Čip G94 v GeForce 9600GT - útok na pozice střední třídy (2/2) | Kapitola 3
Seznam kapitol
V pátek jste měli možnost si přečíst srovnání výkonu nové grafické karty NVIDIA GeForce 9600 GT. V dnešní druhé části testu najdete pohled na výkon dvojice těchto karet ve SLI a také vyzkoušíme nové možnosti při přehrávání HD videa. Na úplný závěr pak karty zhodnotíme z obou částí testu a podíváme, jak si stojí v poměru cena/výkon proti konkurenci.
Nejprve se podíváme na testy v zapojení grafik do SLI. Na závěr této kapitoly pak ještě doplním několik grafů pořízených z her pod DirectX 10 - abychom dostáli slibu z první části našeho testu. Testoval jsem ve stejných hrách, jako v první části - ale pouze ve vysokých rozlišeních 1600x1200 a 1920x1200. Zapojení SLI je určeno pro provoz při vyšších rozlišeních a testovat jej v nízkých je nesmysl.
World In Conflict DX9
V nejvyšším testovaném rozlišení bez vyhlazování dvojice karet GeForce 9600 GT podává naprosto stejný výsledek jako jedna GeForce 8800 Ultra, a pomalejší verzi GeForce 8800 GTX poráží. Nepatrně vyšší skóre má pouze GeForce 8800 GT, na nejrychlejší Radeon HD3870 X2 ale výkon dvou GeForce 9600 GT ve SLI nestačí.
Test v této hře potvrzuje fakt, že výkon SLI se projeví až od nejvyšších rozlišení. V tomto nastavení je dvojice GeForce 9600 GT dokonce pomalejší než jediná tato karta. Pro hraní v tomto rozlišení bez vyhlazování se SLI ze dvou těchto karet nehodí.
Se zapnutým vyhlazováním se ale situace mění v obou testovaných rozlišeních. Spojení dvou GeForce 9600 GT dokázalo překonat naprosto všechny testované grafické karty, včetně Radeonu HD3870 X2! Vyhlazování a vysoké rozlišení této dvojici karet v této hře doslova svědčí. Jedna GeForce 8800 Ultra byla poražena ale rozdílem v chybě měření.
Company Of Heroes DX9
V obou rozlišeních bez vyhlazování je situace stejná. Dvě GeForce 9600 GT ve SLI opět překonávají absolutně všechny karty v testu, včetně GeForce 8800 Ultra. Jediná karta, na kterou jejich výkon nestačí je duální Radeon HD3870 X2.
Po zapnutí vyhlazování se i poslední soupeř odporoučí hlouběji do zbytku pole závodníků. Dvojice GeForce 9600 GT s vyhlazováním poráží tentokrát naprosto všechny grafické soupeřky v této hře.
Supreme Commander
Tato strategie moc zapojení karet ve SLI nepřeje a výkon je stejný a nebo i dokonce horší, než s jednou kartou. Osobně si myslím, že jde o problém v ovladačích, protože při testu GeForce 8800 GT ve SLI tam nárůst byl. V tuto chvíli ale je výsledek žalostný, a v této hře dvojice GeForce 9600 GT odchází s ostudou.
Po zapnutí vyhlazování se propad výkonu ve SLI ještě prohloubí. Pokud jste příznivci této hry, raději se spolehněte na výkon jedné rychlé grafické karty - dvojice GeForce 9600 GT vám spíše herní požitek zkazí, než vylepší.
Crysis DX9
V této náročné hře je výkon dvojice GeForce 9600 GT bez vyhlazování opět solidní a podává stejný počet snímků za vteřinu, jako GeForce 8800 Ultra a Radeon HD3870 X2. Zde je tedy nárůst výkonu opravdu velký.
Vyhlazování jsem zapnul pouze u rozlišení 1600 x1200, a i tak hra není plynule hratelná na žádné z karet. Pro ilustraci nám ale poslouží dobře. Zde vidíte, že výkon GeForce 9600 GT ve SLI se propadá na úroveň GeForce 8800 GTX a Ultra. Radeon HD3870 X2 je daleko za nimi.
Problémy v Crysis: Po zapnutí vyhlazování se v této hře objevují ve SLI mnohé artefakty a výkon v některých rozlišeních opravdu podivně klesá. Jak vidíte na grafu, tak v 1600x1200 byl výkon normální, při zapnutém vyhlazování ve 1920x1200 ale klesl na průměrných 8fps a hra se chovala divně. Zřejmě se jedná o nějakou chybu v ovladačích, protože v jiném rozlišení než 1920x1200 jsem podobné problémy nezaznamenal.
Bioshock DX9
V této hře jde zapnout vyhlazování pouze u karet GeForce, takže je testováno pouze bez vyhlazování. S posledními ovladači jsou v této hře vždy vítězové karty ATi, v tuto chvíli je ale všechny naše SLI ze dvou GeForce 9600 GT překonalo. Duální Radeon HD3870 X2, jako nejvýkonnější karta ATi, byl poražen.
Unreal Tournament 3
Ani v této hře nejde zapnout vyhlazování pro Radeony, měříme tedy pouze bez něj. V nižším rozlišení je duální Radeon HD3870 X2 krapet pomalejší, v nejvyšším ale již o několik málo fps poráží dvojici GeForce 9600 GT ve SLI. Naše SLI dalece porazilo jak GeForce 8800 GTX tak i Ultra.
Call Of Duty 4
Tato střílečka je hratelná při nižších rozlišeních na úplně jakékoliv kartě, otestoval jsem tedy pouze nejvyšší rozlišení včetně vyhlazování. V obou případech je dvojice GeForce 9600 GT ve SLI vítězem, bez vyhlazování je výkon naprosto stejný s Radeonem HD3870 X2, po zapnutí vyhlazování jsou ale GeForce 9600 GT o několik fps lepší.
Half Life Episode Two
Starý Source engine této hry podává skvělé výsledky i na low-endových kartách a tak jsem také testoval pouze ve vyšších rozlišeních se zapnutým vyhlazováním. V obou případech je výkon SLI slabý, a nedosáhne ani na výkon karty GeForce 8800 GTX, natož na Ultra.
Lost Planet DX9
V této hře je výkon dvojice GeForce 9600 GT naprosto stejný jako podává jedna GeForce 8800 Ultra. Počet fps je zcela stejný. Všichni ostatní soupeři zůstali daleko v závěsu za vedoucí dvojící karet.
Při zapnutém vyhlazování dvojice GeForce 9600 GT překoná o několik fps i GeForce 8800 Ultra a stává se absolutním vítězem závěrečného zápasu. S touto dvojicí karet si tuto náročnou hru vskutku užijete maximálně.
DirectX 10 hry
Testy her pod DX10 opět dokazují, že jako plnohodnotné rozhraní pro hráče není ještě DX10 vhodné. Počty snímků za vteřinu jsou stále proti DX9 poloviční, a mnohé hry se nedají vůbec hrát. Abychom dostáli povinnosti otestovat i DX10 hry, trojice her zde je. Valnou vypovídací hodnotu ale test pod DX10 nemá, naším hlavním herním API bude tedy do budoucna nadále DX9.
Shrnutí druhé části testů
V prvé řadě je nutné si uvědomit, že zapojení SLI není určeno pro hraní v nízkých rozlišeních - tam prostě nemůže ukázat svůj plný potenciál. Pokud tedy uznáme použití SLI v rozlišeních vyšších než 1600x1200 jako samozřejmé, docílíme se SLI skvělých výsledků. Hlavní úkol dvojice GeForce 9600 GT ve SLI byl splněn - téměř všude dokázala dohnat jednu GeForce 8800 Ultra. Vysoký výkon ale není možné očekávat v naprosto všech hrách, některé se zkrátka se SLI "nekamarádí" a tam je jedna výkonná karta stále lepší volbou. Z našich devíti her ale SLI fungovalo bezchybně v sedmi hrách s vyšším výkonem, a to je dobré skóre.
Na závěr kapitoly tesů se podívejme na procentuální vyjádření výkonu karet. Vypočítal jsem tuto tabulku pouze z rozlišení 1600x1200 a 1920x1200. V dnešní době levných LCD panelů je rozlišení 1600 (1680) zcela běžné, a dá se považovat za standard. Protože porovnáváme s kartou GeForce 9600 GT je její hodnota vždy 100 procent. Vůči ní porovnáváme zbytek, dvojice ve SLI představuje 139 procent výkonu jedné karty. GeForce 8800 GT je v průměru o 115 procent rychlejší než jedna karta, nejblíže se GeForce 9600 GT přiblížil Radeon HD3870 512 se svým skóre 99 procent. Oba Radeony HD3850 jsou v závěru tabulky, 256MB verze představuje pouhých 78 procent výkonu GeForce 9600 GT, 512MB verze je na tom solidně s 89 procenty.