Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?
Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?
autor: Tomáš Šulc , publikováno 30.11.2009
Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?

Vývoj flashových pevných disků jde kupředu doslova raketovým tempem. Rychlosti přenosu dat se u nich běžně pohybují v řádech stovek MB/s a přístupové doby jsou na úrovni RAM. Jen ty ceny jsou stále poměrně vysoké, nebo ne? Co byste říkali na SSD za dva tisíce? Že je to nereálné? Není, cena těch dnes testovaných je právě taková.


Celkové skóre

Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?

Po sečtení výsledků jsou jasně vidět dvě věci: i ten nejhroší flashový disk svým výkonem výrazně překonává všechny disky klasické konstrukce včetně VelociRaptoru od společnosti Western Digital. Stejně tak jsou však obrovské rozdíly mezi jednotlivými modely a zatímco ve světě disků klasické konstrukce je téměř jedno, co koupíte, zde to rozhodně neplatí. SSD od Kingstonu je téměř dvojnásobně rychlé jak disk Patriot a 34nm Intel je pak téměř dvojnásobně rychlý jako Kingston. Rozdíly jsou obrovské a při výběru SSD rozhodně nevýbírejte podle počtu MB/s napsaných u produktu! Patriot Warp má totiž papírově 175/100 MB/s, zatímco Kingston Now V pouze 100/75 MB/s.

Ceny disků

Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?

Graf cen jasně ukazuje to, o čem jsem psal v první kapitole. Zatímco SSD od Intelu je sice doslova božské, pořádně si za něj připlatíte. Naopak cena druhých dvou SSD je téměř na úrovni cen klasického pevného disku.

Cena za 1 GB

Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?

Poměr cena za GB už však tak jednoznačný není. SSD od Intelu totiž stojí přes deset tisíc, má však také kapacitu 160 GB, zatímco Kingston jen 40 GB. Právě zde je obrovský potenciál disků klasické konstrukce, byť svým výkonem už nestačí.

Poměr cena/výkon

Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?

A jsou tu poměry cena/výkon. I ty možná nedopadly úplně tak, jak jste si mysleli. Ale je to logické: Intel X25-M 34 nm je sice pekelně drahý, má však obrovský výkon a kapacitu 160 GB. SSD od Kingstonu je naopak velmi levné a také má slušný výkon, jenže kapacita 40 GB to celé kazí. No a o Patriotu snad nemá smysl mluvit.

Vyhodnocení

Kingston SSD Now V 40 GB

Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?

Prvním diskem, který jsme dnes testovali, byl flashový kousek od společnosti Kingston z řady Now V s kapacitou 40 GB. Ten při ceně okolo dvou tisíc nabízí proti klasickým diskům výrazně vyšší výkon, kterým strčí do kapsy i Western Digital VelociRaptor. Ani proti královskému SSD od Intelu nedopadl Kingston vůbec špatně, byť o kus pomalejší samozřejmě je. V tomto případě je však hlavním argumentem cena a poměr cena/výkon, které hovoří jasně. Při ceně pouze okolo dvou tisíc korun nabízí Kingston SSD Now V super výkon a (ve světě SSD) také dobrý poměr cena/výkon.

Pokud jste jedni z průkopníků a uvažujete o koupi levného SSD, uvažujte o tomto kousku. Jasně, kapacita 40 GB není vysoká a vejde se na ni jen ten operační systém s pár programy, avšak potřebujete na SSD cpát více? Důležité je, že za snesitelné dva tisíce dostanete disk, který rychlostí startu operačního systému zadupe do země vše, co jste kdy doma měli. A ještě jednou musím zopakovat, že za dva tisíce, cenu před pár lety nemyslitelnou. Mezi levnými SSD je to v současné době král a jako takový od nás dostává stříbrnou hvězdu.

Patriot Warp Extreme 32 GB

Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?

Druhým levným SSD, na který jsme se podívali, je flashový disk od společnosti Patriot. Ten je také výrazně rychlejší než disky klasické konstrukce, avšak i přes papírově vyšší hodnoty je výrazně pomalejší než SSD od Kingstonu. Disk má přitom o 8 GB nižší kapacitu a jeho cena je o 500 korun vyšší. Z těchto důvodů jsem tedy nucen flashový disk od Patriotu nedoporučit. Je však pravděpodobné, že tato situace nebude trvat dlouho. Stejně jako se hnuly ceny SSD vyšších tříd při uvedení první i druhé generace SSD od Intelu, tak se pravděpodobně během pár týdnů hnou i ceny levných SSD, Kingston SSD Now V je totiž v současné době všechny zastiňuje.

Shrnutí

Možná jste si ještě při čtení názvu dnešního článku mysleli, že si z vás děláme legraci, případě že budete číst recenzi na SSD, jehož rychlosti a kapacita jsou na úrovni pět let staré paměťové karty. No a nebylo tomu tak. Vývoj flashových pevných disků jde zkrátka kupředu mílovými kroky a pokud chcete okusit sílu SSD už dnes, je to možné doslova za pár korun. Nepočítejte samozřejmě s tím, že byste za tuto cenu dostali flashový disk se stovkami GB prostoru, avšak testovaných 40 GB myslím v klidu postačí na operační systém a pár programů k tomu. Víc na SSD nacpat nepotřebujete, protože právě u těchto věcí vám záleží na rychlosti načítání.

Druhou otázkou byly rychlosti. Zde se ukázalo, že mezi jednotlivými modely jsou obrovské rozdíly a také fakt, že co se píše v marketingových materiálech ještě neukazuje reálné vlastnosti daného disku. Příjemným překvapením pro mne také bylo, že levné SSD od Kingstonu nezaostává svým výkonem za 34nm SSD od Intelu nijak výrazně. A právě za to a za svoji lákavou cenu dva tisíce v 40GB provedení si od nás disk odnáší doporučení v podobě stříbrné hvězdy.

PS. Jsem zvědavý, jaký levný flashový disk budu testovat za rok. Při současném raketovém vývoji by to mohlo být třeba ono 34nm SSD od Intelu v 80GB verzi, co myslíte?

Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?
PCTuning Silver Award, listopad 2009
Kingston SSD Now V 40 GB
"rychlé SSD s přijatelnou kapacitou a zejména nízkou cenou"

Poděkování

Za zapůjčení disků děkujeme společnostem Kingston a alza.cz.

Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku? Kingston Now V a Patriot Warp — je libo SSD za lidovku?



Tagy: SSD  srovnání  Kingston  Now V Series  Patriot  Warp  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.11.2009 05:21:12   62.240.177.xxx 123
Děkuji Vám za super článek, jdu si pro jeden...
30.11.2009 06:48:22   85.132.165.xxx 62
Drobna chybicka - Intel nema 40GB, ale 160GB. Jinak moc pekny clanek a v pravy cas. Diky.
30.11.2009 09:42:40   83.69.39.xxx 06
AHoj, tak kdyz je tu tema o malych SSD, tak bych se chtel zeptat, jestli existuje nejaky 1,8" SSD IDE disk nebo co rikate na tento: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320427196716&ru=http%3A%2F%2Fshop.ebay.com%3A80%2F%3F_from%3DR40%26_trksid%3Dm38%26_nkw%3D320427... chtel bych ho do meho IBM X40, je nejaka jina alternativa? A co na nej rikate? Diky.
30.11.2009 07:24:47   93.99.128.xxx 370
Jak je to s životností MLC? A nedochází ke zpomalování disku s narůstajícím zaplněním disku atd...? Asi to vyžaduje dlouhodobý test, ale i tím by se PCT mohl zaobírat
30.11.2009 08:00:00   81.91.213.xxx 51
Pekny clanek.
Koupil jsem od Kingstonu V+ series, coz kazdemu doporucuji, ten rozdil je opravdu sileny.
Pokud V ma 100/80MB/s a vysledky takove, jako ukazuji grafy(cteni okolo 200MB/s), zajimalo by mne, jak bude vypadat ten V+, kdyz ma papirove 220/140MB/s...
30.11.2009 09:39:31   213.175.60.xxx 71
Co to autor mele? Jake RAM, VD RAM? Vsechny tyhle SSD pouzivaji NAND flash, do ktere se zapisuje jedine po blocich.
PCTuning v posledni dobe teda "jede".
30.11.2009 10:31:46   84.42.249.xxx 1444
Nevím jak ostatní, ale já z hodnoty MB/s u startu OS poznám takový to hnědý mazlavý, co se rádo lepí na boty. Pro mě by nejvíc vypovídající hodnota, dle které bych si o SSD udělal obrázek, a důvod ke koupi bylo to, kdyby jste na disk nainstalovali OS a změřili start systému v sekundách. Z toho bych si už mohl odvodit, jak se disk chová u načítání her a všeho ostatního. Vážně mi tu spousta grafů říká prd. Co vám ostatním, chcete test startu OS v sekundách? (palce dolů či nahoru)
30.11.2009 11:47:59   195.122.198.xxx 83
Částečnou odpovědí je Test simulace práce s OS je poměrně vyrovnaný a SSD i disky klasické konstrukce v něm podávají srovnatelný výkon. v textu testu. Z toho vypláývá otázka, proč je SSD doporučován jako systémový disk, když podle té věty je OS jedno, z jakého disku "jede"...?
Co se týče rychlosti startování her, to si jich chcete za den zahrát dejme tomu dvacet, aby to bylo podstatné?
30.11.2009 13:07:30   84.42.249.xxx 100
Já píšu ale o startu systému. A právě podle PCMarku by rozdíly měli být obrovské, stejně tak u načítání her (nebo co znamená Gaming performance). A ne, 20 her za den nehraji, ale načítání lokací či nového levelu už pro mne celkem důležité je. Stejně tak třeba start Photoshopu, cokoli z Office a dalších věcí. Proto chci vědět, jak velký je rozdíl a zda by pro mě měl přechod na SSD jakožto systémového disku smysl či nikoli. A z těch tabulek nevím nic (ale možná jsem jen blbej ).
30.11.2009 13:21:44   88.102.74.xxx 01
Rozdíl SSD vs standart disk je u systému velkej.. rapidně se zlepší odezva celého systému. A i start. To samé platí pro třeba nainstalované hry.. rychlost načítání vzroste raketovým tempem.

Já mam naštěstí na desce SAS řadič a IBM serverovej disk.. takže to moc řešit nemusim. Až na ten kravál..
30.11.2009 13:34:22   84.42.249.xxx 111
No že je rozdíl velkej je mi tak nějak celkem jasný, vyplývá to i z grafů a z logickýho myšlení, no bohužel slova "velký", "rapidní" a další mi prostě neřeknou nic přesně, vlastně ani přibližně, jsou celkem relativní (každý má jiná měřítka pro rychlost či zrychlení). Chtěl bych vědět, o kolik sekund mi dřív nastartuje PC (oproti HDD se sníží doba 1.5x, 2x, 4x, 10x?). Další věci (odezva, načítání her a programů apod.) si z toho už odvodím.
30.11.2009 20:01:50   90.178.177.xxx 20
Souhlas, ty tabulky a údaje v nich jsou matoucí a ne moc vypovídající. Ovšem hlášky stylu "...rychleji to startuje...", atp. mi připomínají chlubení řidiče Pasata TDI, že "to má čipnutý a stovku udělá za šest vteřin", přičemž se popostrkuje v zácpě na Jižní spojce...
Chci tím říct, že je podle mě důležitější celková vyladěnost PC, než vypichovat vlastnosti jedné komponenty a bazírovat na nich.
4.12.2009 14:09:14   62.44.4.xxx 20
Pro srovnani, mam sestavu C2D7200,2GB DDR2 1066MHz, desku P35 - dsl, a win7 mi nabihaji na disku Transcend 30GB (v testech ma 147MB/s cteni), pocitano od doby kdy se zobrazi to pekny logo na plochu 20sekund. Pokud nekdo hrajete treba World of Warcraft tak pro upresneni mam addony asi 40MB a od odklepnuti vyberu postavy v menu do nacteni Dalaranu mam za 12sec a kdyz se ve hre objevim tak vsichni kolem me sou obleceny a textury vsude ok. Snad Vam to aspon udela obrazek. Jo vzpomel sem si na jednu vec, hral sem nedavno Oblivion a pri nacitani lokaci vam to pise takovy ty napovedy, priznam se ze sem je nestihl precist... asi 2sec to trvalo.
30.11.2009 10:34:37   193.110.186.xxx 32
No pri tej cene je to jasna volba. Zaujímavý by bol test týchto v RAID0. Urcite by sa zlepsil zápis,to je jediná chybycka na krase.
30.11.2009 13:19:51   88.102.74.xxx 20
U Patriotu s jeho normálníma potížema bych to ani nezkoušel, ale u Kingstonu by to mohla být dost zajímavá záležitost..
30.11.2009 10:37:30   88.80.248.xxx 38
Mňa by zaujímalo aký výkon by podávali v NTB.
30.11.2009 13:19:16   88.102.74.xxx 21
Totožný s PC.. obvykle.
30.11.2009 11:05:17   88.208.87.xxx 73
Přístupová doba RAM je kolem 3 nanosekund, SSD typicky 30 000 nanosekund. Srovat přístupovou dobu SSD a RAM je tedy naprosto mimo mísu.
30.11.2009 13:18:55   88.102.74.xxx 10
Tak ramdisk je pořád skvělé řešení.. obzvlášť v době, kdy člověk může mít 12GB v dobrém PC (X5. Ostatně, pokud někdo má fakt hafo peněz, tak se vyskytujou už 6x4GB kity..
6.12.2009 10:46:36   91.127.198.xxx 21
ano, presne toto som chcel napisat aj ja

kde autor berie odvahu napisat, citujem "přístupové doby jsou na úrovni RAM". prosim o podlozenie nejakym dokazom alebo o opravu.

mimochodom na PCt to Tomas Sulc (pripadne iny autor, nepamatam si presne) pise stale dookola, a nikdy na komentare este nereagoval! to je ignorancia a zavadzanie.
30.11.2009 13:17:11   88.102.74.xxx 11
..Patriotu bych se vyhnul, už sem s nim viděl i dost zvláštní problémy (tuhnutí PC při startu).. buď je to firmware, nebo je to prostě tim, že je to Patriot.

Kingston nevim, ale potom co sem viděl co umí Corsairy, dlabu na zbytek, lepší je asi jen Intel, ale taky za patřičnou cenu.. a těch 10 litrů dam spíš do CPU než disku..
30.11.2009 14:06:41   95.102.164.xxx 21
prosim vas, ked uz ste mi vymazali komentar, aspon si opravte tie bludy, co su v recenzii o kingstone popisane.
30.11.2009 14:09:04   213.151.87.xxx 00
nejvetsi prushiv je, ze kingston tam dal evnej a problemovej jmicron controller, diky kterymu bylo spousta ssdcek 1. generace stazeny z trhu - shutter issue - kingston to vyresil spesl firmwarem, ale jak ukazaly testy, tak se to uplne nepovedlo, i kdyz je to nekolikanasobne lepsi nez predtim... tady je to videt kdy se proste stane ze random write skoci na desivy cisla http://www.legitreviews.com/article/1005/8/
30.11.2009 14:12:11   81.92.148.xxx 10
může mi někdo najít někde na eshopu ten kingston? já sem bud blbej nebo slepej nikde není
30.11.2009 14:21:37   95.102.164.xxx 40


praveze Kingston nepouziva jmicron, ale intel controller. v clanku je chyba, a nie jedna.
30.11.2009 14:49:34   213.151.87.xxx 01
sanoo napsal:


praveze Kingston nepouziva jmicron, ale intel controller. v clanku je chyba, a nie jedna.


kingston pouziva intelacky jenom u E a M series (coz sou vlaste jenom rebrandovy prvogeneracni intely) V series je jmicron, proto je tak levnej... V+ je napuli cesty a pouziva Samsung
30.11.2009 16:34:43   213.253.204.xxx 31
mylis sa, toto je intelacky disk z este neuvedenej serie X25-X, akurat si nan kingston nalepil svoju nalepku. Viem ze co sa tyka znacenia V+ ze to nesedi s predoslymi produktami, ale je to proste tak.
1.12.2009 00:29:05   213.151.87.xxx 00
sakrbleeee, tak ted sem si to dohledal a mas pravdu, nenapadlo by me ze se stejnym nazvem udelaj se stejnym nazvem diametralne jiny produkty, ktery se lisej kapacitou... intel controller a 34nm technologie, ted uz to vidim...

http://www.legitreviews.com/article/1111/1/
30.11.2009 14:55:09   89.103.228.xxx 00
asi jsem to přehlídl, ale jsou to 2.5" disky? nebo 3.5"? docela mě ten kingston dostal, za ty 2k je to fakt vyborné! asi si jej koupím do netbooku, tam bude super
30.11.2009 15:02:02   89.173.0.xxx 20
Už to tu raz napísané bolo, ale nejaký inteligent to zmazal. Keď sa už rozhodnete takéto posty mazať, láskavo aspoň opravte tie chyby v článku.
Kingston SSD Now V 40GB má udávané hodnoty 170MB/sec. read; 40MB/sec. write a nie ako píšte v článku 100/80.
http://www.kingston.com/ssd/v-series.asp

A prosím Vás na strane 5 si prečítajte posledný odstavec a opravte tam aj ďalšiu chybu (nápoveda: Ak by mal kingston sekvenčný ZÁPIS 230MB/s, tak klobúk dole)
30.11.2009 15:32:04   90.182.34.xxx 10
Opraveno, diky moc za pripominky...
30.11.2009 16:34:45   89.173.0.xxx 00
Na tej 5 strane, posledný odstavec... som myslel, že si to všimnete... máte vymenené slová ZÁPIS a ČTENÍ. :p Netvrdím že na tom záleží, v grafe je to správne, len text hovorí opak.
30.11.2009 16:41:50   90.182.34.xxx 10
Opraveno podruhe, prace kvapna, malo platna, ze
30.11.2009 16:02:43   90.178.124.xxx 20
Tohle Kingston SATA2 2.5'' SSD disk 64GB SSDNow V-Series jsem našel za 2500,-kč s DPH Je to to samí, ale s 2x větší velikostí ?
30.11.2009 18:02:09   85.239.254.xxx 61
Nějak jsem přehlédla tu nejdůležitější informaci. Kde si to za 2000,- můžu objednat?!
30.11.2009 21:08:52   85.13.98.xxx 00
mate tam jeste jednu pravopisnou chybicku
30.11.2009 21:47:46   85.207.122.xxx 10
Za 2000 Kč asi nikde, stojí kolem 2200 Kč bez dph, tj. cca 2700 Kč s dph.


Eliška321 napsal:
Nějak jsem přehlédla tu nejdůležitější informaci. Kde si to za 2000,- můžu objednat?!
4.12.2009 00:00:57   217.11.246.xxx 10
No tak na www.ledovka.cz ho maji za za 2,5k. 64GB variantu dokonce za 2,7k. Osobně ale přemýšlím o tomhle intelu za 4,6k
http://www.icetech.cz/zbozi/210422-intel-x25-m-solid-state-drive-80gb-sata-ii-25-mlc-high-performance-34nm/
1.12.2009 13:01:11   88.146.68.xxx 26
Už se blýská na lepší časy, ale 2000 Kč za 40 GB je stále špatný vtip. To radši budu o vteřinu déle čekat při načítání programů a koupím si velký HDD. Už jsem to tu někde psal, pro mě přijatelné bude cca 2000 Kč za alespoň 250 GB SSD, ale rozhodně to nedám za takové prcky...
1.12.2009 14:16:52   89.176.34.xxx 12
Daemonius napsal:
U Patriotu s jeho normálníma potížema bych to ani nezkoušel, ale u Kingstonu by to mohla být dost zajímavá záležitost..


Přesně tak. Pokud by se dal Kingston do RAIDu, tak by to podle mě dost zahýbalo výsledkama. Za cenu Intelu máte 5 kousků Kingstonu. Pokud těch 5 kousků dáte do RAID0, jste výkonově úplně někde jinde a kapacitu máte nějakých 200GB (otázku bezpečnosti nechávám stranou, ale jako laik předpokládám, že na rozdíl od HDD se vám SSD neporouchá celé, ale jenom po sektorech, takže si myslím, že raid0 z SSD je bezpečnější než raid0 z HDD). Nebo si z těch 5 Kingstonů můžete poskládat nějaký raid5 nebo RAID6 a stále jste na zhruba stejné kapacitě jako Intel a výkonově někde úplně jinde.
Pokud byste vzali do úvahy možnost složit si RAID0 nebo RAID5 z Kingstonů, změní se rapidně poměr cena výkon ve prospěch Kingstonu (a v neprospěch Intelu).
4.12.2009 16:46:16   92.62.228.xxx 10
nebyla by šance provést test raid 0 alespon u kingstonu ? chtel by si udeal systémový disk s kapacitou alespon 80GB aby sem tam mohl nainstalovat i nejakou tu hru
8.12.2009 13:30:21   94.113.143.xxx 21
Neodolám, abych si taky nerýpnul. "...i ten nejhroší flashový disk..." To myslíte, že má nejvíc hroší kůži?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

115 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 54.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.