Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Corsair MP600 1 TB: První PCIe 4.0 SSD v testu
Corsair MP600 1 TB: První PCIe 4.0 SSD v testu
autor: Z. Obermaier , publikováno 9.9.2019
Corsair MP600 1 TB: První PCIe 4.0 SSD v testu

Příznivci maximálního výkonu SSD disků se po letech čekání dočkali znatelného navýšení výkonu čtení a zápisu, za které může přechod na PCI Express 4.0. Výkon disku je skvělý, SLC cache funkční. Jen teploty jsou řádně vysoké, což je ale daň za PCIe 4.0.


Závěr

Corsair MP600 1 TB: První PCIe 4.0 SSD v testu

První PCIe 4.0 SSD disk rozhodně nezklamal. Jde o OEM řešení na bázi řadiče Phison E16-32, jež Phison prodává řadě výrobců, kteří disk vybaví svým logem. V tuto chvíli jsou všechny disky M.2 pro PCIe 4.0 stejné, liší se jen nálepkou na chladiči. Sehnat se dají pod značkami Gigabyte AORUS, Corsair MP600, Adata XPG Gammix S50, exotický Sabrent Rocket a Inland Performance. Ceny všech jsou podobné, takže je jedno, jaký si v případě zájmu zvolíte.

Díky PCIe 4.0 jsou hodnoty čtení opravdu extrémní, naměřil jsem hodnoty nad 4 GB/s ve všech testovacích aplikacích. To je proti stávajícím SSD diskům znatelný nárůst. Zápis v režimu SLC cache je také nad 4 GB/s, ovšem trvá jen cca 100 GB, pak hodnota razantně klesá na úroveň SATA disku 0,5 GB/s. To je ale neduh všech 3D TLC disků na trhu, musíme to brát jako fakt.

Pokud se na výsledky podíváme pozorněji, skončil disk v mnoha testech pomalejší než starší disky, v průměru to ale dohnal vysokými hodnotami sekvenčního čtení a zápisu. Je to dané tím, že limit PCIe 3.0 sběrnice se týká právě hodnot sekvenčního čtení a zápisu, nijak neovlivňuje to nejdůležitější na SSD disku, hodnoty čtení malých souborů a náhodné čtení a zápis. Na posun v tomto směru si ještě počkáme (druhá generace 3D Xpoint čipů), to přechod na PCIe 4.0 nepřináší. Pokud chcete vysoké hodnoty čtení a zápisu, je PCIe 4.0 disk jediným rozumným řešením, které vás nezruinuje. Ceny řešení Phison jsou solidní.

Corsair MP600 1 TB: První PCIe 4.0 SSD v testu

Řadič PCIe 4.0 pracuje nejen s dvojnásobnou přenosovou rychlostí, ale také frekvencí. To se negativně projevuje na potřebě vysokého výkonu a zahřívání. Čipset X570 topí, stejně tak topí i PCIe 4.0 kontrolér Phison E16. Teplota disku bez chladiče je extrémně vysoká. Dokonce tak vysoká, že disk po zahřátí zcela ztratí výkon v zápisu i čtení. Ze 4 GB/s padá rychlost na 0,5 GB/s. U nás se naštěstí prodává pouze verze s chladičem, ale na webu výrobce je i holý disk. Ten je nutné chladit, jinak prostě nefunguje správně. Na to si dejte pozor, masivní chladič není na disku jen pro legraci.

Na závěr je nutné zmínit omezení, kterým je použitelnost pouze na deskách s čipsetem AMD X570 a novými Ryzeny 3000. AMD zakázalo podporu PCIe 4.0 na starších deskách, které mnoho uživatelů upgradovalo Ryzeny 3000. To je škoda, protože právě slot M.2 je většinou spojen s CPU přímo a ve většině případů by fungoval jako PCIe 4.0 i na starších deskách. Bohužel k využití tohoto disku musíte mít novou X570 desku a Ryzen 3000, na platformě Intel si počkáte nejméně rok.

Corsair MP600 1 TB: První PCIe 4.0 SSD v testu

Corsair MP600 1 TB: První PCIe 4.0 SSD v testu

Základní desky a grafiku pro test poskytl MSI Česká republika

Corsair MP600 1 TB: První PCIe 4.0 SSD v testu

Disky do testu zapůjčil Mironet



Tagy: Corsair  MP600  Toshiba  Phison  3D TLC  MLC  SLC  NAND 3D  SLC cache  SSD disk  NVMe 1.3  NVMe disk  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
9.9.2019 16:02:47   178.40.85.xxx 242
No neviem...

...napíšem to asi takto:

Corsair MP600 1 TB u nás od 274€
SN750/EVO 970 Plus 1TB od 202€

a KINGSTON A2000 1TB od 102€

Dovolím si tvrdiť že kto chce NVMe SSD a nebude denne pracovať s masívnymi objemami dát kde by ho limitovali rýchlosti A2000 (a to podľa recenzií aj po vyčerpaní SLC cache udrží konštante 500MB/s v zápise čo je slušné) bude až až spokojný aj so skoro 3x lacnejším Kingstonom

A mať 170€ vo vačku resp. v budgete na iné komponenty.
9.9.2019 17:40:55   213.192.34.xxx 90
Ano,Za ty peníze to moc výkonu navíc veskutečnosti není. Jsem rád za nákup Transcend MTE220S v akci. Nic mi neuteklo, a asi ani následující rok-dva neuteče.
9.9.2019 17:00:40   37.221.242.xxx 448
V záporech že je to plně využitelné jen na X570 a Ryzen 3000?
Proč nenapíše že je Intel neschopnej adaptovat PCIE 4.0?
Jooo ahaaaaa....
9.9.2019 17:27:51   77.78.99.xxx 328
Zatím je to pro Intel OBRovský problém
9.9.2019 19:39:22   109.230.17.xxx 96
tiez tomu nerozumiem

ak intel-dementel vyda v 2020 nejaky Z370/Z390 (bohie pre jake procaky, 10-jadraky na 14 nm +++++++++, alebo nebodaj v 2020 pridu uz konecne aj 10 nm dektopove cca sto wattove procaky v podobe tretej generacie 10 nm) ... ak tam intel do tych chipsetov nazvime ich Z370/Z390 to PCIe4.0 namontuje, tak ak by potom PCIe4.0 fungovalo aj u Z270 a Z170 - TAK TEPRVE POTOM, TEPRVE POTOM sa da AMD vycitat, ze PCIe4.0 nechodi na 4XX a 3XX chipsetoch !!!!

ako ludia maju fakt probelm vidiet veci v kontextoch a suvislostiach
9.9.2019 19:52:19   51.38.162.xxx 67
@cursedslayer, a čemuže přesně průlomovému ta gen4 běžnému koncovému spotřebiteli poslouží? Schopné jej adaptovat není ani AMD, zejména s ohledem na to, že k tomu musí použít tuzingový ventilátorek.
@Pjetro de, s ohledem na ne úplně přemrštěnou cenu tohoto disku a celou kauzu kolem gen4 na starších deskách, zvláště pro primární M.2 slot, kde je omezení patrně pouze marketingové, je bez debat škoda, že jej nemůžeme bez omezení osadit do 3xx, 4xx desky.
10.9.2019 07:56:03   85.159.110.xxx 24
a naco by ti to bolo pre 3xx a 4xx mobos, ked podla tvojho komentu to konecnemu spotrebitelovi je naprd?
10.9.2019 10:05:44   158.174.122.xxx 72
Otázka úplně nezněla k čemu by to bylo, ale jestli nemůže být umělé marketingové omezení funkcí chápáno jako zápor bez ohledu na tábor.
10.9.2019 14:00:03   85.159.110.xxx 01
stale to jednotlivi vyrobcovia dosiek vo firmwari vedia povolit
10.9.2019 09:34:35   37.221.252.xxx 14
Xcute: jsem zvědavý jak se s tím popasuje Intel a hlavně kdy. On totiž ten chipset má oproti těm "starým" PCIE3 teď propustnost jak prase. Takže ten ventilátor co se zapíná jen když je ouvej chápu a beru jako nutné zlo.
10.9.2019 10:16:10   109.70.100.xxx 40
Zlo rozhodně, ale nutné? To máš na desce gen4 dvojnásobný SATA řadič, nebo snad SAS? Nebo jak tu propustnost využiješ, když ji nemáš jak podělit do slotů a konektorů? A jaká že je tady vlastně nabídka gen4 zařízení, zejména těch schopných dané propustnosti prakticky využít?
10.9.2019 11:37:41   37.221.252.xxx 03
Ne. Viz níže. Stačí 10Gbit síťovka.
10.9.2019 12:04:43   46.165.230.xxx 30
Z toho, co píšeš níže vyplývá, že považuješ osm linek gen3 za omezení pro grafiku? Není to náhodou tak, že omezující v praxi pro gpu nejsou dle výsledků některých testů ani čtyři linky gen3?
10.9.2019 12:08:24   46.165.230.xxx 40
Jinak řečeno, i se svou síťovkou nevyužiješ ani dosavadní rozhraní gen3, je-li umožněno jeho rozumné podělení mezi i/o na desce.
9.9.2019 23:33:06   89.190.46.xxx 92
Hele, být to za mě, tak mě ta stávající implementace PCIe 4.0 zrovna dvakrát neláká. Nějak jsem odvykl počítačům, které v idle žerou 60 W.

Zkoušel někdo někde měřit, kolik ta deska v reálu začne žrát, pokud se na ní PCH trochu vytíží? Pár (desítek) procent výkonu navrch při diskových operacích bych rozhodně neměnil za to, aby kvůli tomu počítač žral třeba o 20 W víc pokaždé, když začne hrabat na disk.
9.9.2019 23:36:34   78.45.214.xxx 164
Mám důvodné podezření, že člověk, který dá 7 kKč za SSD, neřeší spotřebu elektřiny navíc v hodnotě 1 Kč denně.
10.9.2019 07:00:24   109.107.210.xxx 56
a jakpak bys jinak chtěl implementovat PCIe 4.0? Myslíš si, že lze obejít fyziku a zejména diracův impuls a jeho energetické implikace při praktické aproximaci zpracování signálu?

Povídej, jsem zvědav.
10.9.2019 09:42:07   37.221.252.xxx 13
Je to o tom co chceš. Oni to taky necpou všem. Třeba mě by se to ale hodilo. Můžu v současnosti tu 10Gbit síťovku strčit do 2.PCIEx16 a snížit tak propustnost grafice na 8xPCIE3.0, nebo jí strčit do 3.PCIEx16(x4) z chipsetu a při kopírování 500MB/sec z NASu cítit znatelné lagování systému, protože chipset a vše na něm navěšené jede na doraz.
9.9.2019 20:08:29   83.208.253.xxx 84
Kdyz tak koukam na nejnovejsi vykriky technologie SSD, jsem rad za svuj cca 2roky stary Intel Optane ktery je v parametrech dulezitych pro systemovy disk uplne nekde jinde nez tohle, neztraci vykon, ma nesrovnatelnou zivotnost atd.
Jen ta cena... :-)
10.9.2019 13:18:05   195.168.55.xxx 170
Mohli by ste testovaný disk v grafoch nejak vyznačiť ? tučné písmo aspon pri názve by pomohlo.... áno, niekde vyznačený je, testy malých súborov nie
10.9.2019 20:38:28   86.49.225.xxx 07
nac resit penize, vceci je mame dost, je to proste nej co trhh zrovna nabizi, nehlede na nasledky D, udejte obr malinkemu dobre, prosim

urcite ma rodinu a spustu alimetu ci starik musi platit
10.9.2019 20:59:56   86.49.225.xxx 08
odebral jsem ti premie pac si mi jako moderator nechutny clovek,

beres to jako praci, beres to jako odpocinek, tady nemas co delat, hlupaku

nevim na co si hrajes
12.9.2019 18:04:37   80.188.240.xxx 20
Přidávám se k názoru výše, že bych také doporučil testovaný hadware ve všech grafech v legendě název alespoň vyznačit tučným písmem. Je to jinak nepřehledné.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

66 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 21.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.