Hlavní stránka Hardware Grafické karty Sapphire R9 Fury v testu: Ten chladič nemá chybu!
Sapphire R9 Fury v testu: Ten chladič nemá chybu!
autor: Adam Vágner , publikováno 12.10.2015
Sapphire R9 Fury v testu: Ten chladič nemá chybu!

Po testu Strix R9 Fury od Asusu se podíváme na druhý model R9 Fury, který u nás můžete pořídit – konkurenční kartu od Sapphire s chladičem Tri-X. Cože je na něm tak skvělého? Bez náznaku potíží se vypořádá s nemalou spotřebou vysoko taktovaného GPU Fiji a po stránce hlučnosti trumfne většinu highendových karet.


Průběh přetaktování je opět shrnutý v jednoduché tabulce. Nejprve jsem přidal na ventilátoru – hlavně abych zkusil, co to udělá se spotřebou. Na maximálních 3600 otáčkách šla hodně výrazně dolů teplota čipu – ze 74 na 54 °C a s tím i spotřeba karty, z hodnot kolem 480 W o nějakých 22 W.

Na těchto otáčkách už je ale chladiče celkem nesnesitelný (61,6 dBA) a vyšší výkon větráků je znát i na spotřebě karty, takže jsem jej stáhl na přijatelnějších 2800 a 54 dBA (Ano, to taky není nic, co byste chtěli dlouhodobě poslouchat, ale je to jen abych mohl vyloučit chlazení coby příčinu neúspěchu), příkon tím mimochodem klesl o další 3 W.

Nejvíc mě zajímalo, co s výkonem udělá přetaktování pamětí.  Postupně jsem teda zvedal takt a měřil průměrná fps. Výkon se s rostoucím taktem ale rostl nerovnoměrně, občas to vypadalo, že i klesnul (Crysis je zatížený relativně velkou chybou měření, ale i tak to vypadá na drobný pokles při přechodu mezi 540 a 550 a při přechodu mezi 656 a 570 MHz). Ani v přesnějším AvP se nad 540 MHz už na výkonu moc neměnilo. Takt 575 MHz karta v AvP neustála, v Crysis kolabovala ještě o něco níže.

Vzhledem k minimálnímu rozdílu ve výkonu jsem teda nastavil takt pamětí na 550 MHz a pokračoval s GPU. Navýšení na 1080 MHz karta ustála v Crysis asi deset minut, pak jsem zvedl takt na 1120 MHz, ale okamžitě šla do kolen. Na 1100 MHz Crysis vydržela asi dvacet minut, po kterých se ale přece jen ještě poroučela (test AvP ale třikrát proběhl).

powertune nastavení taktu GPU nastavení taktu pamětí reálný takt GPU teplota GPU [°C] fan [ot./min] fps (crysis) fps AvP příkon PC [W]
0 1040 500 1040 74 1266 65,9 129,1 477,0
0 1040 500 1040 54 2800 65,9   450,0
0 1040 510 1040 54 2800 66,4   450,5
0 1040 520 1040 55 2800 66,2 129,1 451,0
0 1040 530 1040 55 2800 66,8   452,6
0 1040 540 1040 55 2800 67,0 132,3 453,2
0 1040 550 1040 55 2800 66,8   453,8
0 1040 555 1040 55 2800 66,8   453,8
0 1040 560 1040 55 2800 66,8 132,2 453,8
0 1040 565 1040 55 2800 67,1   454,0
0 1040 570 1040 55 2800 66,6 132,2 453,8
0 1040 572 1040 55 2800 66,6   453,8
0 1080 550 1080 55 2800 68,1   457,9
0 1120 550 1120 55 2800 -   457,9
0 1100 550 1100 55 2800 69,1 137,7 462,5

Výsledek je tedy takt 1100 MHz pro jádro a 550 MHz pro paměti při výrazně podchlazeném čipu na hranici nestability (přičemž nebylo zcela zřejmé, zda byly na vině paměti nebo GPU). Výkon v AvP se tím zvedl ze 129,1 na 137,7 MHz (6,6 %) a ze 65,9 na 69,1 fps v Crysis (cca 4,9 %). Díky „podchlazení“ čipu byla spotřeba paradoxně menší než na standardních taktech, a tak jsem na nastavení PowerTune během taktování ani nesahal (ale i když jsem jej zkusmo navýšil, nic se nezměnilo – stejná zůstala spotřeba karty i dosahované takty).

Stabilní takty se snesitelnou hlučností tedy budou o pár (možná desítek) MHz níže, někde kolem kombinace 1080 MHz/550 MHz, což znamená mizivou rezervu pro navyšování výkonu přetaktováním.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
39 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.