MSI N285GTX SuperPipe OC - Superchlazení v akci | Kapitola 3
Seznam kapitol
V dnešním článku si posvítíme na další vylepšenou grafickou kartu od MSI. Akcelerátor N285GTX SuperPipe OC je vybaven unikátním chladičem Twin Frozr, který by měl zaručit účinnější chlazení a lepší provozní vlastnosti. Vyplatí se připlatit nějakou tu korunu navíc nebo bude stačit běžný model?
Testovací sestava se skládá ze základní desky Asus P5Q Pro. Paměti posloužili 4 x 1 GB A-Data Vitesta EE 1066 MHz CL5. Procesor E8200 patří dnes již spíše k podprůměru, ale pro náš test je dostačující. Uložiště je sestaveno z disku Seagate 250 GB a zdroj jsem použil Fortron Epsilon 700W.
Hry jsem otestoval v mírně přetaktovaném stavu, abych omezil vliv procesoru na výkon a nelimitoval jím výsledky grafické karty. Procesor pracoval na frekvenci 3600 MHz (8 x 450 MHz), FSB 450 MHZ (1800 MHz) a paměti na 1080 MHz při časování 15-5-5-5-2T. Testoval jsem pod operačním systémem Windows Vista Ultimate 64-bit SP1.
Testovací hry
Pro dnešní test jsem zvolil pouze tři hry. Pod DirectX 10 jsem testoval: Far Cry2, Crysis: Warhead, S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky, doplněné o benchmark 3DMark Vantage.
Ovladače
Grafickou kartu jsme testoval s nejnovější verzí WHQL ovladačů pro Windows Vista - GeForce 186.18 WHQL.
Testovací hry a metodika
Jako základní považuji dnes rozlišení 22" LCD - 1680x1050, které jsem doplnil vyšším rozlišením 1920x1200 px. Naposledy jsem také zahrnul nízké nastavení 1280x1024, dále se s ním v testech již nebudete setkávat. Testoval jsem bez vyhlazování, ale také s ním.
Far Cry 2 - (DX10) + benchmark. Použil jsem vestavěný test, spouštěl jsem Short Ranch dvakrát po sobě. Výsledek je opět průměr. Nastavení vše na UltraHigh", AA nastaveno v benchmarku. Hodnota AF poté v ovladačích natvrdo.
Crysis Warhead - (DX10) + benchtool. Použil jsem testovací utilitu, která simuluje skutečné hraní. Výsledky pak vypisuje samotná utilita. Nastavení bez a s vyhlazováním bylo nastaveno na „Gamer“. Hodnotu AF jsem nastavil v ovladačích, AA jsem pak nastavoval v menu testovacího nástroje.
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky - (DX10) + Fraps. V tomto případě jsem chodil několik minut v základním táboře. Také jsem sekvenci uhrál dvakrát a výsledek průměru je v grafu. Nastavení vše na High DX10, AF i AA nastaveno ve hře.
Než se podíváme na hlavní výkon karty a její přetaktování, zhodnoťme nejprve její provozní vlastnosti. Začínáme tedy spotřebou grafického akcelerátoru.
Spotřeba
Ve 2D prostředí se spotřeba celé sestavy pohybuje těsně pod 130W. Rozdíl mezi námi testovanou kartou a referenční grafikou jsou pouhé 4W. V zátěži se poté od sebe karty také mnoho neliší, a rozdíl zůstává zhruba stejný jako ve 2D prostředí.
Teploty
Teploty jsem zpočátku měřil v nástroji RivaTuner, ten ale s posledními ovladači GeForce nepracuje korektně. Nedá se taktovat a i měření teplot není úplně přesné. Zvolil jsem tedy jeho „převlečenou variantu“ EVGA Precision, který měří správně. Nástroj si můžete stáhnout z našeho fóra zde.
Teplotu GPU jsem odečítal z programů GPU-Z a EVGA Precision zhruba po 15 minutách klidu ve 2D prostředí Windows Vista. Teploty jsou tradičně u GeForce GTX 200 perfektní. Jádro se v klidu podtaktuje na 300 MHz, shadery na 600 MHz a paměti na 200 MHz. V tomto režimu pracuje ventilátor na 1850 otáček a je opravdu tichý. Teplota se pohybuje někde mezi 43-44 stupni, a karta je na dotek pouze vlažná.
Na obrázku vidíte průběh teplot pří spuštěném testu 3DMark Vantage. Karta se během testu zahřála maximálně na 76 (82) stupňů, ventilátor běžel téměř celý test na základních otáčkách. Až v úplném závěru druhého testu, se otáčky začaly zvyšovat (1915 ot/s) i když teplota radikálně nestoupala. Podívejme se také na teploty přetaktované grafiky v zátěži.
Jak můžete na obrázku vidět jsou teploty přetaktované karty pouze o 2 stupně vyšší než podává grafika na základních frekvencích. Otáčky ventilátoru se začali zvyšovat opět až závěru druhého testu. Maximální teplota byla 84 stupňů. Abych prověřil chladič pořádně, spustil jsem Furmark a čekal, kam se teplota vyšplhá. Karta v tuto chvíli běžela již na mnou navýšených frekvencích.
Přetaktovaná grafika se ve Furmarku zahřála na 77 stupňů, ventilátor již pracuje na 100 procent. To je velmi dobrý výsledek vykoupený nezanedbatelným hlukem chladiče. O kartě budete vědět, ale hluk je přesto snesitelný. Porovnejme si ta samá měření se základními takty.
Bez zátěže jsou si obě karty rovnocennými partnery. To samé platí i v zátěži, kdy je rozdíl v teplotách malý. To bych ocenil jako pozitivum.
Hlučnost karty
Ve 2D prostředí je námi testovaná karta tichá a nebudete o ni příliš vědět. Za následek to mají nízké teploty a přívětivé otáčky ventilátoru. Chladič Twin Frozr je během hraní her tichý, a vůbec o kartě nebudete vědět. Po nějakém čase se otáčky mírně zvýší, ale ne nijak radikálně. V zátěži jsem však čekal od tohoto chladiče o malinko více. To se týká především teplot, které by mohli být přeci jen přívětivější. Jedná se však o můj subjektivní pocit a proto se pojďme podívat jak si vede chladič v přiloženém videu. Otáčky ventilátoru grafického akcelerátoru jsem postupně zvyšoval v intervalu 25, 40, 70 a 100%. Výsledek posuďte sami. Kvalita videa není žádný zázrak, při natáčení telefon chytil i hluk z pozadí a zesílil ho, ovšem pro představu to poslouží...