Hlavní stránka Hardware Grafické karty Megatest 28 grafik— výsledky nižší a střední třídy
Megatest 28 grafik— výsledky nižší a střední třídy
autor: Tomáš Šulc , publikováno 2.5.2011
Megatest 28 grafik— výsledky nižší a střední třídy

Výběr nové grafické karty není vzhledem k obrovskému množství produktů na trhu vůbec jednoduchou záležitostí. Abyste se v této džungli karet vyznali, připravili jsme pro vás megatest, ve kterém jsme otestovali téměř třicítku grafických karet v cenovém rozpětí od 700 do 15 000 Kč a v rozlišeních od 1280 × 1024 až po 2560 × 1440 px.


Procenta ke grafům celkového výkonu jsou počítána tak, že nejvýkonnější karta v každém nastavení dostane 100 % a vzhledem k ní se pak spočítá procentuální výkon ostatních testovaných karet. V grafech jsou pak uváděné průměry z procent v každém rozlišení, graf celkového výkonu všech rozlišení je pak průměr všech nastavení. Každé nastavení a každá hra má tedy úplně stejnou váhu na celkové hodnocení a v grafech jsou pouze hry, nikoliv 3DMarky Vantage a 11.

Megatest 28 grafik— výsledky nižší a střední třídy

Megatest 28 grafik— výsledky nižší a střední třídy

Megatest 28 grafik— výsledky nižší a střední třídy

Megatest 28 grafik— výsledky nižší a střední třídy

Megatest 28 grafik— výsledky nižší a střední třídy

Po zkušenostech z minulého megatestu jsem tentokrát netestoval všechny zástupce těch úplně nejslabších karet jako je ATI Radeon HD 5450 / 6450, nVidia GeForce 210 / GT 520 a pro názornost otestoval jen HD 5450. Výsledek je dle očekávání velmi tristní. Jen v jedné hře (F1 2010) a v jediném rozlišení (1280 × 1024 px) jsem se s kartou dostal nad deset fps a výsledek je tedy jasný: tyto nejslabší modely jsou pro hraní nepoužitelné a jednoznačně se dívejte po výkonnějších kartách.

Pokud se podíváme o kategorii výš na karty jako je GeForce GT 220, GT 430, Radeon HD 5550 a HD 5570, ani tady nečekejte zázraky a karty ani na občasné hraní nedoporučuji. Drtivá většina her se totiž i na těchto trhala i v nízkém rozlišení 1280 × 1024 px, a pro plynulé hraní by tak bylo nutné výrazně snížit detaily a pravděpodobně i rozlišení (přičemž nízké detaily a rozlišení 1024 × 768 px nedoporučuji vážně nikomu).

O něco lepší už je situace ve výkonnější kategorii, kde proti sobě stojí GeForce GT 440 a Radeon HD 5670. I u těchto karet se připravte na časté snižovaní detailů, nebude ale tak drastické a spoustu her si v rozlišení 1280 × 1024 či 1366 × 768 px zahrajete plynule na plné detaily. Z výkonnostního duelu vychází jako jasný vítěz Radeon HD 5670, svého soupeře překonává v průměru o dvacet procent.

S nejvýkonnějších levnými kartami od GeForce GTS 450 a Radeonu HD 5750 si už v nízkých rozlišeních a menších úrovních AA zahrajete poměrně dobře a velkou většinu her rozjede plynule i na plné detaily. Do nízkého rozlišení 1280 × 1024 px by měly bohatě stačit karty jako ATI Radeon HD 5670, 5750 či nVidia GeForce GTS 450 / GTX 550 Ti, do vyššího rozlišení 1680 × 1050 px bych pak doporučil některý z výkonnějších modelů. Který konkrétně si řekneme v dalších kapitolách.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
104 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 43.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.