Nvidia GeForce GTX 560 Ti - představení budoucí legendy? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Právě v tento okamžik je na trh oficiálně uváděna další grafická karta rodiny GeForce 500. Nástupce GeForce GTX 460 nabízí srovnatelné provozní vlastnosti, ale o desítky procent vyšší výkon. Společně s vysokým potenciálem k taktování jde o kartu, která má šanci stát se stejnou legendou, jakou byla GeForce 8800 GT.
Naší exkurzi výkonem a možnostmi grafické karty GeForce GTX 560 Ti musíme tradičně začít prohlídkou slajdů. Tentokrát jich není mnoho, výrobce v nich sděluje jen několik zásadních informací.
První slajd prozrazuje v podstatě vše. Novinka byla pečlivě laděna k vyššímu obecnému výkonu, ale hlavně k vyššímu výkonu na watt. Obrázek ukazuje, že GeForce GTX 560 Ti je o 33 procent průměrně výkonnější než GeForce GTX 460 1 GB, výkon na watt narostl o 21 procent. I když většinou bývají marketingová hodnocení výkonu "mimo", tentokrát se Nvidia nesekla.Ostatně uvidíte sami.
Druhý slajd je porovnání s GeForce 8800 GT, jako duchovní předchůdkyní dnes uváděné karty. Pokud bude uživatel upgradovat právě z této karty, získá zejména podporu DX11. Také počet CUDA procesorů má novinka třikrát vyšší a pětkrát vyšší geometrický výkon (Teselace). Dvakrát takovou propustnost pamětí pak završí dvojnásobná kapacita paměti. Zní to celkem impresivně, připomínám, že GeForce 8800 GT se v den uvedení prodávala za cenu 6000 Kč s DPH. A jak se jí dařilo v prodejích, i když si obchodníci na hitu přiráželi ohromné marže.
Další už známou novinkou je druhý stupeň OCP ochrany. Jistě víte, že AMD má ve svých kartách implementováno kromě klasického OCP ještě druhé, které hlídá, aby karta v brutálně zátěžových aplikacích nikdy nepřesáhla dané TDP karty. V praxi to znamená, že žádný nový Radeon nikdy ve Furmark nebude mít spotřebu vyšší, než je jeho TDP. Starší karty GeForce naopak pojedou na max, nehledě na své TDP - proto jejich extrémní spotřeba v tomto testu.
S GeForce GTX 500 tato situace ale končí. Nvidia implementovala monitoring odběru na všech napájecích větvích karty (PCI-E, 12V ze zdroje) a pokud je spuštěn test, v němž by se spotřeba zvyšovala nad TDP, karta sníží frekvence jádra, aby k tomu nedošlo. Frekvence a napětí spadne na polovinu. V praxi to znamená, že v testech jako Furmark, OCCT a podobně už nikdy neuvidíme vyšší spotřebu než je dané TDP karty. Tuto funkci lze samozřejmě vypnout, povíme si jak v kapitole o spotřebě.
1 GB paměti je limit
Ještě než se podíváme na samotnou kartu a testy, musíme si ujasnit důležitý fakt. GeForce GTX 560 Ti je karta určená maximálně pro rozlišení 24" LCD, tedy 1920×1080 nebo 1920×1200. Jde zkrátka o kartu střední třídy, nikoliv High-end, tam patří jiné produkty. Limitem snad není ani výkon jádra, ale kapacita paměti. 1 GB paměti je zkrátka už pro některé hry a vysoké rozlišení s vyhlazováním málo. Dokonce i GeForce GTX 570 se občas se 1280 MB paměti potýká s tímto problémem, tedy je jasné, že 1 GB na tom bude ještě hůře.
Změřil jsem v jedné z nejnáročnějších DX11 her vůbec (Metro 2033) množství potřebné paměti a uvidíte, že je tomu skutečně tak. Zde mají jasnou výhodu nové Radeony HD 6900 s 2 GB paměti, kterým zkrátka paměť nedojde ani u nejvyšších nastavení. Radeon HD 6950 1 GB bude ale také trpět stejně jako jiné 1GB karty. Zde je důkaz, že 1GB karty se na rozlišení vyšší než 1920×1200 opravdu nehodí.
V rozlišení 1920×1200 (4×AF) bez vyhlazování je ještě kapacita paměti 1 GB dostačující i u této náročné hry. Během hraní bylo obsazeno 738 MB, kdy nám ještě několik stovek MB zbývá. Zde není žádný problém.
Pokud u rozlišení 1920×1200 (4×AF) zapneme i vyhlazování 4×AA, nároky na paměťový buffer karty stoupnou až na hodnotu 973 MB. To už jsme téměř na konci kapacity. Hra naštěstí nedovoluje zapnout vyhlazování 8×AA, jež by paměť zcela jistě zaplnilo celou.
U vyššího rozlišení 2560×1600 (4×AF) jsou nároky stejné jako u předchozího rozlišení s vyhlazováním. Kartě zde dochází i výkon na vykreslování scény, nejen paměť. Hra je sice se skřípěním zubů hratelná, k plné plynulosti by se ale musely snížit detaily. Využití paměti je 975 MB.
Poslední obrázek ukazuje 2560×1600 (4×AF) s vyhlazováním 4×AA. Zde kartě regulérně došla paměť a hra se trhá i v menu. Buffer je zaplněn na maximum - 1023 MB. Toto nastavení bude zkrátka pro některé hry a kartu s 1 GB "smrtící", ve spoustě méně náročných her tomu tak ale není. Uvidíte v měření výkonu. I tak lze ale karty s 1GB pro vyšší rozlišení, než je 1920×1200 doporučit jen v nejnezbytnějších případech.
Modely výrobců