ATI Radeon HD 5670 — za dva tisíce a s DirectX 11
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek ATI Radeon HD 5670 — za dva tisíce a s DirectX 11

ATI Radeon HD 5670 — za dva tisíce a s DirectX 11 | Kapitola 2

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

20. 1. 2010 00:00 31

Seznam kapitol

1. Les Radeonů se rozrůstá o sekvoje a cedry 2. Prodeje v lowendu, HD 5670 a DirectX 11 3. HD 5670 a Eyefinity, HD video, Stream a výkon dle výrobce 4. Radeon HD 5670 v redakci — balení a detaily 5. Radeon HD 5670 v redakci — jádro, chladič, specifikace 6. Srovnávací tabulka, sestava, hry a metodika 7. 3DMark 06/Vantage 8. Call of Duty Modern Warfare 2 9. Colin McRae DiRT 2 10. Crysis 11. Dragon Age Origins
12. Far Cry 2 13. Need for Speed Shift 14. S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat 15. Tom Clancy 16. Warhammer 40 000 Dawn of War II 17. World in Conflict 18. Přetaktování a teploty 19. Hlučnost, spotřeba 20. Celkový výkon 21. Poměr cena/výkon 22. Závěr

AMD pomalu zaplňuje trh kompletní řadou grafických karet ATI Radeon HD 5000. Máme tu HD 57x0, určené pro méně náročné hráče, pro ty více náročné jsou tu Radeony HD 5800 a pro fajnšmekry pak duální HD 5970. Nyní je čas k útoku na lowend, hlavním tahákem zde má být ATI Radeon HD 5670, který jsme podrobně otestovali novou metodikou.

Reklama
ATI Radeon HD 5670 — za dva tisíce a s DirectX 11
i Zdroj: PCTuning.cz

Prezentace nového ATI Radeonu HD 5670 začíná pohledem na koláč s procenty, které skupiny grafických karet se prodávají nejvíce. Je starou známou pravdou, že zdaleka největší prodeje jsou v lowendu (cenová relace dva tisíce včetně DPH), konkrétně dvě třetiny všech prodaných karet. Proti tomu grafickou kartu dražší 200 dolarů (nad čtyři tisíce) má pouhých 7 % všech zákazníků. I přes nízké marže na těchto produktech tak největší část příjmů NVIDIE i AMD z oblasti grafických karet tvoří právě zisky z lowendu.

ATI Radeon HD 5670 — za dva tisíce a s DirectX 11
i Zdroj: PCTuning.cz

AMD se dále zamýšlí nad tím, co uživatelé v tomto segmentu trhu chtějí. Prý je to vysoký výkon produktu, široké možnosti využití a samozřejmě chtějí za své peníze dostat co nejvíce, což je obzvlášť převratná myšlenka.

ATI Radeon HD 5670 — za dva tisíce a s DirectX 11
i Zdroj: PCTuning.cz

Všechny tyto věci by jim měl nabídnout ATI Radeon HD 4670. Jak již bylo řečeno, karta je založena na jádře Redwood (40nm výrobní proces, nová architektura) a jde o nástupce HD 4670 na pozici karty za 99 dolarů. Co proti Radeonu HD 4670 nabídne HD 5670 nového? V první řadě je to vyšší výkon. Nový Radeon má totiž o 80 shaderů více a nepatrně se zvýšila také jejich frekvence, konkrétně ze 750 a na 775 MHz. V ruku v ruce s tím jde paměťový subsystém. Zůstala 128bitová sběrnice, avšak místo 512 MB GDDR3 pamětí na 2 GHz jsou zde GDDR5 paměti na 4 GHz, takže paměťová propustnost je dvojnásobná. Prodávat se budou také dvě verze karty: s 512 a 1 GB paměti. Druhá jmenovaná verze je ale podle mého názoru zbytečná, karta určená do tohoto segmentu tolik paměti nevyužije. To bychom měli výkon, ten však není jedinou změnou. Dále je tu samozřejmě podpora DirectX 11, ATI Eyefinity a posupně se vylepšující podpora akcelerace HD videa, ke všemu se ještě dostaneme.

ATI Radeon HD 5670 — za dva tisíce a s DirectX 11
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejprve se podívejme na DirectX 11, který vás jako hráče her nejspíše zajímá nejvíce. Jeho přinos je hned ve dvou směrech. Jednak například díky tesselaci je možné docílit daleko lepší vizuální stránky hry. To ale nejspíš nebude hlavním tahákem u HD 5670, přeci jen jde o levnou kartu s nijak extrémním výkonem. Daleko větší přínos vidím ve vyšším frameratu pod DirectX 11 než pod DirectX 10, což je možné třeba přepsáním některých efektů pro využití přes Compute shadery. To je dobře vidět třeba v již vydané hře S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat.

ATI Radeon HD 5670 — za dva tisíce a s DirectX 11
i Zdroj: PCTuning.cz

AMD také ukazuje, že DirectX 11 se rozšiřuje do her výrazně rychleji než DirectX 10. To musím potvrdit, rozšíření DirectX 10 bylo opravdu neuvěřitelně pomalé a vypadá to, že zatímco DirectX 10 se vývojáři báli, DirectX 11 se nebojí použít, byť je třeba v DiRTu 2 rozdíl DirectX 9 a 11 sporný (to se však týkalo i DirectX 10, napadá mne Bioshock nebo Lost Planet).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama