR-II |
Takt čipu |
300 MHz |
350 MHz |
350 MHz |
300 MHz |
200 MHz |
Takt pamětí |
325/450 MHz 6750DDR1/900 DDR2) |
375/500 MHz 750DDR1/1000 DDR2) |
325/450 MHz 650DDR1/900 DDR2) |
300 MHz 600DDR) |
300 MHz 600DDR) |
Počet Pixel Pipelines |
8 |
4 |
4 |
2 |
2 |
Počet text. jednotek na pipeline |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Max. textur v 1 cyklu |
16 |
8 |
8 |
4 |
4 |
Vertex Shader verze |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
1.4 |
1.4 |
Pixel Shader verze |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
1.4 |
1.4 |
DirectX |
9.0 |
9.0 |
9.0 |
8.1 |
8.1 |
Podle těchto specifikací je vidět, že firma XGI nechce nechat nic náhodě a vybavila karty i po stránce podpory nejnovějších technologií velice slušně. Jestli tedy dokáže vyvinout dobré ovladače, máme se na co těšit.
Poslední otázkou a tou nejdůležitější pro většinu z nás je cena. Ta by se měla pohybovat okolo 449USD za Volari Duo V8 Ultra, tato cena je zhruba o 50USD nižší než u konkurence. Cena je ale pouze orientační a oficiálně ještě není stanovena. Jistě každého zajímá jaké firmy budou dodávat tyto zázraky a vězte, že spolupráci s XGI má zajištěno například ABIT, CHAINTECH, CLUB 3D, POWER COLOR a ZUXXEZ (tahle u nás zatím asi nehrozí).
A jak vypadá? Máme tu hned tu nejvýkonnější ze všech XGI Volari Duo V8 Ultra
Hned na první pohled si všimnete dvou větráčků.
Co to je? Ano vidíte dobře, dva napájecí konektory!
Zadní chladič, teď už chybí jen HeatPipe a je to dokonalé
Pohled bez chladiče, povšimněte si pamětí (pro každé GPU jedna sada)
Velikost karty je adekvátní osazením dvěma GPU. Jediné co mě opravdu děsí jsou ty dva napájecí konektory, čeká nás snad doba 800W zdrojů? Kdo má platit tu elektřinu? Potom si je třeba uvědomit množství tepla, které taková karta dokáže produkovat a uzpůsobit tomu proudění vzduch v case.
Architektura
Schéma s jedním GPU.
Zde je už "plná" verze.
Zde však vzniká otázka jak zpřístupnit dvě GPU pro AGPčko, to totiž bylo navrženo jen pro jeden čip. Tento problém tu ale už byl a to v době ATI Rage Fury Maxx. Tehdy ATI přišlo s velmi jednoduchým řešením a to AGP-to-PCI bridge umístěný přímo na kartě, bohužel to přinášelo i nevýhody a to, že karta dokázala pracovat jen na AGP 2x, to je v dnešní době nemyslitelné a tak XGI hledalo jiné řešení.
A co se nestalo? Našli, a dokonce velice elegantní. Jedno GPU bude jako "master" a komunikuje přímo s CPU a druhé jádro jakožto "slave" je spojeno s prvním pomocí takzvané BitFluent sběrnice. Je to jednoduché a velice účinné.
Co ze sebe dokáže vydat Volari Duo?
Jen Vás chci upozornit, že veškeré testy jsou převzaty z webu tom´s hardware guide, zde si také můžete přečíst další info co jste zde nenašli. Důvod je jednoduchý, karty se u nás ještě pořád nedají sehnat. Jsem si jistý, že až budou k mání, tak Vám přineseme recenze a podrobné testy prováděné přímo u nás.
První z nich je vcelku povzbudivý
Zde jsou nejdůležitější testy stručně vypsány do tabulky.
XGI Volari Duo V8 Ultra | FX 5950 Ultra | Radeon 9800 XT | Radeon 9700 PRO | |
UT 2003 Antalus FlyBy (1600*1200/32bit) | 90,2 | 106,6 | 91,4 | 75,0 |
UT 2003 Magma Demo (1600*1200/32bit) | 30,9 | 62,3 | 68,7 | 57,7 |
RTCW ET (1600*1200/32bit) | 41,1 | 151,1 | 126,5 | 104,4 |
Q3 Team Arena (1600*1200/32bit) | 120,3 | 188,1 | 149,5 | 123,6 |
Nastává zde zvláštní případ nelogického výkonu karty. Oba testy (Quake 3 i Wolfenstein ET) využívají stejný engine a přesto jsou zde obrovské rozdíly ve výkonu. To nás utvrzuje v tom že ovladače jsou opravdu ještě v ranné fázi vývoje.Dále si povšimněte slabého výsledku při UT2003 botmatch, zřejmě drivery zatěžují procesor víc než je zdrávo.