Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0
Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0
autor: Jan Černý , publikováno 23.11.2010
Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0

Zatímco SSD disky pro SATA rozhraní chrlí jeden výrobce za druhým, externích disků je poskrovnu. Mohou za to poměrně vysoké pořizovací ceny a malé rozšíření rychlého rozhraní USB 3.0. Kromě srovnání s běžným SSD diskem vám také poradíme, zda je lepší disk naformátovat na FAT32, NTFS nebo exFAT.


Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0

Jak pro koho. Externí SSD disky nejsou na trhu nejsou příliš dlouhou dobu a svůj model nabízí jen několik výrobců. A ani mnoho uživatelů na ně není připraveno – jak po stránce hardwaru a softwaru, ale i po stránce zkušeností. Nejlépe to asi vystihuje následující graf z AS SSD Benchmarku. I když by se dalo o jeho reálném použití polemizovat, je nutné znovu zdůraznit, že správný systém souborů, kterým je exFAT (navržený pro přenosné disky), může výrazně zlepšit zápis na médium, ale mnoho uživatelů o jeho existenci nikdy neslyšelo. Díky exFAT dokáže externí disk v některých kritériích porazit i běžný SSD disk připojený na SATA rozhraní se systémem souborů NTFS (ve srovnání je záměrně SSDNow V+, ze kterého HyperX MAX 3.0 vychází).

Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0

Pro mnohé z vás je zcela jistě překvapením vyšší rychlost zápisu než čtení. To je s velkou pravděpodobností způsobeno vlastnostmi USB <-> SATA převodníku uvnitř disku, který není podle katalogového listu schopen zvládnout více než 32 operací současně. Pro využití potenciálu disku je také nutné používat USB 3.0 řadič, jinak je jeho výkon podstatně nižší (sekvenční čtení klesne ze 130 MB/s na 30 MB/s).

Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0

Přestože výsledky dnes testovaného disku Kingston HyperX MAX 3.0 tomu neodpovídají, je jasné, že SSD technologie má před sebou zářivou budoucnost. Nová éra mobilních disků začne ve chvíli, kdy budou ceny mnohem lidovější a výrobci nebudou sahat k polovičatým řešením. Tím netvrdím, že návrh společnosti Kingston je špatný, ale z hlediska maximálního výkonu má HyperX MAX 3.0 ještě drobné rezervy. Pouzdro z modrého hliníku působí sice elegantně, ale uvnitř naleznete loňský model Kingston SSDNow V+ druhé generace připojený na jednoduchý obousměrný převodník rozhraní SATA a USB 3.0. A právě v tomto převodníku tkví největší brzda. Zatímco SSD řadiče obsahují ARM procesory běžící na 200 a více MHz, GL3011 obsahuje pouze 25MHz procesor i8051. Ve většině testů tak externí SSD zaostává za svým desktopovým příbuzným o několik procent.

Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0
Kompletní přehled výsledků naleznete v této tabulce v rozlišení 1 500 × 2 000 bodů

Bodové hodnocení je odvozeno z předchozí tetralogie věnované SSD diskům. Z pochopitelných důvodů však nebyly prováděny testy zápisu na disk bez oddílů a měření spotřeby.

Přehled jednotlivých dílů našeho seriálu o SSD discích:

Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0

Názor recenzenta

Rozšíření externích SSD disků bude v budoucnu hodně závislé na jejich ceně, věřím však, že tomu bude nejpozději do konce příštího roku. Doporučená koncová cena 6 120 Kč není v tuto chvíli zrovna lidová a osobně bych dnes raději zakoupil 2,5" externí disk obsahující klasický disk pro notebooky. Za třetinovou cenu pořídíte disk o kapacitě 640 GB. Také bych rád upozornil, že rychlé USB 3.0 rozhraní není dnes masová záležitost a ještě bude pár let trvat, než se stane samozřejmostí i u těch nejlevnějších počítačů. Pokud si však tento disk koupíte z důvodu odolnosti, která je o několik řádů výše než u  externích disků klasické konstrukce, rozhodně nebudete zklamáni. Výkon je opravdu extrémní a nebýt pomalejšího převodníku z USB na SATA, byl by disk stejně výkonný jako běžné SSD disky. I tak však zvládnete na disk nakopírovat 10GB film za necelou minutu a půl. Jestli však chcete využít výkon na maximum, rozhodně si nezapomeňte pořídit kvalitní a delší USB 3.0 kabel, USB 3.0 řadič (pokud jej nemáte) a naformátovat disk na systém souborů exFAT. Odvděčí se vám vyšší rychlostí a spolehlivostí při práci s daty.

Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0

Aktualizace 24. listopadu/novembéra 2010, 9:30 AM CET

Podle zahraničních recenzí vychází propustnost externího SSD Kingston HyperX MAX 3.0 mnohem lépe (až o 60 MB/s při sekvenčním čtení). Odůvodnil bych to použitím USB 3.0 integrovaného přímo na základní desku a nikoli přídavného řadiče jako v mém případě. Všem čtenářům a společnosti Kingston se omlouvám za mystifikaci.

Poděkování

Závěrem bych rád poděkoval společnosti Kingston za zapůjčení mobilního SSD disku Kingston HyperX Max 3.0 do testu a těšíme se na další spolupráci. Také bych rád poděkoval našim partnerům Alfacomputer, ASUS a Belkin za poskytnutí základní desky, a USB 3.0 řadičů a microUSB 3.0 kabelu.

Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0 Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0
Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0 Kingston HyperX MAX 3.0 – externí SSD na rychlém USB 3.0


Tagy: KB955704  exFAT  SSD  Kingston  HyperX MAX 3.0  Toshiba  Daikoku 2  extrerní disk  recenze  MLC  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.11.2010 10:37:59   212.55.244.xxx 113
Konecne by ste uz mohli prestat opakovat tento mytus:
"nejvýraznějším pro běžné uživatele je zvýšení přenosové rychlosti na desetinásobek (ze 480 Mb/s na 5 Gb/s)"

Rozhodnite sa teda, bud ste technicky zamerany web, alebo sa chcete blizit bulvaru.
23.11.2010 12:13:20   82.145.210.xxx 60
A co je tedy podle Vás na USB 3.0 nejdulezitejsi? Nevěřím tomu, že by popisovaní jak běhají pakety po kabelu někoho zajímá. Vyšší přenosová rychlost a požadavky na kvalitní kabeláž. O ničem jiném to není.
23.11.2010 15:53:12   78.108.154.xxx 35
Podle mne je nejdulezitejsi u USB 3.0 prakticky prinos,nebot ot je to by meli uzivatele resit, a ten mi trosku unika...bezne zarizeni usb 3.0 nevyuziji,leda externi disky,ale v dobe kdy mam na PC i notebooku Esatu,stejne jako na externim boxu,tak je mi nejake usb 3.0 ukradene,ac ho na desce mam...proste usb nedozene rychlosti soudobe saty a proto rikam ze pro externi disky budu radeji pozivat satu a ne USB 3...a to ze je dnes zhovadilost pripojit si SSD externe o tom uz ani nemluvim
23.11.2010 15:56:03   78.108.154.xxx 21
Podle mne je nejdulezitejsi u USB 3.0 prakticky prinos, nebot to je to co by meli uzivatele resit, a ten mi trosku unika...trosku se mi pocuhaly pismena v komentu nahore
23.11.2010 15:29:02   95.103.32.xxx 30
Ale mohli by to pisat aj pre laikov ze 480 Mb/s a 5 Gb/s je 60 MB/s a 625 MB/s a realne sa to da vyuzit maximalne na 50% to je 30 MB/s a 300 MB/s realny maximalny prenosovy vykon u USB2 a USB3.
To iste plati aj pre disky že maju napisane 6Gb/s ale realne s toho max dokažeme využiť 350MB/s to znamena že nasledujuce roky žiadny disk nam nepojde rychlejšie ako 350MB/s jedina sanca je cez PCIe kde disky dokažu isť aj 1500MB/s
23.11.2010 12:49:06   80.250.14.xxx 01
Ve vsech vysledcich testu je 2x uveden exFAT a ani jednou NTFS, jinak jsou take trochu popletene udaje o vlastnostech exFAT - indexy, pocty souboru a tak.
Jinak skoda, ze Linux kernel zatim podporu nema pro exFAT ani pro cteni, ale tento navod by to mel mel spravit:
http://winipulator.blogspot.com/2010/10/how-to-read-and-write-ex fat-flash.html
23.11.2010 17:54:02   109.80.76.xxx 20
Vynechání NTFS v grafech byl záměr, exFAT je v tabulce záměrně dvakrát, protože srovnávám USB 2.0 a USB 3.0.
23.11.2010 20:34:56   88.101.59.xxx 00
Fajna recenze, chvalim a zaroven podotykam: 1/ To, ze vysledky pocita tabulka v Excelu, neni zarukou objektivity 2/ Nemyslim, ze by frekvence cipu v SATAUSB prevodniku pouziteho v disku mela vliv na vykon, spise se zpomaleni oproti SATA pripojeni da pricitat USB3.0 jako nenativni prenosove vrstve. Osobne bych ocenil extSSD disk s USB3.0 / eSATA kombem.
23.11.2010 20:40:55   109.80.76.xxx 00
ad 1) Objektivní je to z hlediska vzájemného srovnání (viz čtyřdílný test klasických SSD). Ono težko bych mohl např. poplivat výkon NTFS.
2) Díky za upozornění, přehlédl jsem, Že mám v závěru starou tabulku, už je tam novější verze.
23.11.2010 21:05:32   88.101.59.xxx 00
@2/ To nebylo mineno k zaverecne tabulce, ale k litanii v jednom odstavci zaverecne kapitoly. Jeste bych mel dotaz - proc v zaveru spilas na GC algoritmy - pocitil jsi jejich nedostatecnost behem testu? Jiste, da se ocekavat mensi ucinnost GC jako takoveho (kvuli tomu, ze disk pripojeny pres USB je z principu vyrazne mene v idle modu), ale recenze toto nijak blize neosvetluje.
23.11.2010 21:43:23   109.80.76.xxx 00
Je to holé konstatování, opírající se o zkušenosti z velkého testu SSD. Jediný důkaz je zde: https://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/cerny/HyperXMax3/06_hdtune_read.png
====
Před každým dalším testováním s jiným file systémem jsem disk rozebral provedl formát přes SATA sběrnici. Daleko více mě mrzí ten nekvalitní kabel. Dělalo to zuby a vyřešila to výměna za tlustší Belkin.
23.11.2010 20:42:52   90.176.55.xxx 00
Můžu bez problémů používat exFAT i na obyčejné flešce 16 GB, když na PC i noťasu mám Win7 a můžu ji odpojovat třeba pár sekund po skončení zápisu, aniž bych riskoval ztrátu dat?
23.11.2010 21:58:54   109.80.76.xxx 00
Mělo by to jít bez problémů. Jak jsem psal, mají lépe optimalizovaný zápis a jde nejspíše o budoucnost paměťových karet. Ale pokud mohu doporučit, je dobré mít někde po ruce hotfix s jeho podporou (třeba na paměťovce v mobilu) - ne každý počítač s Windows XP je připojený k internetu.
24.11.2010 11:45:44   80.250.14.xxx 00
Jeste k tomu NTFS - disk si lze nastavit bud na "Prizpusobit pro rychle odebrani" a nebo "Prizpusobit pro vykon" ve vlastnostech disku. V prvnim pripade by nemelo nic hrozit pri nahodnem vytazeni.
24.11.2010 13:25:15   85.161.182.xxx 00
Ano, to mám zmiňováno někde v textu, ale i přesto dochází občas ke ztrátě dat. Jednou jsem takhle přišel o část dat, když jsem prováděl jednu zálohu zákazníkovi a data nebyla přenesena ani po bezpečném odebrání - a to i přes optimalizaci pro odebrání.
24.11.2010 14:12:20   90.176.55.xxx 10
Jo, to jsem taky opakovaně zažil. Ještě se zeptám na jednu věc. Když kopíruju na flešku v NTFS, tak dochází u některých, hlavně těch rychlých, že se soubor zapíše zdánlivě obrovskou rychlostí, která není ve skutečnosti možná a na konci souboru to nic nedělá a třeba půl minuty i dýl to bliká a ukazatel stojí na místě. Takže ukazatel prostě kecá. Nejde nějak nastavit, aby to kopírovalo reálnou rychlostí, co dovolí USB? Nepomáhá vypínání ani zapínání optimalizace. Nejvíc jsem to pozoroval na esata flešce Team X092.
24.11.2010 18:51:20   93.99.63.xxx 20
Tohle se mi deje s total commanderem. Jde to řešit přímo v menu TC, kde jde zpozdeny zapis vypnout.
24.11.2010 22:30:17   109.80.76.xxx 10
Super, díky za tip. O víkendu doplním do článku spolu s exFAT pod MacOS a Ubuntu - kdyby ne, připomeňte se mi prosím na mail.
5.4.2011 15:27:42   85.70.157.xxx 00
Ahoj Honzo, s tím převodníkem je to úplně jinak. Ten mikrokontrolér 8051 uvnitř slouží pouze ke konfiguraci GPIO. Kdyby měl řídit přenos sám se svou instrukcí tuším za 4 takty (v tomto provedení) nedosáhlo by se ani rychlosti USB 2.0.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

32 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.